Endemotstand mm. Canal Digital

Sponsorer:
Takk Takk:  0
Like Like:  0
Viser resultater 1 til 6 av 6
    Newcomer
    Medlem siden
    Jun 2008
    Poster
    21
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    (0% positive tilbakemeldinger)

Endemotstand mm. Canal Digital

Pusser opp hjemme og må fornye litt kabler som er overmalt av tidligere eier. Ser ikke bra ut. I den sammenheng har jeg undersøkt litt og lært mye. Bla annet dette med endemotstand på siste uttak. Har muligens funnet litt feil hjemme, men er ikke helt sikker på dette enda. Så spør her!
    Her er opplegget mitt hjemme:
    Hoveduttaket er tilkoblet TV. Fra dette uttaket er det trekt coax kabel gjennom vegg for å lage nytt uttak i dette rommet. Her har jeg koblet TV, modemet og trådløs router.
    På dette siste uttaket er det brukt helt lik "boks" som første. Altså opplegg for kabel inn/ut inni "boksen". Er det her på ut koblingen jeg må montere en endemotstand? Eller tenker jeg helt feil slik at en endemotstand stikkes inn utenfra som en vanlig kontakt? I så fall, skal jeg ha endemotstand i alle kontakter jeg ikke bruker? Slik som multimediakontakten og radio på første uttak?
    Synes forresten internett går veldig treigt i forhold til hva jeg betaler for. Streaming av klipp på nettet går sjelden i sin helhet.. Kanskje montere modemet på første uttak?

Newcomer
    Medlem siden
    Aug 2008
    Poster
    256
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Dersom det er praktisk mulig så vil eg anbefale å koble modem til det første uttak og koble til en endemotstand på den siste kontakten.
    En endemotstand koster ikke mange kronene men kan spare deg for mye irriterende problem grunnet støy o.l på kabel.
    sjekk her :elhandel.no - F-endemotstand 75 OHM

Newcomer
    Medlem siden
    Aug 2010
    Sted
    Røyken
    Poster
    70
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Det er det samme hvor modemet står. Det skal monteres 75 ohm endemotstand i alle kontakter som det ikke går noen kabel videre ut ifra, det er samme om det multimedia eller tv kontakt. 75 ohms motstand simulerer en enedeløs lang kabel, dette gjøres fordi man skal unngå refleksjon/støy. Egentlig skal du også ha endemotstand i data utaket på den multimedia kontakten du ikke har modemet montert.
    Første kontakt burde være 10db og siste 8db pga, det er lavere gjennomgangs motstand i en 10db kontakt en 8 db kontakt. Ved å koble det på denne måten blir signalet så og si likt i begge kontaktene.

Mvh
    Kabel-tv Tekniker

Newcomer
    Medlem siden
    Aug 2010
    Sted
    Røyken
    Poster
    70
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Dette er endemotstanden du skal bruke på utgangen inni kontakten.
    Endemotstand 75Ohm

Linken teddyh la ut er til data utaket på multimedia kontakten.

Newcomer
    Medlem siden
    Jun 2008
    Poster
    21
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Takker for svar!
    Så den multimediamotstanden monteres utenifra som en vanlig kabel? Og den som skal brukes inni kontakten monteres som om det var en coax kabel som skal videre? Trenger jeg gjøre noe med radio kontakten?
    Det siste bildet er av siste uttak som viser 8db.

Newcomer
    Medlem siden
    Aug 2010
    Sted
    Røyken
    Poster
    70
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Endemotstande til data uttaket på multimedia kontakten skrus inn i data uttaket. (den passer bare ett sted)
    Den andre endemotstanden monteres inni kontakten på utgangen som en kabel ja. Den viktigste endemotstanden er den som skal monteres på utgangen inni kontakten.

Man skal ikke montere noe endemotstand på utsiden av kontakten, bortsett fra på data uttaket til multimedia kontakter, vanlig tv kontakter har ingen endemotstand på utsiden.

Mål linjen din på speedtest.net og se om du får det du betaler for. Hvis du har en trådløsrouter måler du hastigheten med routeren og uten routeren, altså direket fra modem til pc. På denne måten kan du se om det er routeren som er feilen. Sjekk også hvor høy ping du har når du måler hastigheten, er den veldig høy når du måler uten ruter kan det være kapasitet problemer på linjen eller at du har dårlig signal.
    (husk det kan være pcen din som er treg eller en aplikasjon som begrenser linjen din. Mål derfor hastigheten med brannmur og antivirus deaktivert. fildelings aplikasjoner må også være deaktivert)

Hvis du fortstatt ikke finner noe feil kan du sjekke rf signalet og SNR(Signal-to-noise ratio) på modemet, dette kan du gjøre ved å gå inn på modemet, der ser du på rx og tx. RX er fremover signalet og TX er retur signalet.

TX skal på de fleste modemer ligge ett sted mellom 40 og 50dbmV. RX burde ligge ett sted mellom -5 til +5dbmV. Hvis det er DOCSIS 3.0 modem du har må SNR ligge over 30db, uansett burde det ligge på 30+.

Stikkord for denne tråden

Regler for innlegg

• Du kan ikke starte nye tråder
  • Du kan ikke svare på innlegg / tråder
  • Du kan ikke laste opp vedlegg
  • Du kan ikke redigere meldingene dine
  •