DAB radio og bevist feilinformasjon.

Sponsorer:
Takk Takk:  0
Like Like:  0
Viser resultater 1 til 19 av 19
    Newcomer
    Medlem siden
    Mar 2005
    Poster
    23
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    (0% positive tilbakemeldinger)

Angry DAB radio og bevist feilinformasjon.

Jeg hørte et innslag på tror det var på NRK, for noen dager siden. Her var det flere aktører som ville at stortinget skal sette en slutt dato for FM nettet skal stenges. Det som jeg reagerer på er at flere av de som ble intervjuet bevist kom med påstander som er blankt løgn, og det tror jeg de vet.

For det første, DAB radio gir IKKE bedre lydkvalitet et analog FM. Selvsagt vil dette variere med utstyr og det hjelper litt at P1 sender i 192kbs, men etter å ha testet selv så synes jeg det var lite imponerende lydmessig. Å sammenligne med den gamle langbølgen er selvsagt bare tull og det vet de. Det ble også nevnt at mye av linje senderne også distribuerer FM sendingene ut til lytterne i mpeg 2, det er helt riktig men selvsagt med en helt annen lydkvalitet og bittrate.

Det ble også nevnt at FM radio hadde store begrensninger for bilister. Dette er selvsagt bare tull jeg har kjørt mange steder rundt i lande og har litt problemer med FM. Noen ganger så fungerer ikke RDS og jeg må skifte kanel, men eller lite betydning.

Det ble også hevdet at FM senderne var så gamle at det var et under at de fungerer. Mange av de var nesten 50 år gamle. En FM sender kan gjerne sammenlignes litt med en rør forsterker (mange bruker radio rør). De har veldig lang levetid. Derimot så blir sender rørene slitt og må selvsagt byttes av og til. Men det er veldig mye bløff også her. Dessverre så slipper man til aktører som har interesse i at man forkaster FM nettet. For eksempel så henviser man til elektronikk bransjen som sannhetsvitne. Selvsagt vil de at vi kaster de gamle FM radioene og at alle kjøper nye radioer.

DAB en døende teknologi. I NRK var man dessverre alt for tidlig ute med å presse fram DAB teknologi kanskje på bekostning av Digital HD tv. Dessverre så sitter man igjen med et allerede utdatert system. Jeg var nylig en tur i tyskland og der var det dessverre få radioer med mpeg2 støtte og oppdrive. Selvsakt ville det nå være katastrofalt og gå over til mpeg 4, men dessverre så var det ingen son ville snakke om dette i programmet.

NRK og en del andre radio stasjoner kjører hardt ut for at vi skal gå over til DAB. De burde egentlig likevel være litt forsiktige. Stenger man FM nettet så vil antallet radio lyttere synke drastisk. Det finnes noe en mengde ny teknologi som på mange måter kan gjøre DAB overflødig. Et eksempel er jo Internett radio. Har selv en slik fra Hi-Fi klubben. Den står forøvrig innstilt på en britiske musikk kanal. Og det er her problemet ligger stenger man FM nettet så vil mange finne andre media kanaler. Internett radio blir sikker ganske stort og samtidig så blir det en stor konkurrent til NRK og andre norske kanalene. Da har man plutselig adgang til 10 tusener av stasjoner. NRK og mange norske kanaler vil tape mye på en slik konkurranse.

Men som sagt poenget mitt med denne tråden er at DAB radio lobbyen bevist driver med feilinformasjon. Mange av påstandene er helt uriktig. Det blir nesten litt morsomt å se hva for noen andre påstander de kommer til å hive av seg siden stortinget nå snart skal komme med en innstilling om FM nettets fremtid.

Intermediate
    Medlem siden
    Mar 2009
    Poster
    2,313
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Ser man på tekniske data, er DAB bedre enn FM. Større frekvensområde, større dynamikk, lavere støynivå, mindre forvrenging, bedre kanalseparasjon. Det er også helt udiskutabel at DAB holder jevnere kvalitet: Enten er signalet godt nok til å gi maksimal lydkvalitet, eller man får ikke lyd (bare "bobling" eller taushet; noe som tilsier svært dårlig signal) -- mens FM gir svært varierende kvalitet, avhengig av mottaksforhold.

Nå utnyttes imidlertid ikke alltid DAB til det optimale. Mange stasjoner sender med redusert bitrate. Da blir lydkvaliteten dårligere enn et optimalt FM-signal med høykvalitets kilde.

Sammenligningen blir likevel ikke reell, i og med at man sjelden har optimalt FM-signal, og at de fleste FM-stasjoner, av tekniske bekvemmelighetsgrunner, sender musikk med redusert bitrate (MP3).

Selv har jeg en tuner med FM, DAB, DAB+ (ennå ikke sendinger i Norge) og Internett-radio. Med et enkelt klikk på fjernkontrollen kan jeg skifte mellom samme stasjon i alle tre formater.

Med utendørs antenne og de mottaksforholdene jeg har (Oslo sentrum), vil jeg påstå at DAB gir best lydkvalitet på NRK-kanalene. FM ligger kanskje ikke langt bak, men jeg klarer ikke helt å unngå forstyrrelser.

Det er naturligvis mulig at en dedikert FM-mottaker og en bedre antenne kunne brakt kvaliteten opp på høyde med DAB, men det er ikke noe praktisk alternativ hos meg.

Internett-radio ligger langt bak; her sender de fleste stasjonene med elendig bitrate, og lyden er mørk og ullen.

At DAB er en død teknologi, er vel en sannhet med modifikasjoner. At det vil/bør komme en overgang til DAB+, er en annen sak. Denne forventede overgangen er nok, sammen med opprettholdelsen av FM-nettet, årsaken til det dårlige salget av DAB-radioer. En annen årsak, er at så få DAB-radioer har inngang for ekstern antenne. Der jeg bor må antennen stå på eller ved yttervegg -- dermed blir en radio med fast antenne ubrukelig i deler av huset.

Overgang fra analog til digital teknologi kommer, også på radio. I en slik situasjon er det tåpelig å bruke penger på fornying/oppgradering av FM-sendere. Heller enn å slåss for et halvt århundre gammel teknologi, burde de som er interessert i god lyd fra radio forsøke å påvirke NRK og andre radiostasjoner til å utnytte mulighetene som finnes i DAB.

Expert
    Medlem siden
    Sep 2003
    Poster
    7,881
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Internettradio blir som med Spotify, bra nok for folk flest! Tror mer og mer kommer til å bruke internett, folk flest er ikke så nøye. Mens DAB/CD o.l. blir for entusiaster....

Newcomer
    Medlem siden
    Feb 2010
    Poster
    43
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av Fahnsen
    Ser man på tekniske data, er DAB bedre enn FM. Større frekvensområde, større dynamikk, lavere støynivå, mindre forvrenging, bedre kanalseparasjon. Det er også helt udiskutabel at DAB holder jevnere kvalitet: Enten er signalet godt nok til å gi maksimal lydkvalitet, eller man får ikke lyd (bare "bobling" eller taushet; noe som tilsier svært dårlig signal) -- mens FM gir svært varierende kvalitet, avhengig av mottaksforhold.

Nå utnyttes imidlertid ikke alltid DAB til det optimale. Mange stasjoner sender med redusert bitrate. Da blir lydkvaliteten dårligere enn et optimalt FM-signal med høykvalitets kilde.

Sammenligningen blir likevel ikke reell, i og med at man sjelden har optimalt FM-signal, og at de fleste FM-stasjoner, av tekniske bekvemmelighetsgrunner, sender musikk med redusert bitrate (MP3).

Selv har jeg en tuner med FM, DAB, DAB+ (ennå ikke sendinger i Norge) og Internett-radio. Med et enkelt klikk på fjernkontrollen kan jeg skifte mellom samme stasjon i alle tre formater.

Med utendørs antenne og de mottaksforholdene jeg har (Oslo sentrum), vil jeg påstå at DAB gir best lydkvalitet på NRK-kanalene. FM ligger kanskje ikke langt bak, men jeg klarer ikke helt å unngå forstyrrelser.

Det er naturligvis mulig at en dedikert FM-mottaker og en bedre antenne kunne brakt kvaliteten opp på høyde med DAB, men det er ikke noe praktisk alternativ hos meg.

Internett-radio ligger langt bak; her sender de fleste stasjonene med elendig bitrate, og lyden er mørk og ullen.

At DAB er en død teknologi, er vel en sannhet med modifikasjoner. At det vil/bør komme en overgang til DAB+, er en annen sak. Denne forventede overgangen er nok, sammen med opprettholdelsen av FM-nettet, årsaken til det dårlige salget av DAB-radioer. En annen årsak, er at så få DAB-radioer har inngang for ekstern antenne. Der jeg bor må antennen stå på eller ved yttervegg -- dermed blir en radio med fast antenne ubrukelig i deler av huset.

Overgang fra analog til digital teknologi kommer, også på radio. I en slik situasjon er det tåpelig å bruke penger på fornying/oppgradering av FM-sendere. Heller enn å slåss for et halvt århundre gammel teknologi, burde de som er interessert i god lyd fra radio forsøke å påvirke NRK og andre radiostasjoner til å utnytte mulighetene som finnes i DAB.

Å påstå at DAB gir bedre lyd en FM. er som å si at MP3 låter bedre en en god vinylplate på en god spiller.
    Men det er jo mange som tror dette fordi ikke får noe støy, men all musikalitet er jo også fjernet.

Intermediate classic46 sin avatar
    Medlem siden
    Aug 2009
    Poster
    1,885
    Takk & like
    Nevnt
    1 post(er)
    AVtorget feedback
    0

Cool

Jeg har hatt DAB radio i bilen i snart 8 år nå, og er ikke et millisekund i tvil om hva jeg foretrekker....når det gjelder FM så er det en utdøende teknolgi, alt med lyd og bilde vil være digitalt i fremtiden(noe som jeg har sagt i over 10 år)....FM er den siste skanse....og ikke glem at 99 % av den musikken som spilles på radio kommer fra et eller annet digitalt( ofte rippet eller samplet) medium som har hvilken bitrate?? tenk på det en stund...:-) PS: Er det noen som savner analog tv? og ikke glem at tv lyden i NICAM stereo aldri har vært noe særlig å trakte etter....
    TV: LG 55 UH 850VAEN=4K/Ultra HD Edge LED med 200 hz, 3D WiFi og Smart TV samt støtte for både HDR 10 og Dolby Vision.
    Elektronikk: Yamaha RX-A 860, Panasonic DMP-UB 700, Pioneer DVD med SACD og DVD Audio avspilling.
    VIASAT HD PVR Pace TDS 865 NV+ SAMSUNG GX-V1680 SJ 4K, CANAL DIGITAL ADB HD PVR, til svensk TV og nyeste HD Smart box til norsk TV.
    DAB radio: Tiny Audio M7 med optisk utgang. Høyttalere: Canton CD 160 7.1 Og oppdaterte HDMI kabler...ikke noe Clas eller Biltema her i huset...

Intermediate
    Medlem siden
    Mar 2009
    Poster
    2,313
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av Petol
    Å påstå at DAB gir bedre lyd en FM. er som å si at MP3 låter bedre en en god vinylplate på en god spiller.
    Men det er jo mange som tror dette fordi ikke får noe støy, men all musikalitet er jo også fjernet.
    Diskusjoner på det nivået fører ingen steder...

FM har mindre frekvensomfang, mindre dynamikk, dårligere kanalseparasjon, mer støy og mer forvrengning enn DAB.

Hva er det denne "musikaliteten" består i? Er det forvrenging og støy, eller er det noe ikke-målbart, ikke-teknisk -- m.a.o. noe magisk?

Uansett er det noe jeg ikke hører, når jeg bytter mellom samme NRK-kanal i DAB og FM på min radio.

(Men nå hører ikke jeg noen overlegen lydkvalitet fra vinyl, heller da -- bare mer støy og forvrengning enn fra digitale kilder.)

Mener dere at NRK skal bruke norske skattebetaleres penger på en ikke-forbedrbar teknologi fra midten av 1900-tallet, fremfor en nyere teknologi med utviklingsmuligheter, fordi noen få "audiofile" foretrekker nostalgi?

Intermediate
    Medlem siden
    Mar 2009
    Poster
    2,313
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av classic46
    Er det noen som savner analog tv? og ikke glem at tv lyden i NICAM stereo aldri har vært noe særlig å trakte etter....
    Hvis du kikker litt rundt på AV-fora, er det ikke vanskelig å finne folk som mener at analog TV med billedrør er bedre enn digital HD-TV...

Intermediate classic46 sin avatar
    Medlem siden
    Aug 2009
    Poster
    1,885
    Takk & like
    Nevnt
    1 post(er)
    AVtorget feedback
    0

Cool

Hvis du kikker litt rundt på AV-fora, er det ikke vanskelig å finne folk som mener at analog TV med billedrør er bedre enn digital HD-TV...
    Hver gang jeg besøker min kjæreste så får jeg anledning til å se på min "gamle"(2002) Philips 28 " med 100hz, widescreen/flatskjerm(billedrør) som får bilde med scart fra en Altibox....helt utmerket bildekvalitet, alt ser "bra" ut, men kan jo ikke måle seg med det jeg ser når jeg kommmer hjem....men så har jeg brukt briller i over 50 år da..:-)))))
    TV: LG 55 UH 850VAEN=4K/Ultra HD Edge LED med 200 hz, 3D WiFi og Smart TV samt støtte for både HDR 10 og Dolby Vision.
    Elektronikk: Yamaha RX-A 860, Panasonic DMP-UB 700, Pioneer DVD med SACD og DVD Audio avspilling.
    VIASAT HD PVR Pace TDS 865 NV+ SAMSUNG GX-V1680 SJ 4K, CANAL DIGITAL ADB HD PVR, til svensk TV og nyeste HD Smart box til norsk TV.
    DAB radio: Tiny Audio M7 med optisk utgang. Høyttalere: Canton CD 160 7.1 Og oppdaterte HDMI kabler...ikke noe Clas eller Biltema her i huset...

Intermediate Ingeniør'n sin avatar
    Medlem siden
    Jul 2005
    Poster
    4,105
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Og hva med alle bilradioene ? Finnes vel ikke en bil i dag der FM radioen ikke er intgrert i interiøret i bilen. Har ikke tenkt å sage hull til en DAB radio :twisted:
    Stereo: Passlabs X250.5|Xindak Muse 1.0|AudioGD NFB27|Classe CP-500|Rega P3|Squeezebox|Martin Logan SummitX|Velodyne CHT10R
    Kino:Rotel RSP1572/RMB1575|Oppo BDP103|Boxee Box|Pioneer KRP-500M|Focal Elektra1027be/Profile908|SVS 2039PC+ med mer

Newcomer
    Medlem siden
    Mar 2005
    Poster
    23
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Er ikke overhode i tvil om digital teknikk har mye å by på. Har selv en wi-fi radio som jeg bruker mye. Selvsagt er ikke FM en perfekt måte å ta i mot signaler på den har en del svakheter. Problemet er at DAB radio'en ikke lyder noe bedre snarer tvert i mot. I bilen spiller det kanskje ikke noen rolle, men her hjemme låter det ille i forhold til FM. Lyden mangler detaljer og liv.
    At mange av kildene opprinnelig er av digitalt opphav har ingen betydning, digital teknikk kan lyde helt elendig eller fantastisk, avhengig av hvordan den er implementert. Jeg kan garantere at det er av en helt annen kvalitet en de sterkt komprimerte mpeg 2 signalene til NRK. Det andre problemet er at Norge prøver å presse igjennom en helt utdatert komprimerings teknikk som burde ha vært byttet ut med mp4 for lengesiden. På sikt kan det bli en utfordring å få tak i radioer som støtter lille Norge.

Expert Gurba sin avatar
    Medlem siden
    Feb 2009
    Poster
    8,327
    Takk & like
    Nevnt
    2 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Beklager OT, men jeg lurer på om du mener bevisst feilinformasjon og ikke bevist feilinformasjon. Det er litt forskjell på de to.

Intermediate
    Medlem siden
    Mar 2009
    Poster
    2,313
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av jsa0100
    Selvsagt er ikke FM en perfekt måte å ta i mot signaler på den har en del svakheter.
    You can say that again... Det er teknologi fra den gangen togene gikk på damp.

Problemet er at DAB radio'en ikke lyder noe bedre snarer tvert i mot. I bilen spiller det kanskje ikke noen rolle, men her hjemme låter det ille i forhold til FM. Lyden mangler detaljer og liv.
    Som sagt, de fleste kanaler sender med lav bitrate. Potensialet i DAB-teknologien utnyttes sjelden.

Det som overrasker meg, er at folk finner FM-lyden bedre. For det første legger altså FM-teknologien begrensninger på lydkvaliteten, og det tekniske potensialet når ikke opp mot moderne hi-fi-normer. For det andre er den musikken de fleste stasjonene sender, lagret som komprimerte filer.

Jeg mistenker nesten at de som foretrekker FM har en svært god FM-tuner, og sammenligner lyden fra denne med en billig DAB-radio med innebygd høyttaler. Eller at de faktisk ikke sammenligner i det hele tatt.

Det andre problemet er at Norge prøver å presse igjennom en helt utdatert komprimerings teknikk som burde ha vært byttet ut med mp4 for lengesiden. På sikt kan det bli en utfordring å få tak i radioer som støtter lille Norge.
    Spranget fra DAB til DAB+ er nok adskillig mindre enn spranget fra FM til DAB. Det er jo nettopp en av fordelene med digital teknologi, at så mye foregår på programvarenivå.

De fleste kvalitetsradior som selges i Norge idag, takler både DAB og DAB+. Uheldigvis har mange forhandlere spekulert i å selge billig skitt (og media har backet dem opp), så mange sitter nok med radioer som må byttes ut. På den annen side har de fleste investert i TV-dekodere som kan motta radio i DAB+/AAC-kvalitet.

Det spørs om ikke digitalradio, uansett format, fører til at det dedikerte radioapparatet forsvinner, og erstattes av radio via andre apparater, fra PC via nettverkssystemer til TV -- på samme måte som digital musikklagring og avspilling har gjort CD-spilleren overflødig.

Intermediate Bobben1 sin avatar
    Medlem siden
    Sep 2006
    Sted
    Lunner/Hadeland
    Poster
    2,709
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Det hadde selvfølgelig ikke gjort noe om det hadde blitt sendt DAB+ MP4 lyd men DAB og 192kbps MPEG1 Layer II er nok noen hakk bedre enn FM. MP4 betyr nødvendigvis ikke bedre lydkvalitet siden bitratene da garantert blir max. 64kbps og i tillegg vil antall lyttere bli veldig lavt pga. at ingen DAB radioer kan motta MP4 lyd. 192kbps MPEG1 lyd kan låte utrolig dårlig og utrolig bra avhengig av hvilken kvalitet "koderen" har.

En DAB+ radio er bakoverkompatibel med MPEG1 lyd. DAB+ & DMB er sikkert veien å gå.

Det som kanskje er aller mest ødeleggende for lydkvaliteten er dynamic range compression (kompressor/limiter) enkelte radiokanaler benytter pga. analog FM. Dette gjøres sannsynligvis fordi det øker rekkevidden i FM nettet.
    Loudness war - Wikipedia
    Dynamic range compression - Wikipedia, the free encyclopedia

FM bruker jeg først og fremst i bilen. Der er ikke kvaliteten det viktigste. Det viktigste er at det kan lyttes uten forstyrrelser. På min FM bilradio så må jeg bytte sender ørten ganger når jeg hører på P4. Det er stort sett alltid små forstyrrelser. NRK Alltid Nyheter er veldig dårlig utenfor Oslo. Jeg kan godt lytte på NRK Alltid Nyheter i telefonkvalitet bare det ikke er forstyrrelser hele tiden. Det kan selvfølgelig være at jeg har en dårlig FM radio på samme måte som det finnes gode og dårlige DAB radio'er.

Skal man høre på HiFi kvalitet så bør man egentlig ikke høre på radio ;-) FM er begrenset til 15kHz. Jeg antar også at lyden fra mange av radiokanalene allerede er komprimert/dekomprimert mange ganger før den havner ut i FM nettet.
    Noen alternative måter å høre på radio er MPEG1 radio via satellitt (har ofte 256kbps MPEG1), radio via bakkenettet (64kbps MP4). NRK streamer også radiokanaler i relativt høy kvalitet. Lyd - NRK
    Det er alle bra alternativer men fungerer selvfølgelig ikke i en bil.

Intermediate Halvor sin avatar
    Medlem siden
    Jun 2005
    Poster
    693
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    DAB mottak låter skjelden like bra som CD, men min påstand er at DAB er betydelig bedre en FM i 9 av 10 mottak.
    Jeg har inntrykk av at de fleste DAB "haterne" har lite eller ingen erfaring med
    en grei DAB mottaker i praktisk bruk, men forsvarer sine meninger pga. lav bitrate og gammeldags codec osv.

I bilen har jeg hatt en rimelig JVC DAB/FM mottager i et par år, og jeg vil høre/se
    han som vil foretrekke å høre på FM mottak i min bil.
    Der DAB er bygget ut så er dette mottaket rett å slett veldig overlegent FM
    spesielt med tanke på stabilitet, der man på FM merker at diskanten forsvinner
    og støyen kommer når man forflytter seg, er DAB som regel helt
    stabilt, når DAB mottaket blir for dårlig får man en slags boblelyd før tuneren
    skifter over til FM (hvis den kanalen du hører på finnes på FM) og lyden
    blir som regel alltid dårligere på FM.
    Jeg vil også påstå at FM lyden fra ulike sendere (i opplandsregionen) har
    ustabil/ulik lydkvalietet, hvis man bruker FM med RDS vil man ofte høre at
    lyden helt skifter karakter når RDS FM tuneren skifter mottak mellom to
    sendere. Det ble nevnt tidligere i tråden at rør i sendere har lang levetid, det stemmer
    kanskje, men de har nok også en mer "elektrisk"ustabil levetid en gode "solidstate"
    konstruksjoner, (kanskje de må justeres oftere?)
    En fordel med rør er at de tåler EMP veldig mye bedre en halvleder konstruksjoner,
    men de trenger ikke å fungere bra lydmessig allikevel.

Newcomer
    Medlem siden
    Mar 2005
    Poster
    23
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Radio i bilen er en ting, og her hadde det virkelig vært fint om vi hadde DAB+ i stedet. Det er en mye mer effektiv måte å overføre informasjon på. Et lite pluss til Norge er jo at vi var litt sent ute med digital TV men slipper å slite med mpeg2 i digital tv slik svenskene gjør.

Et annet problem er jo at det er så få som bruker den gamle mpge1/mp2 komprimeringen som brukes i det Norske DAB systemet. Man burde anstrenge seg for å gå over til DAB+ for å utnytte systemet. Det er mange fordeler ved å bruke digital radio spesielt for bil. Samtidig så mener jeg at det skurrer litt når ny teknologi må tvangsinnføres.

Når det gjelder sammenligningen av FM kontra Dab har jeg gjort dette stasjonært. Tunerene som ble brukt var en Tandberg tuner i mot to modeller fra Hi-fi klubben inkl en Denon. Det første jeg la merke til ved DAB er at lyden høres lukket ut, den manglet helt detaljer og høres rett å slett komprimert ut. Med komprimert så mener jeg når kompleksiteten til lyden øker så blir det litt grøtete. Det betyr ikke at FM ikke har svakheter, ha en rettningsantenne for å holde mulipath forvregningen nede. Men å hevde at DAB gir CD lyd i stua er bare tull. Jeg spurte om å få prøve en annen tuner hos hifi kluben, men fikk akkurat samme resultat. Til slutt fikk jeg byttet inn i en Argo DAB "reise radio". Så det blir nok min eneste DAB kilde i tiden frammover, hifi er det i allefall ikke.

Intermediate
    Medlem siden
    Mar 2009
    Poster
    2,313
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av jsa0100
    Så det blir nok min eneste DAB kilde i tiden frammover, hifi er det i allefall ikke.
    FM er definitivt heller ikke "hi-fi" etter moderne begreper, med begrenset frekvensområde, høy forvrenging og støy.

Mens lydkvaliteten på FM er og blir begrenset av foreldet teknologi, har DAB forbedringsmuligheter. Men selv ikke potensialet i dagens format utnyttes.

Når det gjelder "komprimering" (et ord som forøvrig brukes fullstendig ukritisk i hi-fi-diskusjoner, uten hensyn til at det faktisk betyr helt forskjellige ting i ulike sammenhenger), sender jo de fleste FM-stasjoner også musikk som er lagret i komprimerte filformater.

Uansett: Skal man sammenligne, må det gjøres side ved side, med utstyr av samme kvalitet. Å sette billige DAB-radioer opp mot high end FM-tunere med antenner ala den russiske ambassade, sier ingenting om kvaliteten på sendingene.

På min kombinerte DAB/FM-tuner -- der det er mulig å svitsje på et brøkdels sekund -- gir FM dårligere lyd enn DAB på NRKs kanaler. Jeg kunne kanskje fått marginalt bedre lyd på FM med en takantenne -- men dette er ikke praktisk mulig der jeg bor. Og nettopp kravene til antenne er et av DAB-radioens fortrinn.

Newcomer
    Medlem siden
    Aug 2005
    Poster
    75
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Det er flere store problemer med DAB:

1) Vi har alle i dag systemer med innebygd FM som vi ikke uten videre kan bytte ut. Skal jeg for eksempel bytte bilstereo, mp3 spiller, surround anlegg, mobiltelefon eller TV fordi man skal fase inn DAB. Hvis ikke må innfasingen skje over minst 10 år og kanskje så mye som 20 år.

2) I bærbare enheter som f.eks. mp3 spillere og mobiltelefoner vil en DAB radio kreve mye mer strøm (tror det er ca. dobbelt så mye) enn en FM radio og det gjør jo at DAB i praksis blir mye dårligere og kanskje helt ubrukelig på enkelte enheter. Min HTC bruker i hvertfall nok strøm i dag.

3) Dekningen på DAB er mye dårligere enn på FM og når DAB signalene først blir dårlige forsvinner lyden helt.

4) For at kvaliteten på DAB skal bli bra (og det er jo hele argumentet for DAB) så må både mottakerforholdene være gode og ikke minst kvaliteten på utsendelsen av programmene. Mange som sender i DAB nettet sender lyd som er altfor mye komprimert og derfor har for dårlig kvalitet.

5) DAB er et allerede avlegs format som er på vei ut eller aldri innført p.g.a. nyere standarder andre steder.

Til slutt vil jeg si at det er greit å innføre nye standarder når det gir meg noe bedre, men det ser vel dessverre ut til at DAB ikke tilbyr noen spesielle forbedringer, men vil føre til mange nye problemer så spørsmålet må bli: skal man innføre DAB bare fordi det er noe nytt ?

stable

Intermediate
    Medlem siden
    Mar 2007
    Poster
    3,119
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av stable
    1) Vi har alle i dag systemer med innebygd FM som vi ikke uten videre kan bytte ut. Skal jeg for eksempel bytte bilstereo, mp3 spiller, surround anlegg, mobiltelefon eller TV fordi man skal fase inn DAB. Hvis ikke må innfasingen skje over minst 10 år og kanskje så mye som 20 år.
    Først og fremst, så har DAB-kringkasterne bedt om en slukningsdato for FM, så det går an å begynne en innfasing. Det er stortinget/regjeringen som nekter å forplikte seg, og dermed kommer innfasingen aldri i gang.

Men, du krisemaksimerer også en smule. Det er ingenting som hindrer kabelanleggene å videresende DAB-radio over FM på nettene sine, så du trenger ikke bytte surroundreceiver med det første. Radio på TV? Vel, i så fall regner jeg med du tar inn signalene via DVB-C/S/T, og ikke FM. Mobiltelefon og mp3-spiller bytter de fleste i løpet av tre år, så disse bør ikke være noe stort problem. Det eneste som er litt kinkig er bilradio, men i verste fall så kan man bruke DAB-radio med FM-sender i en overgangsperiode.

2) I bærbare enheter som f.eks. mp3 spillere og mobiltelefoner vil en DAB radio kreve mye mer strøm (tror det er ca. dobbelt så mye) enn en FM radio og det gjør jo at DAB i praksis blir mye dårligere og kanskje helt ubrukelig på enkelte enheter. Min HTC bruker i hvertfall nok strøm i dag.
    Strømbruk kan selvfølgelig være et problem på en del enheter, men så lenge man har oppladbart batteri, og batteriet varer i flere døgn med normal bruk, så er det "godt nok" for de fleste.

3) Dekningen på DAB er mye dårligere enn på FM og når DAB signalene først blir dårlige forsvinner lyden helt.
    Vel, nå sammenligner du et ferdigutbygd system som har vært i drift i snart 60 år med et system som har vært bygd ut for å gi så stor dekning som mulig med et absolutt minimum av sendere.

4) For at kvaliteten på DAB skal bli bra (og det er jo hele argumentet for DAB) så må både mottakerforholdene være gode og ikke minst kvaliteten på utsendelsen av programmene. Mange som sender i DAB nettet sender lyd som er altfor mye komprimert og derfor har for dårlig kvalitet.
    Jeg har ikke hatt noe å utsette på lydkvaliteten på de radiokanalene jeg hørte på da jeg hadde DAB i bilen. (Kjøpte ny bil nylig, og ikke flyttet over radioen ennå)

5) DAB er et allerede avlegs format som er på vei ut eller aldri innført p.g.a. nyere standarder andre steder.
    Det nye radionettet, enten det blir en forlengelse av FM eller en eller annen digitalradio, skal vare i minst 50 år. Det er ikke til å komme unna at hvilken som helst digitalstandard vil være avleggs før nettet er ferdig utbygd.

Når det er sagt, så er det solgt såpass få DAB-radioer til nå, at jeg ser det ikke som noen stor krise dersom de velger å gå over til DMB med AAC-lyd istedet for MP2. Alle senderne som er satt opp kan brukes til både DAB og DMB.

Til slutt vil jeg si at det er greit å innføre nye standarder når det gir meg noe bedre, men det ser vel dessverre ut til at DAB ikke tilbyr noen spesielle forbedringer, men vil føre til mange nye problemer så spørsmålet må bli: skal man innføre DAB bare fordi det er noe nytt ?
    Nei. Man skal innføre DAB fordi FM-nettet er så gammelt at de fleste av senderne må byttes ut i løpet av relativt få år. Disse kan enten byttes ut med nye FM-sendere, eller med digitalradiosendere. Så lenge det ikke er vedtatt noen slukkedato for FM-nettet, så vil alle sendere som går i stykker byttes ut med nye fortløpende. Hvis vi bare venter lenge nok med å ta en avgjørelse, så vil vi sitte med et splitter nytt FM-nett som det ikke vil være aktuelt å avvikle før det har gått nye 50 år.

Intermediate
    Medlem siden
    Mar 2009
    Poster
    2,313
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av trondmm
    Når det er sagt, så er det solgt såpass få DAB-radioer til nå, at jeg ser det ikke som noen stor krise dersom de velger å gå over til DMB med AAC-lyd istedet for MP2. Alle senderne som er satt opp kan brukes til både DAB og DMB.
    Kvalitetsradioer som har vært solgt de senere årene er også klare for nye standarder. Mange receivere o.l. kan oppgraderes med ny radiomodul for en rimelig penge.

Og som trondmm nevner: Har man digital-TV, har man faktisk også en digitalradio med nyeste teknologi.

Stikkord for denne tråden

Regler for innlegg

• Du kan ikke starte nye tråder
  • Du kan ikke svare på innlegg / tråder
  • Du kan ikke laste opp vedlegg
  • Du kan ikke redigere meldingene dine
  •