Når betale NRK lisens v/digitalt nett - Side 2

Sponsorer:
Takk Takk:  0
Like Like:  0
Side 2 av 2 FørsteFørste 1 2
Viser resultater 21 til 29 av 29
    Intermediate
    Medlem siden
    Mar 2007
    Poster
    3,119
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    (0% positive tilbakemeldinger)
    Sitat Opprinnelig postet av Fahnsen
    Det er slik avisen fremstiller det...

Jeg kjenner ikke detaljene i denne saken, men jeg vet litt om hvordan ulike aviser vinkler nyhetsoppslag, og har erfaring med at saker jeg selv kjenner godt til, sjelden gjengis korrekt -- ofte veldig langt fra.
    Joa, jeg har ikke noe problem med å tro på at avisene vinkler sakene så den ene parten fremstår som så urimelig som mulig. Men, i den opprinnelige artikkelen så gjør jo NRKs kommunikasjonssjef det klart at Harriet skal betale lisens.

- I følge forskriftene er det fortsatt slik at TV-lisensen er knyttet opp mot det å ha et TV-apparat, uavhengig av hva det brukes til, og uansett om mottakeren i TV-en kan ta i mot digitale TV-signaler eller ei, forklarer Sandvin.
    Må betale NRK-lisens for ubrukelig TV

Såvidt jeg vet har kulturdepartementet ingen myndighet i saker som dette.
    Det kommer an på hva du sikter til med "myndighet".

Sitat Opprinnelig postet av nrk.no
    NRK blei eit statleg eigd aksjeselskap i 1996. Staten eig hundre prosent av alle aksjane og det er kulturdepartementet ved kulturministeren som utgjer generalforsamlinga.
    Tror du ikke at hvis kulturministeren tar en telefon til kringkastingssjefen, og sier. "Hei, jeg synes dere tolker lisensbestemmelsene litt vel strengt, og jeg synes dere skal slutte å kreve lisens for mottakere som ikke kan brukes", så vil kringkastingssjefen ta det til seg, og instruere lisenskontoret til å endre praksis?

Greit nok at kulturdepartementet ikke kan endre lover eller forskrifter som de vil, på egen hånd. Men, hvis NRK ikke tar betalt for mottakere som ikke kan brukes, så er det ingen grunn til å blande inn verken Storting eller domstoler.

Min erfaring med lisenskontoret er altså at de er, og alltid har vært, fornuftige og medgjørlige om man forklarer seg på en saklig måte. Noe også andre har bekreftet i denne tråden.
    Jeg må innrømme at jeg er littegrann usikker på hva vi egentlig er uenige om her Er det sånn at vi er enige om at trådstarter ikke skal betale lisens, og uenige om hvor lenge NRK har hatt denne praksisen?

Newcomer
    Medlem siden
    Oct 2006
    Poster
    38
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Såvidt jeg vet har kulturdepartementet ingen myndighet i saker som dette.
    Uhm jo... Det er de som er lovgivende part for forskriften. NRK er satt på oppdrag fra kulturdepartementet til å inndrive kringkastingsavgiften. I den forstand har kulturdepartementet vetorett over NRK.

Newcomer
    Medlem siden
    Feb 2007
    Poster
    38
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Forbrukerombudet: Ingen tv-signaler - ingen NRK-lisens

Forbrukere som ikke har tilgang til tv-signaler og som ønsker å slippe tv-lisensen, må melde fra til NRK Lisensavdelingen før den nye terminen starter.

Merk at meldingen må være mottatt av Lisensavdelingen før ny terminstart, det vil si før 1. juli

Anders

Intermediate r0ver2 sin avatar
    Medlem siden
    Sep 2005
    Poster
    933
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Hva er "faktafeil"?

Redigert:

Eksempelet her viser vel nettopp hvordan systemet virker.
    Lisensen er en avgift på TV/video-utstyr, vedtatt av Stortinget. Denne avgiften betales av alle som eier slikt utstyr, uavhengig av hvordan de bruker det.
    Enten leser jeg denne feil (selv om jeg nå har prøvd å lese den 10 ganger) eller så er dette feil (ref resten av denne tråden)

Intermediate
    Medlem siden
    Mar 2009
    Poster
    2,313
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av r0ver2
    Enten leser jeg denne feil (selv om jeg nå har prøvd å lese den 10 ganger) eller så er dette feil (ref resten av denne tråden)
    Teskjemetoden:

1: Lisensen er en avgift på utstyr som kan ta imot TV-signaler.

2: Avgiften skal betales om man eier, leier eller låner slikt utstyr, uansett hvordan man velger å bruke utstyret.

3: Om man har kjøpt slikt utstyr, og man kvitter seg med det (selger det, låner det bort, eller setter det på lager), eller utstyret ikke lenger kan brukes til å ta imot TV-signaler, melder man fra om dette innen utgangen av en avgiftsperiode. Da får man ikke ny regning.

Newcomer
    Medlem siden
    Oct 2006
    Poster
    38
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Jeg hiver meg på denne her igjen, da jeg har tenkt å skaffe meg en ny TV (har ingen som er lisenspliktig i dag). Og da er spørsmålet hva TVen _ikke_ må ha av utstyr. De fleste tv-er kommer klargjorte for RiksTV.

Hva defineres "utstyr som kan ta imot TV-signaler"? Er det noen som kjenner en eksakt definisjon eller har fått uttalelser fra NRK? Fordi teknisk sett er en TV uten RiksTV abonnement ubrukelig utstyr til å få inn TV-signaler. Signalene er krypterte og dermed kan man ikke ta inn signalet uten kort.

NRK godtok at min analoge TV ikke har utstyr for fjernsynsmotaging (etter §1) selv om den ha analog tuner. NRK sender ikke analogt lengre og dermed er det ok så lenge man ikke har en annen (digital) tuner. Videre sier §9 at man kan man ikke skal betale dersom "mottageren ikke lengre er i bruk".

Kan den samme analogien brukes ovenfor at man ikke har abbonement på RiksTV?

Jeg vurderer å spørre NRK formelt om dette...

Intermediate classic46 sin avatar
    Medlem siden
    Aug 2009
    Poster
    1,906
    Takk & like
    Nevnt
    1 post(er)
    AVtorget feedback
    0

Cool

Sitat Opprinnelig postet av sveinse
    Jeg hiver meg på denne her igjen, da jeg har tenkt å skaffe meg en ny TV (har ingen som er lisenspliktig i dag). Og da er spørsmålet hva TVen _ikke_ må ha av utstyr. De fleste tv-er kommer klargjorte for RiksTV.

Hva defineres "utstyr som kan ta imot TV-signaler"? Er det noen som kjenner en eksakt definisjon eller har fått uttalelser fra NRK? Fordi teknisk sett er en TV uten RiksTV abonnement ubrukelig utstyr til å få inn TV-signaler. Signalene er krypterte og dermed kan man ikke ta inn signalet uten kort.

NRK godtok at min analoge TV ikke har utstyr for fjernsynsmotaging (etter §1) selv om den ha analog tuner. NRK sender ikke analogt lengre og dermed er det ok så lenge man ikke har en annen (digital) tuner. Videre sier §9 at man kan man ikke skal betale dersom "mottageren ikke lengre er i bruk".

Kan den samme analogien brukes ovenfor at man ikke har abbonement på RiksTV?

Jeg vurderer å spørre NRK formelt om dette...
    Du har ikke fått med deg det som står i tidligere tråder....NRK sendes ukryptert=gratis i det digitale bakkenettet, og de fleste moderne flatskjermer har innebygget en MPEG 4 tuner som kan ta inn disse signalene...I Sverige sendes SVT1+2+TV 4 ukryptert og gratis...Skal du ha flere kanaler i Norge må du ha kort/CAM/Digital box og et abb. fra Riks TV....sånn er det....:-) om du må ha en antenne for å få inn signaler er uinterressant....:-) for om du må betale lisens...som jeg betaler med glede...sånn er det i Sverige, Danmark, England...:-)
    TV: LG 55 UH 850VAEN=4K/Ultra HD Edge LED med 200 hz, 3D WiFi og Smart TV samt støtte for både HDR 10 og Dolby Vision.
    Elektronikk: Yamaha RX-A 860, Panasonic DMP-UB 700, Pioneer DVD med SACD og DVD Audio avspilling.
    VIASAT HD PVR Pace TDS 865 NV+ SAMSUNG GX-V1680 SJ 4K, CANAL DIGITAL ADB HD PVR, til svensk TV og nyeste HD Smart box til norsk TV.
    DAB radio: Tiny Audio M7 med optisk utgang. Høyttalere: Canton CD 160 7.1 Og oppdaterte HDMI kabler...ikke noe Clas eller Biltema her i huset...

Newcomer
    Medlem siden
    Oct 2006
    Poster
    38
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Ja, ok. Beklager, jeg leste en plass at alt krevde kort, inklusive NRK fordi RiksTV sender alle kanaler kryptert. Men dersom NRK sendes ukryptert og man ikke trenger abb. for å ta i mot, er jeg enig med deg. Da faller argumentet om at kortet er en vesentlig del av en fungerende tvmottager bort.

Målet mitt er ikke å snylte, men jeg har faktisk ikke TV og har ikke behov for å se på NRK. (Ja, jeg er normal -- ser haugevis på film og serier). Så målet er da å finne utstyr som ikke faller under lisenshatten. Selges det LCD skjermer uten tuner i dag?

Intermediate Bobben1 sin avatar
    Medlem siden
    Sep 2006
    Sted
    Lunner/Hadeland
    Poster
    2,709
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av sveinse
    Ja, ok. Beklager, jeg leste en plass at alt krevde kort, inklusive NRK fordi RiksTV sender alle kanaler kryptert. Men dersom NRK sendes ukryptert og man ikke trenger abb. for å ta i mot, er jeg enig med deg. Da faller argumentet om at kortet er en vesentlig del av en fungerende tvmottager bort.

Målet mitt er ikke å snylte, men jeg har faktisk ikke TV og har ikke behov for å se på NRK. (Ja, jeg er normal -- ser haugevis på film og serier). Så målet er da å finne utstyr som ikke faller under lisenshatten. Selges det LCD skjermer uten tuner i dag?
    Det er riktig at RiksTV sender alle kanaler kryptert men NRKs kanaler er ikke en del av RiksTV. I bakkenettet er det to operatører, RiksTV og NRK. RiksTV tilbyr kun betalings-tv. Men alle bokser godkjent for bakkenettet skal støtte både RiksTV og NRK's kanaler.

Side 2 av 2 FørsteFørste 1 2

Stikkord for denne tråden

Regler for innlegg

• Du kan ikke starte nye tråder
  • Du kan ikke svare på innlegg / tråder
  • Du kan ikke laste opp vedlegg
  • Du kan ikke redigere meldingene dine
  •