Altibox sentral som krangler

Sponsorer:
Takk Takk:  0
Like Like:  0
Viser resultater 1 til 10 av 10
    Intermediate redline sin avatar
    Medlem siden
    Nov 2005
    Poster
    635
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    (0% positive tilbakemeldinger)

Altibox sentral som krangler

I skrivende stund driver Notodden Energi og installerer Altibox for bygdas innbyggere, de ligger "bare" 6 mnd på etterskudd så det var på tide. Men det har dukket opp et problem på flere av sentralene til folk jeg kjenner, de får ikke det trådløse nettverket til å fungere i det hele tatt. Har selv prøvd å kjøre gjennom hele oppsettet for et par av dem uten hell og Altibox kunne heller ikke hjelpe når de sjekket. Er disse sentralene bare møkka eller kan det være en brukerfeil noe som er vanskelig å forstå etter all feilsøkingen. Èn familie får opp nettverket i oversikten men det har ikke tilgang til internett, med kabel kommer de på med èn gang. I et annet hjem får de ikke opp det trådløse nettverket i det hele tatt selv om alt er gjort etter boka. Sentralen er av typen CPL7 og er hvit.

Newcomer pseudomono sin avatar
    Medlem siden
    Nov 2008
    Poster
    216
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av redline
    I skrivende stund driver Notodden Energi og installerer Altibox for bygdas innbyggere, de ligger "bare" 6 mnd på etterskudd så det var på tide. Men det har dukket opp et problem på flere av sentralene til folk jeg kjenner, de får ikke det trådløse nettverket til å fungere i det hele tatt. Har selv prøvd å kjøre gjennom hele oppsettet for et par av dem uten hell og Altibox kunne heller ikke hjelpe når de sjekket. Er disse sentralene bare møkka eller kan det være en brukerfeil noe som er vanskelig å forstå etter all feilsøkingen. Èn familie får opp nettverket i oversikten men det har ikke tilgang til internett, med kabel kommer de på med èn gang. I et annet hjem får de ikke opp det trådløse nettverket i det hele tatt selv om alt er gjort etter boka. Sentralen er av typen CPL7 og er hvit.

Høres merkelig ut!

CPL7 som erstatter den gamle sorte boksen skal ha forbedrett trådløst nettverk. Vet at den gamle hadde sine problemer, men trudde at dette var rettet

Medlem siden
    Nov 2005
    Poster
    635
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Fikk omsider signal på min egen boks også men har hatt mye problemer etterpå.
    Får bla. ikke konfigurert nettverket som man vil lengre, kun svært begrensede innstillinger som kan gjøres. Dette har resultert i mye trøbbel med å få Squeezebox Duet'en til å fungere normalt.
    Den vil ikke lengre koble seg til Squeezecenter når jeg slår på laptopen, dette gjorde den automatisk før (server-adressen er den samme). Må restarte SB får at den skal koble til.
    Den hakker også svært mye under avspilling og mest fra Spotify.
    Lampen på boksen henger seg ofte på lysende hvit hvis den først stopper opp.
    Altibox skal UT av huset så fort abb. går ut, måtte jo selvsagt binde oss for 1 år for å få lagt inn fiber.

Intermediate Ingeniør'n sin avatar
    Medlem siden
    Jul 2005
    Poster
    4,104
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    OK, mulig den sentralen ikke fungere. Har den eldre uten slike muligheter og det har fungert fra dag en - aldri problem, bank i bordet. Har hatt fiber i flere år nå og har ikke angret et sekund.
    Stereo: Passlabs X250.5|Xindak Muse 1.0|AudioGD NFB27|Classe CP-500|Rega P3|Squeezebox|Martin Logan SummitX|Velodyne CHT10R
    Kino:Rotel RSP1572/RMB1575|Oppo BDP103|Boxee Box|Pioneer KRP-500M|Focal Elektra1027be/Profile908|SVS 2039PC+ med mer

Medlem siden
    Nov 2005
    Poster
    635
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Etter en oppdatering av firmware i SB Duet'en er det ikke lengre mulig å bruke den sammen med Altibox sentralen jeg har her. Greit nok at det var problemer før men nå er det fullstendig umulig å få dem til å samarbeide. SB stopper opp på blått lys og der blir den stående.
    Har måttet sette opp det gamle modemet og konfigurere SB med dette via nettverkskabel, Altibox sentralen lar meg ikke finne SB. Mulig det er brannmuren i sentralen som er hele problemet men denne kan verken slås av eller justeres på noen som helst måte. Fikk forsåvidt til å spille musikk i går etter en opprydding i brannmuren på pc'en men i dag er det like håpløst igjen. Både mysqueezebox.com og squeezebox server kjører fint uten feilmeldinger men allikevel vil ikke SB recieveren koble seg til.. Begynner å bli smålei siden det har vært problemer fra dag èn etter at Altibox kom i hus, så nå er det over til switch eller ekstern router for å få ting til å fungere igjen.

Intermediate Ingeniør'n sin avatar
    Medlem siden
    Jul 2005
    Poster
    4,104
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av redline
    Etter en oppdatering av firmware i SB Duet'en er det ikke lengre mulig å bruke den sammen med Altibox sentralen jeg har her. Greit nok at det var problemer før men nå er det fullstendig umulig å få dem til å samarbeide. SB stopper opp på blått lys og der blir den stående.
    Har måttet sette opp det gamle modemet og konfigurere SB med dette via nettverkskabel, Altibox sentralen lar meg ikke finne SB. Mulig det er brannmuren i sentralen som er hele problemet men denne kan verken slås av eller justeres på noen som helst måte. Fikk forsåvidt til å spille musikk i går etter en opprydding i brannmuren på pc'en men i dag er det like håpløst igjen. Både mysqueezebox.com og squeezebox server kjører fint uten feilmeldinger men allikevel vil ikke SB recieveren koble seg til.. Begynner å bli smålei siden det har vært problemer fra dag èn etter at Altibox kom i hus, så nå er det over til switch eller ekstern router for å få ting til å fungere igjen.
    Godt jeg ikke har den modellen med innebygd router da....

Tror kanskje du må få de til å konfigurere om routeren i sentralen til modem hvis du skal bruke ekstern router. Roter på router blir fort problemer.

Hvis du trenger router, kan jeg anbefale Netgear WNDR3700. To nett slik at du kan surfe på et og spille musikk på et annet. Kjapp og stabil og ingen problemer med kom med min Altibox sentral. Min gamle ASUS router trengte en egen prosedyre før den snakket med sentralen.
    Ellers kan det være lurt å stille SB tilbake til fabrikkinstilling og slå den av. Deretter starter du SB server og sørger for at den er skikkelig oppe å går før du setter i strømmen i SB igjen. Det fungerte når det krangla for meg, med det var ikke Altibox sin feil, kun min egne.
    Stereo: Passlabs X250.5|Xindak Muse 1.0|AudioGD NFB27|Classe CP-500|Rega P3|Squeezebox|Martin Logan SummitX|Velodyne CHT10R
    Kino:Rotel RSP1572/RMB1575|Oppo BDP103|Boxee Box|Pioneer KRP-500M|Focal Elektra1027be/Profile908|SVS 2039PC+ med mer

Medlem siden
    Nov 2005
    Poster
    635
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Fant en på Komplett.no til 995,-
    Spørs om jeg holder ut ventetiden eller tar en tur på Elkjøp i løpet av helga.

Newcomer
    Medlem siden
    Feb 2011
    Poster
    17
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Bestill fast ip til 10,- og få satt opp altiboks i bridge mode og bruk egen ruter på innsiden. Da styrer du allt selv.

Medlem siden
    Nov 2005
    Poster
    635
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Dette virker som eneste løsningen som fungerer.
    Koblet som vanlig opp mi forrige routermodem som jeg må kjøre UDAP gjennom for å få kontakt med SB, nå satte jeg Squeezebox server til ip-adressen denne routeren tildelte meg midlertidig og da funket det fint å spille av filer fra maskinen men ikke fra Spotify såklart siden routeren ikke er tilkoblet nettet. Altså en god indikasjon på at det er Altibox som kødder. Skal bestille router ASAP

Edit:
    Er denne ok?
    Komplett.no - Linksys E1000 Wireless-N Router

evt. denne:
    Komplett.no - D-Link DIR-655, Extreme N Wireless

Edit: Endte opp med Zyxel

Medlem siden
    Nov 2005
    Poster
    635
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Da var problemet løst!

Kjøpte enkelt og greit en ekstra router, koblet den fra WAN og i pc-porten på sentralen. Den koblet seg på nett med èn gang uten at jeg behøvde å gjøre noen endringer på sentralen. Squeezeboxen koblet seg også straks til så snart den var rekonfigurert
    Byttet til en annen kanal på den nye routeren som ga meg full båndbredde inn og ut. Meeget fornøyd med Zyxel m.a.o

Stikkord for denne tråden

Regler for innlegg

• Du kan ikke starte nye tråder
  • Du kan ikke svare på innlegg / tråder
  • Du kan ikke laste opp vedlegg
  • Du kan ikke redigere meldingene dine
  •