Bildekvalitet TV2 HD på RiksTV vs. Sat/kabel

Sponsorer:
Takk Takk:  0
Like Like:  0
Side 1 av 2 1 2 SisteSiste
Viser resultater 1 til 20 av 22
    Intermediate Rolle sin avatar
    Medlem siden
    Sep 2004
    Poster
    1,460
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    (0% positive tilbakemeldinger)

Bildekvalitet TV2 HD på RiksTV vs. Sat/kabel

Jeg har nettopp fått inn TV2 HD på CD kabel og syns at bildekvaliteten er bedre enn det jeg tidligere har sett på RiksTV.

Er der noen som kan måle bitrate på RiksTV vs. sat/kabel?

Intermediate Bobben1 sin avatar
    Medlem siden
    Sep 2006
    Sted
    Lunner/Hadeland
    Poster
    2,709
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av Rolle
    Jeg har nettopp fått inn TV2 HD på CD kabel og syns at bildekvaliteten er bedre enn det jeg tidligere har sett på RiksTV.

TV2 HD er klart bedre på satellitt enn på RiksTV. Det sees best på fotball VM kampene. Bitraten på satellitt er ca. 12Mbps konstant mens den er lavere på RiksTV.
    LinowSat 10841 V @ 1.0°West

Medlem siden
    Sep 2006
    Sted
    Lunner/Hadeland
    Poster
    2,709
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Det er veldig stor forskjell i kvalitet nå mellom satellitt og bakkenett på Uruguay-Ghana kampen. Jeg har ikke full HD TV en gang. Kvaliteten på bakkenett er en mellomting mellom SD og HD. Det er tydlig "blurret" i forhold til satellitt. Det er også en helt normal artifact ved lav bitrate. Det er også lett å se mpeg artifacts som helbilde pumping ca. to ganger i sekundet.

Intermediate Ultima sin avatar
    Medlem siden
    Mar 2007
    Poster
    1,184
    Takk & like
    Nevnt
    1 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av Bobben1
    Det er veldig stor forskjell i kvalitet nå mellom satellitt og bakkenett på Uruguay-Ghana kampen. Jeg har ikke full HD TV en gang. Kvaliteten på bakkenett er en mellomting mellom SD og HD. Det er tydlig "blurret" i forhold til satellitt. Det er også en helt normal artifact ved lav bitrate. Det er også lett å se mpeg artifacts som helbilde pumping ca. to ganger i sekundet.
    Det er vel ingen TV-kanaler, meg bekjent, som kjører full HD.

Men som nevnt, bildekvaliteten i HD på TV2 - kabel er excellent. Jammen artig å se fotball i HD kvalitet
    Sony KD 55X8509C | Denon AVR X6200W | Cambridge Azur 840W | Hegel HD11 | Cambridge Azur 751 BD | PS3| Tecnnics SL-Ma1| B&W 804 Diamond, B&W HTM4 Diamond, B&W DB3D, Dali Suite R0,8, B&W M1, Focal Dome | Apple TV |

Medlem siden
    Sep 2006
    Sted
    Lunner/Hadeland
    Poster
    2,709
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av Ultima
    Det er vel ingen TV-kanaler, meg bekjent, som kjører full HD.

Men som nevnt, bildekvaliteten i HD på TV2 - kabel er excellent. Jammen artig å se fotball i HD kvalitet
    Jeg har aldri kalt TV2 HD sin sending for "full HD"

Full HD betyr normalt sett bare at TV'n har 1920x1080 bildepunkter. Egentlig kan "full HD" bety hva som helst siden det ikke finnes noen standard som definerer "full HD". Det finnes andre begreper for skjermer som er skikkelig definert av bransjen (EICTA) og det er "HD Ready" og HD Ready 1080P". Der er det ingen tvil. Sendingen til TV2 HD i bakkenettet og satellitt er 1080i.

Min TV har 1366x768 bildepunkter men likevel ser jeg lett at TV2 HD er betydelig "blurret" i bakkenettet sammenliknet med satellitt. Regner med at kabelnettene har samme kvalitet som satellitt.

Uansett så er TV2 HD i bakkenettet klart bedre enn SD men det er ikke akkurat på høyde med normal HD kvalitet.

Newcomer
    Medlem siden
    May 2006
    Poster
    93
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    TV2 HD på kabel (DVB-C) akkurat nå (Fotball: URU vs. GHA), svirrer rundt 13,7 MBit.

Intermediate Rolle sin avatar
    Medlem siden
    Sep 2004
    Poster
    1,460
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av sveinan
    TV2 HD på kabel (DVB-C) akkurat nå (Fotball: URU vs. GHA), svirrer rundt 13,7 MBit.
    Jepp, da ligger bitraten på CD kabelnett på det som Bobben1 måler på sat, og det bør det jo gjøre siden kabelnettet forsynes av samme signal. Mitt sameie eier nettet, så det er et så kalt SMATV nett, vi tar ned signalene 80 meter fra stua mi, DVB-S signalet går inn til en server og kommer ut som DVB-C via coax til alle leiligheter. Meget bra opplegg, det minste tegn til problemer, så er feilsøking meget enkel, sier driftselskapet, og det stemmer nok for nedetid på vårt nett er omtrent null.

Det er tydelig at HD bilde på sat/kabel er bedre enn RiksTV, synd der ikke er noen som kan måle bitraten på RiksTV sendingene, men jeg er rimelig sikker på at den er ca: halvparten av det vi får på sat/kabel og da vil der bli en del artefakter grunnet hardere komprimering.

Intermediate
    Medlem siden
    Mar 2007
    Poster
    3,119
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av sveinan
    Samme kampen på Get kabel (etter å ha fjernet reklamen) hadde et snitt på 13,5Mbps

Newcomer
    Medlem siden
    May 2006
    Poster
    93
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Det er tydelig at HD bilde på sat/kabel er bedre enn RiksTV, synd der ikke er noen som kan måle bitraten på RiksTV sendingene, men jeg er rimelig sikker på at den er ca: halvparten av det vi får på sat/kabel og da vil der bli en del artefakter grunnet hardere komprimering.
    Støtter deg på den. Har samme inntrykk. Drev å lekte litt med RiksTV/DVB-T på starten. Også når de testet ut NRK1 HD (OL Kina). Mener å huske, som du sier, at de lå ca. rundt 7-8MBit (opp mot 10 i noen få ganger). Dvs at de er helt på grensen, kanskje over, på det som er "ansvarlig" når man skal sende 1080i med H.264. Alt for hard komprimering. Men de har jo mindre total båndbredde tilgjengelig for alle disse kanalene (litt for mange). Men for det vanlige publikum: HD er HD, samma om det er strupet 720p eller 1080i ;-)

Newcomer
    Medlem siden
    Jan 2008
    Poster
    175
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Jeg har bare hatt muligheten til å måle NRK1 HD på bakkenettet, og der ligger bitraten på ca 7Mbps. Jeg vil derfor tro at TV2 HD i bakkenettet ligger på omtrent det samme.

Intermediate Halvor sin avatar
    Medlem siden
    Jun 2005
    Poster
    693
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av technofranki
    Jeg har bare hatt muligheten til å måle NRK1 HD på bakkenettet, og der ligger bitraten på ca 7Mbps. Jeg vil derfor tro at TV2 HD i bakkenettet ligger på omtrent det samme.
    Jeg har en Humax bakkenetttuner, den kan vise info om både bitrate og
    oppløsning hver kanal sender, semifinalen i går gikk ikke i 1080i som TV2
    tidligere har sendt(husker ikke nøyaktig oppløsning som ble sendt), og
    bitraten varierte mellom 4,5 og 6 Mbps.

Medlem siden
    Sep 2006
    Sted
    Lunner/Hadeland
    Poster
    2,709
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av Halvor
    Jeg har en Humax bakkenetttuner, den kan vise info om både bitrate og
    oppløsning hver kanal sender, semifinalen i går gikk ikke i 1080i som TV2
    tidligere har sendt(husker ikke nøyaktig oppløsning som ble sendt), og
    bitraten varierte mellom 4,5 og 6 Mbps.
    Hvis den ikke ble sendt i 1080i så må sendingen vært i 720p. Det er ingen andre alternativer dersom det sendes ut med "HD logo".

Det kan forsåvidt sendes lavere horisontal oppløsning. F.eks. 1440x1080i som er mye brukt i England av bla. (BBC HD og ITV1 HD) men også 960x1080i er mulig. I 720p er også 960x720 mulig.

Intermediate classic46 sin avatar
    Medlem siden
    Aug 2009
    Poster
    1,889
    Takk & like
    Nevnt
    1 post(er)
    AVtorget feedback
    0

Cool

Hvis den ikke ble sendt i 1080i så må sendingen vært i 720p. Det er ingen andre alternativer dersom det sendes ut med "HD logo".

Det kan forsåvidt sendes lavere horisontal oppløsning. F.eks. 1440x1080i som er mye brukt i England av bla. (BBC HD og ITV1 HD) men også 960x1080i er mulig. I 720p er også 960x720 mulig.
    EM i fotball for to år siden gikk jo i 720, tror ikke det er forandret til VM...
    Noen som vet mer om det?
    TV: LG 55 UH 850VAEN=4K/Ultra HD Edge LED med 200 hz, 3D WiFi og Smart TV samt støtte for både HDR 10 og Dolby Vision.
    Elektronikk: Yamaha RX-A 860, Panasonic DMP-UB 700, Pioneer DVD med SACD og DVD Audio avspilling.
    VIASAT HD PVR Pace TDS 865 NV+ SAMSUNG GX-V1680 SJ 4K, CANAL DIGITAL ADB HD PVR, til svensk TV og nyeste HD Smart box til norsk TV.
    DAB radio: Tiny Audio M7 med optisk utgang. Høyttalere: Canton CD 160 7.1 Og oppdaterte HDMI kabler...ikke noe Clas eller Biltema her i huset...

Intermediate
    Medlem siden
    Mar 2007
    Poster
    3,119
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av classic46
    EM i fotball for to år siden gikk jo i 720, tror ikke det er forandret til VM...
    Noen som vet mer om det?
    VM-kampene sendes i 1080i på TV2HD og Viasat Sport HD. Jeg tror de sendes i 720p på SVT HD, men det har jeg vel faktisk ikke dobbeltsjekket.

Jeg har kabel fra Get, i tilfelle dette varierer fra leverandør til leverandør.

Intermediate
    Medlem siden
    Mar 2007
    Poster
    3,119
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Her er forresten et skjermskudd fra VM-sendingen til TV2
    Vedlegg 67522

Jeg ser at jeg dessverre har tatt dette skjermskuddet på et litt ustrategisk tidspunkt. Når TV2 viser kampanalyser og høydepunkter fra kamper, så bruker de konsekvent SD-bilder, og dette er tatt under analysen av Nederland før gårsdagens semi. Men, poenget var nå i hvert fall å demonstrere hvilken oppløsning TV2HD bruker.

Jeg kan ta noen bedre bilder i kveld, som også viser billedkvaliteten.

Medlem siden
    Sep 2006
    Sted
    Lunner/Hadeland
    Poster
    2,709
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av trondmm
    VM-kampene sendes i 1080i på TV2HD og Viasat Sport HD. Jeg tror de sendes i 720p på SVT HD, men det har jeg vel faktisk ikke dobbeltsjekket.

Jeg har kabel fra Get, i tilfelle dette varierer fra leverandør til leverandør.
    I Norge sendes kamapene i 1080i. SVT HD sender 720p og har alltid gjort det. Fotball VM produseres i 1080i og det samme var tilfellet for fotball EM men fotball EM ble konvertert til 720p i Norge noe som var lite heldig for kvaliteten.

Medlem siden
    Aug 2009
    Poster
    1,889
    Takk & like
    Nevnt
    1 post(er)
    AVtorget feedback
    0

Cool

I Norge sendes kamapene i 1080i. SVT HD sender 720p og har alltid gjort det. Fotball VM produseres i 1080i og det samme var tilfellet for fotball EM men fotball EM ble konvertert til 720p i Norge noe som var lite heldig for kvaliteten.
    Ok...jeg synes kvaliteten på den EM kanalen som lå på Canal Digital var HELT utmerket, men da hadde jeg "bare" en HD Redy Panasonic Plasma....på 37 tommer...
    PÅ Svensk CD så har SVTHD og Kanal4HD en joint EM kanal, og der er det ingen forskjell mellom hvem som har sendingene....men ettersom jeg vet at det går i 720 så har jeg for øybelikket 720 ut fra min CDHDPVR.men 1080P ut fra HK'en min...skal bytte litt i kveld for å se om det er noe forskjell mellom TV2HD og Sverige...lyden er det veldig stor forskjell på...også selv om Viasat også sender DD 5.1 på sin HD kanal...mye mer dempet stadionlyd på Svensk TV...
    TV: LG 55 UH 850VAEN=4K/Ultra HD Edge LED med 200 hz, 3D WiFi og Smart TV samt støtte for både HDR 10 og Dolby Vision.
    Elektronikk: Yamaha RX-A 860, Panasonic DMP-UB 700, Pioneer DVD med SACD og DVD Audio avspilling.
    VIASAT HD PVR Pace TDS 865 NV+ SAMSUNG GX-V1680 SJ 4K, CANAL DIGITAL ADB HD PVR, til svensk TV og nyeste HD Smart box til norsk TV.
    DAB radio: Tiny Audio M7 med optisk utgang. Høyttalere: Canton CD 160 7.1 Og oppdaterte HDMI kabler...ikke noe Clas eller Biltema her i huset...

Medlem siden
    Sep 2006
    Sted
    Lunner/Hadeland
    Poster
    2,709
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Ok...jeg synes kvaliteten på den EM kanalen som lå på Canal Digital var HELT utmerket, men da hadde jeg "bare" en HD Redy Panasonic Plasma....på 37 tommer...
    Vist var det bra men det var minst like mye interlace artifacts som på en 1080i sending. Hadde anledning til å sammenlikne en av kampene på TV2 Sport HD (720p) og TV4 HD(1080i) og det var mindre etterslep/motionblur på TV4 HD 1080i. Da er hele vitsen med 720p borte. Sending i 720p krever "state of the art" konverter ellers er det ingen vits. Det ble nok ikke brukt en konverter som er i nærheten av det NRK benytter (som vel er Snell&Vilcox til millionen ?).

Jeg syns ikke det er riktig gnist og farger i HD bildene fra Sør Afrika. Det er neppe 1080i vs 720p som er årsaken. Fotball EM HD feedene var på 200Mbps og det gir nok bedre kvalitet enn MPEG HD feeds via satellitt fra Sør Afrika.

PÅ Svensk CD så har SVTHD og Kanal4HD en joint EM kanal, og der er det ingen forskjell mellom hvem som har sendingene....men ettersom jeg vet at det går i 720 så har jeg for øybelikket 720 ut fra min CDHDPVR.men 1080P ut fra HK'en min...skal bytte litt i kveld for å se om det er noe forskjell mellom TV2HD og Sverige...lyden er det veldig stor forskjell på...også selv om Viasat også sender DD 5.1 på sin HD kanal...mye mer dempet stadionlyd på Svensk TV...
    Sendingene på den Svenske "VM Kanalen HD" (1080i) som kommer fra SVT HD kan antagelig være 720p som TV4 har oppkonvertert til 1080i dersom SVT produserer SVT HD sendingene i 720p.

Syns forøvrig lyden på TV2 HD er veldig dårlig i forhold til på Viasat Sport Norge HD. Og siden Viasat sender DD5.1 så man man lett regulere stadionlyden selv :-)

Medlem siden
    Aug 2009
    Poster
    1,889
    Takk & like
    Nevnt
    1 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Ellers så er det helt klart at på Viasat HD så hører man klart og tydelig når
    spillerene sparker til ballen....sånn var det vel også i EM for 2 år siden...
    Det er jo en del av lydopplevelsen....:-)
    PS: på min lille skjerm for 2 år siden merket jeg ingen problemer med bilder fra EM..:-) Now water under the bridge :-)

Newcomer
    Medlem siden
    Sep 2008
    Poster
    80
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Ellers så er det helt klart at på Viasat HD så hører man klart og tydelig når
    spillerene sparker til ballen....sånn var det vel også i EM for 2 år siden...
    Det er jo en del av lydopplevelsen....:-)
    PS: på min lille skjerm for 2 år siden merket jeg ingen problemer med bilder fra EM..:-) Now water under the bridge :-)
    Har lagt merke til det også.
    Syns også bildekvaliteten på Viasat Sport HD er bedre enn på TV2 HD, har IPTV fra Nextgentel via en Vdsl2 linje.
    Har sammenlignet med kabel fra Canal Digital og kvaliteten på bildet er så å si identisk.

SVT HD har jeg ikke testet enda, så der er det lite jeg kan bidra med

Side 1 av 2 1 2 SisteSiste

Stikkord for denne tråden

Regler for innlegg

• Du kan ikke starte nye tråder
  • Du kan ikke svare på innlegg / tråder
  • Du kan ikke laste opp vedlegg
  • Du kan ikke redigere meldingene dine
  •