IP-TV via router PROBLEM!?

Sponsorer:
Takk Takk:  0
Like Like:  0
Side 1 av 2 1 2 SisteSiste
Viser resultater 1 til 20 av 31
    Guru Snickers-is sin avatar
    Medlem siden
    Nov 2003
    Poster
    11,171
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    (0% positive tilbakemeldinger)

IP-TV via router PROBLEM!?

Jeg har akkurat hatt installatør her for å legge inn TV via fiberlinja. Jeg har et litt merkelig problem.

Nå står telenors multimodem her i tillegg til en Dlink 655. Jeg ønsker å bruke sistnevnte, men problemet er at den viser TV i noen sekunder, så låser bildet seg. Internet fungerer som det skal. Det fungerer som det skal via zyxelen (telenorboksen) men innstillingene til telenor er jo selvsagt hemmelige. Jeg logget meg inn på telenorboksen og fikk satt samme IP-segment, sjekket DHCP-innstillinger osv. Nettverksmasken er også den samme.

Noen som har noen ideer?

Intermediate Soundfre@k sin avatar
    Medlem siden
    Nov 2003
    Poster
    4,383
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Er både zyxelen og dlinken routere? Er modemet i zyxelen? Er det router i boksen som telenor leverer? Det kan bli krøll hvis begge styrer med routing og den ene må settes i bridgemode (standardutstyr kan ha denne funksjonaliteten gjemt, f.eks. måtte jeg klundre mye for å få degradert en thomsonsak til kun modem, men jeg er glad jeg gjorde det, stabilt trådløst nettverk!).

Medlem siden
    Nov 2003
    Poster
    11,171
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Det er jo ikke modem i den forstand på fibernett. Det sitter en boks i kjelleren som gjør om fiber til IP. Derfra kobler jeg bare en router, den settes opp til å logge seg på en DHCP-server, også kobler jeg PC-er via kobber eller Wlan til den. Altså, ingen modemfunksjon.

KabelTV kan i prinsippet kobles med nettverkskabel rett i fiberboksen, men da har jeg ingen tapning til data.

Begge boksene inneholder router, switch og W-lan. Begge funker til Internet, og i prinsippet skal det være nok å koble til TV-boksen ett eller annet sted i nettverket.

Men dette virker altså ikke med D-linken.

EDIT: Jeg prøver kun å sette opp nettverket med en boks av gangen, så det er ikke snakk om to bokser som står innkoblet samtidig.

Medlem siden
    Nov 2003
    Poster
    4,383
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Hm, jeg er ukjent med fiber, men antar koblingen går omtrent slik:

fiberboks - router/wlan/switch - tvboks/pc osv, hvis jeg forstår beskrivelsen riktig?

Benytter tvboksen en spesifikk IP-addresse? Ser du den i nettverket på zyxel? Får du pinget den?

Medlem siden
    Nov 2003
    Poster
    11,171
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    TVboksen er koblet til nettverket på vanlig måte, og både telenorboksen og dlinken er satt opp med DHCP. Begge har samme IP og samme IP-serie, samt samme subnettmaske. Men med DHCP skulle den funke med de fleste vanlige IP-er.

Stemmer slik du beskriver koblingen ja.

Medlem siden
    Nov 2003
    Poster
    11,171
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Man kan som sagt også droppe hele routeren og sette TV-en rett i fiberboksen også. Ergo, bare nettverket er nogen lunde transparent burde det funke, men det gjør det altså ikke.

Medlem siden
    Nov 2003
    Poster
    11,171
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Ja, her ble man overøst med entusiasme

Det å da være andre som har opplevd liknende?

Newcomer Sunhawk sin avatar
    Medlem siden
    Dec 2008
    Poster
    11
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Hei.

Jeg har testet dette en del opp mot både Linksys og Dlink routere med telenor iptv.
    Etter en del prøving og samtaler med Telenor (som du sier vil de ikke oppgi porter, etc)
    har jeg gitt opp og holder meg da til Zyxel i første ledd.

Det går for det meste greit etter jeg fikk byttet router da jeg hadde en med chipset problemer
    (dette gjelder hele ene serien av chipset i zyxel routerene til Telenor av totalt 2 typer chipsets).

Dekoder rett i fiberboks vil ikke fungere da dekoderen krever dhcp og det får den kun gjennom en router.
    Du vil kunne se tv, men ikke få opp ting som krever dhcp, som tvguide, filmleie, o.s.v.

Foreløpig er det nok ikke mye annet å gjøre enn å ha zyxel først og dlink på innsiden av denne.

-Sun

Medlem siden
    Nov 2003
    Poster
    11,171
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Jeg kan ikke helt forstå at telenor kan ha lov til å holde nettverksinnstillingene for seg selv. For meg blir det litt som om strømleverandøren nektet å oppgi nettspenningen og insisterte på å levere alt elektrisk utstyr til sine strømkunder.

Medlem siden
    Dec 2008
    Poster
    11
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Hei.

Slik jeg har oppfattet det er at Telenor bruker 1 standard for alle kunder
    da bl.a de fleste ikke innehar nok kunnskaper til å sette opp egne routere på egenhånd.
    Det blir større resursbruk når kundene ringer for å få satt opp "X router"
    til å ta imot iptv da finnes det veldig mange.

Jeg kan se begge sider av saken. Selv skulle jeg også gjerne hatt en annen router i første ledd.

-Sun

Medlem siden
    Nov 2003
    Poster
    11,171
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    De er nødt til å ha visse minimumskrav til oppsettet. Det holder å lage dette som et dokument EN gang og legge det ut på nettsiden sin, sende det med PVR-boksen eller levere det ut på forespørsel.

Medlem siden
    Dec 2008
    Poster
    11
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Hei.

Så lenge majoriteten ikke "bryr" seg vil det nok ikke skje mange endringene
    fra Telenor sin side i noen veldig nær fremtid.
    Som jeg nevner ser jeg begge sider av saken og skulle også gjerne hatt
    all den informasjon nødvendig for å få det til å virke med egen router :-)
    Det er da noen av oss som ønsker det tross alt.

-Sun

Medlem siden
    Nov 2003
    Poster
    11,171
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Tja, mener du de har noe å tape på å la folk som ønsker det få vite hvilke innstillinger de skal bruke?

Medlem siden
    Nov 2003
    Poster
    11,171
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    bump

Medlem siden
    Nov 2003
    Poster
    4,383
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Ikke rettet mot meg, men ser stadig flere tendenser til innlåsing av kunder på properitære systemer. Ta Nextgentel, der får du routermodem. Men, hvis du ønsker å benytte en bedre router, er Nextgentel sitt svar at du må sette den nye fine routeren din i bridge mens Nextgentel-boksen får gjøre sitt. Alt av innstillinger rundt dette er fjernet av Nextgentel, ingen support hos dem. Så da må man ta til takke med Google og egeninnsats.

Medlem siden
    Nov 2003
    Poster
    11,171
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Det spørs om de får lov til å holde på det systemet dersom noen velger å prøve det for retten.

Active
    Medlem siden
    Mar 2009
    Poster
    421
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Hvilken modell er denne zyxel boksen, kan ikke se du nevner det noe sted?
    Har du prøvd å sette tv boksen i DMZ på D-linken?

Ang at telenor ikke vil gi ut opplysninger er jo bare helt tåpelig, men det er vel ikke verre enn å logge seg inn som admin på zyxel'en å kopiere innstillinger derifra?

Edit: Og hva heter TV boksen din?

Medlem siden
    Nov 2003
    Poster
    11,171
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av strike
    Hvilken modell er denne zyxel boksen, kan ikke se du nevner det noe sted?
    P-2602HWT-F3

Har du prøvd å sette tv boksen i DMZ på D-linken?
    Nei, det har jeg ikke prøvd, men jeg har ikke funnet noen DMZ-funksjon på Zyxelen.

Ang at telenor ikke vil gi ut opplysninger er jo bare helt tåpelig, men det er vel ikke verre enn å logge seg inn som admin på zyxel'en å kopiere innstillinger derifra?
    Nå er det gjerne ikke basisinnstillingene som er problemet. Menyene på de to produktene er jo ikke akkurat like, og selv er jeg ingen nettverksekspert. Et product sheet med de viktige innstillingene highlighted hadde hjulpet. Dessuten er man jo faktisk avhengig av å ha Zyxelen for å kunne lese ut innstillingene, og noe av poenget er jo at man skal ha en annen router.

Min mistanke heller mot et par ting jeg har funnet i firewalloppsettet:
    1: Triangle Route Bypass. LAN to WAN: Permit.

og

2: WAN to LAN, Multicast: Permit (antar WAN-WAN ikke har noe å si her?)

Edit: Og hva heter TV boksen din?
    Thomson DBI 8500

Den har vel forresten ikke HD-lyd, men slikt finnes kanskje ikke på TV-dekodere ennå?

Dersom jeg ikke får det til med D-linken så ønsker jeg å gjøre omtrent som følger:

Zyxel gir kobling mot Internet.
    D-link står som trådløst aksesspunkt for nettverket, kablet til Zyxel.
    Switch står som forlengelse av kablet nettverk.

På den måten holder jeg datanettverket innenfor D-linken. Men hva slags innstillinger skal jeg gjøre i systemet for å få dette til å fungere stabilt og raskt? Er det Zyxelen som skal i såkalt bridge-mode? Er det D-linkens firewall jeg skal bruke? Er det D-linken som skal ta seg av NAT?

Active
    Medlem siden
    Mar 2009
    Poster
    421
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Om jeg har fortstått deg riktig så kommer du på nett med bare D-linken koblet til, så da går jeg utifra det.

Sitat Opprinnelig postet av Snickers-is
    Nei, det har jeg ikke prøvd, men jeg har ikke funnet noen DMZ-funksjon på Zyxelen.
    Det er på D-linken du skal gjøre dette, ikke på zyxlen, men det var kansje skivefeil. På D-linken går du på advanced fanen, velger firewall settings, scroller deg ned til DMZ host enabler den og setter Thomson sin IP på DMZ Ip adress og trykker save.

Dette er den kjappeste og enkleste måten å få det til å fungere på, etter å ha satt Thomson i DMZ skal du nå ha stabilt bilde på din tv. Om det ikke fungerer så prøv først å restarte D-linken. Funker det ikke da heller så sjekk hvilken FW D-linken har, f.eks så har FW 1.21 tidligere hatt problemer med DMZ og Port forwarding, prøv da og oppgrader eller nedgrader FW.

Siden du kommer på nett med bare D-linken koblet til så ligger problemet ditt i NAT/Firewall, ved å sette Thomson i DMZ så unngår du dette ved å"åpne alle sluser" mot den.

Nå er det gjerne ikke basisinnstillingene som er problemet. Menyene på de to produktene er jo ikke akkurat like, og selv er jeg ingen nettverksekspert. Et product sheet med de viktige innstillingene highlighted hadde hjulpet. Dessuten er man jo faktisk avhengig av å ha Zyxelen for å kunne lese ut innstillingene, og noe av poenget er jo at man skal ha en annen router.

Min mistanke heller mot et par ting jeg har funnet i firewalloppsettet:
    1: Triangle Route Bypass. LAN to WAN: Permit.

og

2: WAN to LAN, Multicast: Permit (antar WAN-WAN ikke har noe å si her?)
    Vel, jeg ser jo poenget ditt, det kan være litt "skremmende" å rote rundt i menyer for de som ikke kjenner router oppsett så godt, men de fleste routere har egentlig veldig likt oppsett. Så jeg tenkte da du kunne evt notere deg hvilke porter som er åpne på Zyxelen og sørge for at samme porter er åpne på D-linken. Men om du får Thomson i DMZ så trenger du ikke det

Thomson DBI 8500

Den har vel forresten ikke HD-lyd, men slikt finnes kanskje ikke på TV-dekodere ennå?
    Det vet jeg faktisk ikke, men jeg vil jo tro det finnes uten at jeg skal si det for sikkert. Ville jo vært litt rart om de hang så langt bak mener jeg.

Dersom jeg ikke får det til med D-linken så ønsker jeg å gjøre omtrent som følger:

Zyxel gir kobling mot Internet.
    D-link står som trådløst aksesspunkt for nettverket, kablet til Zyxel.
    Switch står som forlengelse av kablet nettverk.

På den måten holder jeg datanettverket innenfor D-linken. Men hva slags innstillinger skal jeg gjøre i systemet for å få dette til å fungere stabilt og raskt? Er det Zyxelen som skal i såkalt bridge-mode? Er det D-linkens firewall jeg skal bruke? Er det D-linken som skal ta seg av NAT?
    Det stemmer helt det du sier her. Zyxel skal i bridge modus og det er da D-linken som styrer alt, som routing,NAT og Firewall.

Medlem siden
    Nov 2003
    Poster
    11,171
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Jeg fant det ut!

Advanced/Advanced network check "Enable Multicast Streams". Så etter en slik funksjon da det så ut til å være en aktivert funksjon på Zyxelen, men fant den ikke i den vanlige nettverksmenyen.

Jeg slo av igjen den demilitariserte sonen, den ser ikke ut til å behøves.

Men takk for hjelpen uansett!

Side 1 av 2 1 2 SisteSiste

Stikkord for denne tråden

Regler for innlegg

• Du kan ikke starte nye tråder
  • Du kan ikke svare på innlegg / tråder
  • Du kan ikke laste opp vedlegg
  • Du kan ikke redigere meldingene dine
  •