Hjelp, jeg kan absolutt ingenting om overspenningsvern, galvaniske skiller osv...

Sponsorer:
Takk Takk:  0
Like Like:  0
Viser resultater 1 til 4 av 4
    Newcomer
    Medlem siden
    Aug 2009
    Poster
    15
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    (0% positive tilbakemeldinger)

Hjelp, jeg kan absolutt ingenting om overspenningsvern, galvaniske skiller osv...

Hei
    Har nettopp fått min første flat-tv (panasonic g20 42"), og oppdaget tilfeldigvis at det var noe som heter galvanisk overgang (noe jeg ikke fikk med tv'en).

Har googlet og lært litt, men hadde satt pris på en dummies-approach.
    Jeg kan flaut lite til ingenting av noe som kanskje ansees som allmennkunnskap, men har aldri hatt bruk for kunnskapen, aldri hatt problemer med utstyr, alltid trukket ut kontakter når det lyner osv, så håper uvitenheten kan... tilgies..

Jeg lurer på det meste som er relevant. Overspenningsvern (monteres av meg selv eller elektriker? Bare å kjøre på når det lyner når jeg har en slik?), jording (må selve veggstøpslet være jordet? Er Galvanisk skille meningsløst hvis jeg ikke har jording? Burde jeg ikke engang koble til tv'en uten galvanisk skille?)
    .

Hvordan fungerer disse komponentene i seg selv og i kombinasjon? Dette er bare en brøkdel av spm. som dukker opp i hodet, håper noen tar seg tid til å ta en abc-approach. Settes stor pris på.
    Føler meg ikke så altfor smart, men det er jo og poenget med denne posten. Å lære...

Intermediate Ulf-B sin avatar
    Medlem siden
    Mar 2008
    Poster
    1,698
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Hvis du har jordede stikkontakter, skal du bruke galvanisk skille. Har du derimot et ujordet anlegg, trenger du ikke å bruke galvanisk skille.

M.h.t. overspenningsvern finnes det to typer: den ene typen som monteres i sikringsskapet - og da av autorisert elektriker - og den andre som man kan kjøpe løse og plugge inn i stikkontakten. De to typene i kombinasjon gir en viss beskyttelse - men sikrer deg ikke 100% ved kraftige overspenninger, som du f.eks. kan få hvis lynet slår ned ikke altfor langt unna. De løse - som du får kjøpt i butikken - er enda mindre verdt, men gir en viss beskyttelse ved små overspenninger. Alt dette i følge huselektrikeren på jobben - som anbefaler å koble fra alt elektronisk utstyr som hifi, data, routere og modemer etc. når det står på som verst.
    1) SB Touch m/iPad, Beolab 5
    2) SB Classic, Weiss DAC-1 MkII, Get-boks, Hegel HD11 DAC, Copland DRC-205, Primare DVD30, ML 326s, 2x Bryston PP 300 SST, ProAc D1, Amphion Impact 500 sub
    3) SB Touch, Benchmark DAC-2 HGC, 2x Bel Canto e.One Ref. 1000, ProAc 1SC, ProAc ER-1 sub, Denon AH-D7000

Guru Snickers-is sin avatar
    Medlem siden
    Nov 2003
    Poster
    11,171
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Det galvaniske skillet er til for å isolere antennesignalets jording fra elanleggets jording. Det kan også hjelpe dersom TV-en forårsaker støy i lydanlegget. Det er da som regel også antennesignalets jordpotensiale som er synderen. Det kan være lurt å montere det uansett da feil på jordingen i antenneanlegg kan komme og gå.

Bruk av overspenningsvern er en meget spesiell vitenskap. Det er sjelden elektrikere har kompetanse til å sette sammen en fullgod overspenningsbeskyttelse. Vernene har spesifikasjoner som max strøm, utløserspenning, isolasjonsspenning osv. Dette sier oss for eksempel hvor store lynstrømmer vernet kan takle (dimmensjoneres ift kablene slik at ikke vernet er det svakeste punktet), hvor høye resttransienter det leverer ut og hvor stor spenning som må til for at vernet ikke lenger fungerer etter hensikten.

Den vanlige måten å benytte slike vern på er ved at man monterer et stort nok hovedvern i sikringsskapet, eventuelle finvern på en eller flere kurser, finvern på strømforsyningen til enkelte følsomme komponenter, og i ekstreme tilfeller, et grovvern på inntakskabelen utenfor skapet.

Problemet er at lynstrømmer har meget høyfrekvent karakter.

Eksempel:
    Et grovvern var plassert på en DIN-skinne i et sikringsskap. Fra dette vernet gikk en 6kvmm jordkabel ca 30cm til jordplinten i skapet. Lynstrømmene tar minste motstands vei til jord, og i dette tilfellet var dette ikke gjennom kabelen, men gjennom overspenningsvernets bakside og rett inn i DIN-skinna. Man skulle jo tro at et 10mm gnistgap var høyere motstand enn 30cm 6kvmm kabel, men når frekvensen blir høy nok så er det faktisk større motstand i 30cm kabel.

Eksempel:
    Om man har et anlegg som i utgangspunktet er godt beskyttet, man har fordelt anlegget normalt over hele huset, så slår lynet ned like ved. Strømmen som lynet genererer induserer strøm i kablene i huset som om huset var sekundærspolen i en trafo. Dette skjer da etter grovvernet i huset. I og med HF-karakteristikken kan lynstrømmene ha ryddet skikkelig i TV-apparatet uten at lynstrømmene en gang har nådd frem til sikringsskapet.

Løsningen på dette ligger i å utnytte impedansene til sin fordel. Om man bor i et tordenværsutsatt strøk legger opp kraftige jordkabler til hele huset vil man mest sannsynlig bli kvitt det meste av elektrisk utstyr ganske raskt, da lynstrømmene nesten alltid vil finne de letteste veiene via anleggets perifere deler.

På samme måte vil for eksempel en lynavleder være praktisk, men samtidig kan den tiltrekke seg lynstrømmer. Den kan da indusere ytterligere spenning i anlegget inne i huset.

Så tipset er: Har du problemer med overspenning, sett bort jobben til noen som kan faget. Den eneste jeg vet om er disse: Braadland Automasjon

Newcomer
    Medlem siden
    Jan 2008
    Poster
    73
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    M.a.o: Det beste overspenningsvernet er å trekke ut kontakter/antenneledninger/nettverkskontakter. Hvis du har mulighet/orker....

Stikkord for denne tråden

Regler for innlegg

• Du kan ikke starte nye tråder
  • Du kan ikke svare på innlegg / tråder
  • Du kan ikke laste opp vedlegg
  • Du kan ikke redigere meldingene dine
  •