Leverandører av kabeltv i Oslo

Sponsorer:
Takk Takk:  0
Like Like:  0
Viser resultater 1 til 8 av 8
    Newcomer
    Medlem siden
    Apr 2008
    Poster
    50
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    (0% positive tilbakemeldinger)

Leverandører av kabeltv i Oslo

Jeg skal flytte til enebolig og prøver å skaffe meg oversikt over kabeltv-markedet. Hvis du har erfaring med noen av disse leverandørene eller teknologiene hører jeg gjerne fra deg :-)

Kravspesifikasjonen min er at jeg ønsker kablet nett og tv i alle rom (3 soverom, stue, kjellerstue).

Dette er hva jeg har lært så langt:

"Tradisjonell" kabeltv over coax:

Leverandører:
    • Get
    • Canal Digital

Det ser ut som om disse to har delt markedet mellom seg, man har enten det ene eller det andre tilgjengelig. Kabeltv over coax er gammel, anerkjent og solid teknologi. Ulempen er at man trenger to parallelle nett internt i huset.

IPTV, tv over bredbånd:
    • NextGenTel
    • Telenor
    • Altibox (Viken fiber)

IPTV viker helt klart som den mest fremtidsrettede løsningen. Det holder med ett kablet nett internt som jeg kjører alle data over, og fremtiden vil helt klart bli mer "on demand" og mer interaktiv, alt basert på IP.

Derimot virker IPTV foreløpig dårlig utbygget, noe ustabilt, og det er vanskelig å finne god dokumentasjon på hvordan det virker. For eksempel lurer jeg på:
    • Hvordan vil TV-titting påvirke internett-kapasiteten? Blir internett-surfing treigere hvis man ser på TV samtidig, eller er en gitt andel av kapasiteten permanent reservert TV?
    • Er det en grense for hvor mange TV-program man kan se på i parallell innenfor en gitt bredbåndskapasitet? (Altså, det er det opplagt, men hvor bredt bånd kreves for å se tv?)

Generelt lurer jeg på:
    • Støtter noen av leverandørene IDTV? (Altså at dekoderen er innebygget i TV-en, slik at man slipper separat boks)
    • Støtter noen av leverandørene PVR? (Jeg vet Get har dette og regner med at CD har det, hvordan er det med IP-leverandørene?)
    • Hvem tilbyr filmleie? (Etter hvert finnes det ganske mange som tilbyr filmleie over internett uavhengig av bredbåndsleverandør, så det er kanskje ikke så viktig lenger)

En oppsummering av hva jeg vet så langt er her. Vil oppdateres fortløpende...

hilsen rolf rander

Newcomer
    Medlem siden
    Apr 2008
    Poster
    50
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Har fått tilbakemelding fra Telenor og AltIBox:
    • Telenor leverer ikke fiber i mitt område (Hellerud) og har ikke planer om å bygge ut i overskuelig fremtid.
    • AltIBox (Viken Fibernett) driver og bygger ut nå, så her er jeg i akkurat rett tid.

Tilbudet fra AltIBox oppsummeres til:
    • Installering av fiber koster 3900,- og forutsetter at jeg bestiller AltIBox internett med 1 års binding i løpet av de neste 18 månedene.
    • TV-tilbudet har en oppstartkost på kr 879, deretter koster det kr 249,- pr måned for grunnpakke med en dekoder. Ytterligere dekodere koster kr 49,-
    • Man har samme tv-tilbud på alle dekodere, en mye enklere prismodell enn hva som finnes i kabel- og parabolmarkedet.
    • Det ser ut som om de har kun en dekoder som har både PVR og HD
    • Internett koster 449 for 10/10Mbit

Newcomer
    Medlem siden
    Sep 2008
    Poster
    80
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Fiber er definitivt et godt valg.
    IP-TV generelt sett er et mye bedre valg i mine øyne, rett å slett pga at det er fremtidsrettet.
    Syns du etableringen på fiber er dyrt så kan jeg også anbefale IP-TV via VDSL2 om du har mulighet til det (hos NextGenTel), dog må du vurdere dette ettersom hvor lenge du har tenkt å bo her.

Har testet begge systemene og må si at TV tjenesten til Nextgentel fungerer bedre og er mer oversiktlig, samt så er utvalget i VoD (3000+ filmer) og PoD mye bedre.
    Eneste jeg savner er PVR som nå forhåpentligvis kommmer innen kort tid.

Kan si de benytter av samme dekoder som da er en 1910

Moderator BEF sin avatar
    Medlem siden
    Dec 2005
    Poster
    5,837
    Takk & like
    Blogginnlegg
    1
    Nevnt
    6 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Jeg har selv drevet å sjekket litt rundt AltIBox. De ligger på samme priser som Canal Digital og kan levere akkurat samme produkter. AltIBox er jo framtiden med fiber og ekstreme hastigheter på nett. Det jeg fant som var den store forskjellen var prisen AltIBox skulle ha for sin HDPR dekoder 948,- pr.år, mens Canal Digital tar 299,- pr.år.

Newcomer
    Medlem siden
    Sep 2008
    Poster
    80
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av BEF
    Jeg har selv drevet å sjekket litt rundt AltIBox. De ligger på samme priser som Canal Digital og kan levere akkurat samme produkter. AltIBox er jo framtiden med fiber og ekstreme hastigheter på nett. Det jeg fant som var den store forskjellen var prisen AltIBox skulle ha for sin HDPR dekoder 948,- pr.år, mens Canal Digital tar 299,- pr.år.
    CD tar en engangskostnad på en del 1000,-
    299,- er vel kortavgiften.

Newcomer
    Medlem siden
    Apr 2008
    Poster
    50
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av jnsn
    Fiber er definitivt et godt valg.
    IP-TV generelt sett er et mye bedre valg i mine øyne, rett å slett pga at det er fremtidsrettet.
    Syns du etableringen på fiber er dyrt så kan jeg også anbefale IP-TV via VDSL2 om du har mulighet til det (hos NextGenTel), dog må du vurdere dette ettersom hvor lenge du har tenkt å bo her.

Har testet begge systemene og må si at TV tjenesten til Nextgentel fungerer bedre og er mer oversiktlig, samt så er utvalget i VoD (3000+ filmer) og PoD mye bedre.
    Eneste jeg savner er PVR som nå forhåpentligvis kommmer innen kort tid.

Kan si de benytter av samme dekoder som da er en 1910
    Sammenlignet med prisen på en enebolig er ikke prisen for å få etablert fiber avskrekkende ;-)

Interessant at du har sammenlignet NGT og AltIBox, jeg tenker jeg tar en runde til og vurderer NGT på nytt. Mangel på PVR er dog en "deal breaker" for meg.

rrn

Newcomer
    Medlem siden
    Mar 2010
    Poster
    2
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Har hatt altibx ca 1/2 år nå. Er ganske fornøyd med de, bra tv signaler og rask internett. Har vært feil på fibern en gang (hele området), da gikk det 2 dager før det kom opp igjen. De har dessverre ingen løsning for å styre tv via pc, så om du har planer om HTPC er de ett dårlig valg.

Newcomer
    Medlem siden
    Sep 2008
    Poster
    80
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av rolfrander
    Sammenlignet med prisen på en enebolig er ikke prisen for å få etablert fiber avskrekkende ;-)

Interessant at du har sammenlignet NGT og AltIBox, jeg tenker jeg tar en runde til og vurderer NGT på nytt. Mangel på PVR er dog en "deal breaker" for meg.

rrn
    PVR er en mangel, dog snakket med de her om dagen og det er nok rett rundt hjørnet. Så kommer sikkert nå etter påske engang.
    Altibox har fungert bra hos min bror, dog EPG`en virker halvferdig og delvis uoversiktlig... kvaliteten på kanalene er gode.

Hjemme stod valget mellom CD og NGT, da kabelen virkelig sleit (sansynligvis overbooking) samt fordelene ved IP-TV så gikk jeg for NGT og angrer ikke på det

Stikkord for denne tråden

Regler for innlegg

• Du kan ikke starte nye tråder
  • Du kan ikke svare på innlegg / tråder
  • Du kan ikke laste opp vedlegg
  • Du kan ikke redigere meldingene dine
  •