Bildeforstyrrelser (HD dekoder fra CanalDigital)

Sponsorer:
Takk Takk:  0
Like Like:  0
Viser resultater 1 til 14 av 14
    Newcomer
    Medlem siden
    Sep 2006
    Poster
    84
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    (0% positive tilbakemeldinger)

Smile Bildeforstyrrelser (HD dekoder fra CanalDigital)

Heisann.

For ca 9 mnd siden byttet jeg ut min gamle Phillips dekoder (scart) hos "CD" med en HD-dekoder (ikke pvr). Etter dette har jeg vært plaget med at bildet "hakker" når jeg ser på TV. Dette skjer så og si aldri når jeg ser film eller vanlige TV-serier på TV-kanalene (eks CSI), men mest når jeg ser fotballkamper. Det hender imidlertig også under andre TV-programmer som er mer dokumentarproduksjoner (Nytt på Nytt, Hells Kitchen, osv). Denne hakkingen oppleves som at bildebevegelsene mister flyten (robotbevegelser - "frame by frame"). Dettte skjer gjerne 2-3 ganger under en fotballomgang og kan vare i alt fra 15 sek til 1 minutt.

Jeg har forsøkt det meste (byttet dekoder, kabler, koblet fra alt annet utstyr til TV og dekoder++) Sønnico har også vært å målt signalstyrke og finner ingen problemer. På signalinformasjon får jeg ca nivå 95 og den viser at det er god kvalitet (ca 45 % på måleren). Enkelte hos CD og Sønnico mener at problemene kan skyldes min 10m lange antennekabel som jeg er tvungen til å benytte (hvorfor har CD disse til salgs da?). Jeg har også prøvd med en 5m lang kabel over gulvet og problemet var fortsatt der.

En elektriker jeg snakket med sa at han hadde opplevd samme problem før og at dette skyldtes de utvendige kablene fra kabelboksen. Disse er gamle og han mener disse burde skiftes ut med trippelisolerte etter dagens standard. Dette er Sønnico uenig i og nekter å gjøre (selv om jeg har snakket med CD og fått godkjent en arbeidsordre på dette).

Er det noen smarte sjeler der ute som har noen teorier om hva mine problemer kan skyldes. I så fall blir jeg meget meget takknemlig

Mvh meget frustrert CanalDigital kunde!

Newcomer
    Medlem siden
    Sep 2006
    Poster
    84
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    En annen ting som er verdt å nevne er at når jeg ser på HD-kanalene er dette problemet ikke tilstede.

Intermediate Espen-hj sin avatar
    Medlem siden
    Nov 2009
    Poster
    1,290
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Har du oppdatert dekoderen til siste versjon? kan være at kabelen din bør byttes ut. Lengden er det ikkje noko gale med. har sjølv over 15m med skjøt på, og flimmerfritt bilde. Snakk med CD igjen å få banka gjennom at Sønnico skal bytte den kabelen din, så er vertfall 1 ledd ute av verden

Newcomer
    Medlem siden
    Jan 2010
    Poster
    35
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Har akkurat det samme problemet selv på fotballkamper (ikke i HD) Meget irriterende!

Newcomer
    Medlem siden
    Sep 2006
    Poster
    84
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Jeg vet ikke om dekoderen er oppdatert til siste versjon. Hvordan sjekker jeg eventuelt det? Ift den utvendige kabelen så skal jeg gjøre et nytt forsøk på å få Sønnico til å skifte den (Dette blir tredje gangen jeg forsøker).

Intermediate Espen-hj sin avatar
    Medlem siden
    Nov 2009
    Poster
    1,290
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Her er siste oppdatering på din dekoder: Canal Digital HD-mottaker - Canal Digital NO

Sjekk systeminformasjon i menyen til dekoderen. der skal du også kunne oppdatere dersom det er ny software tilgjengelig.

Newcomer
    Medlem siden
    Sep 2006
    Poster
    84
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Jeg har HD dekoderen til kabel TV (104 C) og ettersom jeg finner ut er det ingen nye oppdateringer til denne. (HD-dekoder - Canal Digital NO)

Jeg har nå snakket med CD som har lagt inn arbeidsordre hos Sønnico om å skifte ut kablene. Så får jeg håpe at tredje gangen blir lykken. Det hadde vært hyggelig å se VM fotball uten denne irritasjonen.

p.s LarsChristian: Jeg heter det samme som deg bare med "K", det må være noe med navnet vårt

Intermediate Espen84 sin avatar
    Medlem siden
    Sep 2009
    Poster
    968
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Akkurat sånn var min også... ringte CD og de sa det skulle komme software som fikset dette!! Ble aldri noe av og når jeg ringte opp igjen fikk jeg beskjed om at det antageligvis var tv`n!! Da ble jeg så irritert at jeg bare slengte på røret!! Problemet du beskriver er veldig irriterende.. hjelper det å switche kanal hos deg? Det funka som regel hos meg, men ikke alltid!!

Newcomer
    Medlem siden
    Sep 2006
    Poster
    84
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Det hjelper ikke å skifte kanal men det hjelper å restarte dekoderen. Men på den tiden det tar ville forstyrrelsen sikkert forsvunnet av seg selv igjen. Hvilken dekoder har du og hvilken signalstyrke får du?

Nå har elektriker vært her i går. Han sier at signalstyrken ikke er bra nok (ca 95) og det trolig er derfor jeg opplever denne forstyrrelsen. Problemet er neppe kablene fra boksen og ned til huset, men at mitt uttak i sokkelleiligheten er siste (nr.4) i rekken av TV og Internet uttak i huset. Det første uttaket måler en signalstyrke på ca 145 og det andre på ca 110.

Han sier at det burde være en forgreining etter første uttaket som går til de øvrige uttakene (ihvertfall mitt som har dårligst signal). Spørsmålet er bare om CanalDigital burde ordne dette. Det er jo de (Sønnico) som opprinnelig la disse kablene. Da burde det jo vært på en slik måte at jeg som kunde hos dem får det produkt jeg skal ha (dvs digitaltv med bra nok signalstyrke)

Newcomer
    Medlem siden
    Jun 2010
    Poster
    5
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Ut i fra problembeskrivelsen høres dette ut som et signalproblem ja. Signalnivået ditt er helt i grenseland, det bør ligge på 100-110 i nerkant og opp til 170-180 (blir det for høyt får du også hakking/frys).

Det som sannsynlgivis hadde vært den beste løsningen i ditt tilfellet er å sette inn en signalforsterker på punkt to eller tre. En CD-tekniker vil alltids kunne justere signalnivået ditt ut fra koblingsskapet, men i dette tilfellet vil du da riskiere at signalnivået på punkt 1 faktisk blir for høyt hvis det skal være perfekt på punkt 4, og du er like langt.

Når det gjelder kabling så er signaltapet størret pr meter antennekabel enn det er på kabelen som er lagt mellom punktene, så bedre plassering av punktene og kortere antennekabel er å foretrekke. Pass alltid på å benytte trippelskjermet antennekabel (signalnivå i grenseland + småforstyrrelser på signalkabel = dårlig plan). Forøvrig bør man også holde radiosendere (f.eks trådløs router) minimum et par meter unna selve kablingen (spesielt hvis man bruker gammel kabling som kun er dobbeltskjermet).

En annen klassiker når det gjelder signaltap/signalforstyrrelser er galvanisk skille. Her finnes det mye rart på markedet. De har innebygd signaldemping, og enkelte av disse fungerer nesten som rene støygeneratorer i tilegg. Det kan med andre ord være verdt og teste uten galvanisk skille.

Newcomer
    Medlem siden
    Sep 2006
    Poster
    84
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Jeg har droppet det galvaniske skillet for lenge siden.

Nå har jeg kjøpt en signalforsterker hos elkjøp til 219,- (ser etterpå at en lik en hos biltema kun koster 119,-, men men). Jeg skal prøve det å se hva resultatet blir. Er usikker på om jeg skal ta det på punkt 1 eller 3. Signalet kan vel bli for høyt på punkt 1 også ved SF og ikke bare dersom en tekniker justerer i koblingsskapet. Jeg kan prøve begge å se hva som passer best.

Ironisk nok fikk jeg idag servicemelding fra CD om at "for å bedre brukeregenskapene" gjøres det en softwareoppdatering på min dekoder på mandag (har klaget mye til dem om problemet i det siste). Vet ikke helt hvordan det skal bedre signalkvaliteten til et akseptabelt nivå.

Newcomer
    Medlem siden
    Sep 2006
    Poster
    84
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Nå har jeg forsøkt med en signalforsterker. Jeg testet SF på uttak nr. 1, 2 og 3 uten at mitt uttak (nr. 4) fikk noe som helst bedre signalkvalitet enn det vanlige (ca 94-95). Deretter testet jeg det på mitt eget uttak og da fikk jeg et maks signal på 210. Justerte det så ned til 160. Hva kan dette skyldes??

SF løser forhåpentligvis problemet mitt med hakkingen/frysingen av TV bildet, men hjelper desverre ikke på det dårlige Internettsignalet (Min TV og husets internet er begge nr. 4 i rekken da kabelen utvendig forgreiner seg til disse to uttakene). Hadde håpet å løse dette problemet i samme slengen med enten å skifte kabel eller ved bruk av denne signalforsterkeren.

Newcomer
    Medlem siden
    Sep 2006
    Poster
    84
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    SF løste såklart ikke problemet med hakkingen

Det som er merkelige er at når signalinformasjon viser nivå under 180 så er signalkvaliteten lav (måleskalaen er orange) og under 160 så er den rød (signal dårlig). Først når jeg justerer SF til at signalet er mellom 190 og 210 viser skalaen grønn (bra).

Mitt nivå har jo tidligere vært så lavt som 89 og fortsatt hatt grønn signalskala. Nå må måleren dobbelt så langt opp på skalaen for å være grønn. Nå skjønner jeg ingenting!

Newcomer
    Medlem siden
    Sep 2006
    Poster
    84
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Nå har Jeg splittet den gamle kabelen før første uttak og lagt en ekstra kabel på 25 m ned til meg. Min gamle signalstyrke på 90-95 ligger nå i stedet på 120-132 (varierer veldig ettersom hvordan kanal jeg er på). Jeg er fornøyd med resultatet og har foreløpig ikke opplevd noe hakking (men har enda ikke sett fotballkamp). Forhåpentligvis er problemet mitt løst

Stikkord for denne tråden

Regler for innlegg

• Du kan ikke starte nye tråder
  • Du kan ikke svare på innlegg / tråder
  • Du kan ikke laste opp vedlegg
  • Du kan ikke redigere meldingene dine
  •