får ikke bilde på projektor med Altibox

Sponsorer:
Takk Takk:  0
Like Like:  0
Viser resultater 1 til 20 av 20
    Newcomer
    Medlem siden
    Aug 2007
    Poster
    15
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    (0% positive tilbakemeldinger)

får ikke bilde på projektor med Altibox

Hei,

Har satt opp altibox tuner i kjelleren direkte mot Projektor via hdmi. Når jeg booter tuneren ser jeg oppstartsbilde til altibox til de første 2 grønne prikkene er ferdig, men når den kommer til den 3. og og søker etter portalen så forsvinner bildet:evil:
    Jeg har prøvd med 2 forskjellige tunere (PVR og Vanlig) og prøvd med HDMI oppl på 720 p og 1080i i menyoppsettet, men med samme resultat. Jeg kan se at prosjektoren søker opp den oppløsningen jeg har satt på tuneren, men bildet kommer ikke. Jeg vet den booter opp rikting da jeg kan høre lyden helt klart ut fra audio-utgangene på tuneren når tuneren har kommet opp.
    Jeg har en Benq PE 7700 proojektor.

Noen som har noen tips for å fikse dette???

Intermediate Espen84 sin avatar
    Medlem siden
    Sep 2009
    Poster
    968
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Hvor lang hdmi kabel? Prøvd med en kort en bare for å utelukke kabelen?

Intermediate Ingeniør'n sin avatar
    Medlem siden
    Jul 2005
    Poster
    4,105
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Tunerne er selvfølgelig aktivert hos leverandør slik at du får bilde ? Jeg mere at de virker med TV f.eks. Alle tunere får lagt in IP adressen sin hos leverandør slik at bare de med abbo får bilde.

Eller er du sikker på at prosjktoren handterer signalet fra tuneren - sett den til SD og prøv det hvis du har mulighet.
    Stereo: Passlabs X250.5|Xindak Muse 1.0|AudioGD NFB27|Classe CP-500|Rega P3|Squeezebox|Martin Logan SummitX|Velodyne CHT10R
    Kino:Rotel RSP1572/RMB1575|Oppo BDP103|Boxee Box|Pioneer KRP-500M|Focal Elektra1027be/Profile908|SVS 2039PC+ med mer

Newcomer
    Medlem siden
    Aug 2007
    Poster
    15
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av Espen84
    Hvor lang hdmi kabel? Prøvd med en kort en bare for å utelukke kabelen?

Takk for tilbakemeldingen. Jeg har tenkt tanken selv, men har ikke testet da jeg evt må ut å handle. Tror abelen er 7 eller10 m, men trodde ikke det skulle by på problemer.Det er litt avstand fra nettverksuttake og forsterker til prosjektor, men jeg kan kjøpe en 5 meter bare for test. Kan det være noe forskjell på Type HDMI-kabel jeg kan bruke?

Newcomer
    Medlem siden
    Aug 2007
    Poster
    15
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av Ingeniør'n
    Tunerne er selvfølgelig aktivert hos leverandør slik at du får bilde ? Jeg mere at de virker med TV f.eks. Alle tunere får lagt in IP adressen sin hos leverandør slik at bare de med abbo får bilde.

Eller er du sikker på at prosjktoren handterer signalet fra tuneren - sett den til SD og prøv det hvis du har mulighet.
    Takk for tilbakemelding. Jeg har testet med 2 tunere. En pvr-dekonder som brukes med hdmi i stua og en "vanlig" som brukes med scart på loftet. Her virker begge tunerne fint.
    Har gått inn i menyoppsettet på begge og satt de til HDMI i forskjellige oppløsninger, 576p, 720p og 1080i. med samme resultat uavhengig av dekoder.
    Det eneste SD-signalet som Lyse støtter er Scart og det har jeg ikke på prosjektoren. Det er componentutganger på tuneren også, men Altibox sier de ikke støtter dette. Har likevel prøvd (da jeg kjører komponentfra ps3 til prosjektoren så det hadde vært med hensiktsmessig for meg å brukt), men da får jeg ikke bilde på oppstarten engang.

Det jeg stusser på er at jeg ser oppstartsbilde når jeg booter altibox-tuneren. Jeg ser at den begynner å laste et eller annet (får jo bilde mens tuneren kommer til 2 grønne prikker. det skal lyse 5 grønne prikker når alt er oppe).
    Når han begynner på prikk nummer 3, står det at han skal laste portalen og etter litt tid blir altså bildet borte. Etter et par minutter får jeg likevel lyd fra div kanaler så jeg vet at tuneren har kommet opp. Lyden henter jeg ut fra phonokabler til forsterkeren.
    Hvorfor ser jeg bilde i det hele tatt i begynnelsen av oppstart? Jeg bruker jo hdmi for bildet da og

Newcomer
    Medlem siden
    May 2009
    Poster
    15
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av thoram
    Takk for tilbakemeldingen. Jeg har tenkt tanken selv, men har ikke testet da jeg evt må ut å handle. Tror abelen er 7 eller10 m, men trodde ikke det skulle by på problemer.Det er litt avstand fra nettverksuttake og forsterker til prosjektor, men jeg kan kjøpe en 5 meter bare for test. Kan det være noe forskjell på Type HDMI-kabel jeg kan bruke?

Det er forskjellig resultat på forskjellige HDMI kabler når man går over 5m.
    Jeg ville prøvd med en 1,2 eller 3 m kabel for å sjekke om alt er som det skal mellom dekoder og projektor. Om bildet er ok da må du nok skaffe deg en ny HDMI kabel med noe bedre kvalitet. MEN av erfaring skulle det ikke ha vært noe bilde om det er kabelen det er noe feil med.

Det er noe forskjell på HDMI kabler på markedet. Med så lenge du skal kjøre HDMI 1,3 er det ikke nødvendig med noen "superduper", High-speed" monsterkabel, men bare en allright kabel som ikke er av "billigsorten".

Newcomer
    Medlem siden
    Aug 2007
    Poster
    15
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av Zmokie
    Det er forskjellig resultat på forskjellige HDMI kabler når man går over 5m.
    Jeg ville prøvd med en 1,2 eller 3 m kabel for å sjekke om alt er som det skal mellom dekoder og projektor. Om bildet er ok da må du nok skaffe deg en ny HDMI kabel med noe bedre kvalitet. MEN av erfaring skulle det ikke ha vært noe bilde om det er kabelen det er noe feil med.

Det er noe forskjell på HDMI kabler på markedet. Med så lenge du skal kjøre HDMI 1,3 er det ikke nødvendig med noen "superduper", High-speed" monsterkabel, men bare en allright kabel som ikke er av "billigsorten".

Nå har jeg prøvd med en annen hdmi-kabel (3 M) som jeg har brukt tidliger på ps3 uten problemer. Ikke noe monsterkabel, men er av grei kvalitet. Akkurat det samme skjer desverre med den:evil:

Jeg legger merke til at når den oppstartsprosedyrer på tuneren går til prikk 3 og den skal laste portalen så blir "skjermen" blå og den søker etter HDMI 576 p. Etter litt går den til 720p eller 1080i avhengig av hva jeg har stilt inn tuneren til og da blir "skjermen" svart. Det står ikke searching HDMI lenger så det virker som den finner noe.....
    Ser også at den prosjjektoren skriver oppløsning 720pX50 eller 1080iX50........vet ikke om det 50-tallet er noe????

Fikk et annet tips om prosjektoren støttet hdcp og det skal den gjøre...

Detter er utrolig frustrerende....skulle jo bruke filmrommet til VOD fra Lyse og ikke minst Premier League som snart er i gang:twisted:

Intermediate Espen84 sin avatar
    Medlem siden
    Sep 2009
    Poster
    968
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Rart egentlig.. kanskje du kan fortelle hvor du bor så kanskje noen kyndige her vil komme og se på problemet? Har du hdmi inn og ut på receiver?

Newcomer
    Medlem siden
    Aug 2007
    Poster
    15
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av Espen84
    Rart egentlig.. kanskje du kan fortelle hvor du bor så kanskje noen kyndige her vil komme og se på problemet? Har du hdmi inn og ut på receiver?

Jeg bor på Hundvåg i Stavanger så hvis noen vil komme en tur er de hjertelig velkommen. River i en pils og:-D

Jeg har kun component på receiver så hdmi-kabelen går direkte fra tuner til prosjektor...altså ingenting i mellom...

Intermediate Ingeniør'n sin avatar
    Medlem siden
    Jul 2005
    Poster
    4,105
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Takk for tilbakemelding. Jeg har testet med 2 tunere. En pvr-dekonder som brukes med hdmi i stua og en "vanlig" som brukes med scart på loftet. Her virker begge tunerne fint.
    Har gått inn i menyoppsettet på begge og satt de til HDMI i forskjellige oppløsninger, 576p, 720p og 1080i. med samme resultat uavhengig av dekoder.
    Det eneste SD-signalet som Lyse støtter er Scart og det har jeg ikke på prosjektoren. Det er componentutganger på tuneren også, men Altibox sier de ikke støtter dette. Har likevel prøvd (da jeg kjører komponentfra ps3 til prosjektoren så det hadde vært med hensiktsmessig for meg å brukt), men da får jeg ikke bilde på oppstarten engang.

Det jeg stusser på er at jeg ser oppstartsbilde når jeg booter altibox-tuneren. Jeg ser at den begynner å laste et eller annet (får jo bilde mens tuneren kommer til 2 grønne prikker. det skal lyse 5 grønne prikker når alt er oppe).
    Når han begynner på prikk nummer 3, står det at han skal laste portalen og etter litt tid blir altså bildet borte. Etter et par minutter får jeg likevel lyd fra div kanaler så jeg vet at tuneren har kommet opp. Lyden henter jeg ut fra phonokabler til forsterkeren.
    Hvorfor ser jeg bilde i det hele tatt i begynnelsen av oppstart? Jeg bruker jo hdmi for bildet da og
    576p er vel SD...

Ellers her du vel aktivert HDMI utgangen... - ut fra det du sier ser det ut som projektoren klarer SD som sendes i starten når det bootes men at den ikke klarer det signalet som er satt når det kommer. Du har ikke komponent på prosjektoren som du kan teste ?

Likner litt på et problem jeg hadde for et år siden ifm ny FW i dekoder - fikk ikke bilde på TV'n lenger. Reiste ned og fikk ny dekoder da det var en chip i den gamle som ikke støttet den ny FW.
    Stereo: Passlabs X250.5|Xindak Muse 1.0|AudioGD NFB27|Classe CP-500|Rega P3|Squeezebox|Martin Logan SummitX|Velodyne CHT10R
    Kino:Rotel RSP1572/RMB1575|Oppo BDP103|Boxee Box|Pioneer KRP-500M|Focal Elektra1027be/Profile908|SVS 2039PC+ med mer

Newcomer
    Medlem siden
    Aug 2007
    Poster
    15
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Jeg har komponent på projektoren som jeg bruker på PS3 så det funker fint. Men Tuneren til altibox støtter kun hdmi og scart så da har jeg kun mulighet til hdmi til projektoren.

Når jeg bruker tuneren på hd-tv`n min i stua via hdmi så funker det jo helt fint.

det stemmer nok det du sier om at 576 p er SD. Når oppstarten på altibox starter og jeg ser bildet (inntil de første 2 prikkene) så står det 576p i hjørnet så det vil si at prosjektoren klarer å vise SD-signaler på hdmi...
    Når den går til å laste portalen så søker den opp hd-signalet (720p eller 1080i) og da kommer altså problemet.

Hvilken konkulsjon kan jeg trekke av det? At prosjektoren kun støtter SD på HDMI! Den skal støtte hd og. Jeg finner ingenting å stille på prosjektoren i forhold til dette....kun knapp for hdmi eller komponent eller svideo.....

Jeg har en skjøte i nettverkskabelen som går i tuneren. Kanskje en av pinnene sitter dårlig.........Jeg får bære ned tv`n og sjekke om det funker med den hvertfall. Da har jeg vel på mange måter evt utelukket et problem på dekoderen.....

Newcomer
    Medlem siden
    Aug 2007
    Poster
    15
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Jeg har komponent på projektoren som jeg bruker på PS3 så det funker fint. Men Tuneren til altibox støtter kun hdmi og scart så da har jeg kun mulighet til hdmi til projektoren.

Når jeg bruker tuneren på hd-tv`n min i stua via hdmi så funker det jo helt fint.

det stemmer nok det du sier om at 576 p er SD. Når oppstarten på altibox starter og jeg ser bildet (inntil de første 2 prikkene) så står det 576p i hjørnet så det vil si at prosjektoren klarer å vise SD-signaler på hdmi...
    Når den går til å laste portalen så søker den opp hd-signalet (720p eller 1080i) og da kommer altså problemet.

Hvilken konkulsjon kan jeg trekke av det? At prosjektoren kun støtter SD på HDMI! Den skal støtte hd og. Jeg finner ingenting å stille på prosjektoren i forhold til dette....kun knapp for hdmi eller komponent eller svideo.....

Jeg har en skjøte i nettverkskabelen som går i tuneren. Kanskje en av pinnene sitter dårlig.........Jeg får bære ned tv`n og sjekke om det funker med den hvertfall. Da har jeg vel på mange måter evt utelukket et problem på dekoderen.....

Nå har jeg bært ned tvn fra stua for å sjekke om det funker med den via hdmi og det gjøre det. DVS at jeg vel kan fastslå at det er pojektoren som er problemet og ikke tuneren og at nettverkskabelen er grei,

Men jeg får jo fortsatt ikke løst problemet mitt:evil:
    Må evt sende inn projektoren for reperasjon da....................

Newcomer
    Medlem siden
    Aug 2005
    Poster
    115
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Du sa tidligere at du hadde stilt inn tuneren til å vise 576p, 720p, 1080i og ingen av dem fungerte. Men nå sier du at den viser 576p i oppstarten men går over til hd signaler når bilde skal komme og det er da den stopper. Virker ikke som du får den til å holde seg i 576p som bildet tydeligvis fungerer. Sjekk om du får satt den til fast 576p ut og se om det blir bedre.

Newcomer
    Medlem siden
    Aug 2007
    Poster
    15
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Nå har jeg bært ned tvn fra stua for å sjekke om det funker med den via hdmi og det gjøre det. DVS at jeg vel kan fastslå at det er pojektoren som er problemet og ikke tuneren og at nettverkskabelen er grei,

Men jeg får jo fortsatt ikke løst problemet mitt:evil:
    Må evt sende inn projektoren for reperasjon da....................
    En ting til jeg kom på...............
    Det var nevnt tildligere i tråden her at grunnen til at jeg så bildet under oppstart av dekonderen (når den gikk via hdmi til prosjektoren), var at den gikk på 576 p som er et sd-signal og at det ble borte når det gikk over på HD (720 eller 1080).
    Jeg prøvde jo og å sette tuneren til å sende på 576 p hele veien og akkurat det samme skjer jo da
    Hvor er fornuften i det??????

Newcomer
    Medlem siden
    Aug 2007
    Poster
    15
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Hehe. så akkurat innlegget ditt etter at jeg hadde skrevet under. Se kommentaren min over

Newcomer
    Medlem siden
    Aug 2005
    Poster
    115
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Ja jeg skal være enig i at det er rart det ikke fungerer da, men har du prøvd noe annet på prosjektoren som går via hdmi? En dvd/blu-ray spiller?
    Forresten så er det hdmi til komponent kabler å få kjøpt, du nevnte du hadde brukt komponent på ps3 som fungerte fint.

Newcomer
    Medlem siden
    Aug 2007
    Poster
    15
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Nei, jeg har ikke det og tenkte tanken selv. jeg har ikke noe annet via hdmi så jeg må få lånt meg noe for å teste. Må bare "håpe" at ikke det fungerer heller for da er det definitivt porten det er noe med....

Newcomer
    Medlem siden
    Aug 2007
    Poster
    15
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Nå har jeg testet en bluerayspiller på hdmi-inngangen og det funker heller ikke.
    Problemet er altså hdmi-inngangen på projektoren.

Takker og for tipset om at det finnes komponent til hdmi-kabler. Det trodde eg det ikke gjorde. Da kan jeg kjøpe en sånn så jeg får alt på den samme inngangen ellers stikker jeg på hifi-klubben for å reparere den.

Takk for alt engasjenment og nyttig feedback:-)

Newcomer
    Medlem siden
    Aug 2007
    Poster
    15
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av dorkman
    Ja jeg skal være enig i at det er rart det ikke fungerer da, men har du prøvd noe annet på prosjektoren som går via hdmi? En dvd/blu-ray spiller?
    Forresten så er det hdmi til komponent kabler å få kjøpt, du nevnte du hadde brukt komponent på ps3 som fungerte fint.

liten komentar til hdim-komponenkabelen du foreslår...
    jeg finner dette på nett :
    Component til HDMI converter (1080P)

Det er en konverter fra komponent til hdmi, men det funker kanskje ikke motsatt vei??? eller finnes det rene kabler uten konverterboks?

Newcomer
    Medlem siden
    Aug 2005
    Poster
    115
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0

Stikkord for denne tråden