Mine erfaringer med RiksTV på pc

Sponsorer:
Takk Takk:  0
Like Like:  0
Viser resultater 1 til 13 av 13
    Newcomer
    Medlem siden
    Mar 2009
    Poster
    66
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    (0% positive tilbakemeldinger)

Mine erfaringer med RiksTV på pc

Ser det er en del diskusjon her angående forskjellige løsninger for å se RiksTV på pc, så tenkte å dele mine erfaringer.

I forbindelse med at det var prøvesendinger på digitalt bakkenett fra tryvann kjøpte jeg meg i april 2007 en Hauppauge WinTV HVR-900, en praktisk liten usb tuner.

Jeg installerte medfølgende programvare og søkte kanaler, og så vidt jeg husker fikk jeg overhodet ikke digitale kanaler i det hele tatt i søkeresultatet. Dermed ble tuneren i noen år liggende å bare unntaksvis brukt til analog tv.

I mars 2009 fant programmet DVBViewer Pro som lovet godt. Jeg kjøpte lisens og installerte og søkte i kanaler. De digitale kanalene kom fint opp i søkelista, men fikk ikke bilde eller lyd. Fant etter hvert ffmpeg og installerte det og fikk fint bilde, men ikke lyd. På nytt ble kortet liggende og programmet brukt med et annet DVB-C kort jeg hadde til det sluttet å virke i oktober samme år.

Jeg har hele tiden hatt en stor interesse for tv serier, men jeg har lite tid til å sitte å se på tv og når CD sin HD-PVR har vært tungvindt og kranglete bestemte jeg meg i mars i år for å finne en god løsning for å ta opp programmer og se de selv og dele med andre.
    Dermed kjøpte jeg en Hauppauge! Smart CI USB og en Strong/Technicrypt CAM komplettert med et månedskort fra RiksTV.

Drivere for kort og tuner blir installert sammen med DVBviewer og ffmpeg.
    Kanalsøk blir utført og jeg bilde på nrk, men ikke de krypterte kanalene.
    Jeg går inn i innstillinger og krysser av for at tuneren har CI og scanner etter enheter. Den finner ingen CI, så jeg lukker programmet og åpner det igjen. Da var WinTV-CI på plass, men fortsatt ikke noe bilde. Jeg finner et valg som heter "Show CAM" hvor jeg får en meny for CAMen og ser at jeg har kontakt med den og kortet. Jeg går ut av menyen og lar den stå på en kryptert kanal med svart skjerm mens jeg googler etter en løsning.
    Etter litt kommer plutselig bildet uten at jeg har gjort noe mer. Fortsatt ingen lyd, men lyden på opptak avspilt i VLC fungerer fint, noe som er det viktigste for meg.

Noe av hensikten for meg er å kunne dele opptak med andre, så da begynte jeg å se på guider for å klippe og encode opptak. Jeg fant fort ut at de vanlige verktøyene ikke taklet bakkenettets mpeg4 format. Etter mange forsøk fant jeg programmet TSdoctor som lar meg klippe filene, men har fortsatt ikke fått til encoding.

Tar gjerne i mot tips til nødvendig codec for å få lyd på live tv.

Newcomer
    Medlem siden
    May 2006
    Poster
    93
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Bruker ikke RiksTV selv til daglig. Har 2x FloppyDTV tunere mot Canal Digital kabel (DVB-C). Men forsket litt på det for fattern, og vi fikk det meste oppe å kjøre. Her er 2 stk tips.

Fordi lyden på RiksTV er HE-AAC (og 'pakket' inn litt spesielt), er det fortsatt dårlig støtte for det. Men en gratis løsning her som virket fint for oss til slutt var:
    » MONOGRAM AAC Decoder 0.9.6.0
    Kort installasjonsbeskrivelse:
    » Create directory: C:\Program Files\MONOGRAM\AAC Decoder\
    » Unzip/copy mmaacd.ax to this directory
    » Run: regsvr32.exe "C:\Program Files\MONOGRAM\AAC Decoder\mmaacd.ax"
    » NOTE: Should now be available as DirectShow filter (ex.: DVBViewer)
    Han som har lagd denne virker rimelig stødig. Tror han var en av de tidligste som fikset noe som virket med HE-AAC.

Når det gjelder klipping/rekoding av RiksTV TS streams (og H.264 generelt), så er det et program som virkelig kan anbefale. Det koster penger. Men ut fra det man får, og sammenlignende produkter (som mer eller mindre ikke eksisterer), så er dette det beste. Siste versjon 4.x / H.264 (edition) er ikke 100% offisielt release'et ennå. Du får tak i en trial edition her:
    » TVSuite V4 with H.264
    Det finnes noen 'editions' på forsiden. Men du må kjøpe/ha TVSuite for å få mulighet til H.264 delen. Gå på forum'et til produktet så skjønner du at det er bra support og mye aktivitet. Jeg var selv med på H.264 beta testingen, og fikk upload'et flere raw TS strømmer fra RiksTV. Og til slutt hadde de fikset ting slik at alt virket (H.264 og HE-AAC). Det som egentlig er hovedpoenget med dette produktet er ikke recode'ing (selv om den gjør det også). Men klipping av video streams, uten recode'ing. Og også og fikse opp 'ødelagte' video streams (spesielt på video / audio sync).

Bare noen tips fra min side. Jeg har brukt VideoReDo på MPEG2 i flere år. Og nå har jeg det til H.264 HD materiale fra CD. Lykke til med testing :-)

Intermediate
    Medlem siden
    Mar 2007
    Poster
    3,119
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Jeg bruker heller ikke RiksTV til daglig, men jeg har eksperimentert og gjort enkelte opptak fra NRKs kanaler på bakkenettet. Jeg bruker Hauppauge HVR-900 USB-pinne som du også har, og dette fungerer helt fint både med Windows Media Center og DVBViewerPro (under Windows 7). Jeg har ingen problemer med lyd verken under live-visning eller opptak med disse to programmene.

Jeg er ikke så glad i wtv-formatet til Windows Media Center, så jeg foretrekker å bruke DVBViewerPro.

Jeg har dessverre ikke prøvd med krypterte kanaler ennå, men hvis ikke Get får på plass TV2 HD innen fotball-VM begynner, så må jeg vel bestille meg en Technotrend CT3650 pluss en CAM og et programkort, tenker jeg.

Newcomer
    Medlem siden
    Sep 2008
    Poster
    23
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Det er ihvertfall null problem :lol: og tilnærmet null kostnad å få RiksTV NRK 1/2/3 på en PC til å funke, selv om PC'en er noen år. Min 2004 modell laptop klarer det fint, både i Windows XP SP3 og under Linux (Ubuntu 9.10). Antagelig går det like bra under Media Center samt W7. Det viktigste er gode antenneforhold.

Software: VLC Player. Gratis.
    Hardware: Under Windows: Wand TV fra Deal Extreme funker bra, til USD 15 inkl frakt! Litt plastikkpreget men funker 100%. Noe dyrere (og bedre for øyet) er Pinnacle 73e nanostick, ca 600 kr tror jeg på MPX. Her følger det også med mer avansert programvare TVCenter 6.3 med søkefunksjon (VLC krever at du vet grunnfrekvensen, egentlig. Som i Oslo er 722000 kHz og som fines på nettsidene til RiksTV. Noe du kan søke frem under Linux wscan programmet manuelt også). Begge løsninger takler H264 uten videre.

Under Windows er det bare å innstallere medfølgende hw-drivere og kjøre VLC uten videre. Plug&Play.

Linux forsåvidt det samme for Pinnacle men driveren er en grei terminalkommando, mens WandTV er vesentlig verre (glem den for Linux med mindre du er spesielt interessert). Kopi at en tekst fra et tidligere innlegg om Linux:
    The Pinnacle 73e works fine in Ubuntu 9.04. Fresh install, and the loaded the firmware:

If you plug in the USB stick and get an error message like "firmware not found", you have to download the firmware:

cd /lib/firmware
    sudo wget http://www.wi-bw.tfh-wildau.de/~pboe...ib0700-1.10.fw

This downloads one file into the /lib/firmware directory. Now plug in the stick again, and it should load fine (without the "firmware" error message), i.e. you get an adapter0 if you do

ls /dev/dvb*

Then, dowloaded latest version of VLC and it played perfectly the H264 channels "freeview" in Norway (NRK). Open Capture Device, DVB-T, freq. 722 000 000 Hz, 8000 (KHz) and play. Off you go.

Intermediate b-ill sin avatar
    Medlem siden
    Feb 2005
    Poster
    972
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Kan man lage en egen antenne løsning på den Wand saken fra DX? Og er det faktisk riktig som det står at den også kan ta inn HD kanalene?

Newcomer
    Medlem siden
    Sep 2008
    Poster
    23
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Svar skyldig der. Har ikke prøvd noen av delene, når jeg drev med dette (før jul) var det ingen HD sendinger. Jeg tviler - som du - på at Wand/VLC lar deg se HD - men det var forsåvidt heller ikke det jeg søkte etter, ettersom det store poenget var å se digital DVB-T gratiskanalene på PC til tilfeldig bruk. Noe som gir veldig god kvalitet, selv om det ikke er HD. Jeg ser på Wand løsningen til 15 dollar (i fjor, 20 nå) som et leketøy og det morsomme var å få det til å spille (hvilket det gjør,i basis ) , skal du seriøst bruke dette som en mye brukt TV løsning i stua så legg for all del inn mer penger i det. Pinnacle 73e sticken til rundt 500kr i fjor sier på boksen at den - sammen med sin egen software TVCenter - støtter HD, men har ikke forsøkt mer enn vanlig oppløsning der heller. Pinnacle virker jo også under VLC med samme innstillinger og begrensninger som Wand saken. Har aldri hatt behov av ekstern antenne på Wand men siden du spør kan jeg tippe at du har lest at det er et problem ? Konnektoren er den vanlige "store" størrelsen så det burde jo passe mekanisk sett ihvertfall. Se forøvrig en annen brukererfaring her:

Medialaben » Arkiv » RiksTV for en hundrelapp?

Har noen prøvd og fått til Wand/VLC mot NRK1 HD?

Intermediate
    Medlem siden
    Mar 2007
    Poster
    3,119
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av Geh
    Svar skyldig der. Har ikke prøvd noen av delene, når jeg drev med dette (før jul) var det ingen HD sendinger. Jeg tviler - som du - på at Wand/VLC lar deg se HD
    Jeg kan ikke helt se noen god grunn til at det ikke skal fungere. Håndtering av videokodeker gjøres av avspillersoftware. Det eneste tuneren skal gjøre er å tolke de analoge radiosignale og gjøre de om til en digital datastrøm. I tillegg mener jeg tuneren vil sende datastrømmen fra hele MUXen til PCen, så det at en HD-kanal bruker en større andel av denne datastrømmen enn en SD-kanal gjør, skulle ikke ha noe å si.

Forøvrig sender jo alle kanalene på Riks-TV i MPEG4 allerede, så det er kun oppløsning og båndbredde som er forskjellen på en HD- og en SD-kanal.

Jeg har en Hauppauge HVR-900 DVB-T-stikke som jeg kjøpte i 2006, og esken nevner ikke verken MPEG-4 eller HDTV, men det er ikke noe problem å bruke denne til å se NRK-kanalene fra bakkenettet. NRK1 HD fungerer også smertefritt.

Newcomer
    Medlem siden
    Sep 2008
    Poster
    23
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Tja. Prøvde HD under ESC sendinger. Jeg ser to ting:

- Ja, HD sendinger vises under VLC og både WandTV "El Cheapo" og Pinnacle 73e (og også for sistnevnte under TVCenter Pro 6.3).8)

- Men::evil: Min PC klarer dårlig å gjøre dette til en se-bar sak. Den er en laptop fra ca 2005 med Centrino CPU Prosessor : x86 Family 6 Model 13 Stepping 8 GenuineIntel ~1862 Mhz og 1,5GB RAM. Kan jo være et grafikkproblem også, Intel 915GMS. Ikke greit, det hakker og irriterer. Å se vanlige (SD) sendinger går helt greit. Å se HD er i prinsippet ikke brukelig hos meg.

Men jeg antar at en sprekere PC vil klare dette greit. Også med WandTV.

Men SD er mer enn bra nok på en PC skjerm. Problemet er da, når NRK1 sender feks ESC i HD så er ikke SD sending tilgjenglig på RiksTV nettet samtidig. Ihvertfall klarer ikke jeg å se at det finnes to program på 7220000 frekvensen. Og det er synd i slike tilfeller. Alle "RiksTV" dekodere som Sagem fixer jo HD helt greit.

Så ja, men nei.

Intermediate b-ill sin avatar
    Medlem siden
    Feb 2005
    Poster
    972
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Ok, fikk i dag min dvb-t tuner fra DX. Windows 7 fant denne som "af9015 bda device" så jeg trengte ikke å installere noe drivere.

Prøvde først å se om jeg fikk opp noe i VLC, men alt det endte opp med var denne feilmeldingen:

Your input can't be opened: VLC is unable to open the MRL 'dvb-t://frequency=642000000'. (heller ikke andre frekvenser, slik som den for Oslo 722..)

Tester så med et nytt program som heter DVB Dream, hvor jeg må velge device, frekvensområde osv og så starter den å scanne. Da finner den en del på frekvens 642000 Khz (en del forskjellige TV2 kanaler, Voice, discovery og animal planet), men får jeg ikke bilde da disse kanalene er krypterte.

Prøvde å gå inn på rikstv.no og finne en frekvens for mitt område, Halden, men fant ikke noe vettug der inne som minne meg om frekvens.

Noen tips?

Newcomer
    Medlem siden
    Jan 2008
    Poster
    175
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av b-ill
    Prøvde å gå inn på rikstv.no og finne en frekvens for mitt område, Halden, men fant ikke noe vettug der inne som minne meg om frekvens.

Noen tips?
    Bruk dekningskartet på NTV.no. skriv inn postnummeret ditt og du får opp senderne som er nærmest deg, med kanalnummer.

Newcomer
    Medlem siden
    Jun 2010
    Poster
    17
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Ang VideoReDo for å redigere opptaksfiler:
    Kan du spesifisere nærmere hvilke instillinger/profiler du har brukt i TV Suite 4 med H.264/WTV-filene?

Greier ikke åpne mine WTV-filer direkte for redigering, og har gjort flere forsøk på QuickStream Fix til ulike formater. Som enten gir umiddelbar kræsj, evt delvis konvertering uten lyd.

Forrige beta (568) greide å åpne filene direkte men kræsjet ved forsøk på cut, save osv.

Newcomer
    Medlem siden
    Sep 2008
    Poster
    23
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0

kanal / frekvens

Sitat Opprinnelig postet av technofranki
    Bruk dekningskartet på NTV.no. skriv inn postnummeret ditt og du får opp senderne som er nærmest deg, med kanalnummer.
    Og kanalnummeret må omsettes i frekvens. Slik: kanalnr * 8000 + grunnfrekvens 306 000 dvs kanal 52,om det var den som var i bruk (som i Oslo/Tryvann), ville gi frekvens 416 000 + 306 000 = 722 000 kHz.:-D

Newcomer
    Medlem siden
    Jun 2010
    Poster
    7
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0

Har hva jeg trenger for gratis, nå for de krypterte... hva?

Jeg prøver å lage en tv-pc, jeg har et fungerende tv-kort, og får inn gratiskanaler uten problem.

Nå vil jeg heeelt enkelt vite: hva trenger jeg av utstyr for å få inn de krypterte kanalene? og hvor jeg kan få kjøpt det.

Stikkord for denne tråden

Regler for innlegg

• Du kan ikke starte nye tråder
  • Du kan ikke svare på innlegg / tråder
  • Du kan ikke laste opp vedlegg
  • Du kan ikke redigere meldingene dine
  •