Endelig DVB-C (og -T og -S2) kort med PCI ekspress port (og dual tuner)

Sponsorer:
Takk Takk:  0
Like Like:  0
Side 1 av 9 1 2 3 4 5 ... SisteSiste
Viser resultater 1 til 20 av 173
    Intermediate
    Medlem siden
    Mar 2007
    Poster
    3,119
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    (0% positive tilbakemeldinger)

Endelig DVB-C (og -T og -S2) kort med PCI ekspress port (og dual tuner)

Digital Devices har kommet med et spennende nytt DVB-C/T kort nå.

DuoFlex CT PCIe har to kombinerte DVB-C/DVB-T-tunere

Som man kan se på bildet, så er kortet litt spesielt, for tuneren sitter på et eget kort, som er koblet til PCIe-kortet via flatkabel. Dette ser i utgangspunktet litt klønete ut, men man kan kjøpe en brakett så man kan montere begge to i samme kortplass.

Fordelen med dette opplegget, er at PCIe-kortet har plass til ytterligere ett dual-tuner-kort, slik at man kan ha fire tunere på ett PCIe x1 spor.

Hvis ikke det er nok, har de også et PCIe-kort med plass til fire dual-tunere. Kjøp to, så har du plass til 16 tunere tilsammen

Et PCIe-kort med ett dual-tuner kort, koster €170, mens ekstra dual-tuner kort koster €150. Hvis du vil ha et PCIe-kort med plass til fire dual-tunere, koster det €200 inkl. ett dual-tuner kort.

De har også dual-tuner DVB-S2-kort. Jeg er ikke helt sikker på om du kan kombinere C/T og S2-kort på samme PCIe-kort, men PCIe-kortene ser like ut for meg, i hvert fall.

Så vidt jeg kan se, har de linux-drivere til DVB-S2-kortene, men ikke til DVB-C/T-kortene. Forhåpentligvis kommer dette om ikke så alt for lenge. Alle kortene skal fungere i Windows (XP/Vista/7).

De har også CI-moduler til systemet, og så vidt jeg kan se, kobles disse til samme port som tuner-kortene bruker. Du ofrer med andre ord to tunere for å kunne bruke CAM. Jeg vet ikke om du må ha en CI-modul pr. PCIe-kort, eller om en CAM koblet til ett PCIe-kort kan brukes med tunere som er koblet på et annet.

Jeg synes disse korta ser veldig spennende ut, og jeg klør litt i fingra etter å få testa de. Hvis det kommer linux-drivere innen rimelig tid, tror jeg at jeg skal kjøpe meg kortet med plass til fire dual-tunere, så jeg kan leke meg litt

Intermediate Soundfre@k sin avatar
    Medlem siden
    Nov 2003
    Poster
    4,383
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Kult, hadde vært veldig godt å slippe å kjøre CAM i software. Stort sett der det er hassle.

Newcomer
    Medlem siden
    Jun 2008
    Poster
    47
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Ser veldig spennende ut. Liker det modulære konseptet.

Jeg er ingen kløpper i tysk, en google translate gjør en OK jobb. Kjørte spesifikasjonen for CI modulen gjennom translate, og det ser ut til at CI modulen med en CAM og programkort kan håndtere opptil 4 tunere.

Det som er avgjørende er at CAM modulen kan håndtere flere datastrømmer samtidig, og det gjør de fleste. har ikke sjekket med Riks-TV CAMen, men jeg er rimelig sikker på at den klarer det.

Oversettelse:

CI Modul für Cine S2 V5.5 und DuoFlex CI modul for Cine S2 og v5.5 DuoFlex
    CI Modul zum direkten Anschluss an die Cine V5.5 TV Karten und DuoFlex CI modul for direkte tilkobling til Cine-og TV-tuner v5.5 DuoFlex
    CI Modul zur Aufnahme von CAM Modulen mit MTD Technologie CI CAM-modul for installasjon av moduler med MTD teknologi
    MTD = Multi Transponder Decrypting ist eine neue Technologie, die es erlaubt bis zu 4 TV Kanäle/Tuner MTD = Multi Transponder Dekryptere er en ny teknologi som tillater opp til 4 TV-kanaler / tuner
    über nur einem CAM (CAM Hersteller abhängig) zu entschlüsseln. med bare en CAM (CAM produsent avhengige) å tyde. Sie benötigen für 1 oder 2 Cine TV Karten nur ein CI Interface. Du trenger 1 eller 2 Cine TV-kort bare en CI-grensesnitt.

HINWEIS: CAM Modul nicht im Lieferumfang MERK: CAM-modul ikke inkludert
    Spezifikation: Spesifikasjon:
    • CI Interface mit Anschlusskabel (20 cm) • CI Interface med kabel (20 cm)
    (Anschluss an Cine S2 ab Version V5.5 oder DuoFlex mini PCI oder PCie) (Tilkobling til Cine S2 versjon v5.5 eller DuoFlex mini PCI eller PCIe)
    • mit Low-Profil und Full-Profil Slotblech • med lav profil, og full-profil brakett
    • zusätzliche Stromversorgung notwendig (Floppy-Strom-Stecker) • ekstra strømforsyning trengs (floppy strømkontakt)
    • Windows 7 Mediacenter kompatibel • Windows 7 Media Center-kompatible
    HINWEIS: Das CI Interface benötigt keinen zusätzlichen PCIe Slot und kann direktmit einem MERK: CI-grensesnittet krever ingen ekstra PCIe-spor og en kan direktmit
    20 cm langen Flachbandkabel an die Cines S2 (V5.5) oder DuoFlex verbunden werden. 20 cm lang båndkabelen til medisiner S2 (v5.5) eller DuoFlex kobles.
    Im Lieferumfang sind Low-Profi und Full-Profil Slotbleche (noch nicht auf dem Foto) Pakken inkluderer lav-profesjonelle og full-profil slot plater (ikke i bildet)
    Maße: CI Interface Platine B 12,5 x H 42,5 mm T 100 mm inkl. Pfostenstecker Dimensjoner: CI Grensesnittkort B 12,5 x H 42,5 mm T 100 mm inkludert Header
    Entwickelt und hergestellt in Deutschland Designet og produsert i Tyskland
    (Bulk Version) Treiber und Anleitungen zum Download (Bulk versjon) drivere og manualer for nedlasting

Intermediate
    Medlem siden
    Apr 2005
    Poster
    1,353
    Takk & like
    Nevnt
    1 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Hei,
    Har noen "noob" spørsmål:

Jeg har snart igjen kabeltv (canal digital). Får en HD PRV dekoder, men har lest at denne er crappy.

Om jeg kjøper et slikt kort som i tråden her, samt dual tuner (ev. mer) og CI-modul, trenger jeg da noe mer? Må jeg ha en "kortholder" conax eller hva det heter?

Hva gjør man med kabelen på utsiden av pcen? splitter den opp til hver inngang på tunerkortet?

Medlem siden
    Nov 2003
    Poster
    4,383
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Du kan splitte coax mange ganger, men etterhvert kan signalet påvirkes og du kan muligens trenge forsterker.

Du trenger også conax CAM som plasseres inni CI-modulen. Og programvare... mediaportal,dvblogic for wmc, eller annet.

Intermediate
    Medlem siden
    Apr 2005
    Poster
    1,353
    Takk & like
    Nevnt
    1 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av Soundfre@k
    Du kan splitte coax mange ganger, men etterhvert kan signalet påvirkes og du kan muligens trenge forsterker.

Du trenger også conax CAM som plasseres inni CI-modulen. Og programvare... mediaportal,dvblogic for wmc, eller annet.
    ok òg dette går fint med dvb-c til canal digital?
    er det ikke noe greier med at dekoderen er "kodet" for kortet eller for abbonnementet eller noe i den dur?

har koblet opp pvr-dekoderen her nå og lar den stå på nrk 1 i 1 time nå.. Leste at man måtte gjøre det for aktivering eller noe.. selv om det ser ut som den har kanalene fra før(?).

Det var noe rart med dekoderen min forøvrig, he he.. den startet ikke i wizardmodus, men virket allerede å være konfiguert med engelsk språk og sverige som land :P men jeg tok en reset av settings, så kom wizarden opp.

ble en digresjon der, som vanlig, he he.. men skal si de canal digital greiene er rimelig forvirrende.. ikke bare instruksene, men også priser, pakker, m.m. man ser på nett. Jeg måtte til slutt bestille via webchat, da prisene ble helt anderledes på nettsiden, enn de var annonsert :P
    via bredbåndspakken skulle man jo få hd dekoder med pvr for 695, men når jeg trykket "Kjøp nå", var det plutselig 3500kr eller noe (husker ikke helt).

Det samme gjelder om jeg går inn å prøver å oppgradere fra 12mbit/5mbit (bredbåndspakken), da er alt forskjøvet med en pakke tror jeg.. prisene for 12mbit er plutselig der 25mbit skulle være, jfr. priser jeg fikk i webchatten for bredbåndspakken.. he he..

men all in all fikk jeg en god deal mener jeg.. 695 for dekoderen, 0kr gjenoppkoblingsgebyr. 75kr for frakt av dekoder, 300kr årsleie av kort. så payer jeg 340 tror jeg for nettet (12/5mbit) og 270-noe for kanalpakken. tror månedsprisen var 633 sammenlagt om ejg ikke husker feil. 100kr ekstra om jeg vil ha 25/5 mbit. (det blir nok aktuelt når damen kommer tilbake i mai, fra studier). Egentlig bestilte jeg alt for å komme meg vekk fra telenor sin elendige kobber, etter å ha vært forpestet med den i over 5 år.

Kunne ikke ha nett over kabeltv her før, men de har bygget ut sentralen i det siste året tror jeg.. De ringte meg i forfjor og ville ha sameiet til å binde seg til en kollektiv avtale i 12 mnd, mot at de skulle dekke utbygging av sentral (kostet visst 50.000 å bygge den ut, sa han i tlf). Sentralen henger på blokken her, så jeg bør vel ha bedre signal enn adsl som jeg var 1.7km unna, på varierende dimmensjon.

Ble en enorm digresjon her nå, det ligger i min natur.. sorry

Medlem siden
    Nov 2003
    Poster
    4,383
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    DVB-C er metoden signalene går til dekoderen. Det er tre typer DVB-T (bakkenett), DVB-C (kabeltv), og DVB-S (satelitt).

Du må altså ha en DVB-C tuner, med CI (common interface). Common Interface er der man setter CAM'en. CAM'en leser og dekoder krypteringene til sendingene. CAM'en må passe til kortet.

Merk, HTPC er noe mekking og du må nok regne med noen timer med kraftuttrykk. Det er en del man må lære seg som du nok ikke kan forvente at hjelper deg med.

Intermediate
    Medlem siden
    Apr 2005
    Poster
    1,353
    Takk & like
    Nevnt
    1 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    DVB-C er metoden signalene går til dekoderen. Det er tre typer DVB-T (bakkenett), DVB-C (kabeltv), og DVB-S (satelitt).

Du må altså ha en DVB-C tuner, med CI (common interface). Common Interface er der man setter CAM'en. CAM'en leser og dekoder krypteringene til sendingene. CAM'en må passe til kortet.

Merk, HTPC er noe mekking og du må nok regne med noen timer med kraftuttrykk. Det er en del man må lære seg som du nok ikke kan forvente at hjelper deg med.
    Jeg får det nok til, så lenge jeg kjøper rette delene.
    Er en systemutvikler og nesten hele jobben min går ut på å reverseenginere gamle datasystemer, for å migrere de til oracle, samt utvikle webgrensesnitt og sql-spørringer.

Å bruke noen timer på en HTPC er "ingenting" for meg, som har brukt utallig mer på dedikerte openttd linuxservere, omlodding av acer aspire one så den støttet sata, m.m. egentlig helt "unødvendige" ting, men det er jo morro :-)

Medlem siden
    Nov 2003
    Poster
    4,383
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Ok, ja da får du det til. Det viktigste er å finne programvaren som fungerer for deg. Det er mange varianter å velge mellom, alt i fra gratisprogrammer (Mediaportal, MythTv osv), til programmer som koster penger (DVBViewer, dvblogic osv). Skal du benytte windows medie center, må du bruke dvblogic sin tvsource. Tror den kun fungerer med Vista + tvpack eller win7.

Linux-støtten er ganske begrenset iflg trondmm, så det tryggeste er nok å basere seg på windows i bunn.

Intermediate
    Medlem siden
    Apr 2005
    Poster
    1,353
    Takk & like
    Nevnt
    1 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Ok, ja da får du det til. Det viktigste er å finne programvaren som fungerer for deg. Det er mange varianter å velge mellom, alt i fra gratisprogrammer (Mediaportal, MythTv osv), til programmer som koster penger (DVBViewer, dvblogic osv). Skal du benytte windows medie center, må du bruke dvblogic sin tvsource. Tror den kun fungerer med Vista + tvpack eller win7.

Linux-støtten er ganske begrenset iflg trondmm, så det tryggeste er nok å basere seg på windows i bunn.
    ja, det hadde nok blitt mythtv eller medieportal tror jeg.. har sett på de før (irl, i bruk). liker ikke windows mediacenteren noe særlig.

Jeg tror dette må bli et prosjekt om jeg får solgt pj og kjøpt meg tv :-)

Newcomer
    Medlem siden
    Jun 2009
    Poster
    17
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0

spent

Da har jeg bestilt meg:
    1 stk. DuoFlex CT PCIe - Digital Devices Distribution UG (haftungsbeschränkt)

og
    1 stk. https://shop.strato.de/epages/623571...roducts/092003

Nå er jeg spent om CAM fra Canal Digital og programkortet vil fungere med disse?
    I tillegg vet ikke om CAM fra CD støtter to tunere.

Har det i posten iløpet av 14 dager.

Noen som har testet denne kombinasjonen fra før?

Active EldarH sin avatar
    Medlem siden
    Jun 2008
    Poster
    488
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Veldig spent på hva du finner ut av. Har bygd meg en ny HTPC å prøver og finne den beste måten å Canal digital i wmc.

Hvilket program har du tenkt og bruke med kortet?

Newcomer
    Medlem siden
    Jun 2009
    Poster
    17
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0

Sw

Tror jeg går for Mediaportal.

Kjører du dual dvb-c?

Noen tips?

Active EldarH sin avatar
    Medlem siden
    Jun 2008
    Poster
    488
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Jeg har akkurat fått HTPCn sammen og opp og gå, jeg har ikke kjøpt TV-delen ennå, for jeg er veldig usikker på hva jeg bør gå for. Kortene jeg kjøper, skal brukes i med Windows Meida Center.

Jeg hadde håpet at noen hadde erfaring/råd med løsninger før jeg handlet inn

Medlem siden
    Nov 2003
    Poster
    4,383
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Skal du bruke WMC har noen få valg, enten må du bruke DVBlogic tvsource og "hvilken som helst" dvb-c tuner, eller kjøpe fire dtv.

Active EldarH sin avatar
    Medlem siden
    Jun 2008
    Poster
    488
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Jepp, men veldig usikker på hva som er den beste løsningen.. Hørt mye positivt om fire dtv, mange med god erfaring, men er ikke sikkert det er den beste løsningen lengre.

Ikke hørt fra noen som bruker DVClogic tvsource med canal digital nå, til daglig, og hvor bra det fungerer. Leser enkelte plasser at folk sliter med at det er ustabilt, men det er eldre poster. Programvaren er sikkert oppdatert etter det.

Og er det hvilken som helst dvb-c tuner? Eller kan det være slik at noen fungerer bedre/dårligere med dette programmet enn andre.

Og jeg skal ha flere tunere, kanskje dette kortet med to tunere er et lurt valg.

Newcomer
    Medlem siden
    Jul 2005
    Poster
    26
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Er veldig interessert i å høre hvordan det går med løsningene deres. Har selv canal digital DVB-C, mens HTPC'en fortsatt tar opp analoge signaler. Hadde vært veldig fint å få verifisert en løsning med flere tunere som fungerer med canal digital så jeg kan få litt bedre kvalitet på opptakene.

Medlem siden
    Nov 2003
    Poster
    4,383
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    De problemene jeg hadde var:

- Våkning fra sleep/dvale - krasj/heng som medførte boot (så ut som windows issue egentlig, men kan være HW/sw)
    - tv source / mine kort (terratec*2, hvis man kun kjørte ett kort så hadde det ikke vært problem) kranglet så jeg måtte kjøre steinalder-drivere på kortene for å få det til å kjøre. Dette skal ha blitt rettet for lenge siden (men jeg la den vekk så har ikke testet).

Foruten om disse to tingene fungerte det svært bra, brukte windows ms fjernkontroll og alt bare fungerte. Mye bedre enn mediaportal osv. Jeg hadde noen andre problemer med BD-ISO, men det er en annen sak.

Newcomer
    Medlem siden
    Nov 2005
    Poster
    28
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Hvordan går det Andrees?
    Fått lekt noe med de nye tunerne og CD CAM'en?

Active EldarH sin avatar
    Medlem siden
    Jun 2008
    Poster
    488
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Er veldig spent på å høre hvordan dette gikk. Har du fått varene?

Side 1 av 9 1 2 3 4 5 ... SisteSiste

Stikkord for denne tråden

Regler for innlegg

• Du kan ikke starte nye tråder
  • Du kan ikke svare på innlegg / tråder
  • Du kan ikke laste opp vedlegg
  • Du kan ikke redigere meldingene dine
  •