Opptak Canal Digital

Sponsorer:
Takk Takk:  0
Like Like:  0
Viser resultater 1 til 8 av 8
    Newcomer
    Medlem siden
    May 2004
    Poster
    160
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    (0% positive tilbakemeldinger)

Opptak Canal Digital

tar opp Star Wars til ungene fra NRK 3 hver søndag men den begynner ofte opptaket litt sent og kutter det litt tidlig. Noen andre som opplever det samme?

Intermediate Kim Olav Svines sin avatar
    Medlem siden
    May 2004
    Poster
    659
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Kanskje klokka på mottakeren ikke er helt korrekt? Men du kan i menyen legge inn antall minutter for opptak både før og etter programmet. (eks. starte opptak 5 minutter før start, og avslutte 5 minutter etter programmet er slutt).

Newcomer
    Medlem siden
    Aug 2010
    Poster
    259
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Star Wars begynner ofte litt før klokka er 19:00, og går noen minutter over 19:20. Episodene er altså litt for lange til å passe inn i den slot'en som NRK angir, og tyter litt i hver ende.

Intermediate
    Medlem siden
    Nov 2005
    Poster
    952
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Ja det virker som om NRK runder av til nærmeste 5 min på barne tv, mange av disse programmene er korte.
    Bruk epg margininnstillinger eller hva det heter der man kan sette boksen til automatisk legge til noen minutter før og etter et planlagt opptak.

Newcomer
    Medlem siden
    Jul 2003
    Poster
    278
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sukk... håper gode gamle ShowView-funksjonaliteten kommer tilbake igjen jeg. Der var det støtte for at programmene kunne forskyves litt, og da ble opptaket også forskjøvet tilsvarende....

Men det er vel litt for mye forlangt at dette skal fungere i 2010 når det fungerte på 80/90-tallet...

Newcomer
    Medlem siden
    May 2004
    Poster
    160
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Ok takker for svar får prøve å finne ut av det med 5 min før og etter.
    Nå har boksen min begynt å bråke som bare ****, men slutter når jeg dytter til den noen som har vært borti det?

Intermediate
    Medlem siden
    Apr 2005
    Poster
    1,353
    Takk & like
    Nevnt
    1 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av Paddington
    Nå har boksen min begynt å bråke som bare ****, men slutter når jeg dytter til den noen som har vært borti det?
    kan tenkes det er defekt lager i vifte? (ps. jeg har ikke en slik boks, før i kveld, når jeg henter min, men det er ofte slik defekt viftelager har symptomer..)

Newcomer
    Medlem siden
    Jun 2010
    Poster
    5
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av Paddington
    Tja, en av de vanligere årsaken til dette bråket er småkrøll på disken. Lesehodet jobber hardere enn vanlig med å lese plata -> godt og varmt -> vifta går som fy for å holde tempen nede. Rimelig enkelt å fikse. Hvis du formaterer disken fjerner du dette krøllet for å si det enkelt (filallokeringstabellen fjerner de ødelagte sektorene fra listen over tilgjengelige sektorer å skrive til bl.a).

Ulempen med en formatering er at man da vil miste alt som er lagret på disken.

Så hvordan formaterer man disken?

Du sier ikke hvilken pvr dekoder du har så jeg tar begge mulighetene :wink:

Kaon duale pvr (gammeltypen uten hd) :
    Meny ->
    PVR ->
    Formater HDD ->
    "Tygger" en stund ->
    kommer så opp med vanlig førstegangsinstallasjon der du velger tv-format , kanalsøk osv.

HD-PVR:
    Meny ->
    Informasjon ->
    Produktdata ->
    Trykk så helrød knapp, I og grønn knapp i rask rekkefølge for å få opp tekniker meny ->
    Harddisk ->
    Formater harddisk ->
    Her får du opp en advarsel på fransk (Franskprodusert) ->
    Trykk ok på ja ->
    Den hopper så tilbake til forrige meny (ja, den skal det) ->
    Dekoder er nå klar for formatering ->
    Sett dekoder i standby ->
    du vil nå se at det blinker i displayet (den formaterer) ->
    Når blinkingen har gitt seg slår du den på igjen og den kommer opp med førstegangsinnstalasjon.

Når det gjelder opptaksproblemene du opplever så kan det i hovedsak være to grunner til dette.

1) Forskjell i faktisk sendetid og annosert sendetid i EPG, dette tar du lett høyde for ved å justere margininnstillinger for opptak (som tidligere nevt her)

2) Disken prøver å skrive til et område med krøll på. Opptaket vil da krasje.

Så opptaksproblemene dine kan faktisk være nok en idikator på at disken er moden for en liten formatering...

Som nevnt tidligere i tråden kan bråket også skyldes slitasje på vifte, eller i værste fall dårlig samenskrudd vifte slikt at vibrasjoner forplanter seg i boksen (men da merker man det som regel rimelig med en gang). Det er verdt å prøve en formatering uansett, det tar ikke mange minuttene. Vesentlig kjappere enn å få tilsendt ny boks, og ny boks er like tom for dine opptak den

Stikkord for denne tråden

Regler for innlegg

• Du kan ikke starte nye tråder
  • Du kan ikke svare på innlegg / tråder
  • Du kan ikke laste opp vedlegg
  • Du kan ikke redigere meldingene dine
  •