Fiber-tv og internett via samme router

Sponsorer:
Takk Takk:  0
Like Like:  0
Viser resultater 1 til 4 av 4
    Newcomer oyvindherman sin avatar
    Medlem siden
    Mar 2003
    Poster
    246
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    (0% positive tilbakemeldinger)

Fiber-tv og internett via samme router

Hei, har et irriterende problem som jeg ikke hadde trodd jeg skulle støte på. Trenger litt innspill på det.

Jeg har fiber-linje med internett(15mb linje fra lokal strømleverandør) og tv(fra GET). Alt fungerer bra, men nå skal jeg legge tv og internett opp i annekset(50 meter fra huset). Jeg trakk en cat5 kabel dit. Både internett og tv virker glimrende. Så koblet jeg en router på kabelen i annekset. Fortsatt virker internettet glimrende(wan-porten). Så tok jeg en ny kat5 kabel fra routeren og til tv-en. Da blir det ikke tv-signal. Hm. Så prøvde jeg å sette kat5-kabelen fra huset inn på en av LAN-portene. Da blir tv-signalet videresendt til tv - men så virker ikke internettet.

Noen som har litt peiling på dette?

Jeg kan selvsagt legge to kabler, men hadde vært fint å unngått dette.

Newcomer
    Medlem siden
    Oct 2005
    Poster
    75
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Hei,

Jeg antar at GET sender nettverkstrafikk for TV av typen MULTICAST. Routeren du har klarer ikke å route dette.

Slik jeg ser det har du 2 alternativer:

- Kjøp en switch, som du kobler til først i annekset. TV\Dekoderen din kobles direkte til denne. WAN porten på routeren din kobles også mot switchen.

- Koble nettverkskabelen i anekset til LAN siden av routeren din(Slik du gjorde når tv virket). Men deaktiver DHCP\NAT\Routing funksjonene i routeren din. (jeg er noe usikker på om dette vil fungere, ettersom du vil få multicast tv trafikk ut på det trådløse, noe som vil "overbelaste" det trådløse)

mvh

Newcomer oyvindherman sin avatar
    Medlem siden
    Mar 2003
    Poster
    246
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Takk for raskt svar. Avforum er langt bedre og raskere enn ethvert supportsenter.

Skal prøve å deaktivere de funksjonene, men en switch høres jo greit ut. Noen som har tips til gode og rimelige?

Edit: Kan jeg bruke en annen router som switch? Bruke LAN portene til å sende videre til den neste routeren?

Newcomer
    Medlem siden
    Oct 2008
    Poster
    8
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Det du ønsker å gjøre er å bruke ruteren i anekset til kombinert switch og trådløst aksesspunkt. Dette går fint, men ikke på måten du har gjort det. Her er en liten oppskrift.

1. Konfigurer ruteren til å være på samme subnett som den andre ruteren din. Velg en IP adresse forskjellig fra hovedruteren og som ikke tildeles av DHCP på hovedruteren. Her må du kanskje også omkonfigurere hovedruteren.

2. Slå av DHCP på anneksruteren.

3. Sett opp WLAN på anneksruteren med samme SSID og passord som hovedruteren. Da vil du fritt kunne gå mellom annekset og huset uten å bytte nett.

4. Koble kabelen mellom ruterene til en LAN/Switch port på hver. Ikke bruk WAN porten!

F.eks:

Hovedruter:
    IP adresse: 192.168.1.1
    Nettmaske: 255.255.255.0
    DHCP range: 100-199

Ruter i annekset:
    IP adresse: 192.168.1.2
    Nettmaske: 255.255.255.0
    DHCP: slått av

Stikkord for denne tråden

Regler for innlegg

• Du kan ikke starte nye tråder