Nrk Tv Lisens! :(

Sponsorer:
Takk Takk:  0
Like Like:  0
Side 1 av 2 1 2 SisteSiste
Viser resultater 1 til 20 av 29
    Newcomer
    Medlem siden
    Jan 2010
    Poster
    8
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    (0% positive tilbakemeldinger)

Nrk Tv Lisens! :(

Har ikke peiling på hvor jeg skulle poste dette, men flytt det til riktig forum hvis jeg tok feil!

For et par uker siden ringte det på døren min kveldstid da jeg og min samboer selvfølgelig satt og så på TV. Pga at vi bor i 3.etasje ante vi noe muffins siden personen hadde kommet seg inn i oppgangen og ringte på ved inngangsdøren. Enten er det en nabo eller så er det en pengeinnkrever fra NRK!

Min samboer åpnet døren(etter at jeg hadde skrudd av TV`en) og ble møtt av en eldre herremann som verken introduserte seg selv eller virket hyggelig overhodet.

Han startet med å spørre om dette var *navnet*, og min samboer svarte ja.

Så sa han:
    "Jeg ser at du ikke har betalt tv lisensen"
    "Nei" svarte samboeren min
    "Har du hatt TV lenge?"
    "Nei" svarte samboeren min

Etter dette kom jeg bort til døren og sa til han at vi ikke har TV, og at det er derfor vi ikke betaler tv lisens. Han spurte om han fikk komme inn, så svarte jeg nei og lukket døren.
    For et par dager siden har vi fått en regning i posten av NRK fra Mo i Rana.

Har de virkelig rett til å sende oss den regningen?
    Å si at de tok målinger er bare bullshit, det er 2 leiligheter ved siden av, 3 under og 3 over.

Jeg kjøpte forresten en ny TV for et par måneder siden, men denne ble kjøpt i moren min sitt navn.

Håper på seriøse svar her!

Intermediate olemj86 sin avatar
    Medlem siden
    Jul 2008
    Poster
    629
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Hva ser du på på tv'n?
    Har du abbo. hos riks tv, canal digital eller viasat, så tilsier det jo at du har tv,
    men dersom ikke det, så er det jo bare og ikke betale - det er jo ulovlig da - og blir nok fort slitsomt i lengden og hele tiden måtta slå av tv'n hver gang det banker på døren...

Eller gjør som meg, kjøp en monitor (krp-600m) ... pass på og ikke ha et
    tv-abbo. i ditt eller noen andre som bor i huset sitt navn ...

Så hos meg skal de bare banke på jeg har ikke noe abbo. i mitt navn,
    og tv'n min har ikke innebyggd tuner - så jeg kan ikke bruke den til og se på tv så ergo skal jeg jo slippe og betale nrk-lisens. (må bare passe på og fjærne tv-tunern før jeg slipper de inn )

Active Bj-h sin avatar
    Medlem siden
    Jul 2006
    Poster
    369
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Eller gjør som alle andre i dette landet gjør; betal.

Intermediate olemj86 sin avatar
    Medlem siden
    Jul 2008
    Poster
    629
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av Bj-h
    Så absolutt og anbefale det ja..

Men litt OT, som jeg beskrev har jeg en Monitor,
    må jeg da betale nrk-lisens?
    I teorien så burde jeg jo ikke det - i og med at det ikke er mulig og se på tv på den uten noe eksternt abbo./tuner... Noen som har peil?

Newcomer
    Medlem siden
    Apr 2008
    Poster
    21
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Er ikke TV-en man betaler lisensen for, men tuneren. Så i teorien må du betale om du f.eks. har tuner på PC'en...

Intermediate classic46 sin avatar
    Medlem siden
    Aug 2009
    Poster
    1,906
    Takk & like
    Nevnt
    1 post(er)
    AVtorget feedback
    0

Cool

Grow Up!!
    TV: LG 55 UH 850VAEN=4K/Ultra HD Edge LED med 200 hz, 3D WiFi og Smart TV samt støtte for både HDR 10 og Dolby Vision.
    Elektronikk: Yamaha RX-A 860, Panasonic DMP-UB 700, Pioneer DVD med SACD og DVD Audio avspilling.
    VIASAT HD PVR Pace TDS 865 NV+ SAMSUNG GX-V1680 SJ 4K, CANAL DIGITAL ADB HD PVR, til svensk TV og nyeste HD Smart box til norsk TV.
    DAB radio: Tiny Audio M7 med optisk utgang. Høyttalere: Canton CD 160 7.1 Og oppdaterte HDMI kabler...ikke noe Clas eller Biltema her i huset...

Intermediate Spiff79 sin avatar
    Medlem siden
    Feb 2009
    Sted
    Stavanger
    Poster
    1,762
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av Bj-h
    +1

Intermediate Ingeniør'n sin avatar
    Medlem siden
    Jul 2005
    Poster
    4,105
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Jeg er redd du må betale skatten din du og som alle oss andre. De kaller det lisens, men i virkeligheten er det en skatt - en indirekte skatt til statskanalen som alle som har TV, uansett om de ser NRK eller ikke, må betale. Husk det neste gang du mottar ytelser (som skole, barnetrygd, helsetjenester) fra oss andre som betaler.
    Stereo: Passlabs X250.5|Xindak Muse 1.0|AudioGD NFB27|Classe CP-500|Rega P3|Squeezebox|Martin Logan SummitX|Velodyne CHT10R
    Kino:Rotel RSP1572/RMB1575|Oppo BDP103|Boxee Box|Pioneer KRP-500M|Focal Elektra1027be/Profile908|SVS 2039PC+ med mer

Newcomer cb_600 sin avatar
    Medlem siden
    Oct 2008
    Poster
    289
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Ikke for å være en kranglefant Ingeniør´n, men nå er det slik at lisenen utlukkende går til NRK og bygger ikke opp under velferdstaten. Så vist man allerede har ett skattetrekk på 38% over lønningen, så ville jeg ikke tatt det så tungt om jeg ikke betalte lisensen.
    (Betaler for øvrig lisens, men det bety ikke at jeg aksepterer den)

Expert jfinneru sin avatar
    Medlem siden
    Jul 2003
    Poster
    5,983
    Takk & like
    Nevnt
    1 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Synes personlig at lisens inntil videre er en meget god løsning for tre reklamefrie kanaler (ja jeg vet det finnes sponsorplakater på enkelte programmer), ørten radiokanaler, full fres mot å overføre alle TV kanalene til HD, verdens kanskje beste internettløsning med alt av programmer tilgjengelig, og generelt meget god kvalitet på det de foretar seg. kvalitet som dette koster faktisk penger. Tenk om vi måtte levd med tre kanaler alla TV3?
    Videokalibrerer
    AV-tekniker
    Crestronprogrammerer
    AMX Programmerer
    Freelance AV-journalist

afinner@online.no

Expert
    Medlem siden
    Feb 2007
    Poster
    6,570
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av jfinneru
    Synes personlig at lisens inntil videre er en meget god løsning for tre reklamefrie kanaler (ja jeg vet det finnes sponsorplakater på enkelte programmer), ørten radiokanaler, full fres mot å overføre alle TV kanalene til HD, verdens kanskje beste internettløsning med alt av programmer tilgjengelig, og generelt meget god kvalitet på det de foretar seg. kvalitet som dette koster faktisk penger. Tenk om vi måtte levd med tre kanaler alla TV3?
    +1

Å kunne se en film, en dokumentar eller en episode i en serie uten ørten reklameavbrudd, er en luksus jeg unner meg for det jeg betaler i lisens.

Intermediate hokeyh sin avatar
    Medlem siden
    Oct 2009
    Poster
    983
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av asvaberg
    +1

Å kunne se en film, en dokumentar eller en episode i en serie uten ørten reklameavbrudd, er en luksus jeg unner meg for det jeg betaler i lisens.
    Om du ikke vil betale lisens, setter du TV'en i navnet på noen som allerede betaler.. Da jeg kjøpte min første TV prøvde NRK seg på tv-lisens selv om jeg bodde hjemme med foreldre.

Etter å ha tatt i litt og nok krangling så ga de seg til slutt

Newcomer MgrBuddha sin avatar
    Medlem siden
    Dec 2008
    Poster
    218
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    NRK bra kvalitet, spesielt 3'ern viser mye bra serier imho. Så det er jo svært sannsynlig at jeg ville kjøpt pakka også om det var frivillig. Men det er nettopp det - at det ikke er frivillig - som er det fundamentalt gale. Var det slik som noen hevder at det er som å betale skatt, så skulle det vært bakt inn i resten av skatteinnbetalingen og vært differensiert i forhold til inntekt slik annen skatt er. Dette ville være den beste løsningen. Ellers kunne man enkelt ha gjort det til betal-TV med de tekniske løsningene som finnes for det i dag.

Lisenssystemet skriver seg fra en tid hvor et fjensynsapparat var en betydelig utgift som bare en del av folket hadde råd til. Det funket da. Nå er det et annet årtusen.

Moderator HåkonN sin avatar
    Medlem siden
    Oct 2005
    Poster
    6,958
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    NRK-lisensen er øremerket NRK, ja. Derfor også utenfor statsbudsjettet. Litt merkelig at det er slik på kultur (i allefall TV) i Norge, men når det kommer til for eks. helsetjenester, offentlig transport og veisikkerhet så er budsjettene strengt regulert av staten. Er vel ikke uten grunn at de (vi) har endt opp med det som tidligere er beskrivet som nord-europas flotteste utstyrspark hva TV angår, mens enkelte andre tjenester under statsbudsjettet er kjent for å være nord-europas dårligste. Jeg er ikke uenig i at tilbudet er bra (eller at vi bør ha 1-EN reklamefri statskanal som en del av kulturtilbudet), men jeg syntes det blir feil når man skal bli tvunget til å økonomisk prioritere en kjempetung og kostbar organisasjon foran samfunnstjenester som går på liv og helse. Etter min mening burde de ha en TV-kanal (+ radio) som er regulert under statsbudsjettet og finansiert gjennom skatteseddelen, og så kunne de hatt en form for luksus-pakke som var frivillig for de som ville betale ekstra for slike tjenester. I en trend der stadig mer media går over til å bli pay-per-view, vil det være en naturlig utvikling på vei mot full frihet for Ola Nordmann.

Når det gjelder trådstarters problem, så kan selvfølgelig NRK sende regning. Likt som alle andre firma i Norge. Hvorvidt man ønsker å betale for regningen er selvsagt noe annet. NRK kontrollørene lever av å prøve å få deg og meg til å betale lisens. Deres avdeling er en del av regningen vi skal betale, og deres jobb handler i stor grad om å "skremme" oss til å ta til fornuft. Noen ganger holder det med å sette en NRK-bil i nabolaget, noen ganger en telefonsamtale og andre ganger noen velvalgte ord i døråpningen. Disse stakkarslige figurene med verdens dølleste jobb får etter som jeg har forstått bonus om de melder i fra til NRK om en ny lisensbetaler, så de vil bruke alle mulige unnskyldninger og triks for å få en unnskyldning til å sende inn en melding om en ny lisensbetaler. Det innebærer også at "uskyldige" av og til kan bli med i dragsuget i jakt på mer penger. Det er viktig å huske på et par ting i denne forbindelse.

-NRK besitter ikke noe utstyr som kan plukke opp om en hustand har TV.
    -NRK har ikke mulighet til å få ut kunde-lister fra for eks. kabel-TV leverandører.
    -NRK har ingen rett til å kreve tilgang til ditt hjem.

Men har NRK først fått melding om at du har TV (enten fra en kontrollør eller Elkjøp & Co), kommer de til å være hissige på regningene helt til du kommer med en god forklaring på hvorfor du ikke skal betale. Jeg tviler på at de sitter i en særposisjon som gir de rett til å tvinge deg til å betale for en tjeneste de ikke kan bevise at du besitter utstyr for å ta i mot, og en evn. krangel vil neppe nå langt om den blir tatt et steg videre. Men likevel er de ganske aggresive, så det beste man kan gjøre er nok å sende et brev der man kommer med en god forklaring på hva som har skjedd. Jeg kranglet med de i 6 måneder (i en periode jeg faktisk IKKE hadde TV) etter at en kontrollør påstod å ha vært inne i leiligheten (etter datoen å dømme mens jeg var på ferie i en helt annen verdensdel). Jeg endte opp med å betale en giro for å slippe masingen. Etter noen måneder meldte jeg fra at jeg hadde solgt TV`en.

Expert
    Medlem siden
    Feb 2007
    Poster
    6,570
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av hokeyh
    Om du ikke vil betale lisens, setter du TV'en i navnet på noen som allerede betaler.. Da jeg kjøpte min første TV prøvde NRK seg på tv-lisens selv om jeg bodde hjemme med foreldre.

Etter å ha tatt i litt og nok krangling så ga de seg til slutt
    Det er et greit regelverk for TV'er i samme husstand.
    Sågar hytter/feriehus er unntatt lisens dersom hytteeier allerede betaler lisens på sitt faste adresse.

Man kan ha TV i hvert eneste rom i huset på én lisens.

Expert
    Medlem siden
    Feb 2007
    Poster
    6,570
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av HåkonN
    Disse stakkarslige figurene med verdens dølleste jobb får etter som jeg har forstått bonus om de melder i fra til NRK om en ny lisensbetaler, så de vil bruke alle mulige unnskyldninger og triks for å få en unnskyldning til å sende inn en melding om en ny lisensbetaler.
    Jeg reagerer MEGET sterkt på at du her omtaler arbeidende folk på en slik måte.
    De er satt til å gjøre en jobb. En jobb du kanskje ikke liker, men som du må finne deg i å respektere.
    Dette blir som parkeringsvakter - de gjør en kjempejobb for å overholde et regelverk - et regelverk de selv ikke har laget, men som de er satt til å følge.

Hvilken rett har du til å kalle dette "verdens dølleste jobb"?
    Hva vet vel du om de trives med jobben, eller om dette er det de kunne få av inntektsbringende arbeid for å holde "hjulene i gang".

Håkon, dette var et helt unødvendig sleivspark!

Intermediate
    Medlem siden
    Mar 2008
    Poster
    595
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0

lisens

er no dr**t for mine og meis del ser ca 4 t discovery i uka... kjøp deg flatt tv settn på soveromet og ha anlegete i stuen for min del har jeg 2 stk grand danios så jeg slipper at di skal prøve seg på og komme inn:P

Newcomer torhhi sin avatar
    Medlem siden
    Oct 2005
    Poster
    242
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Jeg tilhører de som synes at NRK er noe skikkelig drit. Hender jeg ser litt sport på NRK, ellers er det fint lite som frister. Betaler lisens - de sureste pengene jeg må punge ut med.

Grunnen til at dette er sure penger, ligger i måten NRK driver sin butikk på. Vi snakker her om en over-oppblåst organisasjon, som sjelden eller aldri må sette tæring etter næring. Slik er det når man soper inn x antall milliarder hvert år, med politikernes velvilje.

Det som virkelig får meg forbanna, er den såkalte "sponsingen" som kommer på toppen av lisensen. Dette er reklame ! Kall en spade for en spade, forbrukerne har skjønt det for lenge siden - da hjelper det fint lite å gi det et annet navn. Ifølge media dro NRK inn 14-15 millioner kroner bare under OL.

Hvis NRK virkelig skal være et reklamefritt alternativ, som skal sikre et kulturelt mangfold - og som skal kunne forsvare lisensordningen - da må reklame-praksisen opphøre med umiddelbar virkning. Først da vil jeg akseptere en lisensordning - og ikke et sekund tidligere.

Moderator HåkonN sin avatar
    Medlem siden
    Oct 2005
    Poster
    6,958
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av asvaberg
    Jeg reagerer MEGET sterkt på at du her omtaler arbeidende folk på en slik måte.
    De er satt til å gjøre en jobb. En jobb du kanskje ikke liker, men som du må finne deg i å respektere.
    Dette blir som parkeringsvakter - de gjør en kjempejobb for å overholde et regelverk - et regelverk de selv ikke har laget, men som de er satt til å følge.

Hvilken rett har du til å kalle dette "verdens dølleste jobb"?
    Hva vet vel du om de trives med jobben, eller om dette er det de kunne få av inntektsbringende arbeid for å holde "hjulene i gang".

Håkon, dette var et helt unødvendig sleivspark!
    Få mennesker i Norge i dag som er satt til å gjøre en jobb de ikke liker. Heldigvis. De har frivillig valgt å banke på dørene til andre mennesker og melde fra til NRK om de tror/vet at hustanden har en TV slik at de får bonusen sin. Selv om du ikke har TV kan du risikere å ende opp med en lang kamp med NRK byråkratiet, utelukkende pga. disse kreative kontrollørene. Jeg har selv vært der, og jeg har selv stått å hørt på løgnene deres der de forteller at de har fått utlevert lister fra GET, eller at de har peileutstyr i bilen utenfor. Vet ikke hvor mange telefonsamtaler jeg hadde og brev jeg måtte sende til NRK for å forklare at navngitt kontrollør umulig kan ha vært inne i min leilighet. En arbeidskollega hadde en kontrollør på døra som utga seg for å jobbe "i samlag" med Canal Digital, og ville inn å sjekke om alt var ok.... Jeg har hørt om andre som har vært i overkant aggressive. Ironien i det hele er at hele den store kontrollør-avdelingen hadde umiddelbart blitt avskaffet om NRK hadde fått sine dekket sine utgifter via skatteseddelen.

Har du noen gang opplevd et parkeringselskap som holder på sånn? Telefonselgere? Ikke jeg heller....

"verdens dølleste jobb" er forøvrig bare en subjektiv beskrivelse fra en ukjent forumbruker til en annen. Det er således min rett til å kunne utrykke min subjektive mening. Ingenting å ta sånn på vei av...

Expert
    Medlem siden
    Feb 2007
    Poster
    6,570
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Deg om det, Håkon - site moderator og storforbruker på AVforum som uttrykker seg slik nedsettende om andres yrker.

Nei, ikke bra i det hele tatt.

Og ja, jeg har opplevd både parkeringsselskap og telefonselgere/katalogoppføringsselgere som oppfører seg slik.
    Jeg har også opplevd AV-utstyrsselgere som oppfører seg langt under pari.

Side 1 av 2 1 2 SisteSiste

Stikkord for denne tråden

Regler for innlegg

• Du kan ikke starte nye tråder
  • Du kan ikke svare på innlegg / tråder
  • Du kan ikke laste opp vedlegg
  • Du kan ikke redigere meldingene dine
  •