CA-Modul og Canal Digital = TV2HD STØY ?

Sponsorer:
Takk Takk:  0
Like Like:  0
Viser resultater 1 til 4 av 4
    Newcomer
    Medlem siden
    Sep 2005
    Poster
    125
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    (0% positive tilbakemeldinger)

CA-Modul og Canal Digital = TV2HD STØY ?

Har LE55C675, CAM og Canal digital.
    Opplever at nede i høyre hjørne er det flere pixler som viser helt feil farge og ser ut som defekte pixler. Det flimrer også nederst på bildet.

Dette er kun synlig på TV2HD og ved picture size: SCREEN FIT. Ved autowide går dette bort.

Hadde ikke dette problemet på min tidligere plasma PS50B551.

Er det noen som kjører CAM og Canal digital som kan teste ved å sette SCREEN FIT å se om de har dette nede i høyre hjørne ?

Har forøvrig signalstyrke på rundt 65-75, kjører coax fra clash ohlson men har testet en skikkelig trippelskjermet kabel uten at det hjalp noe.

Er dette lavt eller normalt?

Newcomer
    Medlem siden
    May 2006
    Poster
    93
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Rimelig sikker på at du bare opplever det faktum at det sendes "koded" info via bildesignalet. Dvs at det egentlig ikke er ment at du skal vise det digitale signalet TV2HD sender i 1:1 pixel (SCREEN FIT antakelig på din TV). Du skal normalt bruke 'overscan' for å 'forstørre' bildet litt, slik at du mister litt av det.

Jeg har CanalDigital via DVB-C tuner i en server. Tok en kjapp sjekk å en capture av hjørne nede til høyre. Antar det ser slik ut hos deg også:
    Vedlegg 72181

Det at det også "flimrer" litt nederst er ofte når TV2HD koder video materiale som egentlig ikke er lagt for HD/digitalt. Ender ofte da opp med linjer / materiale ytterst som normalt ikke skal synes. Litt tricky dette her. Fordi hvis du ser på en 'perfekt' generert Blu-Ray i HD, så vil du normalt ønske å se 1:1. For å se alt. Men det kunne hende at en Blu-Ray også har blitt 'authored' for 'overscan'. Mye som henger igjen fra våre gamle TV'er med ikke helt firkantet skjerm

Personlig så kjører jeg 1:1 pixel på alt jeg ser. Og ignorerer bare dette faktum i de tilfellene det oppstår. Har ikke irritert meg spesielt.

Newcomer
    Medlem siden
    Sep 2005
    Poster
    125
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av sveinan
    Rimelig sikker på at du bare opplever det faktum at det sendes "koded" info via bildesignalet. Dvs at det egentlig ikke er ment at du skal vise det digitale signalet TV2HD sender i 1:1 pixel (SCREEN FIT antakelig på din TV). Du skal normalt bruke 'overscan' for å 'forstørre' bildet litt, slik at du mister litt av det.

Jeg har CanalDigital via DVB-C tuner i en server. Tok en kjapp sjekk å en capture av hjørne nede til høyre. Antar det ser slik ut hos deg også:
    Vedlegg 72181

Det at det også "flimrer" litt nederst er ofte når TV2HD koder video materiale som egentlig ikke er lagt for HD/digitalt. Ender ofte da opp med linjer / materiale ytterst som normalt ikke skal synes. Litt tricky dette her. Fordi hvis du ser på en 'perfekt' generert Blu-Ray i HD, så vil du normalt ønske å se 1:1. For å se alt. Men det kunne hende at en Blu-Ray også har blitt 'authored' for 'overscan'. Mye som henger igjen fra våre gamle TV'er med ikke helt firkantet skjerm

Personlig så kjører jeg 1:1 pixel på alt jeg ser. Og ignorerer bare dette faktum i de tilfellene det oppstår. Har ikke irritert meg spesielt.
    Hei Sveinan.

Takk for post.

Ok det var betryggende, er eksakt slik som bilde som du henviser til. Får leve med å endre fra auto wide til screen fit etter behov
    Så flimringen har ingenting å si for hvordan signaler jeg får inn, altså kvaliteten på signalene ?

Opplever også noe sjakkmønster til tider og dèt regner jeg med kommer av signalene inn?
    Har uansett ikke noe bra signalstyrke, ligger på alt fra 55-75.
    Fikk ikke noe bedre signalstyrke dersom jeg testet en skikkelig coax.

Newcomer
    Medlem siden
    May 2006
    Poster
    93
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av 029kid
    Så flimringen har ingenting å si for hvordan signaler jeg får inn, altså kvaliteten på signalene ?
    Stemmer i alle fall ut fra min forståelse av akkurat disse "pixels/flimring-nederst". Det er by-design på grunn av hvordan man sender signaler, og hvordan den 'analoge' utgaven av video ble konvertert til digital utgave i utgangspunktet.

Sitat Opprinnelig postet av 029kid
    Opplever også noe sjakkmønster til tider og dèt regner jeg med kommer av signalene inn?
    Har uansett ikke noe bra signalstyrke, ligger på alt fra 55-75.
    Fikk ikke noe bedre signalstyrke dersom jeg testet en skikkelig coax.
    Yupp. Da er du inne på tegn som indikerer dårlig signal. Når en digital mottaker opplever på grensen til for dårlig signal. Så oppleves det ikke på samme som analogt. Når digitalt så sliter digital mottaker med å få dekodet video/data skikkelig. Er en hvis feiltoleranse. Men når den er på grensen så oppleves dette som regel som ditt sjakkmønster i bildet innimellom, eller ved litt værre så får du også "stygge/skjærende" hakk i lyden innimellom. Dette kan variere litt fra kanal til kanel fordi disse digitale signalene blir sendt over forskjellige transpondere/frekvensebånd over din kabel. Og ofte kan spesifikke frekvenser være mere påvirket enn andre.

Når det gjelder å optimalisere signalet så er det på en måte enkelt. Koble din TV/tuner med kortest/best mulig coax kabel fra uttak i veggen. Og tro meg, selv om du tror coax kabelen du har er bra, så lønner det seg å prøve flere. De som ser bra ut kan være de dårligste. Det som virkelig gjør en bra kabel er hvor tykk kobberet er i midten, ikke plastikken rundt. Og på ferdigkabler ser du ikke det uten å kutte kabelen Så prøv ut flere. Er det ikke bra nok da. Så bør noen se på uttak vegg. Første uttak inne i hus/leilighet osv. Det CD gjør som regel når du setter opp uttak er at de måler signal der, og skal garantere ok signal.

Lykke til

Stikkord for denne tråden

Regler for innlegg

• Du kan ikke starte nye tråder
  • Du kan ikke svare på innlegg / tråder
  • Du kan ikke laste opp vedlegg
  • Du kan ikke redigere meldingene dine
  •