Hvilken projektor?? Benq/Epson/Mitsubishi - Hjelp meg å bestemme

Sponsorer:
Takk Takk:  0
Like Like:  0
Viser resultater 1 til 12 av 12
    Intermediate gorg sin avatar
    Medlem siden
    Mar 2007
    Poster
    2,771
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    (0% positive tilbakemeldinger)

Hvilken projektor?? Benq/Epson/Mitsubishi - Hjelp meg å bestemme

Skal om ikke så altfor lenge gå til innkjøp av projektor, rammelerret 90", 10m hdmi og takfeste(eventuelt veggfeste).

Har aldri satt meg inn i projektorverden, men har bestemt meg for at det er neste steg.

De aktuelle kandidatene av ulike grunner har jeg funnet er følgende:

- Benq W5000 (Hvis den er å oppdrive når jeg skal kjøpe)
    - Epson EH TW2900
    - Mitsubishi HC5500

De viktigste kriteriene er at den skal være stillegående, lett å sette opp og ikke altfor komplisert å kalibrere.

Er vel verdt å si at jeg har Spyder Pro3 til å kalibrere, har iallefall brukt den til å kalibrere pc-skjermene mine.

Såvidt jeg har forstått det er gråhvitt lerret å foretrekke i en stue, hvor jeg ikke har 100% lyskontroll.

Kom gjerne med andre tips til en nybegynner

Intermediate tor rasmussen sin avatar
    Medlem siden
    Dec 2003
    Poster
    3,635
    Takk & like
    Nevnt
    2 post(er)
    AVtorget annonser
    1
    AVtorget feedback
    0
    Jeg har akkurat kjøpt Epson TW3500.
    BenQ krever for lang avstand til min stue.
    Den kommer ikke langt nok vekk fra lerret for å få de 2m brede bilde jeg skal ha.
    Så vurderte jeg TW2900, men synes det var få hundre opp til TW3500 som er opgitt med bedre kontrast.

Fordelen med Epson for meg er at den kan skrues rett i gamle takfestet.
    Så treffer lerret ved hjelp av lenshift som LCD-projektorene har.
    I tillegg har jeg en lys stue uten særlig lyskontroll utover et par blendingsgardiner.

Så mitt råd til deg er:
    BenQ hvis du har plass til å få plassert den. (Kreve lengre avstand fra projektor til lerret).
    Epson hvis du har et lyst rom/stue.

Medlem siden
    Mar 2007
    Poster
    2,771
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Takk for inputen, har ikke undersøkt om jeg har tilstrekkelig avstand mtp Benq projektoren.

Epson modellen skal være mulig å få opptil 110" hos meg mener jeg å ha lest.

Skal ha rundt 90", og det er ikke mer enn 4.5 meter bak til projektoren.

Noen som vet hvor mye HC5500 krever?

Medlem siden
    Mar 2007
    Poster
    2,771
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Benq W5000

90" (200 cm) Avstand: 362cm -486cm
    100" (220 cm) Avstand: 398,2cm -534,6cm

Det skal nok gå bra, mener at det er iallefall 4 meter bakover, må dobbelsjekke senere.

Mitsubishi HC5500

90" (200 cm) Avstand: 288cm -354cm
    95" (210 cm) Avstand: 302,4cm -371,7cm
    100" (220 cm) Avstand: 316,8cm -389,4cm

Medlem siden
    Mar 2007
    Poster
    2,771
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Har sjekket ut og tror det blir 3 meter + eventuelt 20cm, spørs hvilket oppheng jeg velger.

Så Benq W5000 er uaktuell.

Medlem siden
    Mar 2007
    Poster
    2,771
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Vedlegg 61410

AVshop.no / B-TECH Universal veggfeste projektor

B-Tech BT885

Noen som har erfaring med denne type veggfeste?

Medlem siden
    Dec 2003
    Poster
    3,635
    Takk & like
    Nevnt
    2 post(er)
    AVtorget annonser
    1
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av gorg
    Har sjekket ut og tror det blir 3 meter + eventuelt 20cm, spørs hvilket oppheng jeg velger.

Så Benq W5000 er uaktuell.
    Akkurat samme skjedde med meg.
    Hadde bestemt meg for W5000, men fikk ikke lang nok kastelengde.

Har montert TW3500 i dag, og skal kjøre første testfilm nå i kveld.
    Kommer tilbake til mine inntrykk.

Medlem siden
    Dec 2003
    Poster
    3,635
    Takk & like
    Nevnt
    2 post(er)
    AVtorget annonser
    1
    AVtorget feedback
    0
    Nå blir det litt "dobbelpost", glemte det var denne tråden jeg skrev i igår.

Vel:
    Jeg fikk denne montert opp i går, og mine aller første inntryk er:

- Egentlig litt skuffet. Projektorhistorikken min er Infocus X1 -> BenQ PE7700 -> nå TW3500
    Altså, jeg har gått fra 2 DLP til min første lcd.

- Jeg har også gått fra HD-Ready, til full HD. Men wow-opplevelsen uteble. Så film i går i modus x.v Color. Skal sies jeg har vanlig stue med blendingsgardiner, men ser selvsagt ikke film før det er mørkt ute.
    Men det som skuffet meg er, sort er mere mørk mørk blå.
    Fargene opplever jeg som alt for tamme. Trodde først filmen skulle være litt dus, men til og med 20th century fox logoen var blek gul.

-En pixelforskyvning til venstre og en opp på magentafargen. En Pixelforskyvning til høyre og en ned på grønfargen.
    (Etter hva jeg har forstått kan man nærmest ikke regne med en lcd-projektor i denne prisklassen som har de 3 lcdpanelen perfekt justert, men det skuffer litt).
    LCD Panel alignment

- Stor og tung. Et skikkelig beist (i negativ forstand i og med at den henger i stuen)

- Postivt er når at den er super stille. Jeg sitter rett under den, og viften kan ikke høres. Heller ikke hvis jeg skrur den opp hastigheten på viften sjenerer den meg.

- Epson har jo en lampegaranti som gjør at man er skodd for mye kino uten bekymringer.

Jeg regner med denne oppgraderingen er som med mange andre. Man får ikke wow-opplevelsen av forbedringene. Men hvis man går tilbake til et dårligere produkt, så åpenbarer forskjellene seg.
    (Som den gang jeg gikk fra en 2.500,- Yamana dvd-spiller opp til Denon 3910. Først syntes jeg ikke forskjellen var noe særlig. Så ble 3910 brukt noen måneder, og sendt til oppgradering. Dermed ble gamle Yamahaen koblet til igjen, og jeg syntes da Yamahaens bilde var rimelig dårlig. Trodde det var noe galt med kabel, projektor, innstilling eller noe. Men det var bare forskjellene som viste seg).

Så noen spørsmål.
    1.
    En av grunnene til at jeg kjøpte LCD denne gang var behovet for lensshift.
    Men er TW3500 virkelig så dårlig som min?
    Når jeg har stilt høyden på bildet, og skal stille bildet sideveis, så "detter" bildet nedover for hver gang jeg justerer sideveis.

2.
    Hvorfor har ikke LCD-projektorene i innstillingene mulighet for å skyve de 3 forskjellige panelen i software?
    Når jeg har magenta rød som er en opp, og en til venstre, så bør det jo være lett for software og flytte pixlene ned til høyre i panelet.

3.
    Har hørt at LCD skulle være DLP overlegen på farger. Jeg synes den rett og slett er blass. Er det pga x.v. Color mode, eller forventet jeg for mye?'

Håper denne projektoren "vokser" på meg og gleden kommer etter hvert.
    For slik det er nå er jeg 110% sikker på at neste projektor skal være DLP igjen.
    Savner virkelig å ha ETT panel som viser fargene hvor de hører hjemme, og slippe risikoen for å få 3 LCD-paneler som ikke er helt korrekt.

(Synes også fargene på mine DLPer var mye bedre, men det er vel for tidlig å uttale seg om i og med at projektoren kun er brukt 3-4 timer i Livingroom og x.v. Color modusene).

Administrator Gorm sin avatar
    Medlem siden
    Dec 2002
    Sted
    Jessheim
    Poster
    14,041
    Takk & like
    Nevnt
    34 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    På nyere Epson projektorer er "xvColor" ment for nettopp xvColor, og alt annet vil se undersaturert ut. Prøv fargerom "Normal" i stedet. På alle de siste enhetene jeg har kalibrert har "Normal" vært satt opp med tilnærmet perfekt fargerom.
    Mvh Gorm

ISF / THX kalibratør
    projektor, TV, grading-monitorer, display

Medlem siden
    Mar 2007
    Poster
    2,771
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Ting tyder på at det blir Epson TW 2900 på meg.

Håper ikke det blir samme opplevelse som du har, men det skal ikke mye til, da jeg har en gammel LG lcd tv, og tror forbedringene blir store.

Håper det ordner seg for deg Tor når du får kalibrert litt ytterligere.

Spørsmål til Gorm:

Har du kalibrert noen av TW2900? Hva er inntrykket ditt?
    Nå går jeg fra en 42" LG tv med elendig sortnivå og gammel lcd teknologi..

EDIT: Ser ut som at det blir Plano P91 Deluxe rammelerret med grå duk

Administrator Gorm sin avatar
    Medlem siden
    Dec 2002
    Sted
    Jessheim
    Poster
    14,041
    Takk & like
    Nevnt
    34 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Mitt førsteinntrykk var at det er utrolig at det finnes projektorer med helt korrekt fargerom i denne prisklassen! Som på alle Epsons projektorer, så er gråskalaen "ok" ut av esken, men det er kun når man kjører full spenning på lampen. Skal man bruke økonomi-modus (som de fleste gjør) skifter fargetemperaturen totalt, slik at gråskalakalibrering er tvingende nødvendig.
    Sortnivå og kontrast er vel omtrent på nivå med "gode gamle" TW1000, så TW2900 henger ikke med på de enorme kontrastforbedringene Epson har oppnådd på sine dyrere modeller (TW5000, TW4400 og TW5500).

Til prisen er TW2900 en veldig god projektor, men koster du på det dobbelte oppnår du også en helt annen dynamikk (kontrast) og bildedybde i filmene.
    Mvh Gorm

ISF / THX kalibratør
    projektor, TV, grading-monitorer, display

Grunnlegger lygren sin avatar
    Medlem siden
    Dec 2002
    Poster
    14,968
    Takk & like
    Blogginnlegg
    27
    Nevnt
    18 post(er)
    AVtorget feedback
    1
    (100.00% positive tilbakemeldinger)
    ...hmm, trodde det var kun på TW5500 at "Normal"-modus gå korrekt fargerom Gorm, på alle de øvrige av de nye modellene (TW2900, 3500 og 4400) er en låst til x-v-modus for riktig fargerom (og ingen mulighet for videre kalibrering), og "Natural" med kraftig oversaturert fargerom (men mulighet for kalibrering, men samtidig helt umulig å komme i mål)... Kan det være så stor forskjell fra serie til serie da?

Stikkord for denne tråden

Regler for innlegg

• Du kan ikke starte nye tråder
  • Du kan ikke svare på innlegg / tråder
  • Du kan ikke laste opp vedlegg
  • Du kan ikke redigere meldingene dine
  •