"Sabotasje" av IDTV-løsning for ikke-godkjente modeller?

Sponsorer:
Takk Takk:  0
Like Like:  0
Viser resultater 1 til 20 av 20
    Newcomer
    Medlem siden
    Aug 2010
    Poster
    259
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    (0% positive tilbakemeldinger)

Angry "Sabotasje" av IDTV-løsning for ikke-godkjente modeller?

Som kjent så har Riks-TV og Canal Digital åpnet for å bruke IDTV, altså intern tuner i TV gjennom CAM-modul. De opererer med lister over hvilke tv'er som er godkjent for slik bruk, og som de garanterer at vil virke i deres nett. De åpner imidlertid for at tv'er som ikke er godkjent også kan fungere, og jeg tolker dette som at det er den spesifikke tuner-teknologien i tv'en som avgjør om det vil virke eller ikke.

Fra Canal Digital's hjemmeside: "Er ikke tv-modellen godkjent for bruk i Canal Digital sitt kabel-tv-nett, risikerer du at løsningen ikke virker."

Det ser altså ut som det er fritt frem å prøve med ikke-godkjente modeller for å se om det funker, noe som bl.a. åpner opp for å prøve EU tv-modeller ettersom det kun er nordiske modeller som godkjennes for IDTV. Om man får det til å virke, så er man altså tilsynelatende på den grønne gren. Flere rapporterer om tv'er som fungerer med IDTV, på tross av at modellen ikke er på godkjent-listene. Dette er ikke så rart i og med at ikke-godkjente EU-modeller ofte er teknisk identiske med sine nordiske modellbrødre.

I følge noen innlegg på forumet vil det imidlertid komme en endring når innholdsleverandørene ruller ut CI+ senere i høst, som er en strengere sikkerhetsteknolgi. Da vil de tilsynelatende begynne å parre tv mot CAM via serienummeret på tv, med den hensikt å identifsere ikke-godkjente tv'er og aktivt skru av funksjonaliteten! :evil:

De nordiske tv-importørene betaler visstnok for godkjenning av de nordiske modellene og ønsker som motytelse at EU-modeller kastes ut av systemet slik at man pushes til å kjøpe en dyrere, nordisk modell.

Jeg kjenner ikke nærmere til saken og kan lite om dette, men dersom dette stemmer så bør innholdsleverandørene snarest gå ut og si at de har til hensikt å kun la godkjente modeller fungere i fremtiden! Jeg liker slik "Apple-oppførsel" dårlig, hvor man ønsker å sabotere løsninger gjennom rent maktmisbruk! :-x

Noen som har noe mer informasjon om dette og kan belyse saken nærmere?

Jeg skal kjøpe ny tv og hadde i utgangspunktet tenkt meg en EU-modell (som teknisk skal være 100% identisk med den godkjente, nordiske modellen), men dersom aktører som CD og Riks-TV vil sabotere viktig funksjonalitet på denne måten så må jeg revurdere planene...

Intermediate classic46 sin avatar
    Medlem siden
    Aug 2009
    Poster
    1,884
    Takk & like
    Nevnt
    1 post(er)
    AVtorget feedback
    0

Cool

Sitat Opprinnelig postet av Aabø
    Som kjent så har Riks-TV og Canal Digital åpnet for å bruke IDTV, altså intern tuner i TV gjennom CAM-modul. De opererer med lister over hvilke tv'er som er godkjent for slik bruk, og som de garanterer at vil virke i deres nett. De åpner imidlertid for at tv'er som ikke er godkjent også kan fungere, og jeg tolker dette som at det er den spesifikke tuner-teknologien i tv'en som avgjør om det vil virke eller ikke.

Fra Canal Digital's hjemmeside: "Er ikke tv-modellen godkjent for bruk i Canal Digital sitt kabel-tv-nett, risikerer du at løsningen ikke virker."

Det ser altså ut som det er fritt frem å prøve med ikke-godkjente modeller for å se om det funker, noe som bl.a. åpner opp for å prøve EU tv-modeller ettersom det kun er nordiske modeller som godkjennes for IDTV. Om man får det til å virke, så er man altså tilsynelatende på den grønne gren. Flere rapporterer om tv'er som fungerer med IDTV, på tross av at modellen ikke er på godkjent-listene. Dette er ikke så rart i og med at ikke-godkjente EU-modeller ofte er teknisk identiske med sine nordiske modellbrødre.

I følge noen innlegg på forumet vil det imidlertid komme en endring når innholdsleverandørene ruller ut CI+ senere i høst, som er en strengere sikkerhetsteknolgi. Da vil de tilsynelatende begynne å parre tv mot CAM via serienummeret på tv, med den hensikt å identifsere ikke-godkjente tv'er og aktivt skru av funksjonaliteten! :evil:

De nordiske tv-importørene betaler visstnok for godkjenning av de nordiske modellene og ønsker som motytelse at EU-modeller kastes ut av systemet slik at man pushes til å kjøpe en dyrere, nordisk modell.

Jeg kjenner ikke nærmere til saken og kan lite om dette, men dersom dette stemmer så bør innholdsleverandørene snarest gå ut og si at de har til hensikt å kun la godkjente modeller fungere i fremtiden! Jeg liker slik "Apple-oppførsel" dårlig, hvor man ønsker å sabotere løsninger gjennom rent maktmisbruk! :-x

Noen som har noe mer informasjon om dette og kan belyse saken nærmere?

Jeg skal kjøpe ny tv og hadde i utgangspunktet tenkt meg en EU-modell (som teknisk skal være 100% identisk med den godkjente, nordiske modellen), men dersom aktører som CD og Riks-TV vil sabotere viktig funksjonalitet på denne måten så må jeg revurdere planene...
    Jeg har hørt at EU modeller har et lite hint av blått....og så får man inn flere europeiske kanaler...
    Visste du f. eks at engelske=EU modeller av Panasonic plasma har dårligere specs enn de nordiske....og hva er galt med en "nordisk" TV....
    Sabotere? De må jo beskytte de kanalene de distribuerer...som alle andre TV distributører gjør...og hvilke funksjoner er det du er på jakt etter som CD og RiksTv saboterer for deg????????????
    Maktmisbruk? Hvordan tror du det hadde vært hvis ikke CD og RiksTV og Viasat og Get og Altibox hadde sørget for at TV kanaler hadde vært tilgjengelige gjennon luft og kabel?
    Ganske trist tror jeg....
    Hadde du sørget for et firma som kunne leie/eie satelitter, grave kabler rundt omkring eller bygge et digital bakkenett og annen infrastruktur hvor alle kanaler var gratis og alle fikk lov til å gjøre som de ville???
    Ta en tur til Nittedal bakkestasjon og kikk....og tenk deg hvordan ting ville ha vært i VÅR tv verden uten den...
    There is no such thing as a free lunch!!
    TV: LG 55 UH 850VAEN=4K/Ultra HD Edge LED med 200 hz, 3D WiFi og Smart TV samt støtte for både HDR 10 og Dolby Vision.
    Elektronikk: Yamaha RX-A 860, Panasonic DMP-UB 700, Pioneer DVD med SACD og DVD Audio avspilling.
    VIASAT HD PVR Pace TDS 865 NV+ SAMSUNG GX-V1680 SJ 4K, CANAL DIGITAL ADB HD PVR, til svensk TV og nyeste HD Smart box til norsk TV.
    DAB radio: Tiny Audio M7 med optisk utgang. Høyttalere: Canton CD 160 7.1 Og oppdaterte HDMI kabler...ikke noe Clas eller Biltema her i huset...

Intermediate tandberg sin avatar
    Medlem siden
    Oct 2003
    Poster
    587
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0

Ci+

CI+ er ikke noe som Riks-TV eller Canal Digital bruker.
    I alle fall ikke de cam som er på markedet fra de overnevnte nå.

:-)

Det CI+ gjør, i kortversjon, er at info fra cam til tv eller annen boks er kryptert, mer likt som HDCP i HDMI standard. Den gir mulighet for eget bruker grensesnitt mot cam, og det gir også mulighet for å "sperre" opptak til harddisk av eventuelt HD matriell.

Det har ingen ting med pairing av cam og tv å gjøre.

spesifikasjon:
    http://www.ci-plus.com/data/ci-plus_...ation_v1.2.pdf

Newcomer
    Medlem siden
    Mar 2007
    Poster
    86
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Nå skal ikke jeg lage en krangletråd her, men jeg regner med det skal være HDCP og ikke DHCP

Medlem siden
    Oct 2003
    Poster
    587
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av kbaskim
    Nå skal ikke jeg lage en krangletråd her, men jeg regner med det skal være HDCP og ikke DHCP
    beklager, trykkleif. :-)

Newcomer
    Medlem siden
    Nov 2009
    Poster
    119
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Om Canal Digital eller andre kan sperre for funkjonalitet eller bruk for ikke godkjente muligheter vet jeg ikke, så det får andre kommentere.

Men om de evt kan det så er det likevel litt drøyt å kalle det sabotasje. TV-produsentene betaler en god slump penger til RiksTV, CanalDigital etc for å få tunerene sine godkjente til bruk. At de vil ha igjen litt av disse pengene har jeg derfor full forståelse for. I tillegg lover TV-produsentene og distrubitørene at om det skulle komme oppdateringer/endringer i systemet vil produktet du har kjøpt ha full support. Det å yte denne supporten vil vil nødvendigvis bli gjort av lokalt av feks samsung norge. Da skjønner jeg at de ikke nødvendigvis ønsker å yte service når du har valgt å kjøpe en parralellimportert modell som de ikke tjente penger på da du kjøpte den.

Intermediate Bobben1 sin avatar
    Medlem siden
    Sep 2006
    Sted
    Lunner/Hadeland
    Poster
    2,709
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Hensikten med CI+ er rett og slett kopibeskyttelse og ikke noe annet. For distributørene holder det lenge sikkerhetsmessig at kortene er parret til CAM'en. Det er de som eier innholdet som sendes som vil være interessert i CI+ og HDCP. Dersom det er press fra enkelte filmstudioer osv. om HDCP så vil de være enda mer bekymret for common interface CAM versjon 1. Med common interface CAM versjon 1 kan alt kopieres digitalt og det er mye lettere å kopiere enn f.eks. HDMI uten HDCP kopibeskyttelse.

Det er IDTV produsentene selv som har ivret for å utvilke CI+ standarden.
    CI Plus : the Common Interface Plus official web site
    CI+ - Wikipedia, the free encyclopedia

Som andre påpeker så likner CI+ veldig på HDCP. Det er nesten tro kopi av HDCP og har eksakt samme hensikt. Dersom TV'n ikke støtter CI+ kopibeskyttelse så blir det selvfølgelig problemer på de kanalene dette evt. tas i bruk.

Nå tror jeg ikke alle IDTV'ene RiksTV og CD har godkjent støtter CI+ så det er kanskje lurt å skaffe godkjent pairing CAM+kort nå og ikke vente til det kun selges CI+ kompatible TV'er og CAM'er.

De fleste nye TV'ene og bokser kommer med CI+ støtte nå. Et eksempel er f.eks. Samsung's kombinerte PVR & Blueray spiller for kabel og bakkenett
    Komplett.no - Samsung BD-C8500 PVR Blu-ray spiller

Newcomer
    Medlem siden
    Nov 2008
    Poster
    15
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Jeg har fått med meg at årsaken til at ikke-godkjente modeller ikke nødvendigvis fungerer er fordi de har "feil" programvare (firmware) i forhold til bakkenettet. Det kan medføre at TVen fungerer i perioder, men ikke stabilt over tid, og når krypteringen på signalene endres kan man oppleve svart bilde.

Vet om flere som har ikke-godkjente tver som brått har mistet signalene.

Intermediate
    Medlem siden
    Mar 2009
    Poster
    2,313
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Canal Digital har én interesse her: Å få færrest mulig problemer med misfornøyde kunder. Derfor tar de forbehold om hvilke løsninger som virker. Velger kunden en løsning CD ikke har godkjent, kan kunden heller ikke regne med at CD hjelper dem å løse eventuelle problemer.

Et kabel-TV-selskap har naturligvis også forpliktelser overfor innholdsleverandørene. Godtar de ikke leverandørenes betingelser, som f.eks. kan være å hindre kopiering, får de ikke vise filmer og TV-programmer. Derfor vil CD aldri (med mindre de store film- og TV-selskapene endrer politikk) godta Dreambox o.l.

Men har et kabel-TV-selskap forpliktelser overfor TV-importører og forhandlere? Det er svært vanskelig å se. Men selskapet og importørene kan naturligvis ha ulike interesser som kan løses med samme virkemiddel. Det er vel det vi har å gjøre med her: En kobling mellom CAM og godkjente TV-modeller vil sikre CD mot for mange kundeklager. Samtidig vil det sikre at CDs kunder kjøper sine TVer gjennom produsentenes godkjente importører.

Der noen ser en Stor Sammensvergelse, kan man like godt se ulike aktører med ulike egeninteresser, som tilfeldigvis faller sammen på ett eller flere punkter.

PS:
    Hva Apple har med denne saken, skjønner jeg ikke. Og det tror jeg ærlig talt ikke at trådstarter gjør, heller.

Newcomer
    Medlem siden
    Aug 2010
    Poster
    259
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av classic46
    ....og hva er galt med en "nordisk" TV....
    Det som er galt med nordisk tv er at man må betale 2-3 tusen kroner for en norsk manual. Jeg leser engelsk og synes dette blir i dyreste laget.

....Sabotere? De må jo beskytte de kanalene de distribuerer...som alle andre TV distributører gjør...og hvilke funksjoner er det du er på jakt etter som CD og RiksTv saboterer for deg????????????
    Joda, men nå har de jo selv åpnet for bruk av IDTV. Om de ikke ville støtte IDTV systemet så kan de jo bare droppe det, slik som Get, Altibox, Viasat etc. Det som er kjipt er at brukerstøtte fra CD og Riks-TV indikerer at man gjerne kan prøve ut ikke-godkjente tv'er og se om det virker og at de i tillegg gladelig selger deg en CAM til kr 1000,- uten å oppgi at de har planer om å skru den av om noen måneder.

There is no such thing as a free lunch!!
    Neida, men her er det jo snakk om folk som tross alt betaler abonnementspenger til operatørene akkurat som de skal, kjøper CAM og så kanskje blir kastet ut fordi operatørene heller vil at de skal kjøpe deres overprisede mottakerboks på et senere tidspunkt, alternativt tvinge nye kjøpere til å kjøpe nordiske modeller slik at importørene blir fornøyd. Greit nok det, men da får de heller si ifra på forhånd om dette!

Newcomer
    Medlem siden
    Aug 2010
    Poster
    259
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av Sabre
    Men om de evt kan det så er det likevel litt drøyt å kalle det sabotasje. TV-produsentene betaler en god slump penger til RiksTV, CanalDigital etc for å få tunerene sine godkjente til bruk. At de vil ha igjen litt av disse pengene har jeg derfor full forståelse for.
    Joda, men om de virkelig har planer om å aktivt kutte ut IDTV for alle ikke-godkjente modeller så får de heller være ærlige og informere om dette på forhånd, istedet for å selge folk CAM'er og programkort som blir ubrukelige når de trykker på "kill"-knappen.

Sitat Opprinnelig postet av Sabre
    I tillegg lover TV-produsentene og distrubitørene at om det skulle komme oppdateringer/endringer i systemet vil produktet du har kjøpt ha full support. Det å yte denne supporten vil vil nødvendigvis bli gjort av lokalt av feks samsung norge. Da skjønner jeg at de ikke nødvendigvis ønsker å yte service når du har valgt å kjøpe en parralellimportert modell som de ikke tjente penger på da du kjøpte den.
    Det gjør de uansett ikke. Samsung Norge gidder ikke å ha service på tv'er som ikke er importert gjennom dem, og det er helt fair. Men det har ingenting å gjøre med at operatørene har skumle planer om å ta livet av IDTV for gråimporterte modeller.

Newcomer
    Medlem siden
    Aug 2010
    Poster
    259
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av teikela
    Jeg har fått med meg at årsaken til at ikke-godkjente modeller ikke nødvendigvis fungerer er fordi de har "feil" programvare (firmware) i forhold til bakkenettet. Det kan medføre at TVen fungerer i perioder, men ikke stabilt over tid, og når krypteringen på signalene endres kan man oppleve svart bilde.

Vet om flere som har ikke-godkjente tver som brått har mistet signalene.
    Jada, og dette er en teknisk risiko man tar om man prøver denne løsningen. Ingen har jo garantert at det vil virke, men oparatørene har da heller ikke sagt at de har planer om å aktivt sørge for at det ikke vil virke. Om de har planer om å uansett ta livet av denne funksjonaliteten så bør de informere om det.

Newcomer
    Medlem siden
    Aug 2010
    Poster
    259
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av Fahnsen
    Canal Digital har én interesse her: Å få færrest mulig problemer med misfornøyde kunder. Derfor tar de forbehold om hvilke løsninger som virker. Velger kunden en løsning CD ikke har godkjent, kan kunden heller ikke regne med at CD hjelper dem å løse eventuelle problemer.
    Neida, og det har jeg heller ikke sagt. Om du ikke har godkjent tv så skjønner jeg at du ikke vil få noe hjelp om du har problemer, og det er fair. Det jeg ikke skjønner er hvorfor de ikke kan være ærlige å si at de har planer om å skru av funksjonaliteten, dersom dette er riktig.

Sitat Opprinnelig postet av Fahnsen
    PS: Hva Apple har med denne saken, skjønner jeg ikke. Og det tror jeg ærlig talt ikke at trådstarter gjør, heller.
    OT, men Apple var kun brukt som et eksempel på et selskap som er kjent for å utøve sin makt til å opprettholde en ekstrem kontroll over de produkter de selger til sine kunder, f.eks.
    - ved å selge ITunes musikk som det kun var mulig å spille av i Apple sine egne spillere
    - ved å forby at noen får lov til å installere noe som helst på en iPhone eller iPad de har kjøpt uten å gå om de Apple-godkjente programmene i AppStore
    - ved at de vurderer å sende advarsel til brukere som hacker sin iPhone og eventuelt skru den av slik at den ikke lenger virker, på tross av at det er et produkt man ærlig og redelig har betalt for.
    Kan ikke si at jeg liker slik oppførsel noe særlig.

Intermediate
    Medlem siden
    Mar 2009
    Poster
    2,313
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Apple var kun brukt som et eksempel på et selskap som er kjent for å utøve sin makt til å opprettholde en ekstrem kontroll over de produkter de selger til sine kunder
    Jeg vil nødig gjøre dette til en Apple-diskusjon -- men jeg synes din oppfatning av Apple også sier en del om hvordan du tenker i forhold til CD.

Grunnen til at musikken på iTunes var kopibeskyttet, var at plateselskapene forlangte dette. De ga ikke Apple samme vilkår som andre nettbutikker for musikk, fordi de ville hindre Apple i å utkonkurrere deres egne, mindre funksjonelle alternativer. Apple forhandlet om å slippe kopisperrene fra første stund, og lyktes da plateselskapene innså at de bare ville tape på å forfordele den største nettbutikken for musikk.

De andre begrensningene du nevner, har delvis med kvalitetssikring å gjøre: Apples politikk er at ting skal virke uten videre — derfor advarer de mot løsninger som ikke er gjennomtestet. Delvis har det med programvarelisenser og opphavsrett å gjøre: Man kjøper ikke en oppfinnelse; man kjøper retten til å bruke den slik den er ment å brukes — annen bruk omfattes ikke av avtalen.

Man kan omgå Apples begrensninger, uten at det krever større IT-kunnskaper enn det som kreves for å få en del annet utstyr til å virke skikkelig i det hele tatt. Problemet er bare at få klarer å lage programvare som virker bedre enn Apples egen.

Der slik programvare finnes, er det en smal sak å utvide funksjonaliteten til Apples i utgangspunktet "lukkede" produkter. Om slik programvare virker problemfritt, har ikke Apple noe imot at folk bruker den. Ofte vil de linke den til sine programvaresider — med eller uten spesiell anbefaling. Av og til kjøper de den opp og lar den inngå gratis i Apple egen løsning.

Apple er faktisk mindre aggressive i forhold til "uautorisert bruk", enn mange andre produsenter. Det er sjelden eller aldri fysiske sperrer eller koder som begrenser bruk av Apple-produkter. Microsoft, derimot, vil gjøre PCen din til en plage, om du ikke har en lovlig lisens til Windows. Og svært mye IT- og AV-utstyr, såvel som nettjenester, er i praksis sperret for bruk mot andre plattformer -- det vet vi som bruker Mac.

Uansett:

På samme måte som du tillegger Apple onde hensikter, gjør du det samme med Canal Digital.

Canal Digital ønsker å tjene mest mulig penger, og de ønsker færrest mulig problemer med kundene. Andre motiver enn dette, har de ikke. Om det kommer ny teknologi som gjør det enklere å oppnå disse to målene, vil de vurdere å bruke den. Hemmeligere planer enn dette, har de ikke.

Medlem siden
    Oct 2003
    Poster
    587
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Det som er kjipt er at brukerstøtte fra CD og Riks-TV indikerer at man gjerne kan prøve ut ikke-godkjente tv'er og se om det virker og at de i tillegg gladelig selger deg en CAM til kr 1000,- uten å oppgi at de har planer om å skru den av om noen måneder.
    Hvor i all verden har du dette fra da???

Canal Digital sier at Cam og kort virker.
    Om dette virker i en tv, ja det er kunden sin sak, hvis det ikke er en "godkjent tv" der CD og Riks-tv har kontrollert at mottakeren følger standard som de benytter.

RiksTV sender oppgradering til DVB-T mottakeren hvis det er behov for det, til godkjente mottakere. Det er ikke ubegrenset båndbredde i bakkenettet, så de har ikke mulighet for å sende oppdatering til "alle mulige" mottakere og tv`er som selges. Derfor bare de modellene som de har "godkjent".

Hvis bakkenettet skulle bli brukt til å sende ut software til alle mulige og umulige DVB-t tunere som finnes, ja da kan en tenke selv hvordan dette skulle gå... Det går ikke. Det er ikke ubegrenset plass...

Dette problemet gjelder til en viss grad kabelnett også. (DVB-C)

Satelitt derimot, gjør dette enklere, da det er nærmest ubegrenset plass til dette. (forskjellige satelitter og frekvenser. Hver produsent har som regel en egen data-stream til dette på en eller annen satelitt).

For Canal Digital som kanal distirbutør med eget utstyr, er det naturlig å bruke Thor satelittene på 1vest for dette, men her er samme problemet, de kan ikke legge ut software til "alt" her, det er nok med de som dei har "godkjent" eller solgt.

Hvis du skjønner...

Newcomer
    Medlem siden
    Aug 2010
    Poster
    259
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av tandberg
    Hvor i all verden har du dette fra da???:
    Kun noen innlegg på forumet/rykter. Det var derfor jeg startet denne tråden, for å finne ut om noen hadde noe mer info om dette. Om det viser seg å ikke være riktig, er jo alt i den skjønneste orden :wink:

Ref:
    http://avforum.no/forum/produkt-pris...ml#post1520726
    http://avforum.no/forum/digitalt-bak...l-digital.html

Om dette virker i en tv, ja det er kunden sin sak, hvis det ikke er en "godkjent tv" der CD og Riks-tv har kontrollert at mottakeren følger standard som de benytter.
    Helt enig! Mitt eneste, fattige poeng er at dersom de har planer om skru det av, så burde de sagt fra om det istedet for å selge CAM til folk og ønske lykke til...

Medlem siden
    Oct 2003
    Poster
    587
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Kun noen innlegg på forumet/rykter.

Ref:
    http://avforum.no/forum/produkt-pris...ml#post1520726
    http://avforum.no/forum/digitalt-bak...l-digital.html

Dette er faktafeil, som videre har blitt til "fakta", som videre har blitt til sannhet, men det er feil. (fjær og høna osv..)

Helt enig! Mitt eneste, fattige poeng er at dersom de har planer om skru det av, så burde de sagt fra om det istedet for å selge CAM til folk og ønske lykke til...
    De kommer nok ikke til å skru av, tvert i mot.
    Det som heller kommer til å skje er at Norkring "tweaker" frekvenser og båndbredde, for å få ting til å virke, utnytte sendernettet maksimalt og ikke forstyrre andre frekvenser i dette vanskelige senderlandet.

(ett eksempel: Grundig Norway - DTR 8860 - DTR 8860 informasjon denne oppgraderingen finner du ikke på nettet..)

Da kan enkelte DVB-T tunere få problemer, da det kan være litt "off-standard".
    For godkjente mottakere er ikke dette noe problem, for der sender en bare ut software oppdatering av mottakeren via bakkenettet i det distriket dette anngår...
    Det er værre med ikke godkjente, de vil ikke få oppdateringen, og en er da prisgitt at produsenten legger ut en ny software /firmware på sin egen hjemmeside, noe som er tvilsomt da det er dyrt å gjøre dette for bare noen "få" mottakere i Norge, som er solgt utenom offisielle importører / distributører.

Det er nok parallell importørene som ikke selger produkter som er beregnet for oss som må ta belastningen. De har ikke opplysningsplikt desverre om at produktet de selger ikke er "nordisk" eller norsk "modell".
    MEN de har et betinget ansvar. Virker det ikke, så er det i aller høyeste grad reklamasjon, hvis de ikke har skrevet noe med "meget liten skrift" da.

men det er en annen historie... ;-)

At eksempelvis Samsung tilbyr RiksTV penger for å bli "godkjent" er naturlig.
    Klart at Samsung i dette eksempelet er mest tjent med at produktet de selger i norge faktisk virker, og at Samsung da vil få tilgang til å oppdatere produkene de har solgt via bakkenettet. Noe annet ville ikke være seriøst...

Intermediate Bobben1 sin avatar
    Medlem siden
    Sep 2006
    Sted
    Lunner/Hadeland
    Poster
    2,709
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0

Joda, men nå har de jo selv åpnet for bruk av IDTV. Om de ikke ville støtte IDTV systemet så kan de jo bare droppe det, slik som Get, Altibox, Viasat etc. Det som er kjipt er at brukerstøtte fra CD og Riks-TV indikerer at man gjerne kan prøve ut ikke-godkjente tv'er og se om det virker og at de i tillegg gladelig selger deg en CAM til kr 1000,- uten å oppgi at de har planer om å skru den av om noen måneder.
    Nå er det ikke akkurat dette de gjør. De forteller rimelig klart at du kun har garanti for at den godkjente CAM'en og kort vil fungere i de IDTV modellene som er testet og godkjent. Om folk tar budskapet seriøst er en helt annen sak CD og RiksTV kommer garantert ikke til å skru av godkjente pairing CAM'er men de tar i praksis ikke ansvaret for feil/mangler på produkter de ikke har godkjent. Jeg syns egentlig det er ganske fint dersom man selv kan velge å ta risikoen med ikke godkjent hardware. Det var slik det fungerte med dekodere i "gamle dager".

Er man redd for at den ikke godkjente IDTV'n vil streike og tap av 1000kr så er det bedre å gå for en godkjent mottager til 1kr.

Er IDTV'ns software full av bugs så kan jo litt av hvert skje. Et eksempel er Panasonic VT20. Det er forstyrrelser på mange av HD kanalene på satellitt antagelig pga. bugs i TV'ns common interface (samme CAM fungerer fint i andre bokser). Ikke finnes det ny software på Panasonic's websider heller.

Jeg tror dette først og fremst dreier seg om at CD og RiksTV kun vil godkjenne TV'er der produsenten/importøren tar ansvar og sørger for "bugfix" og software som fungerer med tjenestene som tilbys (EPG osv.) , og som forøvrig følger DVB og Nordig. Problemet med DVB og MPEG standarder er at du ikke finner en eneste boks/IDTV som støtter standardene fullt ut. De støtter kun deler av standarden og i tillegg er det ekstrem fare for bugs i software. Nordig er en Nordisk organisasjon som gir anbefalinger om hvordan og hvilken deler av standardene som det er viktig å følge.

Det er helt nødvendig med software bugfix'er i digitaltv mottagere. Har enda ikke sett en digitaltv boks hvor det ikke har vært bugs. Jeg tror det skal mye til for at CAM'en ikke fungerer i en IDTV. Den største faren for bugs er nok i andre deler av TV'n. Hakking i video, dårlig lipsync, kanalsøk finner ikke alle kanaler, undertekst virker ikke , lyd mangler osv....

Når det gjelder CI+ så er det vedtatt som Europeisk standard nå. Tror ikke CI+ kommer for fullt før majoriteten av nye TV'er støtter CI+. RiksTV har garantert godkjent IDTV'er som ikke støtter CI+. Tror neppe de ønsker å kvitte seg med disse kundene.

Litt av hensikten med CI+ er å få flere distributører til å tilby IDTV løsninger.
    CI Plus : the Common Interface Plus official web site
    In summer of 2007 the following companies, Neotion, Panasonic, Philips, Samsung, SmarDTV and Sony, created the CI Plus Forum. The CI Plus Forum comprised a set of companies, CE Manufacturers and Common Interface Module Manufacturers, with a shared interest in extending the existing DVB Common Interface Standard to support additional security and features that would give the Pay TV Value Chain the confidence to deliver Pay TV Services to a wide range of consumer electronics devices equipped with the new extensions.

Newcomer
    Medlem siden
    Jan 2005
    Poster
    118
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av Bobben1
    Er IDTV'ns software full av bugs så kan jo litt av hvert skje. Et eksempel er Panasonic VT20. Det er forstyrrelser på mange av HD kanalene på satellitt antagelig pga. bugs i TV'ns common interface (samme CAM fungerer fint i andre bokser). Ikke finnes det ny software på Panasonic's websider heller.
    Høres mere ut som den er følsom for ikke så bra signaler. Det er ikke uvanlig med mange TV'er, også på kabel. Har ingen problemer med min VT20 og HD, men jeg vet at signalet og kablene er bra.

Newcomer
    Medlem siden
    Aug 2010
    Poster
    259
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    De kommer nok ikke til å skru av, tvert i mot.
    CD og RiksTV kommer garantert ikke til å skru av godkjente pairing CAM'er men de tar i praksis ikke ansvaret for feil/mangler på produkter de ikke har godkjent. Jeg syns egentlig det er ganske fint dersom man selv kan velge å ta risikoen med ikke godkjent hardware. Det var slik det fungerte med dekodere i "gamle dager".
    Dersom dere har rett, så er jo alt i den skjønneste orden :-D .

Når det gjelder CI+ så er det vedtatt som Europeisk standard nå. Tror ikke CI+ kommer for fullt før majoriteten av nye TV'er støtter CI+. RiksTV har garantert godkjent IDTV'er som ikke støtter CI+. Tror neppe de ønsker å kvitte seg med disse kundene.
    Jeg tror vel heller at de vil rulle ut CI+ innen rimelig tid, men differensiere tilbudet sitt slik at visse typer "high value content" kun vil bli tilgjengelig for kunder med CI+ systemets økte krypteringssikkerhet. Men det er kun min personlige spådom, altså.

Stikkord for denne tråden

Regler for innlegg

• Du kan ikke starte nye tråder
  • Du kan ikke svare på innlegg / tråder
  • Du kan ikke laste opp vedlegg
  • Du kan ikke redigere meldingene dine
  •