CanalDigitals HD-PVR takler ikke NRK1HD !

Sponsorer:
Takk Takk:  0
Like Like:  0
Viser resultater 1 til 17 av 17
    Newcomer
    Medlem siden
    Mar 2010
    Poster
    22
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    (0% positive tilbakemeldinger)

CanalDigitals HD-PVR takler ikke NRK1HD !

Hvis du har CanalDigitals HD-PVR koblet til en 1080 TV med HDMI og har satt oppløsingen i Meny/Setup/Videoinnstillinger til 1080i, forvrenger boksen bildet fra NRK1HD. Det arter seg som sterkt redusert vertikal oppløsning, og sees som "trappetrinn" på skrå grafikklinjer.
    Sjekk NRK logoen, den sendes i HD hele tiden og skal ha jevne skrå linjer
    Skift oppløsningen til 720p, og se om bildet blir bedre.
    NRK1HD sendes i 720p og boksen klarer tydeligvis ikke oppskaleringen til 1080i.
    De fleste andre HD kanalene sendes i 1080i og vil derfor ikke ha dette problemet.

Intermediate classic46 sin avatar
    Medlem siden
    Aug 2009
    Poster
    1,906
    Takk & like
    Nevnt
    1 post(er)
    AVtorget feedback
    0

Cool

Sitat Opprinnelig postet av Akk61
    Hvis du har CanalDigitals HD-PVR koblet til en 1080 TV med HDMI og har satt oppløsingen i Meny/Setup/Videoinnstillinger til 1080i, forvrenger boksen bildet fra NRK1HD. Det arter seg som sterkt redusert vertikal oppløsning, og sees som "trappetrinn" på skrå grafikklinjer.
    Sjekk NRK logoen, den sendes i HD hele tiden og skal ha jevne skrå linjer
    Skift oppløsningen til 720p, og se om bildet blir bedre.
    NRK1HD sendes i 720p og boksen klarer tydeligvis ikke oppskaleringen til 1080i.
    De fleste andre HD kanalene sendes i 1080i og vil derfor ikke ha dette problemet.
    Er det satelitt eller kabel du ser på?
    Jeg har to sånne satelitt HD PVR som jeg sender ut 1080i på, men det gjøres om til 1080p i min Harman Kardon receiver....og hverken NRK 1 eller SVT 1 HD som begge sender i 720p har antydning til problem hos meg...ser akkurat nå på reprise av Flickan som lekte med elden på SVT 1 HD.....ingen antydning til noe problemer....

Men er det kabel...så kan det være mye rart....
    TV: LG 55 UH 850VAEN=4K/Ultra HD Edge LED med 200 hz, 3D WiFi og Smart TV samt støtte for både HDR 10 og Dolby Vision.
    Elektronikk: Yamaha RX-A 860, Panasonic DMP-UB 700, Pioneer DVD med SACD og DVD Audio avspilling.
    VIASAT HD PVR Pace TDS 865 NV+ SAMSUNG GX-V1680 SJ 4K, CANAL DIGITAL ADB HD PVR, til svensk TV og nyeste HD Smart box til norsk TV.
    DAB radio: Tiny Audio M7 med optisk utgang. Høyttalere: Canton CD 160 7.1 Og oppdaterte HDMI kabler...ikke noe Clas eller Biltema her i huset...

Intermediate OleM sin avatar
    Medlem siden
    Jul 2003
    Poster
    4,162
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Ingen problemer her heller. Men også jeg har en receiver i mellom HD PVR og TV (og Proje) som oppskalerer til 1080p. NRK1 HD ser helt strålende ut her selv om boksen står på 1080i.

Newcomer
    Medlem siden
    Mar 2010
    Poster
    22
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Dette er interessant...
    Jeg har kabelboks, men ser samme problemet både hos naboer med kabel, og på satelittboks...
    Mulig det har noe med HDMI handshake å gjøre...
    Boksen har en bug som gjør at den går i "pass-through" mode etter en factory reset, og blir der så lenge HDMI forbindelsen er aktiv. Dvs så lenge TVen står på og du ikke skifter inngang..
    Slår du av CD boksen før du skifter inngang eller slår av TVen beholdes "pass-through" modus....
    I en annen tråd er det en som bruker komponentkabel istedet for HDMI, og da beholdes også "pass-through" modus.
    Det er mulig at dere som bruker recievertilkobling unngår problemer med HDMI handshake..?
    Har dere vært inne i menyen og satt oppløsningen til 1080i etter forrige reset ?
    Å deinterlace og skalere et HD-bilde er ganske krevende å gjøre godt (NRK bruker en boks til nesten 1 mill. for å konvertere 1080i25 til 720p50), så i deres oppsett med høykvalitets recievere , vil jeg tro at det det ville være lurest å overlate alle konverteringsjobber til dem...

Jeg har lagt ved to bilder av NRK1HD på skjermen , det ene der boksen er satt til 720p og det andre der den er satt til 1080i....

Medlem siden
    Aug 2009
    Poster
    1,906
    Takk & like
    Nevnt
    1 post(er)
    AVtorget feedback
    0

Cool

Dette er interessant...
    Jeg har kabelboks, men ser samme problemet både hos naboer med kabel, og på satelittboks...
    Mulig det har noe med HDMI handshake å gjøre...
    Boksen har en bug som gjør at den går i "pass-through" mode etter en factory reset, og blir der så lenge HDMI forbindelsen er aktiv. Dvs så lenge TVen står på og du ikke skifter inngang..
    Slår du av CD boksen før du skifter inngang eller slår av TVen beholdes "pass-through" modus....
    I en annen tråd er det en som bruker komponentkabel istedet for HDMI, og da beholdes også "pass-through" modus.
    Det er mulig at dere som bruker recievertilkobling unngår problemer med HDMI handshake..?
    Har dere vært inne i menyen og satt oppløsningen til 1080i etter forrige reset ?
    Å deinterlace og skalere et HD-bilde er ganske krevende å gjøre godt (NRK bruker en boks til nesten 1 mill. for å konvertere 1080i25 til 720p50), så i deres oppsett med høykvalitets recievere , vil jeg tro at det det ville være lurest å overlate alle konverteringsjobber til dem...

Jeg har lagt ved to bilder av NRK1HD på skjermen , det ene der boksen er satt til 720p og det andre der den er satt til 1080i....

Tror neppe det har noe med handshake å gjøre, men er ingen ekspert...men jeg har Plasma tv og vedder ganske mye på at du har en LCD TV....og at dette også har noe med billedprosessering i TV'en å gjøre..
    og også kanskje 100 hz vs 50 hz....
    Men hvis naboen har samme problem så er det vel sånn at jeg har en innebygget skepsis til signaler(selv om de er aldri så digitale) som sendes avgårde gjennom gud vet hvilke bokser på veien fram til deg...
    Også med satelittboks sier du...men med hva slags tv'er og hvor gamle osv...
    Da jeg fikk min første flatskjerm for 2 år siden gikk signalet rett inn i Tv'en. det var før jeg kjøpte min Harman Kardon....både fra Canal Digital og Viasat sine HD PVR....det var en Panasonic HD Ready =720P plasma....og Fotball EM og OL fra Beijing var helt supert I HD uten noen problemer....også vanlige SD sendinger...
    Har du en nyere tv med innebygget digitaltuner for det norske bakkenettet (MPEG4) så er jo det den beste måten å se på forskjeller....mellom signaler...selvom opprinnelsen er forskjellig...
    (du vil få inn NRK1-2-3 uten kort og CAM).

mvh
    TV: LG 55 UH 850VAEN=4K/Ultra HD Edge LED med 200 hz, 3D WiFi og Smart TV samt støtte for både HDR 10 og Dolby Vision.
    Elektronikk: Yamaha RX-A 860, Panasonic DMP-UB 700, Pioneer DVD med SACD og DVD Audio avspilling.
    VIASAT HD PVR Pace TDS 865 NV+ SAMSUNG GX-V1680 SJ 4K, CANAL DIGITAL ADB HD PVR, til svensk TV og nyeste HD Smart box til norsk TV.
    DAB radio: Tiny Audio M7 med optisk utgang. Høyttalere: Canton CD 160 7.1 Og oppdaterte HDMI kabler...ikke noe Clas eller Biltema her i huset...

Newcomer
    Medlem siden
    Mar 2010
    Poster
    22
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    @classic46
    -Du tapte nok"veddemålet"... Jeg har en Panasonic 46PZ85 ...plasma. men det har heller ingenting med dette problemet å gjøre... (naboen har LCD)

-OG CanalDigital distribuerer den bitstrømmen som sendes ut fra NRK - bit for bit - inn i dekoderboksen min. Det skjer INGENTING med signalet på veien. (12Mbit via satelitt/kabel , 8 Mbit via bakkenettet)
    - Satelittmottakeren var koblet via HDMI til en 58" Panasonic Plasma.

Hvordan forskjellige tunere takler signalet, er i denne sammenhengen irrelevant... Denne tråden handler om hvordan en spesifikk tuner (CanalDigitals HD-PVR) behandler signalet.

Kan du koble din HD-PVR fra CanalDigital direkte til din 42pz800 via HDMI, sette PVRen til 1080i, velge NRK1HD og så sammenligne det siste bildet jeg la ut i forrige post med det du ser på skjermen ?

Intermediate Bobben1 sin avatar
    Medlem siden
    Sep 2006
    Sted
    Lunner/Hadeland
    Poster
    2,709
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    @classic46
    -Du tapte nok"veddemålet"... Jeg har en Panasonic 46PZ85 ...plasma. men det har heller ingenting med dette problemet å gjøre... (naboen har LCD)

-OG CanalDigital distribuerer den bitstrømmen som sendes ut fra NRK - bit for bit - inn i dekoderboksen min. Det skjer INGENTING med signalet på veien. (12Mbit via satelitt/kabel , 8 Mbit via bakkenettet)

Hvordan forskjellige tunere takler signalet, er i denne sammenhengen irrelevant... Denne tråden handler om hvordan en spesifikk tuner (CanalDigitals HD-PVR) behandler signalet.

Kan du koble din HD-PVR fra CanalDigital direkte til din 42pz800 via HDMI, sette PVRen til 1080i, velge NRK1HD og så sammenligne det siste bildet jeg la ut i forrige post med det du ser på skjermen ?
    Det er ingen tvil om at det du skriver om stemmer men under OL så virket det som folk med 42 tommer skjerm eller mindre har vanskelig for å se problemet. Jeg ser det enkelt på min Pioneer 507 XA (som ikke er full HD).

Jeg har valgt å benytte component utgangen på HDPVR'n slik at den switcher automatisk mellom 1080i og 720p ( det gjør den etter reset til fabrikkinstillinger). HDMI utgangen switcher ikke automatisk mellom 1080i/720p etter at mottageren har utført en ny handshake mot TV.

Medlem siden
    Aug 2009
    Poster
    1,906
    Takk & like
    Nevnt
    1 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    @classic46

Nå har jeg gjort som du sa....ingen forskjell...har også sjekket alle NRK1HD mine på TV= RiksTv med Cam....RiksTv gjennom parabolboksen...
    og Nrk1HD med parabol Viasat...Viasat har klart best bilde akkurat nå med unge her Monsen....og min TV har vel noe bedre billedprosessering enn din....skulle ikke ha SÅ mye å si....
    Men kanskje størrelsen på skjermen....
    Jeg har min TV på normal-normal---litt kontrast colour management on..
    Digita Cinema Colour Auto...P-NR på min
    Ellers tror jeg softwaren i kabel varianten av våre bokser er bedre i satelitt boksene....
    Og jeg tror vel at hvis du hadde kommet på innsida i Canal Digital sin verden og kabel tv, så hadde du nok blitt overrasket over hvor mange bokser din bitstream går igjennom...om det gjør noe....se det vet vel de færreste,,,,mine signaler går jo gjennom ledninger til bakkestasjonen i Nittedal osv osv...
    Prøv å få lånt en RiksTv boks av noen....
    Nå skal jeg ut på tur...Lykke til. :-)

Newcomer
    Medlem siden
    Mar 2010
    Poster
    22
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av Bobben1
    Det er ingen tvil om at det du skriver om stemmer men under OL så virket det som folk med 42 tommer skjerm eller mindre har vanskelig for å se problemet. Jeg ser det enkelt på min Pioneer 507 XA (som ikke er full HD).

Jeg har valgt å benytte component utgangen på HDPVR'n slik at den switcher automatisk mellom 1080i og 720p ( det gjør den etter reset til fabrikkinstillinger). HDMI utgangen switcher ikke automatisk mellom 1080i/720p etter at mottageren har utført en ny handshake mot TV.
    Ja det er mulig at det er vanskelig å se på en 42", hvis man ikke vet hva man skal se etter... (Har hørt fra folk at grafikk på skjermen oppleves "stripete"...)
    Hvis du ser på bildene mine, og teller pixler i logoen, ser du at den vertikale oppløsningen er halvert, dvs fra 1080 til 540. Dvs du ser et bilde som er 1920*540 istedet for 1920*1080, når så original materialet er 1280*720p ender vi opp med ca 1280*360, og DET er jo ikke bedre enn SD som er 720*576...
    Har du klaget til CD ? Det er fullt mulig for dem å legge inne en autofunksjon, men de har bevisst valgt å IKKE gjøre det fordi det vil øke zappetida mellom kanaler med forskjellig oppløsning.
    "Originalversjonen" av Sagem boksen har visstnok denne muligheten, men den er fjernet i CDs versjon av firmware...
    Hvis ingen klager, er det heller ikke et problem for CD... Problemene med EPG og opptak etc har fått mange klager, og det har de jo prioritert å gjøre noe med...
    Derfor hadde det vært fint om flest mulig tok en grundig titt på NRK signalet og kom med tilbakemeldinger.. og gjerne sender en klage direkte til CD..
    (Logoen på NRK1 HD sendes i HD, uansett om selve programmet er i HD eller SD, og er derfor en greit referanse..)

Jeg skjønner at du har byttet til komponent, men blir bildekvaliteten like bra ? Er litt skeptisk til det. Så veldig stor forskjell når jeg byttet ut Scartkabelen med HDMI... Kabelen bør vel da helst være av den litt dyre sorten...
    Uansett er jeg mest "bekymret" for "folk flest" som ikke kjøper komponentkabler eller roter i setup menyer... De sitter mest sannsynlig å ser på et råttent bilde, ....uten å være klar over det...

Intermediate Bobben1 sin avatar
    Medlem siden
    Sep 2006
    Sted
    Lunner/Hadeland
    Poster
    2,709
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Jeg skjønner at du har byttet til komponent, men blir bildekvaliteten like bra ? Er litt skeptisk til det. Så veldig stor forskjell når jeg byttet ut Scartkabelen med HDMI... Kabelen bør vel da helst være av den litt dyre sorten...
    Uansett er jeg mest "bekymret" for "folk flest" som ikke kjøper komponentkabler eller roter i setup menyer... De sitter mest sannsynlig å ser på et råttent bilde, ....uten å være klar over det...
    Kan ikke se noen forskjell mellom HDMI og component. Begge er også HD signaler. Forskjellen er stor mellomRGB scart og HDMI men det har mer med oppskalering til HD signal å gjøre og ikke så mye med digital vs. analog overføring. Jeg benytter forresten satellitt HDPVR.

Newcomer
    Medlem siden
    Mar 2010
    Poster
    22
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Jeg så forskjeller i fargegjengivningen , trolig pga en scartkabel med litt dårlig forbindelser.. kritisk når det gjelder analog overføring... sammenlignet selvsagt på en SD kanal...
    Tror jeg får finne meg i å surfe innom setupmenyen inntil CD skjønner at dette er et STORT problem, og gjør noe med det...
    (men forløpig ser det ut som det er bare du og jeg som er plaget av dette... :-) )

Newcomer
    Medlem siden
    Sep 2006
    Poster
    14
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Ett problem jeg har fått etter at NRK1 gikk over til HD raster er at scart-signalet ut fra en Grundig-boks er veldig dårlig. Bruker HDMI til TV, men scart til en opptaker. Den virker som ikke boksen klarer å skalere ned NRK1 sitt HD-signal til SD på scart. Kanaler som sender i SD har et helt fint signal ut på scart.

Newcomer
    Medlem siden
    Mar 2010
    Poster
    22
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av ire
    Ett problem jeg har fått etter at NRK1 gikk over til HD raster er at scart-signalet ut fra en Grundig-boks er veldig dårlig. Bruker HDMI til TV, men scart til en opptaker. Den virker som ikke boksen klarer å skalere ned NRK1 sitt HD-signal til SD på scart. Kanaler som sender i SD har et helt fint signal ut på scart.
    At SD kanaler ser fine ut på Scart er ikke rart, de trenger jo ikke å skaleres i det hele tatt...
    Hva med andre HD kanaler?
    NRK sender 720p50 de andre fleste andre 1080i25.
    Dette tyder på at det ikke bare er CD som har problemer med 720p...

Newcomer
    Medlem siden
    Sep 2006
    Poster
    14
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    At SD kanaler ser fine ut på Scart er ikke rart, de trenger jo ikke å skaleres i det hele tatt...
    Hva med andre HD kanaler?
    TV2 HD ut på scart ser mye bedre ut enn NRK1 HD. Kan det ha noe med progressivt(nrk)/interlaced(tv2).

Newcomer
    Medlem siden
    Mar 2010
    Poster
    22
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av ire
    TV2 HD ut på scart ser mye bedre ut enn NRK1 HD. Kan det ha noe med progressivt(nrk)/interlaced(tv2).
    Har du andre HD kanaler ? Tror TV2 sender 1080i, hvis det bare er NRK som er dårlig, kan det godt ha med nedskaleringen fra 720p å gjøre...
    Ser NRK ok ut på HDMI i HD?

Newcomer
    Medlem siden
    Sep 2006
    Poster
    14
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Ser NRK ok ut på HDMI i HD?
    Nrk1 ser veldig bra ut via HDMI. Har satt riks-tv boksen til å gi 720p ut.

Active Kimi sin avatar
    Medlem siden
    Jan 2005
    Poster
    415
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Jeg opplever det samme på min kabel-boks når den står satt til 1080i (noe den alltid gjør siden alle andre HD-kanaler har denne oppløsningen) - NRK1 HD får et svært dårlig bilde pga. konvertering i CD-boksen fra 720p til 1080i. Skulle svært gjerne hatt pass-through mode på HDMI-utgangen, så hadde vi sluppet dette tullet. Dersom det fungerer fint å beholde pass-through over tid via component, etter en factory reset, tror jeg det må forsøkes - da blir jo også bildet på SD-kanalene betydelig bedre...

*sukk* At det skal være nødvendig av CD å levere noe slikt SØPPEL av en boks til sine kunder - når kanaltilbudet er helt utmerket. Er som å gi folk en Lada til å kjøre på verdens feteste racerbane med...

Stikkord for denne tråden

Regler for innlegg

• Du kan ikke starte nye tråder
  • Du kan ikke svare på innlegg / tråder
  • Du kan ikke laste opp vedlegg
  • Du kan ikke redigere meldingene dine
  •