Signal Rikstv

Sponsorer:
Takk Takk:  0
Like Like:  0
Viser resultater 1 til 11 av 11

Tråd: Signal Rikstv

Newcomer
    Medlem siden
    Nov 2008
    Poster
    32
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    (0% positive tilbakemeldinger)

Signal Rikstv

Vurderer å skifte over frå parabol til Rikstv men har problem med signal.
    Har fri sikt til sender som leverer NRK(kanal 50) m fl medan resten av Rikstv pakken må eg ta inn via eitt refleks signal (kanal 45 og 48 )(fjellside).
    Har montert 2 Triax U 52 antenner ( står ovenfor kvarandre) kobla sammen med ein Triax splitter og deretter ein justerbar forsterker. Problemet blir at dersom ein skal få godt nok signal på 45 og 48 så blir det for kraftigt på 51 (forstyrelser i bilde)
    Spørsmålet blir difor: Finns det noko filter som kan dempe kanal 51 og gi meir forsterkning til 45 og 48? Evnt kor kan eg kjøpe eitt slikt.
    Var innom Elkjøp og Expert men dei stod som store spørsmål tekn. Trur ikkje dei hadde peiling.....

Newcomer superman sin avatar
    Medlem siden
    May 2005
    Poster
    294
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Mitt spørsmål blir hvorfor du vil skifte fra sat. til bakkenett?

Newcomer
    Medlem siden
    Nov 2008
    Poster
    32
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Eg bur i sat skygge og av den grunn svært lang kabel. 2 forsterkere. Dette er til tider ustabilt. Difor hadde det vore enklare å hatt antenne på huset.
    Difor

Newcomer
    Medlem siden
    Nov 2007
    Poster
    50
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Ble litt nyskjerrig på hvorfor du må hente signalene fra flere sendere. Er det fordi du tar NRK fra en skyggesender og de andre muxene fra reflekssignal?

Intermediate
    Medlem siden
    Feb 2004
    Poster
    1,049
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av gamlestøl
    Har fri sikt til sender som leverer NRK(kanal 50) m fl medan resten av Rikstv pakken må eg ta inn via eitt refleks signal (kanal 45 og 48 )(fjellside).
    Har montert 2 Triax U 52 antenner ( står ovenfor kvarandre) kobla sammen med ein Triax splitter og deretter ein justerbar forsterker. Problemet blir at dersom ein skal få godt nok signal på 45 og 48 så blir det for kraftigt på 51 (forstyrelser i bilde)
    Spørsmålet blir difor: Finns det noko filter som kan dempe kanal 51 og gi meir forsterkning til 45 og 48? Evnt kor kan eg kjøpe eitt slikt.
    Var innom Elkjøp og Expert men dei stod som store spørsmål tekn. Trur ikkje dei hadde peiling.....
    Hva med å bruke en justerbar forsterker på hver av antennene, og deretter inn på en combiner ? Da får du full kontroll på nivået fra de to senderne.
    Tar selv inn de 3 NRK kanalene reflektert fra en fjellside: Det fungerer veldig bra, men jeg trengte en Triax forsterker i antenna.
    Benytter bla en HD ready projektor, så Riks-TV sin 720p HD distribusjon passer som hånd i hanske Fantastiske bilder fra OL, og nå fra enkelte serier og programmer.

Intermediate classic46 sin avatar
    Medlem siden
    Aug 2009
    Poster
    1,884
    Takk & like
    Nevnt
    1 post(er)
    AVtorget feedback
    0

Cool

Høres jo rart ut at du får NRK fra en sender og resten fra en annen..alt sendes jo fra en sender så vidt jeg vet....ntv.no er nok stedet du bør få hjelp fra...
    TV: LG 55 UH 850VAEN=4K/Ultra HD Edge LED med 200 hz, 3D WiFi og Smart TV samt støtte for både HDR 10 og Dolby Vision.
    Elektronikk: Yamaha RX-A 860, Panasonic DMP-UB 700, Pioneer DVD med SACD og DVD Audio avspilling.
    VIASAT HD PVR Pace TDS 865 NV+ SAMSUNG GX-V1680 SJ 4K, CANAL DIGITAL ADB HD PVR, til svensk TV og nyeste HD Smart box til norsk TV.
    DAB radio: Tiny Audio M7 med optisk utgang. Høyttalere: Canton CD 160 7.1 Og oppdaterte HDMI kabler...ikke noe Clas eller Biltema her i huset...

Newcomer
    Medlem siden
    Nov 2008
    Poster
    32
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Då er du nok ikkje oppdatert. Dei sendarane som tidelegare ikkje hadde TV2 vart heller ikkje utbygt med full Rikstv pakke no. Dette blir idag kalla eitt skyggenett som sender berre Nrk 1.2.3 + div radio kanaler.

Newcomer
    Medlem siden
    Nov 2008
    Poster
    32
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Svar til Bønna.
    Dette var skikkeleg intresant. Kanskje dette eg bør prøve. Takk skal du ha

Intermediate classic46 sin avatar
    Medlem siden
    Aug 2009
    Poster
    1,884
    Takk & like
    Nevnt
    1 post(er)
    AVtorget feedback
    0

Cool

Då er du nok ikkje oppdatert. Dei sendarane som tidelegare ikkje hadde TV2 vart heller ikkje utbygt med full Rikstv pakke no. Dette blir idag kalla eitt skyggenett som sender berre Nrk 1.2.3 + div radio kanaler.
    Skjønner.(står jo ikke noe om hvor du bor)..så du bor på et av de festlige stedene du da.:-)...det beste hadde jo vært en kombinasjon...virker ikke det ene, så virker kanskje det andre...
    Lykke til...
    TV: LG 55 UH 850VAEN=4K/Ultra HD Edge LED med 200 hz, 3D WiFi og Smart TV samt støtte for både HDR 10 og Dolby Vision.
    Elektronikk: Yamaha RX-A 860, Panasonic DMP-UB 700, Pioneer DVD med SACD og DVD Audio avspilling.
    VIASAT HD PVR Pace TDS 865 NV+ SAMSUNG GX-V1680 SJ 4K, CANAL DIGITAL ADB HD PVR, til svensk TV og nyeste HD Smart box til norsk TV.
    DAB radio: Tiny Audio M7 med optisk utgang. Høyttalere: Canton CD 160 7.1 Og oppdaterte HDMI kabler...ikke noe Clas eller Biltema her i huset...

Newcomer
    Medlem siden
    Feb 2010
    Poster
    82
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0

Ganske så vrient problem, men det går faktisk an å fikse! :)

Spørsmålet er om hvor mye penger du vil legge i dette? Det går muligens an å bruke en såkalt "smartMini" forsterker. Denne koster noen tusen (ca 4 tusen husker jeg ikke feil).

Smart Mini er en avansert elektrisk innstillbar Antenneforsterker for Bakkesendte kanaler (RiksTv). Utstyrt med selektive UHF filter
    Kan behandle både analoge såvel som Digitale Tv-kanaler. Kan levere strøm til en Mast/dipol forstereker. Meget enkel å installere og justeringer utføres med en skrutrekker

6 selektive og justerbare kanaler i UHF
    2 switchbare UHF utganger
    Separate ekstra innganger for: UHF, VHF-BIII samt inngang for Fm og BI

Monterte en for en kompis en gang. Kjøpte den av Norsk Antenneservice.

A.

Newcomer
    Medlem siden
    Nov 2008
    Poster
    32
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Takker for svar.
    Den siste løsningen vert kanskje for dyr men er sikkert den beste.Skal sjekke litt priser før eg bestemmer meg.

God helg til alle her!

Stikkord for denne tråden

Regler for innlegg

• Du kan ikke starte nye tråder
  • Du kan ikke svare på innlegg / tråder
  • Du kan ikke laste opp vedlegg
  • Du kan ikke redigere meldingene dine
  •