splitter eller antenneforsterker

Sponsorer:
Takk Takk:  0
Like Like:  0
Viser resultater 1 til 6 av 6
    Newcomer
    Medlem siden
    Nov 2010
    Poster
    69
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    (0% positive tilbakemeldinger)

splitter eller antenneforsterker

Hei!

Har Rikstv og nabon over har antenne. Skulle gjerne ha fordelt/splittet denne kabelen slik at vi slipper å sette opp enda ei antenne. Men(!) etter å ha lest litt skjønner jeg det slik at det vil bli stor forskjell i signalet da? Jeg bor i trondheim og ut i fra rikstv.no skal dekningen være svært god.
    Signalet skal spilles av på hd tv.
    Så da lurer jeg på om det vil være nok med en kabelsplitter? Eller må jeg ha feks forsterker med 2 utgreninger?

Newcomer
    Medlem siden
    Dec 2010
    Poster
    38
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av big iron
    Hei!

Har Rikstv og nabon over har antenne. Skulle gjerne ha fordelt/splittet denne kabelen slik at vi slipper å sette opp enda ei antenne. Men(!) etter å ha lest litt skjønner jeg det slik at det vil bli stor forskjell i signalet da? Jeg bor i trondheim og ut i fra rikstv.no skal dekningen være svært god.
    Signalet skal spilles av på hd tv.
    Så da lurer jeg på om det vil være nok med en kabelsplitter? Eller må jeg ha feks forsterker med 2 utgreninger?
    Det kan vere lurt med splitter /m forsterker, selvsagt litt avhengig av hvor langt kabelstrekk det er og hvor mange mottakere som er kobler opp. Bedre trygg enn utrygg vil jeg si.

EDIT: Dette er selvsagt veldig varierende etter hvor bra signal det er også.

Newcomer
    Medlem siden
    Nov 2010
    Poster
    69
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    vet ikke hvor lang, men det blir 2 tv'er

Newcomer
    Medlem siden
    Dec 2010
    Poster
    38
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    vet ikke hvor lang, men det blir 2 tv'er
    Har antennen forsterker? og eventuelt blir den splitteren plassert nær antenna? Personlig ville jeg sett om min lokale butikk hadde hatt en aktiv splitter jeg kunne prøvd, og så sett om signalet er tilfredsstillende.

Newcomer
    Medlem siden
    Nov 2010
    Poster
    69
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    virker som nabon er bortreist så jeg vurderer å bare kjøpe ei antenne å sette opp.
    Men til tvn følgte det med en "antenneisolator". Er det det samme som galavnisk skille?

utdrag fra lappen som følgte med:
    "1. Brukes ved installering av tv-en der det er spenningsforskjell mellom GND for strøm og GND for antennesignal
    - hvis det er spenningsforskjell mellom GND for strøm og GND for antennesignal, kan antennekontakten bli overhetet, noe som kan forårsake en ulykke.
    2. DU kan forbedre sikkerheten ved å gjerne spenningen fra tv-antennen. Unngå å koble fra antenneisolatoren etter installering."

Skjønner ikke no *riste på hodet* :P

Newcomer
    Medlem siden
    Dec 2010
    Poster
    38
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    virker som nabon er bortreist så jeg vurderer å bare kjøpe ei antenne å sette opp.
    Men til tvn følgte det med en "antenneisolator". Er det det samme som galavnisk skille?

utdrag fra lappen som følgte med:
    "1. Brukes ved installering av tv-en der det er spenningsforskjell mellom GND for strøm og GND for antennesignal
    - hvis det er spenningsforskjell mellom GND for strøm og GND for antennesignal, kan antennekontakten bli overhetet, noe som kan forårsake en ulykke.
    2. DU kan forbedre sikkerheten ved å gjerne spenningen fra tv-antennen. Unngå å koble fra antenneisolatoren etter installering."

Skjønner ikke no *riste på hodet* :P
    Meg forstått så fungerer det noe som galvanisk skille for jord. Tror ikke det skulle vere nødvendig mellom mottaker og antenne.

EDIT: GND er jo jord. På coax cabel er det skjerm som er jord. Er vell mest til kabelTV det er tiltenkt? Mottaker kan jo dra antenne med 5volt aktiv antenne også, i alle fall der det er tiltengt.

Stikkord for denne tråden

Regler for innlegg

• Du kan ikke starte nye tråder
  • Du kan ikke svare på innlegg / tråder
  • Du kan ikke laste opp vedlegg
  • Du kan ikke redigere meldingene dine
  •