Sanyo PCL-XP07E, farger ute av "fokus" / farger forskjøvet

Sponsorer:
Takk Takk:  0
Like Like:  0
Viser resultater 1 til 8 av 8
    Newcomer danibjor sin avatar
    Medlem siden
    Feb 2010
    Poster
    40
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    (0% positive tilbakemeldinger)

Sanyo PCL-XP07E, farger ute av "fokus" / farger forskjøvet

Hei, sliter litt med prosjektoren min her.. Det er akkurat så fargene er ute av fokus..

Om jeg setter et helt hvitt bilde på skjermen så får jeg en rosa stripe til venstre, blå nede, grønn til høyre og gul oppe.. det ser ut til at det er en pixel forskyvning på fargene.. :?

Fant service menyen på saken her, men den er ikke mye til hjelp.. Jeg kan bla i en lang liste med verdier, men det står ikke noe om hva de forskjellige verdiene er. På noen av dem så kommer det noe rødt, grønt eller blått bilde som kan minne om noe kalibreringsgreier. Ser ut som noe vertikale striper som blir tykker og tykkere.

Noen som har noen tips om hvordan man kan få fargene tilbake i sync? Er litt slitsomt å se på bildet slit det er nå.

Mvh,
    Daniel

Administrator Ak sin avatar
    Medlem siden
    Dec 2002
    Poster
    13,124
    Takk & like
    Nevnt
    1 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av danibjor
    Hei, sliter litt med prosjektoren min her.. Det er akkurat så fargene er ute av fokus..

Om jeg setter et helt hvitt bilde på skjermen så får jeg en rosa stripe til venstre, blå nede, grønn til høyre og gul oppe.. det ser ut til at det er en pixel forskyvning på fargene.. :?

Fant service menyen på saken her, men den er ikke mye til hjelp.. Jeg kan bla i en lang liste med verdier, men det står ikke noe om hva de forskjellige verdiene er. På noen av dem så kommer det noe rødt, grønt eller blått bilde som kan minne om noe kalibreringsgreier. Ser ut som noe vertikale striper som blir tykker og tykkere.

Noen som har noen tips om hvordan man kan få fargene tilbake i sync? Er litt slitsomt å se på bildet slit det er nå.

Mvh,
    Daniel
    Har du kanskje mulighet til å ta et bilde som viser fenomenet?

Medlem siden
    Feb 2010
    Poster
    40
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Det kan jeg. Tok noen bilder av on-screen menyen - "fenomenet" vises ganske godt her. Det er samme greia når man f.eks ser film eller viser bilder.

Blir fort sliten i øynene av å se på dette, selv om det kanskje ikke vises så godt på film. Men når man er klar over at det er her, så er man kanskje mer oppmerksom på det enn besøket (som ikke vet om det) som er innom å ser film.

Vedlegg 61860
    Vedlegg 61861
    Vedlegg 61862

Edit: ser nesten ut som om blå skulle vært en pixel opp - og grønn en pixel til venstre..

Administrator Gorm sin avatar
    Medlem siden
    Dec 2002
    Sted
    Jessheim
    Poster
    14,041
    Takk & like
    Nevnt
    34 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Dette må du nok dessverre bare leve med. Det skyldes at de tre panelene (rødt, grønt og blått) ikke er montert nøyaktig nok på prismet. Ny projektor er nok billigere enn å forsøke å reparere dette, og projektoren er uansett så utdatert at det ikke er verd å bruke en eneste krone på den. Hadde det vært en nyere (mindre enn 5 år gammel) hjemmekino projektor ville det kanskje falt innunder reklamasjons-grunnlag, men jeg tviler på at det er tilfellet i business-/presentasjons markedet
    Mvh Gorm

ISF / THX kalibratør
    projektor, TV, grading-monitorer, display

Administrator Ak sin avatar
    Medlem siden
    Dec 2002
    Poster
    13,124
    Takk & like
    Nevnt
    1 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Enig med Gorm, dette er det dessverre lite å gjøre med.

Medlem siden
    Feb 2010
    Poster
    40
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Ja, hadde nesten regnet med noe sånt. Den er jo 10 år gammel, så det blir ikke brukt flere tusen på en service. Da invisterer man heller i en ny og får HD-oppløsning.

Uansett, takk for svar.

Medlem siden
    Feb 2010
    Poster
    40
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    En liten update..

Siden prosjektoren uansett var klar for å byttes ut tok jeg og en kammerat utfordringen med å skru opp saken og prøve å se hva vi fant inni der..

Som du sier Gorm, så var det 3 LCD paneler der som sto vinklet inn mot en prisme.. Disse hadde justeringsskruer for horisontal, vertikal og rotasjon rundt aksen..

Etter noen timer med prøving & feiling klarte vi faktisk å justere oss sånn høvelig inn igjen. Så det ser ut til at prosjektoren er verdig noen timer til i "kinoen"

Den blå er kanskje ikke 100% på rett plass, men synes absolutt ikke resultatet ble så ille med tanke på hvordan den var. Mulig man får prøve litt til nå som man har funnet metoden for å justere på saken

Vedlegg 62022 Vedlegg 62023 Vedlegg 62024

Administrator Gorm sin avatar
    Medlem siden
    Dec 2002
    Sted
    Jessheim
    Poster
    14,041
    Takk & like
    Nevnt
    34 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Jøss, det var ikke dårlig

Nyere projektorer har limte paneler, som dermed ikke kan justeres. Men her har du vært heldig ser jeg. :-)
    Mvh Gorm

ISF / THX kalibratør
    projektor, TV, grading-monitorer, display

Stikkord for denne tråden

Regler for innlegg

• Du kan ikke starte nye tråder
  • Du kan ikke svare på innlegg / tråder
  • Du kan ikke laste opp vedlegg
  • Du kan ikke redigere meldingene dine
  •