Bredbånd/kabel-TV i Bergen sentrum?

Sponsorer:
Takk Takk:  0
Like Like:  0
Viser resultater 1 til 19 av 19
    Newcomer
    Medlem siden
    Feb 2008
    Poster
    21
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    (0% positive tilbakemeldinger)

Bredbånd/kabel-TV i Bergen sentrum?

Hei.

Jeg flytter i disse dager inn i en leilighet i en blokk midt i Bergen sentrum. Adressen er Valkendorfsgaten 4. Jeg har forsøkt å finne ut hva slags alternativer jeg har i forhold til kabel-TV/bredbånd, men det er ikke så lett siden det er en jungel av tilbydere. Dessuten får jeg ved søk på flere sider (eks. canal digital) beskjed om at de ikke kan tilby meg noe. Kan dette stemme når blokken ligger så sentralt? Den er også nyoppusset og det er flere TV-uttak i veggene, men jeg er usikker på om disse er tilknyttet det digitale bakkenettet.

Jeg hadde håpt å få kabel-TV og bredbånd fra samme leverandør. Har såvidt sett på altibox som virker knallbra, men hva skal til for å bli tilknyttet dette?

Vel, jeg er litt i villrede og er veldig takknemlig for tips. Hadde håpt å unngå RiksTV..

Newcomer
    Medlem siden
    Sep 2008
    Poster
    80
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av zizou
    Hei.

Jeg flytter i disse dager inn i en leilighet i en blokk midt i Bergen sentrum. Adressen er Valkendorfsgaten 4. Jeg har forsøkt å finne ut hva slags alternativer jeg har i forhold til kabel-TV/bredbånd, men det er ikke så lett siden det er en jungel av tilbydere. Dessuten får jeg ved søk på flere sider (eks. canal digital) beskjed om at de ikke kan tilby meg noe. Kan dette stemme når blokken ligger så sentralt? Den er også nyoppusset og det er flere TV-uttak i veggene, men jeg er usikker på om disse er tilknyttet det digitale bakkenettet.

Jeg hadde håpt å få kabel-TV og bredbånd fra samme leverandør. Har såvidt sett på altibox som virker knallbra, men hva skal til for å bli tilknyttet dette?

Vel, jeg er litt i villrede og er veldig takknemlig for tips. Hadde håpt å unngå RiksTV..
    Kan hende det ikke er noe kabel, det ligger ikke overalt desverre.
    Sjekket opp adressen din hos Nextgentel, ser ut til at du har såpass gode forhold til at du kan få VDSL2 (40/20mbit linje).
    Så da er vel dette min anbefaling, da de pr i dag har et tilbud på en 10/5 linje til 304,- mnd (383,- inkl linjeleie om du ikke har fasttelefon) og tvpakker på kampanje (4mnd til 0,-)

Tv pakkene finner du her: NextTV | NextGenTel

Etter det jeg har funnet på nett så er vel dette noe av de bedre tilbudene du kan få.

Ellers kan du jo sjekke GET og Canal Digital, dog vil jeg si at VDSL2 er et bedre alternativ på bredbånd enn kabel.

Newcomer
    Medlem siden
    Feb 2008
    Poster
    21
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av jnsn
    Kan hende det ikke er noe kabel, det ligger ikke overalt desverre.
    Sjekket opp adressen din hos Nextgentel, ser ut til at du har såpass gode forhold til at du kan få VDSL2 (40/20mbit linje).
    Så da er vel dette min anbefaling, da de pr i dag har et tilbud på en 10/5 linje til 304,- mnd (383,- inkl linjeleie om du ikke har fasttelefon) og tvpakker på kampanje (4mnd til 0,-)

Tv pakkene finner du her: NextTV | NextGenTel

Etter det jeg har funnet på nett så er vel dette noe av de bedre tilbudene du kan få.

Ellers kan du jo sjekke GET og Canal Digital, dog vil jeg si at VDSL2 er et bedre alternativ på bredbånd enn kabel.
    Se her ja, dette er jo helt perfekt! Helt knall med 5 mbit uthastighet også, det er jo nesten alltid 1 mbit såvidt jeg har sett, om man ikke vil opp i 6-700,- i mnd. Takk for hjelpen!

Newcomer
    Medlem siden
    Jan 2005
    Poster
    184
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Må bare informere om at ved kombinasjon av bredbånd og nextv fra nextgentel skal minimum 12mbit av linjekapasiteten være reservert til tv-delen.

Jeg hadde det som het "Mega Fri Fart" på 20/1. Når jeg da endret abonnement til å inkludere nextv ble bredbåndsdelen nedjustert til "Mega 6000" på 6/0,75.

Når jeg forespurte å få endret tilbake, og ha ansvaret selv for å nedjustere belastningen på bredbåndet ved bruk av tv-delen var svaret at dette "ikke er mulig".

Resultatet ble altså en tredjedel av tidligere hastiget, men fikk sett OL i HD. Vurderer å bytte til CD-kabel, adressesjekk viser at dette skal være mulig å kombinere med opptil 70/5 bredbånd. Dette noen gater oppenfor bryggen i Bergen, men det koster noen tusen for opplegg av kabel.

Newcomer
    Medlem siden
    Sep 2008
    Poster
    80
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av LANcorpse
    Må bare informere om at ved kombinasjon av bredbånd og nextv fra nextgentel skal minimum 12mbit av linjekapasiteten være reservert til tv-delen.

Jeg hadde det som het "Mega Fri Fart" på 20/1. Når jeg da endret abonnement til å inkludere nextv ble bredbåndsdelen nedjustert til "Mega 6000" på 6/0,75.

Når jeg forespurte å få endret tilbake, og ha ansvaret selv for å nedjustere belastningen på bredbåndet ved bruk av tv-delen var svaret at dette "ikke er mulig".

Resultatet ble altså en tredjedel av tidligere hastiget, men fikk sett OL i HD. Vurderer å bytte til CD-kabel, adressesjekk viser at dette skal være mulig å kombinere med opptil 70/5 bredbånd. Dette noen gater oppenfor bryggen i Bergen, men det koster noen tusen for opplegg av kabel.
    Dette gjelder kun Adsl2+ og nå han har muligheten for VDSL2 så stemmer ikke det.
    Så han vil få 10/5mbit selv om han får TV.
    Har selv dette systemet men da en 30/5 linje og når jeg har på TV så har jeg fortsatt 30mbit.
    NextTV systemet er jeg også meget fornøyd med, er jo tross alt IP-TV med høy standard.

Newcomer
    Medlem siden
    Feb 2008
    Poster
    21
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Men jeg er egentlig avhengig av å ha TV-signal på to stk. TVer i leiligheten. Vil det gå? Jeg leser følgende på Nexgentels sider:
    Hvor mange TV-apparater kan jeg benytte med NextTV?

Med dagens løsning er det kun mulig med ett TV-apparat tilkoblet samtidig.

Dette skyldes at det ikke er nok båndbredde i ADSL2+ teknologien til å levere til mer enn én TV-dekoder om gangen.

Det er derimot teknisk mulig å koble en enhet til TV-dekoderen som distribuerer signalet til flere TV-apparater. Dette begrenser dog alle TV-apparatene til samme kanal.
    Altså vil jeg få en enhet i tillegg som gjør at jeg kan få signal på begge TV-apparat, med bakdelen av man må se på samme kanal? Men det står at dette er en begrensning ved ADSL2+-teknologien. Gjelder dette også for VDSL2?

Newcomer
    Medlem siden
    Sep 2008
    Poster
    80
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Men jeg er egentlig avhengig av å ha TV-signal på to stk. TVer i leiligheten. Vil det gå? Jeg leser følgende på Nexgentels sider:

Altså vil jeg få en enhet i tillegg som gjør at jeg kan få signal på begge TV-apparat, med bakdelen av man må se på samme kanal? Men det står at dette er en begrensning ved ADSL2+-teknologien. Gjelder dette også for VDSL2?
    Har etterspurt det samme, så dette skal komme ganske snart.
    På VDSL2 er det mer enn nok kapasitet for å få lagt det opp, tipper de tester utstyret først før de lanserer det på markedet.

Så dekoder nr2 blir et alternativ og da på seperate kanaler.

Newcomer
    Medlem siden
    Feb 2008
    Poster
    21
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av jnsn
    Har etterspurt det samme, så dette skal komme ganske snart.
    På VDSL2 er det mer enn nok kapasitet for å få lagt det opp, tipper de tester utstyret først før de lanserer det på markedet.

Så dekoder nr2 blir et alternativ og da på seperate kanaler.
    Ok, det er jo bra. Men hva vil "ganske snart" si? 1 mnd, 6 mnder, ett år?

Newcomer
    Medlem siden
    Sep 2008
    Poster
    80
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Ok, det er jo bra. Men hva vil "ganske snart" si? 1 mnd, 6 mnder, ett år?
    Fikk høre at dette skulle komme før sommeren, så er vel så snart som innen en par mnd
    Så det er ikke langt unna i allefall, kapasiteten er der så burde ikke være noe problem.

Newcomer
    Medlem siden
    Feb 2008
    Poster
    21
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Har nå fått på plass TV og bredbånd fra Nexgentel. Det første som skuffet meg er at det IKKE er mulig å ha to TVer tilkoblet samtidig (selv med samme signal). Jeg hadde forstått det slik at med en ekstra homeplug kunne man se på samme signal på to stk. TVer samtidig, men dette er altså ikke mulig (med VDSL2). Det andre som skuffet meg er bildekvalitet. Jeg synes bildet er noe kornete, og dette er spesielt synlig på undertekst med ujevne linjer. Bildekvaliteten er hakket dårligere enn man får med RiksTV sin standarddekoder, og mye dårligere enn hva jeg hadde med kabel-TV fra Canal Digital. Er dette noe man må forvente? Og ja, jeg benytter meg av en ny og kort HDMI-kabel.

Er dette som det skal være, eller kan jeg tweake noe?

Newcomer
    Medlem siden
    Sep 2008
    Poster
    80
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Har nå fått på plass TV og bredbånd fra Nexgentel. Det første som skuffet meg er at det IKKE er mulig å ha to TVer tilkoblet samtidig (selv med samme signal). Jeg hadde forstått det slik at med en ekstra homeplug kunne man se på samme signal på to stk. TVer samtidig, men dette er altså ikke mulig (med VDSL2). Det andre som skuffet meg er bildekvalitet. Jeg synes bildet er noe kornete, og dette er spesielt synlig på undertekst med ujevne linjer. Bildekvaliteten er hakket dårligere enn man får med RiksTV sin standarddekoder, og mye dårligere enn hva jeg hadde med kabel-TV fra Canal Digital. Er dette noe man må forvente? Og ja, jeg benytter meg av en ny og kort HDMI-kabel.

Er dette som det skal være, eller kan jeg tweake noe?
    Har du satt instillingene på 720p?
    Hvordan har du koblet dette opp?
    Hvilken TV benytter du?

2 dekodere er vel på trappene, venter på det selv så dette kommer etter det jeg har fått høre.

Hjemme hos meg er bildet krystallklart uten noe som helst problemer, men vet at noen kanaler kjører lav bitrate (i hele Norge, uansett leverandør).

Newcomer
    Medlem siden
    Feb 2008
    Poster
    21
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Instillinger er satt til 720p ja. TVen er en Samsung LE40B556 som har hatt bedre bilde med både RiksTV og spesielt CD.

Oppkoblingen er nøyaktig etter bruksanvisninga, med router, så en homeplug ved TVen som går i dekoderen som er koblet til TV med HDMI. Kan det være dårlig signal siden router og dekoder ikke er koblet direkte, men går via homeplug? Det er jo uansett litt håpløst hvis det er tilfellet, for da er jo hensikten med homeplugs borte.

Newcomer
    Medlem siden
    Sep 2008
    Poster
    80
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Instillinger er satt til 720p ja. TVen er en Samsung LE40B556 som har hatt bedre bilde med både RiksTV og spesielt CD.

Oppkoblingen er nøyaktig etter bruksanvisninga, med router, så en homeplug ved TVen som går i dekoderen som er koblet til TV med HDMI. Kan det være dårlig signal siden router og dekoder ikke er koblet direkte, men går via homeplug? Det er jo uansett litt håpløst hvis det er tilfellet, for da er jo hensikten med homeplugs borte.
    Siden signalet er digitalt så skal det ikke ha noe å si om det går via homepluggs.

Vil i dette tilfelle anbefale at du ringer NGT, kan jo hende det er noen instillinger som må endres.

Her hjemme så er det en 40" LED TV UE40B6050 som benyttes og her er bildet krystallklart.
    Har også hatt Canal Digital gjennom borettslaget og det fungerte langt dårligere, bilde messig så er det noe bedre på Nexttv løsningen, EPG er overlegent på IP-TV løsningen.

Newcomer
    Medlem siden
    Feb 2008
    Poster
    21
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Da får jeg ringe NGT senere i dag og høre om det er noe de kan gjøre. Takk for hjelpen!

Apropos to dekodere - noe nytt der om når en løsning kan foreligge?

Edit: Chatta akkurat med NGT kundeservice. Han kunne si at de holder på med en testversjon som han faktisk akkurat hadde sett på. Han hørte også med sjefen sin, og løsningen er på vei, men ingen vet når og de tør ikke si noe om hvor lang tid det kan gå..

Newcomer
    Medlem siden
    Sep 2008
    Poster
    80
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Da får jeg ringe NGT senere i dag og høre om det er noe de kan gjøre. Takk for hjelpen!

Apropos to dekodere - noe nytt der om når en løsning kan foreligge?

Edit: Chatta akkurat med NGT kundeservice. Han kunne si at de holder på med en testversjon som han faktisk akkurat hadde sett på. Han hørte også med sjefen sin, og løsningen er på vei, men ingen vet når og de tør ikke si noe om hvor lang tid det kan gå..
    Ingen problem
    Da har du fått samme svar som meg, vanligvis når slik skal implementeres i et systemt så skal det testes skikkelig, så tipper at dette kommer om ikke lenge... venter i spenning

Moderator e-h sin avatar
    Medlem siden
    Apr 2006
    Poster
    427
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Bkk er leverandør av altibox i Bergen så vidt meg bekjent. Selv har jeg Canal Digital og er veldig fornøyd med at de sender endel HD-kanaler.

Newcomer
    Medlem siden
    Sep 2008
    Poster
    80
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av e-h
    Bkk er leverandør av altibox i Bergen så vidt meg bekjent. Selv har jeg Canal Digital og er veldig fornøyd med at de sender endel HD-kanaler.
    BKK bygger ikke ut fiber lenger i Bergen.
    Canal Digital leverer noen steder her i Bergen og kvaliteten er varierende etter min erfaring.
    Dekoderen til CD har jo fått ganske mye pepper.

Bofiber jobber også med fiber her i Bergen, dog går det tregt virker det som (Levering osv).

Newcomer
    Medlem siden
    Feb 2008
    Poster
    21
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Når jeg laster ned i rundt 1MB/sek hakker bildet på TVen noe voldsomt. Er det meninga skal skje? Trodde VDSL2 gjorde at TV og bredbåndet ikke påvirket hverandre?

Newcomer
    Medlem siden
    Sep 2008
    Poster
    80
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Når jeg laster ned i rundt 1MB/sek hakker bildet på TVen noe voldsomt. Er det meninga skal skje? Trodde VDSL2 gjorde at TV og bredbåndet ikke påvirket hverandre?
    Eneste problemet jeg får er når jeg bruker torrent, ellers så kan jeg laste ned på 2.5MB/sek uten at TV`en lider av det (vanlig nedlastning).

Stikkord for denne tråden

Regler for innlegg

• Du kan ikke starte nye tråder
  • Du kan ikke svare på innlegg / tråder
  • Du kan ikke laste opp vedlegg
  • Du kan ikke redigere meldingene dine
  •