Projektorabstinens,budsjettresept ønskes:Hvor billig kan man få et akseptabelt bilde?

Sponsorer:
Takk Takk:  0
Like Like:  0
Viser resultater 1 til 5 av 5
    Newcomer
    Medlem siden
    Feb 2010
    Poster
    3
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    (0% positive tilbakemeldinger)

Projektorabstinens,budsjettresept ønskes:Hvor billig kan man få et akseptabelt bilde?

Jeg har brukt AVforum som informasjonskilde i årevis, men nå er det til slutt på tide å spørre om ting på egen hånd, og ikke bare grave etter svar i andres tråder. Det er alltid mulig å finne fram med Kartbok for Melkeveien med omegn også, men iblant er det utrolig hvor mye fortere man kan komme i mål ved å spørre noen.

Etter å ha bodd med en BenQ PE8720 med 100" bilde i hus et halvt års tid, har gjenkomsten til filmfremvisningens ytterste mørke i form av en 32" bilderørs-TV ikke vært særlig snill, og planene om å anskaffe ny projektor kom vel i stand omtrent i det TV-en ble skrudd på for første gang i en urovekkende lerretsfri stue. Siden meldte kriterier og problemer for etterfølgeren seg med omtrent samme frekvens:

-Budsjettet for ny projektor er svært begrenset. Jo nærmere 3000 kroner inkludert lerret det er mulig å komme i mål, jo bedre, skjønt det er en del slingringsmonn. Dermed er en 1080P-projektor helt utelukket.
    -Dingsedillaen er helt ubegrenset. Dermed er jeg fullstendig klar over at jeg heller før enn senere blir nødt til å skaffe meg en full-HD-projektor, men noe må jeg ha å dekke filmbehovet med fram til da. Å vente til budsjettet holder til en HD200X går langt utover hva abstinensen kan gå med på.
    -Rommet projektoren vil stå i nå har takvinduer som er problematiske å blende av, så oppfølgeren bør være forholdsvis lyssterk.
    -Kasteavstanden i det nåværende rommet er så godt som låst til 3,5 meter.
    -Bildemateriale vil stort sett være Blu-ray/DVD via HDMI, men mulighet til å koble til PC (ekstra HDMI/DVI/VGA) er ikke å forakte.
    -Bildekvalitet. BenQ PE8720 er jo ikke det verste utgangspunktet rent bildemessig, så dermed bør erstatningen være i nærheten av samme klasse.
    -Lerretet var et manuelt 120" DreamScreen. Siden det må gå på tvers av en døråpning er rammelerret ikke mulig, med mindre alle beboere går rundt på knebeskyttere på heltid.
    -Siden pris er en vesentlig faktor, er pris og levetid på lampe viktig.
    -Størrelse er også et poeng. Jeg flytter en del, og å for eksempel ta med en 8720 til improvisert filmvisning hos venner er kanskje mulig, men ikke veldig fristende.

Etter AVtorget og finn.no å dømme er det faktisk fullt mulig å komme i mål innenfor disse begrensningene, men da er spørsmålet hva man skal satse på. Når all bablingen er ferdig, har forumtråder, rubrikkannonser og arkivet av hjemmekinoblader pekt meg i retning av Epson EMP-TW600, Panasonic PT-AE700/900/AX100, Hitachi PJ-TX200/300, Sony litt avhengig av hva som måtte dukke opp, og Optoma HD70. Flere av disse er nok i overkant optimistisk prisvurdert, men smil til verden og verden gir deg billig projektor.

Så er spørsmålet: Hva har jeg glemt? Er det noen helt åpenbare kandidater som burde vært med på lista? Er det noen av projektorene som er på lista som ikke burde vært der? Og ikke minst, er det noen som brenner etter å oppgradere og har utstyr de skulle blitt kvitt?

I alle tilfelle, takk for svar på ting jeg har lurt på, svar på spørsmål jeg ikke visste jeg hadde, masser av inspirasjon, og smitte med en stor og sunn dose hjemmekinodilla!

Administrator Gorm sin avatar
    Medlem siden
    Dec 2002
    Sted
    Jessheim
    Poster
    14,042
    Takk & like
    Nevnt
    34 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    En ting er i alle fall helt sikkert, ett av kriteriene du nevner er følgende:-
    - Bildekvalitet. BenQ PE8720 er jo ikke det verste utgangspunktet rent bildemessig, så dermed bør erstatningen være i nærheten av samme klasse.
    Dette punktet kan du bare glemme til den prisen, og spesielt blant projektorene du nevner som kandidater. Legg på noen tusen til, så befinner du deg i en annen verden (bruktmarkedet). Det er jo ikke noe poeng å kjøpe projektor som får deg til å lengte tilbake til 32 tommeren. ;-)

Forøvrig passer vel denne tråden bedre under produkt og prisjakt?
    Mvh Gorm

ISF / THX kalibratør
    projektor, TV, grading-monitorer, display

Intermediate tor rasmussen sin avatar
    Medlem siden
    Dec 2003
    Poster
    3,641
    Takk & like
    Nevnt
    2 post(er)
    AVtorget annonser
    1
    AVtorget feedback
    0
    Det ligger en god Sony HS-50 på Avtorget til 2.800,-
    Veldig godt bidle for pengene.
    Men så skal du være rask, for den er billig priset.

Newcomer
    Medlem siden
    Feb 2010
    Poster
    3
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sant nok, Gorm, den kategorien hadde jeg klart å glemme helt bort. Om en storsinnet moderator kan hjelpe til med å flytte nok en nybegynnertråd, er jeg litt mindre på avveie.

Jeg er fullt klar over at jeg neppe klarer å finne noe som matcher den gamle (selv om budsjettet fint kan slingre oppover et par tusen). Uansett er jeg nok ikke fullt så bortskjemt som BenQ-en kan få det til å virke som, for lysforholdene i rommet tatt i betraktning har ikke bildekvaliteten vært i nærheten av potensialet før vintermørket tok over. Uansett tror jeg det skal et underverk av en kinesisk no-name-projektor (nå også MED farger!) til før jeg begynner å lengte tilbake til TVen. Hvis det da ikke er med slegge.

Ja, Sonyen så jeg, og den er nok helt klart en kandidat, men Sonys modeller har jeg ikke fått veldig god oversikt over, og siden det generelle kunnskapsnivået tilsvarer evnene til å starte tråder i riktig kategori, tenkte jeg det var bedre å spørre først og heller kjøpe bjørneskinn i andre omgang. Men takk for tips!

Newcomer
    Medlem siden
    Feb 2010
    Poster
    3
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    HS50 var det neimen ikke lett å finne anmeldelser av, bortsett fra disse to - men kan lysstyrken komme til å by på litt problemer, rommet og vinduer tatt i betraktning?

Hvordan vil alder vs. budsjett/high-end-plassering slå ut sammenlignet med Optoma HD65?

Stikkord for denne tråden

Regler for innlegg

• Du kan ikke starte nye tråder
  • Du kan ikke svare på innlegg / tråder
  • Du kan ikke laste opp vedlegg
  • Du kan ikke redigere meldingene dine
  •