Kabel-tv, flere forgreninger, signal faller ut.

Sponsorer:
Takk Takk:  0
Like Like:  0
Viser resultater 1 til 13 av 13
    Intermediate b-ill sin avatar
    Medlem siden
    Feb 2005
    Poster
    972
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    (0% positive tilbakemeldinger)

Kabel-tv, flere forgreninger, signal faller ut.

Har en del forgreninger på mitt kabel-tv opplegg fra canal digital.

Når jeg slår på den tuneren som står ved kabel-tv modemet, så faller modemet ut med en gang. Mister alle lysene og kun det ene blinker, slår jeg av tuneren, så starter modemet igjen med en gang.

Det uttaket som står der nå, er bare et vanlig uttak hvor jeg har koblet tuner og modem inn på samme plugg. Kan det være grunnen til at det faller ut?

Newcomer
    Medlem siden
    Mar 2009
    Poster
    66
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Modem og tuner skal ikke på samme plugg. Du skal bruke et multimediauttak med separat tilkobling for modem og tuner.

Medlem siden
    Feb 2005
    Poster
    972
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Hvordan ser dem ut? Selger feks Elko noe sånt?

Intermediate MindWaste sin avatar
    Medlem siden
    Apr 2008
    Poster
    1,390
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Uten at jeg kan garantere at dette er riktig sort, ser de slik ut:

RS16/antenne multim 8DB I PH

Medlem siden
    Feb 2005
    Poster
    972
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Noen som kan bekrefte eller avkrefte det MindWaste sier?

Intermediate
    Medlem siden
    Mar 2009
    Poster
    2,313
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Er ikke sikker på at jeg forstår hva du mener. "Modem til kabel-TV" -- mener du at du får TV og Internett over samme kabel?

Uttakene (som det fra ELKO det linkes til ovenfor) splitter signalet til en TV-, en radio- og en Internett-kontakt. Du må ha slike uttak ved hvert punkt, om du ikke skal risikere rot.

Hvert uttak har en inn- og en ut-kontakt (skrueterminal) som du kobler kabelen til. I det siste uttaket skal det sitte en motstand i ut-kontakten.

Det er viktig at alle uttakene er av riktig type, om signalet skal bli OK. Kjøper du ELKO, må du velge den typen som heter «multimediakontakt»; ikke «antennekontakt».

Administrator Gorm sin avatar
    Medlem siden
    Dec 2002
    Sted
    Jessheim
    Poster
    14,042
    Takk & like
    Nevnt
    34 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Det stemmer.
    Det er imidlertid flere typer slike multimediakontakter, og du må sjekke med din kabel-TV tilbyder hvilken du skal bruke. Det hele kommer an på hvilken motstand tilbyderen trenger i multimediakontakten, for å dempe returstøy. Vanligvis er det snakk om multimesdiakontakt med 10 db demping til modemet. Kjøper du feil vil enten naboene får støy på sine modem, eller du risikerer at ditt ikke vil fungere.
    Ergo, ring kabel-TV selskapet.
    Mvh Gorm

ISF / THX kalibratør
    projektor, TV, grading-monitorer, display

Medlem siden
    Feb 2005
    Poster
    972
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Har gjort det, Canal Digital, dem skal 500kr for en slik boks, noe jeg er sikker på at jeg ikke trenger å måtte betale om jeg ordner det selv, i tillegg er canal digital helt umulige å snakke med. Skal man prøve å feilsøke, må man minst snakke med 4 forskjellige og du er heldig om problemet blir fikset.

Ok. Så da må jeg handle multimediakontakter, kan man feks bruke disse til satelitt om man skulle ønske å bytte ut til det senere? Jeg regner med at kablingen da skulle bli forandret, men vil multimediaboksene fungere?

Intermediate
    Medlem siden
    Mar 2009
    Poster
    2,313
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av Gorm
    ring kabel-TV selskapet.
    Problemet med Canal Digital, er at de ikke vil hjelpe deg i en sånn sak.

Kort sagt, de insisterer på at all installasjon skal foretas av deres egne montører, med deres eget crappy materiell og kabler festet utenpå veggen...

Medlem siden
    Feb 2005
    Poster
    972
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Ja, CD har jeg veldig lite til overs for, dumt at det er kun dem som leverer kabel i området mitt da jeg ikke klarer å bruke ADSL.

Jeg har jo tidligere hatt/har en sak med dem ang forbindelse til huset. Jeg bor i en vertikaltdelt tomannsbolig i dag, hvor det kun ligger 1 kabel opp til huset fra boksen. Jeg mener da at om dem setter på en forgrener, så vil det være mulig å dele denne kabelen på meg og naboen. Dette mente ikke Canal Digital, som sier at jeg må betale 18.000kr for å legge en ny kabel fra boksen nedi gata og opp til huset. Dem mener at en slik forgrener ikke kan brukes da dette kan skade signalene i nettet dems.

Jeg har tidligere snakket med folk, som sier at dette er bare tull og det er fult mulig. Så i dag traff jeg på en montør fra Realcom som holder på å koble ned i en boks i gata. Jeg går ned og sier hva jeg har fått beskjed om, og han sier at det bare er "tull" og "flirer", det er fult mulig med en "8dB forgrener" som han kalte den, og at de har gjort det i flere byggefelt nå i det siste. Hvem skal man høre på, han som sitter på kundeservice og setter ut skyhøye regninger eller han som jobber med dette i praksis?

Sorry for litt off-topic..

Administrator Gorm sin avatar
    Medlem siden
    Dec 2002
    Sted
    Jessheim
    Poster
    14,042
    Takk & like
    Nevnt
    34 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Personlig skjønner jeg Canal Digital svært godt i akkurat den saken. Argumentet om "ødelagte signaler" er selvsagt bare tull, det ligger helt andre årsaker til grunn. Dette er rett og slett kontroll på nettet. Dersom en kabel forsyner to husstander, hva skjer da når den ene husstanden ikke lengre vil ha signal? Canal Digital ville mistet kontrollen på nettet ganske fort, om det skulle henge splittere/forgreninger på hver gjerdestolpe i tett-bebygde områder. Du kan jo f.eks spørre Hafslund om de lar deg "dele" strømkabel med naboen. Nei, dette går rett og slett på å ha kontroll på nettet, og å ha rask tilgang til å koble ned de som ikke betaler. Jeg ville ikke gjort det på noen annen måte, om jeg skulle leve av å distribuere TV-signaler.

Forøvrig finnes det mange firmaer som kan hjelpe deg. Alle installasjonsfirmaer eller montører som er godkjent av post- og teletilsynet kan gjøre denne jobben. Det eneste problemet er å få målt/justert signalstyrken på returtrafikken til modemet, det er det kun netteier som har tilgang til.

Forøvrig har ikke Canal Digital "crappy" materiell, for jeg vet hva de bruker, og hvor de får det fra. Det eneste som kan gjøre det "crappy", er om huseier ikke er villig til å betale det det koster å gjøre en skikkelig jobb.
    Mvh Gorm

ISF / THX kalibratør
    projektor, TV, grading-monitorer, display

Medlem siden
    Feb 2005
    Poster
    972
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Det er mye mulig det du sier, men hvorfor kjøre en sånn forskjellsbehandling da? Når dem opererer med dette fult ut på nabofeltet mens her skal dem plutselig ha 18.000kr for å gi meg mulighet til å betale dem 8-900kr mndn i flere år fremover?

Og det at du sier at dem vil ha kontroll kan jo også diskuteres, jeg kan ikke få inn tv eller internett uten at jeg betaler for det. Greit nok at Analogt tv ligger der fremdeles, men at det skal stoppe det hele opp er jo helt bak mål. Skal jeg da ta ned parabolantenna når jeg har sluttet å abonnere på canal digital feks?

Og å dele en strømkabel og en tv kabel kan ikke sammenlignes. Først og fremst er det livsfarlig å begynne å tukle med spenning. I tillegg så kan jeg jo ikke få inn noe digital-tv eller internett om jeg ikke har abonnement mens naboen har.

Intermediate
    Medlem siden
    Mar 2009
    Poster
    2,313
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av Gorm
    Forøvrig har ikke Canal Digital "crappy" materiell, for jeg vet hva de bruker, og hvor de får det fra. Det eneste som kan gjøre det "crappy", er om huseier ikke er villig til å betale det det koster å gjøre en skikkelig jobb.
    Jeg sikter til de kontaktene de har satt opp i min lelighet. Svære, uformelige dingser, som ikke er skrudd skikkelig fast til veggen (og heller ikke kan skrus skikkelig fast til veggen, siden skruehullene ikke ser ut til å passe til en standard veggboks) og består av flere lag av plast som ikke passer helt sammen, mangler skruefester til kablene, og har hjemmelagde plomberinger for å hindre montering av ekstra uttak.

Jeg har jobbet i elektrobransjen, og har erfart at materiell ofte blir valgt utfra økonomiske årsaker, heller enn med tanke på estetikk og funksjon for kunden.

Legg til at du må male veggen etter at montørene har vært der, så har du et bilde av standarden.

Stikkord for denne tråden

Regler for innlegg

• Du kan ikke starte nye tråder
  • Du kan ikke svare på innlegg / tråder
  • Du kan ikke laste opp vedlegg
  • Du kan ikke redigere meldingene dine
  •