"NextTV" IPTV - Meget bra, Nextgentel.

Sponsorer:
Takk Takk:  0
Like Like:  0
Viser resultater 1 til 7 av 7
    Newcomer
    Medlem siden
    Apr 2009
    Poster
    6
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    (0% positive tilbakemeldinger)

Smile "NextTV" IPTV - Meget bra, Nextgentel.

Vi har benyttet IPTV løsning "NextTV" fra Nextgentel i ca. tre måneder i Askim i Indre Østfold. I dette området har det det siste halvåret tid pågått en kabel-TV krig i området mellom eksisterende GET og nykommer Østfold Fibernett "Altibox" som nå bygger ut fibernett infrastruktur for fullt.

Vi vurderte begge aktørene opp mot hverandre tidligere i sommer med tanke på tilkobling på en husstand i Askim, men fikk faktisk ikke kontakt med regionsansvarlige selgere fra begge aktører for en videre oppfølging. Vi fikk utrolig nok forholde oss til tilfeldige konsulenter på kundesentere som ikke satt med nok informasjon om utbyggingsplaner og dekning i aktuell gateadresse.

Valget falt derfor på IPTV-løsningen "NextTV" fra Nextgentel via eksisterende telenett-/DSL linje, dette med litt skepsis innledningsvis i forhold til linjestabilitet og tjenesteplattform.

Brukererfaringene våre etter ca. 3 måneders bruk er imidlertid meget bra. Vi har god erfaring med GETs digitale plattform (HD-PVR) som langvarig abonnent i Oslo, men kan i bunn og grunn ikke si annet enn at NextTV har gjort en forbausende god jobb i å sikre brukervennlighet og en solid teknisk plattform for sin IP-TV løsning.

Noen av de tekniske detaljene vi har merket oss er følgende:

- Billed-/ lydkvalitet: Meget bra. Så langt ikke registrert større problemer med linjestabilitet - kun noen få "bildeglitch" er registrert unntaksvis.
    (Modemet melder inn båndbredde: ca. 12-13 Mbps i brukerpanelet.)
    - Filmleie-tjenesten (VOD) er svært bra hos NGT med mulighet for å vurdere filmene før leie ved å se film-trailere på forhånd.
    - Text-TV: Dette kan kalles opp "på tvers" av kanalene, ved at man eks.vis kan lese TV2-tekst TV samtidig som man står aktivt på eks. vis NRK.
    - Radio: EPG-informasjon på radiokanalene støttes. BRA!!
    - Brukermenyer og fjernkontroll for Motorola set-top box er godt organisert, og intuitivt lagt opp etter vår mening.

Et annet aspekt var kundeservice i forbindelse med nærmest uungåelig feilsøkning under installasjon av tilhørende DSL-modem og IP-telefonadaptere m.m. Her opplevde vi meget god oppfølging fra NGT's helpdesk i forhold til å komme i mål med installasjonen.

Vi har derfor ikke noen problemer med å anbefale løsningen som et skikkelig brukbart alternativt til de "tyngre aktørene" såfremt det kan sikres tilstrekkelig båndbredde-kapasitet inn fra lokalt telenett.

Newcomer
    Medlem siden
    Sep 2008
    Poster
    80
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Her må jeg si meg meget så enig.
    Har denne løsningen med en Viasat Underholdning pakke via VDSL fra Nextgentel.

Betaler 398,- for en 30/5 linje, totalt 896,- mnd inkl HD dekoder (koster vel 40,- ekstra for PVR meg bekjent.. men har ikke behov for det).

Kvaliteten på bildet er strålende, har ikke opplevd noe som helst hakking eller problemer. Filmbutikken har et... ja mildt sagt enormt utvalg, fra gode gamle filmer til nye store blockbusters, meget bra!

Ellers er jeg fornøyd med oppsettet, meget brukervennlig.
    Dekoderen er en Moterola 1910 og har alt av nødvendige tilkoblinger. Så boksen dekker behovet mitt for fotball og hjemmekino med skikkelig lyd (Tos-link) og ikke minst HD kvalitet.

Active
    Medlem siden
    Mar 2007
    Poster
    323
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Hvordan er det med kryptering av kanalene? Bruker de ett system ala Altibox som gjør at du ikke har noen annen mulighet enn å bruke deres bokser, eller er de mer åpne slik at man kan bruke f.eks. en HTPC med Mediaportal?

Newcomer
    Medlem siden
    Sep 2008
    Poster
    80
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av zicoz
    Hvordan er det med kryptering av kanalene? Bruker de ett system ala Altibox som gjør at du ikke har noen annen mulighet enn å bruke deres bokser, eller er de mer åpne slik at man kan bruke f.eks. en HTPC med Mediaportal?
    Det er IPTV så er kryptert.
    Har selv også mediasenter, men bruker kun den til film og serier, uansett for frøknen i hjemmet så er TV boksen enklest å bruke.
    Så for min del så er det ingen behov å bruke noe annet en boksen som er levert.

Active
    Medlem siden
    Mar 2007
    Poster
    323
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Ja, regner med at det er kryptert, men bruker den en vanlig CAM-løsning, eller er det ett lignende system som det Altibox bruker hvor alt ligger i boksen?

Newcomer
    Medlem siden
    Sep 2008
    Poster
    80
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av zicoz
    Ja, regner med at det er kryptert, men bruker den en vanlig CAM-løsning, eller er det ett lignende system som det Altibox bruker hvor alt ligger i boksen?
    Ingen CAM-løsning her, de bruker jo stort sett samme dekodere som Altibox, men med egen platform.

Intermediate
    Medlem siden
    Feb 2007
    Poster
    686
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Hei folkens!

Er det noen som helst mulighet for å få National Geographic HD, Discovery HD, BBC HD, TVN HD og andre viktige kanaler som next-tv mangler når bygården jeg bor i har felles avtale med nextgentel? Jeg kan hverken få GET eller Canal Digital der jeg bor og riks-tv mangler de samme kanalene som next-tv...

Jeg finner rett og slett ikke ut av dette på egen hånd så jeg håper noen av dere har svaret

Stikkord for denne tråden

Regler for innlegg

• Du kan ikke starte nye tråder
  • Du kan ikke svare på innlegg / tråder
  • Du kan ikke laste opp vedlegg
  • Du kan ikke redigere meldingene dine
  •