Hvorfor er alle Canal Digital sine kanaler kodet?

Sponsorer:
Takk Takk:  0
Like Like:  0
Viser resultater 1 til 4 av 4
    Newcomer
    Medlem siden
    Jun 2004
    Poster
    23
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    (0% positive tilbakemeldinger)

Hvorfor er alle Canal Digital sine kanaler kodet?

Jeg skaffet meg nylig en TV nr 2, en nyere Sony TV som i følge Canal Digital (kabel) sine sider er godkjent for deres CAM. TV'n er imidlertid fint i stand til å finne alle de digitale kanalene, men det er kun et par av lokal-tv sendingene som ikke er kodet. Dermed må jeg enten kjøpe CAM og betale en ekstra kortavgift, eller nøye meg med de analoge sendingene som heldigvis ikke er kodet.

Jeg har litt problemer med å se hvorfor ikke flere av kanalene i grunnpakken kan sendes ukodet, ettersom man uansett må være betalende kunde for å motta signalet. Sender ikke Riks-TV NRK ukodet?

Vil det forresten fungere å bytte kortet frem og tilbake mellom HD-dekoderen og CAM'en, slik at jeg kan klare meg med en kortavgift? Alternativt, er det mulig å flytte CAM'en mellom de to TV'ene?

Intermediate Bobben1 sin avatar
    Medlem siden
    Sep 2006
    Sted
    Lunner/Hadeland
    Poster
    2,709
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av pegasus
    Jeg skaffet meg nylig en TV nr 2, en nyere Sony TV som i følge Canal Digital (kabel) sine sider er godkjent for deres CAM. TV'n er imidlertid fint i stand til å finne alle de digitale kanalene, men det er kun et par av lokal-tv sendingene som ikke er kodet. Dermed må jeg enten kjøpe CAM og betale en ekstra kortavgift, eller nøye meg med de analoge sendingene som heldigvis ikke er kodet.

Jeg har litt problemer med å se hvorfor ikke flere av kanalene i grunnpakken kan sendes ukodet, ettersom man uansett må være betalende kunde for å motta signalet. Sender ikke Riks-TV NRK ukodet?

Vil det forresten fungere å bytte kortet frem og tilbake mellom HD-dekoderen og CAM'en, slik at jeg kan klare meg med en kortavgift? Alternativt, er det mulig å flytte CAM'en mellom de to TV'ene?
    Har ikke svar på alle spørsmålene dine men RiksTV sender ikke NRK. Det er NRK som er operatør for NRK kanalene i bakkenettet. RiksTV sender utelukkende kodede betal-tv kanaler i bakkenettet. En mottager godkjent for bakkenettet vil også motta NRKs sendinger. RiksTVs sendinger krever smartkort.

Spørsmålet ditt er interessant nok. I Danmark sender noen av de største kabeloperatørene ut de fleste kanalene ukodet (bortsett fra HD kanaler og noen premium pay kanaler). Der benytter YouSee kabel filtere for å gi tilgang til kanalpakker. Dette fungerer trolig ikke i alle typer kabelnett.

I Norge tror jeg ingen av kabeloperatørene har slikt tilbud. Det kan være diverse årsaker til det.

Intermediate classic46 sin avatar
    Medlem siden
    Aug 2009
    Poster
    1,906
    Takk & like
    Nevnt
    1 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Hvorfor alle kanalene er kodet? Fordi det ikke er gratis for Canal Digital å sende kanalene til deg gjennom et nett de har gravd osv. og ført fram til huset ditt....
    Og ettersom NRK er gratis i det digitale bakkenettet så er de tilgjengelig for deg gjennom luften til din TV....du trenger bare en dertil egnet antenne...
    Ellers så har jo Canal Digital en rimelig løsning for de som vil ha TV i flere rom...sjekk deres nettsider...
    TV: LG 55 UH 850VAEN=4K/Ultra HD Edge LED med 200 hz, 3D WiFi og Smart TV samt støtte for både HDR 10 og Dolby Vision.
    Elektronikk: Yamaha RX-A 860, Panasonic DMP-UB 700, Pioneer DVD med SACD og DVD Audio avspilling.
    VIASAT HD PVR Pace TDS 865 NV+ SAMSUNG GX-V1680 SJ 4K, CANAL DIGITAL ADB HD PVR, til svensk TV og nyeste HD Smart box til norsk TV.
    DAB radio: Tiny Audio M7 med optisk utgang. Høyttalere: Canton CD 160 7.1 Og oppdaterte HDMI kabler...ikke noe Clas eller Biltema her i huset...

Newcomer
    Medlem siden
    Jan 2008
    Poster
    55
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Jo du kan flytte kortet mellom mottakeren og CAM i TVen, det fungerer fint. Men for å unngå paringsproblemer så er det best å kjøpe en CAM som ikke er godkjent av CD, en som ikke har pairing. Også mulig å flytte CAM mellom TVene som du nevner, men blir kanskje litt slitasje på utstyret i lengden.
    Finnes også noe som heter SmartWi, så slipper du å flytte kortet.

Stikkord for denne tråden

Regler for innlegg

• Du kan ikke starte nye tråder
  • Du kan ikke svare på innlegg / tråder
  • Du kan ikke laste opp vedlegg
  • Du kan ikke redigere meldingene dine
  •