Når betale NRK lisens v/digitalt nett

Sponsorer:
Takk Takk:  0
Like Like:  0
Side 1 av 2 1 2 SisteSiste
Viser resultater 1 til 20 av 29
    Newcomer
    Medlem siden
    Oct 2006
    Poster
    38
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    (0% positive tilbakemeldinger)

Når betale NRK lisens v/digitalt nett

Hva er de tekniske betingelser for å betale NRK avgift i dag? Finnes det noen nyere praksis på dette i disse digitale dager?

§1 i Forskrifter om fjernsynsmottagere sier "Den som har (bl.a. også den som låner eller leier) fjernsynsmottaker plikter å betale den kringkastingsavgift som til enhver tid er fastsatt av Stortinget.", se FOR 1980-10-23 nr 8798: Forskrifter om fjernsynsmottakere

Påstand: Siden det analoge sendenettet er slukket, vil det å eie en CRT eller LCD (med analog tuner) ikke lenger uløse krav om innbetaling av NRK-avgift, fordi man ikke lenger har en "mottager" som muliggjør å se på TV.

I "gamle dager" var fjernsynsmottager og TV en og samme boks, og dermed innførtes det obligatorisk lisensregistrering ved kjøp av TV. I dag er det ikke mulig å ta inn TV-sendinger uten å ha en dekoder i en eller annen variant.

Er forskriftens definisjon av "mottager" den analoge TV-tuneren som ikke lengre er i bruk, eller er det den digitale dekoderen?

PS! Ønsker ikke hets-hat-nrk-avgift-trolling.

Intermediate classic46 sin avatar
    Medlem siden
    Aug 2009
    Poster
    1,906
    Takk & like
    Nevnt
    1 post(er)
    AVtorget feedback
    0

Cool

Sitat Opprinnelig postet av sveinse
    Hva er de tekniske betingelser for å betale NRK avgift i dag? Finnes det noen nyere praksis på dette i disse digitale dager?

§1 i Forskrifter om fjernsynsmottagere sier "Den som har (bl.a. også den som låner eller leier) fjernsynsmottaker plikter å betale den kringkastingsavgift som til enhver tid er fastsatt av Stortinget.", se FOR 1980-10-23 nr 8798: Forskrifter om fjernsynsmottakere

Påstand: Siden det analoge sendenettet er slukket, vil det å eie en CRT eller LCD (med analog tuner) ikke lenger uløse krav om innbetaling av NRK-avgift, fordi man ikke lenger har en "mottager" som muliggjør å se på TV.

I "gamle dager" var fjernsynsmottager og TV en og samme boks, og dermed innførtes det obligatorisk lisensregistrering ved kjøp av TV. I dag er det ikke mulig å ta inn TV-sendinger uten å ha en dekoder i en eller annen variant.

Er forskriftens definisjon av "mottager" den analoge TV-tuneren som ikke lengre er i bruk, eller er det den digitale dekoderen?

PS! Ønsker ikke hets-hat-nrk-avgift-trolling.
    Hvis det hadde vært sånn som du tror, så hadde du vel kanskje lest om det i avisene for LENGE siden....
    Om tuneren i en boks eller tv er analog eller digital, eller får sitt signal fra en satelitt, kabel eller det digitale bakkenettet så spiller ikke det noen rolle...

Du betaler for bruken av TV'en så lenge den inneholder en tuner av et slag...
    Du kan jo kjøpe en ren monitor...da betaler du NRK avgift på den boksen som gir deg signalene....og har du en monitor(som er uten tuner) så må du nødvendigvis ha en eller annen boks som gir deg Tv signaler....
    Sånn har jeg oppfattet det...
    Men kjøper du en TV i utlandet(med en MPEG4 tuner) så kan du få inn NRK 1+2+3 uten å betale NRK avgift....helt til du vil ha flere kanaler,,,,eller at en kontrollør finner deg...:-)
    TV: LG 55 UH 850VAEN=4K/Ultra HD Edge LED med 200 hz, 3D WiFi og Smart TV samt støtte for både HDR 10 og Dolby Vision.
    Elektronikk: Yamaha RX-A 860, Panasonic DMP-UB 700, Pioneer DVD med SACD og DVD Audio avspilling.
    VIASAT HD PVR Pace TDS 865 NV+ SAMSUNG GX-V1680 SJ 4K, CANAL DIGITAL ADB HD PVR, til svensk TV og nyeste HD Smart box til norsk TV.
    DAB radio: Tiny Audio M7 med optisk utgang. Høyttalere: Canton CD 160 7.1 Og oppdaterte HDMI kabler...ikke noe Clas eller Biltema her i huset...

Intermediate
    Medlem siden
    Mar 2009
    Poster
    2,313
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Det er utrolig mye kvasifilosofi rundt NRK-lisensen...

Fakta er imidlertid ganske enkle:

Lisensen er en avgift på TV/video-utstyr, vedtatt av Stortinget. Denne avgiften betales av alle som eier slikt utstyr, uavhengig av hvordan de bruker det.

Inntektene av avgiften går til å drive en allmennkringkaster. At disse to tingene henger sammen, skyldes ikke logikk; bare at det er politisk (demokratisk) vedtatt at det skal være slik.

Politiske vedtak kan alltid diskuteres. Men når noe en gang er vedtatt av den lovgivende forsamlingen (Stortinget), er det bare å forholde seg til dette inntil bestemmelsen eventuelt blir omgjort ved et nytt, demokratisk vedtak.

Det virker som om mange forveksler det norske samfunnssystemet med det amerikanske. I USA er det slik at demokratiske beslutninger kan overprøves av rettssystemet. I Norge er det et klart skille mellom lovgivende makt (Stortinget) og dømmende makt (rettsapparatet), som skal være upolitisk. Dette er en helt grunnleggende forutsetning for det norske demokratiet.

Medlem siden
    Aug 2009
    Poster
    1,906
    Takk & like
    Nevnt
    1 post(er)
    AVtorget feedback
    0

Cool

Sitat Opprinnelig postet av Fahnsen
    Det er utrolig mye kvasifilosofi rundt NRK-lisensen...

Lisensen er en avgift på TV/video-utstyr, vedtatt av Stortinget. Denne avgiften betales av alle som eier slikt utstyr, uavhengig av hvordan de bruker det.

Inntektene av avgiften går til å drive en allmennkringkaster. At disse to tingene henger sammen, skyldes ikke logikk; bare at det er politisk (demokratisk) vedtatt at det skal være slik.

Politiske vedtak kan alltid diskuteres. Men når noe en gang er vedtatt av den lovgivende forsamlingen (Stortinget), er det bare å forholde seg til dette inntil bestemmelsen eventuelt blir omgjort ved et nytt, demokratisk vedtak.

Det virker som om mange forveksler det norske samfunnssystemet med det amerikanske. I USA er det slik at demokratiske beslutninger kan overprøves av rettssystemet. I Norge er det et klart skille mellom lovgivende makt (Stortinget) og dømmende makt (rettsapparatet), som skal være upolitisk. Dette er en helt grunnleggende forutsetning for det norske demokratiet.
    Takk :-D Så enkelt er det.
    TV: LG 55 UH 850VAEN=4K/Ultra HD Edge LED med 200 hz, 3D WiFi og Smart TV samt støtte for både HDR 10 og Dolby Vision.
    Elektronikk: Yamaha RX-A 860, Panasonic DMP-UB 700, Pioneer DVD med SACD og DVD Audio avspilling.
    VIASAT HD PVR Pace TDS 865 NV+ SAMSUNG GX-V1680 SJ 4K, CANAL DIGITAL ADB HD PVR, til svensk TV og nyeste HD Smart box til norsk TV.
    DAB radio: Tiny Audio M7 med optisk utgang. Høyttalere: Canton CD 160 7.1 Og oppdaterte HDMI kabler...ikke noe Clas eller Biltema her i huset...

Newcomer
    Medlem siden
    Feb 2007
    Poster
    38
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0

Intermediate r0ver2 sin avatar
    Medlem siden
    Sep 2005
    Poster
    933
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0

Faktafeil er enda enklere, tydeligvis

Newcomer
    Medlem siden
    Oct 2006
    Poster
    38
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Min forespørsel er legitim. Jeg har ingen interesse av å snike unna NRK-avgiften (slik mitt opprinnelige innlegg sa). Jeg har kvittet meg med all form for dekodere og kan dermed ikke se på TV-sendinger. Spørsmålet var da om dette fortsatt regnes som utløsende for NRK-avgift ved å eie en TV som man ikke kan motta noe på. Jeg har hjemmekino m/prosjektor hvor jeg ser film på, aldri TV.

Alt lys av rettmessighet og ikke i forsøk på unndragelser...

Harriet sin sak er et godt eksempel, og jeg tror det besvarer mine opprinnelige spørsmål. Man må mao. ha en dekoder (altså "tvmottager" som forskriftsteksten henviser til) for å måtte betale avgiften, noe jeg syns er rimelig.

Intermediate
    Medlem siden
    Mar 2009
    Poster
    2,313
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av r0ver2
    Faktafeil er enda enklere, tydeligvis
    Hva er "faktafeil"?

Redigert:

Eksempelet her viser vel nettopp hvordan systemet virker.

Intermediate
    Medlem siden
    Mar 2009
    Poster
    2,313
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Spørsmålet var da om dette fortsatt regnes som utløsende for NRK-avgift å eie en TV som man ikke kan motta noe på. Jeg har hjemmekino m/prosjektor hvor jeg ser film på, aldri TV.
    Det er "utløsende" å kjøpe, leie eller låne utstyr. Du slipper å betale om du melder fra at du ikke lenger har utstyret.

Du slipper også å betale om du leier ut boligen din med TV, og ikke selv kjøper ny TV. Da er det leietakeren som er ansvarlig for lisensen, inntil du eventuelt flytter tilbake og overtar TVen igjen.

Det er enkle og greie regler her, og lisenskontoret er åpent for fornuft. Noe eksempelet det er linket til over faktisk viser.

Newcomer
    Medlem siden
    Oct 2006
    Poster
    38
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Det er "utløsende" å kjøpe, leie eller låne utstyr. Du slipper å betale om du melder fra at du ikke lenger har utstyret.
    Det fellende spørsmålet her er definisjonen av ordet "utstyret", eller "tvmottager" som brukes i forskriften. At man skal betale dersom man kjøper, leier eller låner utstyr som gjør at man kan se på TV-sendinger er åpenbart. Men i motsatt fall, dersom man ikke har utstyr for å se på TV-sendinger, kan man da eie en TV (som i en skjerm m/analog tuner)? Fordi her hvor jeg bor får man inn nada uten å ha en digital dekoder.

Et tydelig argument er at man kunne slippe å betale avgift dersom man plomberte antenneinngangen (altså mottageren) på TV og/eller video. Overført til dagens digitale sfære betyr det tilsvarende at dersom man ikke kan motta TV-sendinger, heller ikke er påkrevd å betale NRK-avgiften?

Intermediate
    Medlem siden
    Mar 2009
    Poster
    2,313
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Hvorfor gjøre det så komplisert?

For min del har det alltid holdt å sende et brev/en mail til lisenskontoret og forklare at jeg ikke lenger, eller for en bestemt periode, ikke kommer til å ha tilgang på avgiftsbelagt utstyr. Da slutter de rett og slett å sende regning. Har jeg oppgitt tid for utenlandsopphold, har jeg fått regning for første lisensperiode etter at jeg kom tilbake. Har jeg oppgitt at utstyret er kassert, har jeg ikke fått nytt krav før jeg har kjøpt nytt utstyr.

Som jeg skrev over: Reglene er enkle og greie, og de praktiseres med fornuft om man forklarer saken.

Hvordan media liker å framstille det, er ikke nødvendigvis det samme som virkeligheten.

Newcomer Tuxflux sin avatar
    Medlem siden
    Jun 2007
    Poster
    223
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Jeg har fått medhold hos NRK om å slippe lisensavgift da jeg har en analog tuner som ikke kan brukes på dagens lufbårne teknologi. Hvis de har godkjent meg, må de godkjenner deg. Ta gjerne kontakt per PM hvis du ønsker å gjøre en sak ut av dette til NRK, så kan jeg gjerne være referanseperson.

Newcomer
    Medlem siden
    Jan 2008
    Poster
    175
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    For noen år siden flyttet jeg hjem til mine foreldre for en periode. Skrev til Lisenskontoret og forklarte at min TV-mottaker ikke ville bli brukt og at jeg vil ta kontakt igjen når utstyret på nytt skulle brukes.

Forklar deg enkelt, greit og logisk, så burde det ikke være noe problem.

Expert Gurba sin avatar
    Medlem siden
    Feb 2009
    Poster
    8,327
    Takk & like
    Nevnt
    2 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Det jeg personlig synes er humbug med NRK er at de tar betalt for en vare jeg hverken ønsker eller har bestilt samt at de faktisk selv ikke er i stand til å levere produktet sitt til meg uten en tredjepart som man må betale for i tillegg.

Intermediate
    Medlem siden
    Mar 2007
    Poster
    3,119
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Det fellende spørsmålet her er definisjonen av ordet "utstyret", eller "tvmottager" som brukes i forskriften. At man skal betale dersom man kjøper, leier eller låner utstyr som gjør at man kan se på TV-sendinger er åpenbart. Men i motsatt fall, dersom man ikke har utstyr for å se på TV-sendinger, kan man da eie en TV (som i en skjerm m/analog tuner)? Fordi her hvor jeg bor får man inn nada uten å ha en digital dekoder.
    Så vidt jeg har skjønt, etter Harriet-saken, så skal du ikke betale lisens dersom du faktisk ikke har mulighet til å ta inn TV-signaler der du bor, med det utstyret du har. Mao. hvis du ikke har digitale tunere og det ikke finnes analoge kabel-TV-signaler i boligen, så skal det være god nok grunn til å slippe lisens.

Når det er sagt, så har vel absolutt alle nye TVer en RiksTV-godkjent DVB-T-tuner. Med en gang du kjøper en ny TV vil du altså igjen måtte betale lisens, uansett om du bruker denne tuneren, eller ikke.

Intermediate
    Medlem siden
    Mar 2007
    Poster
    3,119
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av Gurba
    Det jeg personlig synes er humbug med NRK er at de tar betalt for en vare jeg hverken ønsker eller har bestilt samt at de faktisk selv ikke er i stand til å levere produktet sitt til meg uten en tredjepart som man må betale for i tillegg.
    Feil tråd. Trådstarter ga klar beskjed om at denne tråden ikke skal brukes til syting over konseptet TV-lisens.

Intermediate
    Medlem siden
    Mar 2009
    Poster
    2,313
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av trondmm
    Så vidt jeg har skjønt, etter Harriet-saken, så skal du ikke betale lisens dersom du faktisk ikke har mulighet til å ta inn TV-signaler der du bor, med det utstyret du har.

Når det er sagt, så har vel absolutt alle nye TVer en RiksTV-godkjent DVB-T-tuner. Med en gang du kjøper en ny TV vil du altså igjen måtte betale lisens, uansett om du bruker denne tuneren, eller ikke.
    Jeg kan ikke se at "Harriet-saken" innebærer noe nytt. Har du ikke tilgang på utstyr som kan brukes, betaler du ikke lisens.

Men det siste avsnittet i sitatet er riktig. Som jeg forsøkte å forklare ovenfor: Avgiften ligger på utstyret; ikke på bruken.

Man kan være enig eller uenig i at det skal være sånn, men dette er en politisk sak, som avgjøres av Stortinget. Kvasifilosofisk flisespikkeri forandrer ikke demokratiske beslutninger.

Intermediate
    Medlem siden
    Mar 2007
    Poster
    3,119
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Jeg kan ikke se at "Harriet-saken" innebærer noe nytt. Har du ikke tilgang på utstyr som kan brukes, betaler du ikke lisens.
    Jo. Harriet-saken innebærer en viktig endring. Før var NRKs praksis at du skulle betale lisens dersom du har utstyr som kan brukes til å ta imot TV-sendinger. Dette ble endret til at du skal betale lisens dersom du har utstyr som du faktisk kan bruke til å ta imot TV-sendinger.

Poenget er jo at NRK insisterte på at enhver TV-tuner, uavhengig av om du har tilgang til signaler denne tuneren trenger, er lisenspliktig. Her satte altså kulturdepartementet foten ned, og tvang NRK til å endre praksis.

Medlem siden
    Aug 2009
    Poster
    1,906
    Takk & like
    Nevnt
    1 post(er)
    AVtorget feedback
    0

Cool

Sitat Opprinnelig postet av Gurba
    Men det er jo feil til en viss grad. Kjøper du en ny TV med innebygget tuner for det norske digitale bakkenettet, så får du NRK1+2+3 gratis uten å betale noe som helst mer enn NRK avgiften....men du må bruke penger på en antenne..ingen bokser og ingen kabelanlegg..og alle ser på NRK....noen mer og noen mindre....:-)
    Har du valgt prosjektor...noe som er i mindretall....så må du ha en ekstra boks...som du kan kjøpe for en pris uten abonnement....
    Men dette vet du jo...:-)

Intermediate
    Medlem siden
    Mar 2009
    Poster
    2,313
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av trondmm
    Poenget er jo at NRK insisterte på at enhver TV-tuner, uavhengig av om du har tilgang til signaler denne tuneren trenger, er lisenspliktig. Her satte altså kulturdepartementet foten ned, og tvang NRK til å endre praksis.
    Det er slik avisen fremstiller det...

Jeg kjenner ikke detaljene i denne saken, men jeg vet litt om hvordan ulike aviser vinkler nyhetsoppslag, og har erfaring med at saker jeg selv kjenner godt til, sjelden gjengis korrekt -- ofte veldig langt fra. Såvidt jeg vet har kulturdepartementet ingen myndighet i saker som dette.

Min erfaring med lisenskontoret er altså at de er, og alltid har vært, fornuftige og medgjørlige om man forklarer seg på en saklig måte. Noe også andre har bekreftet i denne tråden.

Side 1 av 2 1 2 SisteSiste

Stikkord for denne tråden

Regler for innlegg

• Du kan ikke starte nye tråder
  • Du kan ikke svare på innlegg / tråder
  • Du kan ikke laste opp vedlegg
  • Du kan ikke redigere meldingene dine
  •