GET Box: HDMI Vs Scart?

Sponsorer:
Takk Takk:  0
Like Like:  0
Side 1 av 2 1 2 SisteSiste
Viser resultater 1 til 20 av 21
    Newcomer
    Medlem siden
    Jul 2007
    Poster
    216
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    (0% positive tilbakemeldinger)

GET Box: HDMI Vs Scart?

Har standard get box for digital tv der det kun er mulig å koble den til tv via scart.
    Synes det er utrolig dårlig at det ikke er HDMI-ut på disse boksene?
    På en stor tv så vil det vel være stor forskjell på bilde....selv SD kanaler?

Intermediate r0ver2 sin avatar
    Medlem siden
    Sep 2005
    Poster
    933
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    HDMI er mye bedre enn scart uansett, få deg en ny boks fra get! :-D

Newcomer
    Medlem siden
    Jul 2007
    Poster
    216
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av r0ver2
    HDMI er mye bedre enn scart uansett, få deg en ny boks fra get! :-D
    ja men må vel da gå for PVR boks.....noe jeg ikke har bruk for.

Newcomer
    Medlem siden
    Dec 2005
    Poster
    132
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Dette har irritert meg i lengre tid.
    Jeg betaler for Get digital tv, men signalet tv'en min mottar er analogt, så det er jo begrenset hvor bra bildet faktisk får blitt!

Get burde så absolutt ha lansert en ny enkel mottaker, med hdmi ut og et bedre brukerinterface.
    Og ja, jeg trenger heller ingen PVR boks, kun en vanlig mottaker som kan overføre bilde heldigitalt.

Intermediate Bobben1 sin avatar
    Medlem siden
    Sep 2006
    Sted
    Lunner/Hadeland
    Poster
    2,709
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    SD mottagere lages ikke med HDMI utgang. Det er ikke noe GET har kontroll over. Det er et "globalt fenomen" og årsaken ligger trolig hos produsentene av dekoder chipset. Har aldri sett noen MPEG2 SD dekoder med HDMI utgang. MPEG4 dekodere/mottagere har alle HDMI utgang. Årsaken er at chipset for MPEG4 har hatt HDMI som standard. En MPEG4 dekoder kan automatisk motta HD. Det enkle svaret er derfor at man må skaffe seg en HDTV kompatibel dekoder for å kunne benytte HDMI.

Det er heller ikke så stor forskjell som mange tror fra scart RGB til HDMI. De fleste er naturligvis misfornøyd med bildekvaliteten på SD kanalene
    på en HDTV. En HDTV dekoder med HDMI utgang kan gi subjektivt bedre kvalitet pga. at boksen oppskalerer til HD format og samtidig filtrerer bort irriterende MPEG2 støy (mosquito noise og blokking/mosaic). Mao. videoprosesseringen i HD bokser kan gi subjektivt bedre kvalitet. Dersom man sammenliker SD signal over HDMI mot scart RGB så vil nok mange slite med å gjette riktig i en blind test.

Newcomer
    Medlem siden
    Oct 2008
    Poster
    8
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av GameOver
    ja men må vel da gå for PVR boks.....noe jeg ikke har bruk for.
    HDi dekoderen fra Get har HDMI uten å være PVR:

http://www.get.no/web/images/cms/inn...Box-HDi-Manual

Newcomer
    Medlem siden
    Jul 2007
    Poster
    216
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av Bobben1
    Det er heller ikke så stor forskjell som mange tror fra scart RGB til HDMI. Dersom man sammenliker SD signal over HDMI mot scart RGB så vil nok mange slite med å gjette riktig i en blind test.
    Mine foreldre har samme tv som jeg,sammenlignet NRK2 og synes bilde var en del bedre hos dem i forhold til meg.
    De har HD PVR box mens jeg har vanlige get box.

Sitat Opprinnelig postet av oytor

Se der ja......hmmm.
    Kan man bytte tro eller er ikke HDMI oppkobling god nok grunn?

Intermediate Rolle sin avatar
    Medlem siden
    Sep 2004
    Poster
    1,460
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av oytor

Men da er det vel like greit å legge til 10 kroner og få en HD-PVR?

Selv kan jeg ikke fatte og begripe hvordan folk kan leve uten PVR muligheter.

Jeg vil selv bestemme når jeg skal se tvsendingene. Program som er verdt og se går jo sjelden når man er hjemme. Jeg hater dessuten reklame, så jeg ser i stort sett aldri noe live. Med en HD-PVR er det bare og spole forbi reklame og annet tjafs, pause når jeg må gå og hente en pils, pause når pilsen skal ut igjen

Intermediate Duppi dupp sin avatar
    Medlem siden
    Sep 2005
    Poster
    1,230
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Med en HD-PVR er det bare og spole forbi reklame og annet tjafs, pause når jeg må gå og hente en pils, pause når pilsen skal ut igjen [/FONT][/QUOTE]

støtter den 1+, har du først hatt det vil du ikke være uten.

Newcomer
    Medlem siden
    Sep 2010
    Poster
    117
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Du kan jo forsåvidt ikke spole frem i sendingen da... om det ikke er timeshiftet allerede.

Uansett problemet er nok ikke at scart gir dårlig bildekvalitet, tviler på at du hadde sett store forskjeller tbh. Og HDTV er ikke veldig mye bedre her i norge enn PDTV, med ett stort unntak som er Canal+ FilmHD som sender svært svært bra 1080p sammenlignet med andre kanaler i norge og i andre land.

@GameOver:
    Tipper de har andre instillinger på sin PVR/TV som gjør at du syns det så bedre ut.

Intermediate Bobben1 sin avatar
    Medlem siden
    Sep 2006
    Sted
    Lunner/Hadeland
    Poster
    2,709
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Mine foreldre har samme tv som jeg,sammenlignet NRK2 og synes bilde var en del bedre hos dem i forhold til meg.
    De har HD PVR box mens jeg har vanlige get box.
    Hvilken format gir HD PVR ut ? Hvis den gir ut 1080i eller 720p så er det skjedd en oppskalering (og mest sannsynlig MPEG noise filtrering). Dette er en feature i HDTV bokser siden de skal forsyne HDTV'er med HD signal.
    Hvis du kan sette HD PVR til å gi ut 576i så kan du gjøre en bedre sammenlikning.

Det ville vært naturlig at en ren SD boks med HDMI ville gitt ut SD 576i på HDMI. SD over HDMI og SD over scart RGB gir ikke så stor forskjell som noen tror. Det er "HD prosesseringen" i en HD dekoder som kan føre til bedre subjektiv kvalitet (avhengig av øynene som ser...).

Newcomer
    Medlem siden
    Jul 2007
    Poster
    216
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Ser ingen grunn til å investere i PVR boks som koster 100,- i måneden + start gebyr på 500,-
    Sjelden jeg tar opp noe dessuten så har jeg en dvd-recorder med harddisk.

Tror ikke det har med innstillinger å gjøre at foreldre har bedre bilde men kanskje noe med oppskalering....akkurat det ligger uten for mitt begrep.
    Uansett hvilke innstillinger jeg gjør så får jeg ikke så skarpt og rent bilde som mine foreldre....som sagt samme tv.

En annen ting er at jeg har NRK HD pga min tv støtter rikstv.
    Feks Dagsrevyen som ikke er HD har MYE skarpere/klarere/renere bilde på HD kanalen enn samme kanal via scart og get boks?
    Forskjellen her er som natt og dag.

Active
    Medlem siden
    Jan 2005
    Poster
    453
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Ser ingen grunn til å investere i PVR boks som koster 100,- i måneden + start gebyr på 500,-
    Sjelden jeg tar opp noe dessuten så har jeg en dvd-recorder med harddisk.

Tror ikke det har med innstillinger å gjøre at foreldre har bedre bilde men kanskje noe med oppskalering....akkurat det ligger uten for mitt begrep.
    Uansett hvilke innstillinger jeg gjør så får jeg ikke så skarpt og rent bilde som mine foreldre....som sagt samme tv.

En annen ting er at jeg har NRK HD pga min tv støtter rikstv.
    Feks Dagsrevyen som ikke er HD har MYE skarpere/klarere/renere bilde på HD kanalen enn samme kanal via scart og get boks?
    Forskjellen her er som natt og dag.
    Ikke rart at du har bedre bilde på HD kanelen. NRK har brukt mange millioner på en veldig bra skalerer som oppskalerer SD til HD og gjør det veldig bra. Get boks med scart vil aldri kunne utnyttte denne funksjonen. Hvordfor sier du ikke opp Get og heller tegner rikstv, da kan du jo koble kortet rett i tvén og få HD på Nrk, Tv2 og Tvnorge.

Newcomer
    Medlem siden
    Sep 2010
    Poster
    117
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av simen02
    Ikke rart at du har bedre bilde på HD kanelen. NRK har brukt mange millioner på en veldig bra skalerer som oppskalerer SD til HD og gjør det veldig bra. Get boks med scart vil aldri kunne utnyttte denne funksjonen. Hvordfor sier du ikke opp Get og heller tegner rikstv, da kan du jo koble kortet rett i tvén og få HD på Nrk, Tv2 og Tvnorge.
    Haha! Den var drøy du. Millioner for en oppskalerer? Har du forresten sett hvor "god" kvalitet oppskaleringen er på?

Tror nok det er et vanlig Bilinear interpolering. Det finnes tonnevis av bedre metoder:
    Lanczos
    Bicubic
    Spline

for å nevne et par.

Men ja, er riktig at HD kanalen kan ha bedre kvalitet på oppskalert matriale, pga. h.264 komprimeringen, og høyere bitrate. Men jeg mistenker at de har feilet litt på den store reisen, da det ser ut som om de har oppskalert UTEN å deinterlace SD matrialet. Så er combing synlig. De har vanligvis gjort det riktig før, med deinterlacing først (til 50fps) så oppskalert og sendt som 720p 50fps.

Og såvidt jeg vet er RiksTV ett av de dårligste tilbudene som eksisterer, dårlig bitrate, dårlig kvalitet osv. Canal Digital, Get, eller altiboks ser ut til å ha mye bedre kvalitet. (På samme sendingene)

Newcomer
    Medlem siden
    Jul 2007
    Poster
    216
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av simen02
    Hvordfor sier du ikke opp Get og heller tegner rikstv, da kan du jo koble kortet rett i tvén og få HD på Nrk, Tv2 og Tvnorge.
    Vet ikke om Rikstv er så mye bedre....dessuten så bor jeg i boretslag med fast Get avtale.

Intermediate classic46 sin avatar
    Medlem siden
    Aug 2009
    Poster
    1,884
    Takk & like
    Nevnt
    1 post(er)
    AVtorget feedback
    0

Cool

Sitat Opprinnelig postet av Revolution
    Haha! Den var drøy du. Millioner for en oppskalerer? Har du forresten sett hvor "god" kvalitet oppskaleringen er på?

Tror nok det er et vanlig Bilinear interpolering. Det finnes tonnevis av bedre metoder:
    Lanczos
    Bicubic
    Spline

for å nevne et par.

Men ja, er riktig at HD kanalen kan ha bedre kvalitet på oppskalert matriale, pga. h.264 komprimeringen, og høyere bitrate. Men jeg mistenker at de har feilet litt på den store reisen, da det ser ut som om de har oppskalert UTEN å deinterlace SD matrialet. Så er combing synlig. De har vanligvis gjort det riktig før, med deinterlacing først (til 50fps) så oppskalert og sendt som 720p 50fps.

Og såvidt jeg vet er RiksTV ett av de dårligste tilbudene som eksisterer, dårlig bitrate, dårlig kvalitet osv. Canal Digital, Get, eller altiboks ser ut til å ha mye bedre kvalitet. (På samme sendingene)
    For oss som bare har en vanlig plasmaskjerm, men tilgang til de beste bildekildene dvs både Canal Digital og Viasat parabol, samt RiksTV rett inn i Tv'en, så er det ikke tvil om at NRK sin oppskalerer gjør en flott jobb på SD sendinger....og ja RiksTV har en dårligere bit-rate....men i forhold til analog TV så er det så absolutt til å leve med....
    Og tror nok det faktisk er noen i NRK som vet hva de holder på med....til tross for all "ekspertisen" både her og andre steder :-)
    Og det er jo resultatet som teller, ikke hvordan de gjør det....
    TV: LG 55 UH 850VAEN=4K/Ultra HD Edge LED med 200 hz, 3D WiFi og Smart TV samt støtte for både HDR 10 og Dolby Vision.
    Elektronikk: Yamaha RX-A 860, Panasonic DMP-UB 700, Pioneer DVD med SACD og DVD Audio avspilling.
    VIASAT HD PVR Pace TDS 865 NV+ SAMSUNG GX-V1680 SJ 4K, CANAL DIGITAL ADB HD PVR, til svensk TV og nyeste HD Smart box til norsk TV.
    DAB radio: Tiny Audio M7 med optisk utgang. Høyttalere: Canton CD 160 7.1 Og oppdaterte HDMI kabler...ikke noe Clas eller Biltema her i huset...

Active
    Medlem siden
    Jan 2005
    Poster
    453
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Jeg er enig at Rikstv komprimerer bilde veldig, men Get og Viasat er ikke langt unna de heller. Har hatt Rikstv, Get, Viasat og nå CD parabol. Når det kommer til bilde er CD parabol milevis foran alle de andre. Ifølge en artikkel jeg leste, husker ikke hvor, så skulle skalereren som NRK bruker sammen med hovedkontrolleren være noe av det beste som finnes, men jeg er ingen ekspert på dette. Det jeg legger merke til er at jeg personlig synes nrk sine sendinger er langt skarpere og bedre enn f eks Eurosport hd når begge sender SD

Newcomer
    Medlem siden
    Sep 2010
    Poster
    117
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av classic46
    For oss som bare har en vanlig plasmaskjerm, men tilgang til de beste bildekildene dvs både Canal Digital og Viasat parabol, samt RiksTV rett inn i Tv'en, så er det ikke tvil om at NRK sin oppskalerer gjør en flott jobb på SD sendinger....og ja RiksTV har en dårligere bit-rate....men i forhold til analog TV så er det så absolutt til å leve med....
    Og tror nok det faktisk er noen i NRK som vet hva de holder på med....til tross for all "ekspertisen" både her og andre steder :-)
    Og det er jo resultatet som teller, ikke hvordan de gjør det....
    Sa ikke det var noe galt med å bruke Bilinear heller, regner også med det meste av hardware bruker den, Tv'er, recivere osv.

Om man gjør det i software med en skikkelig god resizer, blir kvaliteten bedre tho.
    Beste resultatet hadde de fått av å sende SD, men med like høy bitrate som HD, og uten å deinterlace. (NRK bruker også her sine egene deinterlacere, de beste er software tho. Som med resize.) Men det kommer de aldri til å gjøre.

Intermediate classic46 sin avatar
    Medlem siden
    Aug 2009
    Poster
    1,884
    Takk & like
    Nevnt
    1 post(er)
    AVtorget feedback
    0

Cool

Sitat Opprinnelig postet av Revolution
    Sa ikke det var noe galt med å bruke Bilinear heller, regner også med det meste av hardware bruker den, Tv'er, recivere osv.

Om man gjør det i software med en skikkelig god resizer, blir kvaliteten bedre tho.
    Beste resultatet hadde de fått av å sende SD, men med like høy bitrate som HD, og uten å deinterlace. (NRK bruker også her sine egene deinterlacere, de beste er software tho. Som med resize.) Men det kommer de aldri til å gjøre.
    Jeg skjønner ikke hvorfor de ikke konsulterte deg før de satte i gang med HD!! :-)
    TV: LG 55 UH 850VAEN=4K/Ultra HD Edge LED med 200 hz, 3D WiFi og Smart TV samt støtte for både HDR 10 og Dolby Vision.
    Elektronikk: Yamaha RX-A 860, Panasonic DMP-UB 700, Pioneer DVD med SACD og DVD Audio avspilling.
    VIASAT HD PVR Pace TDS 865 NV+ SAMSUNG GX-V1680 SJ 4K, CANAL DIGITAL ADB HD PVR, til svensk TV og nyeste HD Smart box til norsk TV.
    DAB radio: Tiny Audio M7 med optisk utgang. Høyttalere: Canton CD 160 7.1 Og oppdaterte HDMI kabler...ikke noe Clas eller Biltema her i huset...

Expert Scrooge sin avatar
    Medlem siden
    Feb 2006
    Poster
    6,002
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av classic46
    Jeg skjønner ikke hvorfor de ikke konsulterte deg før de satte i gang med HD!! :-)
    Hvorfor "disse" en som antakelig har litt mer innsikt i dette, enn deg selv? ;-)

Side 1 av 2 1 2 SisteSiste

Stikkord for denne tråden

Regler for innlegg

• Du kan ikke starte nye tråder
  • Du kan ikke svare på innlegg / tråder
  • Du kan ikke laste opp vedlegg
  • Du kan ikke redigere meldingene dine
  •