Koble 2 TV i samme veggboks - "lost signal"?

Sponsorer:
Takk Takk:  0
Like Like:  0
Viser resultater 1 til 6 av 6
    Newcomer
    Medlem siden
    Sep 2004
    Poster
    36
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    (0% positive tilbakemeldinger)

Koble 2 TV i samme veggboks - "lost signal"?

Hadde tidligere 2 TV koblet samme i en dårlig vegguttak (kabel videre til ene TV koblet direkte sammen med inntakskabelen inne i veggboksen. Andre TV koblet på vanlig måte i veggboksen).
    Ene TV har Canaldigital Premium dual PVR dekoder (Den som står vanlig tilkoblet veggboksen). Andre TV har ingen boks. Denne TV har kun noen få kanaler, og heller ikke noe problem med signalet.
    Fikk innimellom "Lost signal" på TV som hadde dekoderen. (2-3 ganger i løpet av en 2 timers periode)

"Lost signal" beskjeden, med tilhørende frysing av bildet i ca 1sek ble værre og værre (ca hvert 5-10 min). over en etårs periode. Koblet så inntakskabelen direkte mot dekoderboksen. Og var ikke mer plaget med "Lost signal". Men nå etter noen uker ville vi koble på den andre TV igjen. Og fikk ny bedre veggboks. Men nå kom problemet tilbake (ca hvert 10 min)...

Hva må gjøres for å koble 2 TV til samme innkabel uten at det går utover signalet inn til dekoderen?

Er grunnen at spleising av de 2 utkablene til hver sin TV ødelegger noe av "75ohm?" kravet signalet krever?

Er løsningen så enkel som at kun inntaket må stå i veggboksen. Også må en bruke T-stykke i kontakten for å få 2 utganger? Fremfor å gjøre som meg å bare laske de 2 kablene samen?
    Eller må jeg skaffe noe mer avansert som forsterker signalet?

Intermediate hårek sin avatar
    Medlem siden
    May 2003
    Poster
    1,136
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Når du sier "bare laske de 2 kablene samen" så virker det klart at du gjør det feil.
    Slikt kan man gjøre når man kobler strømkabler, men antennesignaler opp mot 1000 MHz er noe heeelt annet.
    Coax kabler må man koble på rett måte, som du er inne på må man unngå impedans forskjeller. Det gir refleksjoner som ødelegger signalet helt.

T-stykke er heller ikke helt bra, selv om det ofte fungerer med bra signal. Normal kobling er at alt kobles i serie, og med termineringsmotstand i enden.

Newcomer
    Medlem siden
    Sep 2004
    Poster
    36
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av hårek
    Normal kobling er at alt kobles i serie, og med termineringsmotstand i enden.
    Hmmm.
    Tegning på hvordan det gjøres. Eller link til termineringer?
    Hvordan seriekoble en enleder m. skjerm?
    Ser ikke helt at "seriekobling" av en enleder har noe å si fremfor "paralellkoble".

Og termineringsmotstand i enden. - Står det ikke oftest en antenneplugg i enden av kabelen?

I dag er det koblet som den sorte koblingen (paralell?)
    Ser ikke helt hvordan "serie" kobling skulle ha noe å si. -Slik jeg har tegnet det med rødt. Men jeg misforstår kanskje hvordan seriekobling gjøres?

Eller finnes det egne koblinger som ser ut som T-stykker en har oppe ved første TV'n. For å få et uttak i serie ut mot neste TV?

Intermediate hårek sin avatar
    Medlem siden
    May 2003
    Poster
    1,136
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Først ser vi bare ser på veggbokser og kobling mellom dem. Boksene er laget slik at det er tilkobling for 2 coax kabler, en inn og en ut. Det står normalt en motstand i 'ut'-koblingen, den fjernes hvis man kobler til en kabel.

Hvis du kun har en veggboks så går det greitt hvis PVR har inn- og ut-kontakt. Den røde tegningen er riktig.

Hvorfor det er slik blir for omfattende å gå videre inn på, det er en del av pensum på elektronikk utdanning. Men impedans er det sentrale.

Newcomer
    Medlem siden
    Sep 2004
    Poster
    36
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Har en del år med impedansregning. Har prøvd å fortrengt meste av det, men noe henger igjen
    Den gamle, og nye, veggboksen har 2 innganger. Men ingen motstand å fjerne. Men ene inngangen for TV, den andre for radio.
    Kjøpt på Elkjøp. Da finnes det nok mer avanserte bokser andre steder om viderekobling skal gjøres, som da har en motstand innebygd.
    Var derfor jeg ikke skjønte hvorfor paralell/serie hadde noe å si. Siden koblingspunktet ville forbli samme, bare flytet ca 1m med de boksene jeg har.

Uansett ser jeg nå at PVR boksen har en "TV OUT". Så da får jeg bare koble direkte ut der videre, og satse på at det blir løsningen.
    Takker.

Intermediate Bobben1 sin avatar
    Medlem siden
    Sep 2006
    Sted
    Lunner/Hadeland
    Poster
    2,709
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av Jan E.
    Har en del år med impedansregning. Har prøvd å fortrengt meste av det, men noe henger igjen
    Den gamle, og nye, veggboksen har 2 innganger. Men ingen motstand å fjerne. Men ene inngangen for TV, den andre for radio.
    Kjøpt på Elkjøp. Da finnes det nok mer avanserte bokser andre steder om viderekobling skal gjøres, som da har en motstand innebygd.
    Var derfor jeg ikke skjønte hvorfor paralell/serie hadde noe å si. Siden koblingspunktet ville forbli samme, bare flytet ca 1m med de boksene jeg har.

Uansett ser jeg nå at PVR boksen har en "TV OUT". Så da får jeg bare koble direkte ut der videre, og satse på at det blir løsningen.
    Takker.
    Husk også på at passiv splitting av et signal i to i teorien svekker signalet med 3dB og i praksis noe mer. Er signalnivået i grenseland så vil passiv splitting kunne føre til trøbbel. Frekvensene med HD kanaler som sendes som 256QAM som kan lettere falle ut pga. at det der kreves høyere C/N (tror det kreves 4-6dB bedre signal). Vanlige digitale SD kanaler sendes som 64QAM og det fungerer med langt dårligere C/N. TV2 HD, NRK1 HD og TV2 PL HD kanalene sendes nok alle som 64QAM siden de sendes som DVB-S på satellitt. Alle andre HD kanaler sendes sannsynligvis med 256QAM siden de sendes som DVB-S2 på satellitt (det er rett og slett ikke plass til 3 HD kanaler i en 64QAM mux).

Det er vel mulig å få kjøpt aktive splittere som både sørger for riktig impedans og samme signalnivå ut som inn. Kan være litt vanskelig å få lurt inn i veggen ;-)

Stikkord for denne tråden

Regler for innlegg

• Du kan ikke starte nye tråder
  • Du kan ikke svare på innlegg / tråder
  • Du kan ikke laste opp vedlegg
  • Du kan ikke redigere meldingene dine
  •