Get vs RiksTV og kvalitet

Sponsorer:
Takk Takk:  0
Like Like:  0
Viser resultater 1 til 9 av 9
    Newcomer
    Medlem siden
    Jan 2007
    Poster
    10
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    (0% positive tilbakemeldinger)

Get vs RiksTV og kvalitet

Har gitt opp RiksTV nå, og gått over på Get.

Brukeropplevelsen mellom Grundigs PVR boks og Gets PVR boks er den største forskjellen. Get sin boks er utrolig mye mer brukervennlig, og i løpet av en times tid i går kveld hadde jeg allerede lagt inn 5-6 programmer med serieopptak som jeg ser frem til å få se på når det passer meg.

Men jeg ser en stor kvalitetsforskjell mellom RiksTV og enkelte Get kanaler. Blant annet fremstår TV2 som svært mye dårligere på Get av en eller annen grunn. Er det andre som har samme opplevelsen? Jeg bruker HDMI og har ikke gjort noe annet enn å bytte boksene, og opplever som sagt at kvaliteten på blant annet TV2 er vesentlig dårligere på Get.

Intermediate
    Medlem siden
    Mar 2007
    Poster
    3,119
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av jarledb
    Men jeg ser en stor kvalitetsforskjell mellom RiksTV og enkelte Get kanaler. Blant annet fremstår TV2 som svært mye dårligere på Get av en eller annen grunn. Er det andre som har samme opplevelsen? Jeg bruker HDMI og har ikke gjort noe annet enn å bytte boksene, og opplever som sagt at kvaliteten på blant annet TV2 er vesentlig dårligere på Get.
    Husk at RiksTV sender TV2 i HD, noe Get ikke gjør. Jeg har ikke RiksTV selv (i hvert fall ikke TV2), så jeg vet ikke om TV2 også oppskalerer SD-sendingene, eller om de kun sender i HD når de har HD-programmer. Hvis de oppskalerer, så vil du nok merke noe forskjell pga. dette.

Newcomer
    Medlem siden
    Jan 2007
    Poster
    10
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Fargene fremstår som mer "møkkete" på Get enn på RiksTV, dette er neppe en artifakt av oppskalering, vil jeg tro. Det er ikke en liten forskjell heller.

Intermediate classic46 sin avatar
    Medlem siden
    Aug 2009
    Poster
    1,904
    Takk & like
    Nevnt
    1 post(er)
    AVtorget feedback
    0

Cool

Sitat Opprinnelig postet av jarledb
    Har gitt opp RiksTV nå, og gått over på Get.

Brukeropplevelsen mellom Grundigs PVR boks og Gets PVR boks er den største forskjellen. Get sin boks er utrolig mye mer brukervennlig, og i løpet av en times tid i går kveld hadde jeg allerede lagt inn 5-6 programmer med serieopptak som jeg ser frem til å få se på når det passer meg.

Husk at signalene(selv om der er aldri så digitale) skal gjennom x antall bokser før de kommer hjem til deg....Med RiksTV er det bare en boks...eller en CAM rett i Tv'en...men jeg skjønner hva du mener med Get boksen vs Grundig sin.....så det blir en avveiing....
    Så jeg bruker satelitt.....og litt RiksTV....
    Men du får jo NRK1 i HD helt gratis hvis du i tillegg brukes Grundig boksen din...
    TV: LG 55 UH 850VAEN=4K/Ultra HD Edge LED med 200 hz, 3D WiFi og Smart TV samt støtte for både HDR 10 og Dolby Vision.
    Elektronikk: Yamaha RX-A 860, Panasonic DMP-UB 700, Pioneer DVD med SACD og DVD Audio avspilling.
    VIASAT HD PVR Pace TDS 865 NV+ SAMSUNG GX-V1680 SJ 4K, CANAL DIGITAL ADB HD PVR, til svensk TV og nyeste HD Smart box til norsk TV.
    DAB radio: Tiny Audio M7 med optisk utgang. Høyttalere: Canton CD 160 7.1 Og oppdaterte HDMI kabler...ikke noe Clas eller Biltema her i huset...

Newcomer superman sin avatar
    Medlem siden
    May 2005
    Poster
    294
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av classic46
    Husk at signalene(selv om der er aldri så digitale) skal gjennom x antall bokser før de kommer hjem til deg....Med RiksTV er det bare en boks...eller en CAM rett i Tv'en..
    Tull....

Intermediate classic46 sin avatar
    Medlem siden
    Aug 2009
    Poster
    1,904
    Takk & like
    Nevnt
    1 post(er)
    AVtorget feedback
    0

Cool

Sitat Opprinnelig postet av superman
    Tull....
    Minner meg om den gang da de første CD spillerene kom....
    ettersom alt var digitalt, så ville det ikke være forskjeller på CD spillere var det noen som hevdet....
    I dag vet vi jo bedre.....
    At det er forskjell på hvordan et digitalt signal behandles, prosesseres og "fraktes"....
    Enten det gjelder kabel TV, BluRay eller DVD gjennom receiver kontra rett i skjermen osv osv...
    Og hvem av oss vet hvor mye elektronikk det digitale signalet må igjennom før det kommer fram til oss gjennom luften eller i kabler/fiber....

Less is still more....og et langt liv med lyd og bilde har lært meg å være passe skeptisk....
    Have a nice one :-)
    TV: LG 55 UH 850VAEN=4K/Ultra HD Edge LED med 200 hz, 3D WiFi og Smart TV samt støtte for både HDR 10 og Dolby Vision.
    Elektronikk: Yamaha RX-A 860, Panasonic DMP-UB 700, Pioneer DVD med SACD og DVD Audio avspilling.
    VIASAT HD PVR Pace TDS 865 NV+ SAMSUNG GX-V1680 SJ 4K, CANAL DIGITAL ADB HD PVR, til svensk TV og nyeste HD Smart box til norsk TV.
    DAB radio: Tiny Audio M7 med optisk utgang. Høyttalere: Canton CD 160 7.1 Og oppdaterte HDMI kabler...ikke noe Clas eller Biltema her i huset...

Newcomer
    Medlem siden
    Sep 2008
    Poster
    80
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av classic46
    Husk at signalene(selv om der er aldri så digitale) skal gjennom x antall bokser før de kommer hjem til deg....Med RiksTV er det bare en boks...eller en CAM rett i Tv'en...men jeg skjønner hva du mener med Get boksen vs Grundig sin.....så det blir en avveiing....
    Så jeg bruker satelitt.....og litt RiksTV....
    Men du får jo NRK1 i HD helt gratis hvis du i tillegg brukes Grundig boksen din...
    Uansett hvor mange bokser en digital signal må igjennom så har dette 0 og niks å si på kvaliteten, da 10101010 fortsatt er 10101010 når signalet kommer frem.

Sitter selv på en IPTV løsning via VDSL2 der kvaliteten er så bra man kan få det selv om signalet går igjennom x antall bokser før jeg får det hjemme.

Intermediate
    Medlem siden
    Feb 2004
    Poster
    1,049
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Påstanden om uendret signal holder så lenge bildet ikke blir komprimert eller skalert.

All distribusjon av HD bildesignaler medfører tildels kraftig komprimering pga bgrenset plass på mediet (ukomprimert HD video fyller en båndbredde på flere Gb/s).

I de fleste tilfeller blir også bildet skalert og deinterlacet en eller flere ganger på veien fra kamera til skjerm. Dette vil alltid påvirke negativt, litt avhengig av hvor bra scalerne/deinterlacerne er.

Newcomer
    Medlem siden
    Sep 2008
    Poster
    80
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av Bønna
    Påstanden om uendret signal holder så lenge bildet ikke blir komprimert eller skalert.

All distribusjon av HD bildesignaler medfører tildels kraftig komprimering pga bgrenset plass på mediet (ukomprimert HD video fyller en båndbredde på flere Gb/s).

I de fleste tilfeller blir også bildet skalert og deinterlacet en eller flere ganger på veien fra kamera til skjerm. Dette vil alltid påvirke negativt, litt avhengig av hvor bra scalerne/deinterlacerne er.
    Dette gjelder uansett hvilken leverandør det er snakk om.
    Komprimeringen skjer i 99% av tilfellene hos TV produsent, så kvaliteten på bildet har mye å si hvilket utstyr leverandøren benytter.

Selv har jeg gode erfaring kvalitetsmessig med 1910 boksen

Stikkord for denne tråden

Regler for innlegg

• Du kan ikke starte nye tråder
  • Du kan ikke svare på innlegg / tråder
  • Du kan ikke laste opp vedlegg
  • Du kan ikke redigere meldingene dine
  •