RiksTV - Ingen surroundlyd?

Sponsorer:
Takk Takk:  0
Like Like:  0
Viser resultater 1 til 16 av 16
    Newcomer
    Medlem siden
    Jul 2005
    Poster
    94
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    (0% positive tilbakemeldinger)

RiksTV - Ingen surroundlyd?

Har hatt 2 dekodere nå, ingen av de gir meg noe annet enn stereo. Og ja de står på "multikanal". Har også prøvd å koble de til TV´en med HDMI via recieveren slik det er tenkt å være, men dekoderne er lagd slik at dette ikke er mulig da de identifiserer recieveren som et TV-apparat, noe som gjør at HDCP ikke virker. Noen som har noe informasjon om hvordan dette virker?

Newcomer
    Medlem siden
    Jan 2008
    Poster
    175
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Ingen kanaler sender i 5.1 ennå på bakkenettet. Kommer vel trolig når de to nye MUX'ene blir gjort tilgjengelig.

Intermediate classic46 sin avatar
    Medlem siden
    Aug 2009
    Poster
    1,882
    Takk & like
    Nevnt
    1 post(er)
    AVtorget feedback
    0

Cool

Sitat Opprinnelig postet av friskies
    Har hatt 2 dekodere nå, ingen av de gir meg noe annet enn stereo. Og ja de står på "multikanal". Har også prøvd å koble de til TV´en med HDMI via recieveren slik det er tenkt å være, men dekoderne er lagd slik at dette ikke er mulig da de identifiserer recieveren som et TV-apparat, noe som gjør at HDCP ikke virker. Noen som har noe informasjon om hvordan dette virker?
    Det er jo bare filmkanalene til Canal+ som evt gir surroundlyd hos RiksTv....
    har ikke prøvd det selv, men har ikke hørt noe om at det ikke går...så må boksen settes på AC3 eller hva det heter på hvilken boks, og kobles til en surroundreceiver med coax eller optisk...alt etter hvilken boks du har...
    Foreløpig er det ingen andre kanaler som sender noe annet enn STEREO eller MONO hos RiksTv...men hvem vet hva som skjer i løpet av året :-)
    Og hvis det setmmer det som ovenstående skrev så er det dårlig med surround på RiksTv :-(
    TV: LG 55 UH 850VAEN=4K/Ultra HD Edge LED med 200 hz, 3D WiFi og Smart TV samt støtte for både HDR 10 og Dolby Vision.
    Elektronikk: Yamaha RX-A 860, Panasonic DMP-UB 700, Pioneer DVD med SACD og DVD Audio avspilling.
    VIASAT HD PVR Pace TDS 865 NV+ SAMSUNG GX-V1680 SJ 4K, CANAL DIGITAL ADB HD PVR, til svensk TV og nyeste HD Smart box til norsk TV.
    DAB radio: Tiny Audio M7 med optisk utgang. Høyttalere: Canton CD 160 7.1 Og oppdaterte HDMI kabler...ikke noe Clas eller Biltema her i huset...

Intermediate Bobben1 sin avatar
    Medlem siden
    Sep 2006
    Sted
    Lunner/Hadeland
    Poster
    2,709
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Hadde god surround lyd på NRK1 HD via satellitt. Det er ikke diskret 5.1 men det er mulig lyden har vært matrisekodet vha. f.eks. Prologic II lydkoder. Da gir Prologic II modus på avreceiver 5.1 lyd. Hadde hvertfall lyd i alle surround høyttalerene. Selv på stereo sendinger så er det ofte rimelig dødt i surround høytalerene selv om av receiver står i Prologic II.

Medlem siden
    Aug 2009
    Poster
    1,882
    Takk & like
    Nevnt
    1 post(er)
    AVtorget feedback
    0

Cool

Sitat Opprinnelig postet av Bobben1
    Hadde god surround lyd på NRK1 HD via satellitt. Det er ikke diskret 5.1 men det er mulig lyden har vært matrisekodet vha. f.eks. Prologic II lydkoder. Da gir Prologic II modus på avreceiver 5.1 lyd. Hadde hvertfall lyd i alle surround høyttalerene. Selv på stereo sendinger så er det ofte rimelig dødt i surround høytalerene selv om av receiver står i Prologic II.
    Det stemmer bra det...det er jo en av grunnene til at jeg har en HK...Logic7Movie kretsen gir flott "surroundlyd" på de fleste kanaler :-)
    Men kan fortelle at FlashForward med ordentlig DOLBY DIGITAL og i HD på svensk TV4 via satelitt er "the real thing" :-)
    TV: LG 55 UH 850VAEN=4K/Ultra HD Edge LED med 200 hz, 3D WiFi og Smart TV samt støtte for både HDR 10 og Dolby Vision.
    Elektronikk: Yamaha RX-A 860, Panasonic DMP-UB 700, Pioneer DVD med SACD og DVD Audio avspilling.
    VIASAT HD PVR Pace TDS 865 NV+ SAMSUNG GX-V1680 SJ 4K, CANAL DIGITAL ADB HD PVR, til svensk TV og nyeste HD Smart box til norsk TV.
    DAB radio: Tiny Audio M7 med optisk utgang. Høyttalere: Canton CD 160 7.1 Og oppdaterte HDMI kabler...ikke noe Clas eller Biltema her i huset...

Newcomer
    Medlem siden
    Jul 2005
    Poster
    94
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Ah ok. Får håpe det kommer innen nærmeste framtid da.

Dependent harman/kardon sin avatar
    Medlem siden
    Apr 2005
    Sted
    Nord-Trøndelag
    Poster
    16,409
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Følgende er sakt om 5.1 lyd på nrk kanalene

" Vi jobber med å få i gang både HD og surroundlyd i alle tre NRK-kanalene, og målet er at det skal være på plass i løpet av februar eller mars 2011. "

Men vil rikstv da få dette samtidlig...

Intermediate
    Medlem siden
    Mar 2007
    Poster
    3,119
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av harman/kardon
    Følgende er sakt om 5.1 lyd på nrk kanalene

" Vi jobber med å få i gang både HD og surroundlyd i alle tre NRK-kanalene, og målet er at det skal være på plass i løpet av februar eller mars 2011. "

Men vil rikstv da få dette samtidlig...
    Hvorfor skulle ikke RiksTV få det samtidig? Sender de ikke DD5.1 på de Canal+-sendingene som har dette?

Intermediate
    Medlem siden
    Feb 2006
    Poster
    596
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    noen som vet om det har skjedd noe nytt her? Hadde vært kjekt med 5.1 lyd nå som The Pacific sendes på nrk. Har satt sagem dekoderen til "hjemmekino" men aldri fått noe annet enn stereolyd ut fra optisk hvertfall.

Dependent harman/kardon sin avatar
    Medlem siden
    Apr 2005
    Sted
    Nord-Trøndelag
    Poster
    16,409
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av sigvald
    noen som vet om det har skjedd noe nytt her? Hadde vært kjekt med 5.1 lyd nå som The Pacific sendes på nrk. Har satt sagem dekoderen til "hjemmekino" men aldri fått noe annet enn stereolyd ut fra optisk hvertfall.
    Var ikke surround i kveld vertfall :-/

Medlem siden
    Aug 2009
    Poster
    1,882
    Takk & like
    Nevnt
    1 post(er)
    AVtorget feedback
    0

Cool

Sitat Opprinnelig postet av harman/kardon
    Var ikke surround i kveld vertfall :-/
    Ellers så kan jeg fortelle at etter de famøse oppdateringene på Canal Digital sine HD PVR bokser for satelitt, så får jeg inn NRK1 med DTS lyd via det digitale bakkenettet.....og det gjorde seg bra i kveld på the Pacific...
    Ellers så skal jo HDPVR'en til Canal Digital bare gi Dolby Digital ut....
    Men det står klart og tydelig DTS på min HK AVR 460, og lyden er klart annerledes enn hvis jeg ser på NRK1 via satelitt....
    Har også NRK1 via bakkenettet rett inn i min Panasonic TV, ikke noe annet enn vanlig STEREO lyd fra den....:-)

Intermediate
    Medlem siden
    Feb 2006
    Poster
    596
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av classic46
    Ellers så kan jeg fortelle at etter de famøse oppdateringene på Canal Digital sine HD PVR bokser for satelitt, så får jeg inn NRK1 med DTS lyd via det digitale bakkenettet...:
    Hvordan går det an?

Medlem siden
    Sep 2006
    Sted
    Lunner/Hadeland
    Poster
    2,709
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av sigvald
    Hvordan går det an?
    Det er enkelt å forklare. Boksene har en funksjon for å transkode HE-AAC multikanalslyd til DTS. Ingen AV receivere kan motta HE-AAC lyd. Derfor må lyden "oversettes" til et format som AV receivere forstår. Da er alternativene Dolby Digital eller DTS. Siden DTS gir mye mindre kaskaderingstap så er det trolig årsaken til at dekoderene transkoder til DTS. Vil likevel tippe at det var DTS 2.0 lyd som kommer ut. Jeg trodde ikke NRK hadde begynt med HE-AAC 5.1 enda. Slik jeg har forstått det så skal alle bokser godkjent for bakkenett støtte HE-AAC 5.1 lyd med transkoding til DTS (eller Dolby D).

Via satellitt,kabel & IPTV sender en del kanaler Dolby Digital som kan sendes ubehandlet ut av dekoder (pass trough direkte til AV receiver). Dette tar veldig mye båndbredde i forhold til HE-AAC 5.1. Dolby Digital = 448kbps mens HE-AAC 5.1 er 128kbps-160kbps.

Systemet i bakkenettet gjør det mao. mulig å sende 5.1 lyd med nesten bare 1/3 av båndbredden i forhold til satellitt,kabel & IPTV. Om det vil gi like bra lyd er sikkert diskutabelt .

DTS lyd krever ca. 1.5Mbps og benyttes aldri til broadcasting.

Medlem siden
    Aug 2009
    Poster
    1,882
    Takk & like
    Nevnt
    1 post(er)
    AVtorget feedback
    0

Cool

Sitat Opprinnelig postet av Bobben1
    Det er enkelt å forklare. Boksene har en funksjon for å transkode HE-AAC multikanalslyd til DTS. Ingen AV receivere kan motta HE-AAC lyd. Derfor må lyden "oversettes" til et format som AV receivere forstår. Da er alternativene Dolby Digital eller DTS. Siden DTS gir mye mindre kaskaderingstap så er det trolig årsaken til at dekoderene transkoder til DTS. Vil likevel tippe at det var DTS 2.0 lyd som kommer ut. Jeg trodde ikke NRK hadde begynt med HE-AAC 5.1 enda. Slik jeg har forstått det så skal alle bokser godkjent for bakkenett støtte HE-AAC 5.1 lyd med transkoding til DTS (eller Dolby D).

Via satellitt,kabel & IPTV sender en del kanaler Dolby Digital som kan sendes ubehandlet ut av dekoder (pass trough direkte til AV receiver). Dette tar veldig mye båndbredde i forhold til HE-AAC 5.1. Dolby Digital = 448kbps mens HE-AAC 5.1 er 128kbps-160kbps.

Systemet i bakkenettet gjør det mao. mulig å sende 5.1 lyd med nesten bare 1/3 av båndbredden i forhold til satellitt,kabel & IPTV. Om det vil gi like bra lyd er sikkert diskutabelt .

DTS lyd krever ca. 1.5Mbps og benyttes aldri til broadcasting.
    Nemlig....derfor synes jeg det er rart...men står 3.2.1./ ES OFF i displayet på min HK, virker som det kommer like mye lyd fra center som høyre og venstre.... ikke mye surround men omtrent som Logic7Movie kretsen i min HK, men helt annen lydsignatur....ikke DTS på Dagsrevyen f. eks...

Medlem siden
    Sep 2006
    Sted
    Lunner/Hadeland
    Poster
    2,709
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av classic46
    Nemlig....derfor synes jeg det er rart...men står 3.2.1./ ES OFF i displayet på min HK, virker som det kommer like mye lyd fra center som høyre og venstre.... ikke mye surround men omtrent som Logic7Movie kretsen i min HK, men helt annen lydsignatur....ikke DTS på Dagsrevyen f. eks...
    Jeg er ikke sikker men mener å ha lest at transkodingen til DTS gjør at det ikke følger med metadata som bl.a. gjør at det kan veksles mellom 2.0 og 5.1. Det er mulig dekoderen derfor alltid vil gi ut 5.1 kodet DTS. DR HD i Dansk bakkenett sender HE-AAC 5.1 og sender alltid 5.1. DR har faktisk satt en Prologic dekoder inn i sendekjeden for å gi surroundlyd for programmer som ikke er levert med diskrete 5.1 men som er Prologic I eller Prologic II kodet ( så lenge programmet er produsert i stereo så vil sannsynligvis Prologic dekoderen fange opp naturlige surround effekter selv uten Prologic koding). I tillegg sender DR HD et rent stereo lydspor. Denne infoen finnes på recordere.dk forum.

Dolby kjøpte Coding Technologies siden de garantert forstod at DTS hadde gjort et smart trekk sammen med CT når de utviklet metoden for å transkode HE-AAC 5.1 til DTS. Dolby har senere utviklet et liknende system som heter Dolby Pulse. Der følger det sannsynligvis med metadata men jeg tror hardware i dekodere er laget for DTS transkoding. De fleste TV selskapene får multikanalslyd som Dolby E hvor det er metadata som så vidt jeg vet "overlever" transkoding til Dolby Digital. Dolby E metadata overlever neppe transkoding til HE-AAC og videre til DTS.

DTS and Coding Technologies Launch High Efficiency MPEG-4 Surround Sound Solution for HDTV - eCoustics.com
    High-Efficiency Advanced Audio Coding - Wikipedia, the free encyclopedia
    http://www.ebu.ch/fr/technical/trev/trev_305-moser.pdf

Newcomer goplen sin avatar
    Medlem siden
    Jan 2011
    Poster
    2
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0

5.1 og HD fra 1. februar.

NRK blir HD-dyktig i alle kanaler fra 1. februar. Samtidig vil også alle sendinger som produseres i 5.1 sendes i dette formatet. 2.0 matrialet vil bli oppkonvertert til 5.1. Om alle distributørene på kabel og satelitt kommer til å videreformidle 5.1-lyden er en annen sak. Riks-TV gjør det fra dag en.

Stikkord for denne tråden

Regler for innlegg

• Du kan ikke starte nye tråder
  • Du kan ikke svare på innlegg / tråder
  • Du kan ikke laste opp vedlegg
  • Du kan ikke redigere meldingene dine
  •