Coax spredenett.

Sponsorer:
Takk Takk:  0
Like Like:  0
Viser resultater 1 til 5 av 5
    Newcomer
    Medlem siden
    Nov 2010
    Poster
    2
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    (0% positive tilbakemeldinger)

Coax spredenett.

Hei,
    Jeg er i gang med husbygging, og driver nå å planlegge Tv anlegget.
    Jeg har planlagt et nettverksskap på teknisk rom. Jeg får kabel-tv fra Canal Digital via coax som jeg trekker inn til dette skapet. Herfra vil jeg spre kabel-tv signalet via coax til 9 forskjellige tv uttak rundt huset. Spørsmålet er hva skal jeg bruke til å spre dette signalet uten å få signal tap?. Er Triax multiswitch løsningen Triax*-*Multiswitche, TMS-serie for 1 position . Eller er det noen som har en bedre løsning? Jeg har sett på løsninger som Elko Home link, men synes dette ble for dyrt. Har bare behov for ett enkelt spredenett.

Intermediate
    Medlem siden
    Sep 2005
    Poster
    1,128
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Om jag förstår rätt så tappar du upp till 10db på varje utgång. CD bör ha 115db på HD kanalerna, i alla fall där jag bor. Dippar det under 115db blir det lag.
    Coax har väl ett tap per meter som allting annat så det är bara att ta upp kalkulatorn så ser du vart du behöver förstärkare i spredenettet.

Intermediate Soundfre@k sin avatar
    Medlem siden
    Nov 2003
    Poster
    4,383
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Triaxen er vel for satelitt?

Newcomer
    Medlem siden
    Nov 2010
    Poster
    2
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Mulig det, men finnes det noe lignende for kabel-tv da?

Newcomer
    Medlem siden
    Oct 2008
    Poster
    8
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av Takamine_75
    Mulig det, men finnes det noe lignende for kabel-tv da?
    Jeg har ikke sett noe slikt. Hjemme har jeg et spredenett (stjerne) med 6 punkter og har ikke noe problem med svakt signal. Min signalkilde er antenne på taket, forsterker rett ved antenna og 15 meter coax til skapet hvor signalet spres. Signalet har jeg delt med enkle splittere kjøpt på Biltema (de har opp til 4-veis splittere). Ellers så finnes det 8-veis splittere (Cableworld.no).

Jeg ville satset på å prøve splittere. Dersom signalet blir for svakt så kan du legge på en forsterker før signalet splittes. Legg merke til at du ikke kan bruke hvilken som helst forsterker. Dersom signalet inn er nokså sterkt så kan det hende at forsterkeren overstyrer og ødelegger signalet. Noen forsterkere kan justere forsterkningen og det kan lønne seg å prøve å ikke kjøre ut max. Jeg har prøvd billigforsterkere fra Clas Ohlson og Biltema og de virket ihvertfall ikke.

Dersom du i tillegg skal ha Internet over kabel så må kabelmodemet kobles til før det forsterkes. (Det finnes forsterkere som fikser det også).

- Øystein

Stikkord for denne tråden

Regler for innlegg

• Du kan ikke starte nye tråder
  • Du kan ikke svare på innlegg / tråder
  • Du kan ikke laste opp vedlegg
  • Du kan ikke redigere meldingene dine
  •