Valgets kval, projektor for 2. gang

Sponsorer:
Takk Takk:  0
Like Like:  0
Viser resultater 1 til 12 av 12
    Newcomer
    Medlem siden
    Nov 2008
    Poster
    5
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    (0% positive tilbakemeldinger)

Valgets kval, projektor for 2. gang

Jeg har bygget hjemmekino i kjellerstuen. Det er et fint rom på ca 17 m2 (4,7 x 3,5m), se forøvrig bildene under. Frem til nylig var jeg fornøyd med BenQ PE7700 da rommet er helt mørkt og 720p zoomet til 300cm bredde var helt topp. Jeg har slitt med gammel firmware og pærer som røyk og fargehjul som gikk i oppløsning. Jeg har kommet til enighet med BenQ men skal nå vurdere hvilken projektor jeg skal kjøpe.

Det er 2 ting jeg sliter med:

1. Avstand fra lerret (vegg) til linse er 400 cm (hvis jeg bruker takfestet jeg har), jeg kan evt. hente ut ca 20 - 30 cm ekstra ved å bygge boks så projektor står helt bak oppe ved taket).

2. LCD vs. DLP

Når man er vant til 133" bilde så blir det trist å gå ned til f.eks. 111" som er det jeg får til med w6000 med dagens monteringsløsning.

Jeg ser at får projektorer av de jeg har sett på gir meg noe større bilde enn f.eks. w6000 (jeg har ikke sett på LCD).

Hvis jeg nå skal investere i en skikkelig projektor uten å bruke mer enn 20.000,- hva bør jeg velge for å kunne fylle veggen - jeg vil gjerne ha et bilde på 120" og jeg vil helst kunne bruke dagens feste (linse på 400 cm fra vegg).

Jeg har lest litt om LCD vs DLP men klarer ikke så nok hverken for eller i mot noen av delene. Jeg har et 99% mørkt rom. Hva bør jeg velge?

Expert antiloop sin avatar
    Medlem siden
    Jun 2004
    Poster
    7,385
    Takk & like
    Nevnt
    2 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sony VPL-HW15

Newcomer
    Medlem siden
    Nov 2008
    Poster
    5
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0

Skeptisk

Sitat Opprinnelig postet av antiloop
    Sony VPL-HW15
    Takk for tipset - ser den scoorer bra, men jeg er av natur skeptisk til LCoS og andre priprietære teknologier der store aktører rømmer fra bordet. Sony selv har nylig akseptert et forlik ifbm LCoS teknologien i TV'er de har laget.

Intermediate tor rasmussen sin avatar
    Medlem siden
    Dec 2003
    Poster
    3,641
    Takk & like
    Nevnt
    2 post(er)
    AVtorget annonser
    1
    AVtorget feedback
    0
    Så hold deg til DLP.
    Jeg gikk for 2 uker siden fra BenQ PE7700 til Epson TW3500 LCD.
    Blir ikke LCD på meg igjen for å si det slik.

Administrator Gorm sin avatar
    Medlem siden
    Dec 2002
    Sted
    Jessheim
    Poster
    14,042
    Takk & like
    Nevnt
    34 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av DRD
    Takk for tipset - ser den scoorer bra, men jeg er av natur skeptisk til LCoS og andre priprietære teknologier der store aktører rømmer fra bordet. Sony selv har nylig akseptert et forlik ifbm LCoS teknologien i TV'er de har laget.

Hva er dette for svada?

Hva med DLP der Texas Instruments trekker i alle trådene, eller LCD der Epson kontrollerer hele markedet? Når det gjelder LCoS finnes det i alle fall to produsenter (Sony og JVC)

Å blande inn slik svada i projektorvalget blir bare for dumt! Spesielt med tanke på at teknologien du forkaster er den overlegne i markedet akkurat nå.

Innenfor budsjettet ditt er antakelig Sony HW15 det beste valget. Den vil gi beste kontrast, og best dynamikk i lyse scener. Av andre kandidater innenfor budsjettet er det vel bare Epson TW5000 som kan gjøre en skikkelig jobb i ditt rom. Og ja, det er et enormt sprang mellom TW3500 som Tor nevner, og TW5000. TW5000 har en grunnkontrast på 5000:1, altså over det dobbelte av din gamle projektor (eller over 3 ganger høyere enn TW3500). I tillegg har den dynamisk iris som løfter kontrasten mellom lyse og mørke scener kraftig. Det siste er av avgjørende betydning i din "hvite hule", for å oppnå noe som minner om dynamikk i mørke scener.
    Mvh Gorm

ISF / THX kalibratør
    projektor, TV, grading-monitorer, display

Intermediate JAMES HOWLET sin avatar
    Medlem siden
    Oct 2008
    Poster
    786
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    heia GORM. tror nok jeg hadde hørt på hans tips her, ikke mange som besitter hans erfaringer innen dette

Intermediate Eleanor sin avatar
    Medlem siden
    Jun 2009
    Poster
    714
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av DRD
    Det er kanskje denne saken du sikter til?

Har ikke lest eller sett noen til disse problemene på de Sony projektor modellene som er typisk brukt i hjemme kino sammenheng, så det er vel ikke en sammenlignbar problemstilling dette.

Ellers så er det vel mange DLP projektorer som også sliter med holbarheten på de mekaniske delene når de får de samme timetallene som disse Sony skjermene har fått. I Norge har man vel også 5 års med rekalmasjon på slike produkter.

Eneste fordelen med BenQ W6000 er vel den høye ansi kontrasten og høye lys styrken. Det kan komme godt med for store lerret i lyse lokaler. Litt rart at BenQ ikke gjør objektikken mere vidvinklet på disse modellene.

Medlem siden
    Dec 2002
    Sted
    Jessheim
    Poster
    14,042
    Takk & like
    Nevnt
    34 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Høy lysstyrke er absolutt å foretrekke i rom med dårlig blending av lys fra utsiden, men i en lystett hule med hvite vegger er det "drepen" for alt som minner om sortnivå. Hvite sidevegger så tett på bildeflaten betinger projektor med dynamisk iris, i hvert fall om man verdsetter godt sortnivå og opplevelse av dynamikk i mørke scener. W6000 har en nokså ubrukelig dynamisk iris, og i tillegg en grunnkontrast på sparsommelige 1000:1. Det fungerer dårlig så tett på hvite sidevegger.
    Mvh Gorm

ISF / THX kalibratør

Newcomer
    Medlem siden
    Nov 2008
    Poster
    5
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av Gorm
    Høy lysstyrke er absolutt å foretrekke i rom med dårlig blending av lys fra utsiden, men i en lystett hule med hvite vegger er det "drepen" for alt som minner om sortnivå. Hvite sidevegger så tett på bildeflaten betinger projektor med dynamisk iris, i hvert fall om man verdsetter godt sortnivå og opplevelse av dynamikk i mørke scener. W6000 har en nokså ubrukelig dynamisk iris, og i tillegg en grunnkontrast på sparsommelige 1000:1. Det fungerer dårlig så tett på hvite sidevegger.
    Tusen takk for fine svar. Ja det er artikkelen som skremte meg, men nå er jeg mer trygg.

Jeg vurderte w6000 men tatt i betraktning min "hvite hule" og en dårligere iris så revurderer jeg etter disse faglige rådene. Jeg har faktisk vurdert å "bygge om" rommet og male vegger og tak i en annen farge. Min vegg er malt med den matteste takmalingen.

Newcomer
    Medlem siden
    Nov 2008
    Poster
    5
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av Gorm
    Innenfor budsjettet ditt er antakelig Sony HW15 det beste valget. Den vil gi beste kontrast, og best dynamikk i lyse scener. Av andre kandidater innenfor budsjettet er det vel bare Epson TW5000 som kan gjøre en skikkelig jobb i ditt rom. Og ja, det er et enormt sprang mellom TW3500 som Tor nevner, og TW5000. TW5000 har en grunnkontrast på 5000:1, altså over det dobbelte av din gamle projektor (eller over 3 ganger høyere enn TW3500).
    Uten å endre på rommet jeg har (hvit hule men med 99% blending av lys) og med 400 cm fra "lerret" til linse, hvilken ville du valgt?

Sony HW15
    eller
    Epson TW5000

?

Medlem siden
    Dec 2002
    Sted
    Jessheim
    Poster
    14,042
    Takk & like
    Nevnt
    34 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Begge er svært gode kandidater. Vil du ha mest "trøkk" i bildet velger du HW15, men hvis du har et ønske om mest mulig korrekt fargegjengivelse velger du TW5000. Jeg holder en liten knapp på HW15 i ditt oppsett, pga det relativt store lerretet. HW15 har også ubetydelig viftestøy når lampen kjører på full spenning.
    Mvh Gorm

ISF / THX kalibratør

Grunnlegger lygren sin avatar
    Medlem siden
    Dec 2002
    Poster
    14,968
    Takk & like
    Blogginnlegg
    27
    Nevnt
    18 post(er)
    AVtorget feedback
    1
    (100.00% positive tilbakemeldinger)
    ...veldig gode tips fra Gorm her, kan istemme hans råd i denne saken, om det var noe poeng...

Stikkord for denne tråden

Regler for innlegg

• Du kan ikke starte nye tråder
  • Du kan ikke svare på innlegg / tråder
  • Du kan ikke laste opp vedlegg
  • Du kan ikke redigere meldingene dine
  •