Feste Anamorfisk linse.

Sponsorer:
Takk Takk:  0
Like Like:  0
Viser resultater 1 til 9 av 9
    Intermediate
    Medlem siden
    Feb 2003
    Poster
    1,538
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    (0% positive tilbakemeldinger)

Feste Anamorfisk linse.

Vurderer tanken på å gå over til 2.35:1 lerret og Anamorfisk linse. Tenkte på Prismasonic sine i 5000 serien. Synes 18k får være nok for en linse og man får vel bra kvalitet også eller?
    Men jeg lurer på hvordan man fester denne linsen? Projektoren (JVC 350) står på en DIY hylle.

Active
    Medlem siden
    Apr 2003
    Poster
    354
    Takk & like
    Nevnt
    1 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Prismasonic sine anamorfiske linser kommer med festebrakett som kan festes i samme høyde som bunnen på projektoren i de fleste tilfeller. For din del vil vel det si at du kan feste denne på hyllen foran din projektor, enten på den delen av hyllen som allerede stikker ut foran projektoren eller ved å øke dybden på hyllen.

Har selv en FE1400R som en tidligere modell og et lite tips er å sørge for et skikkelig feste. Kombinasjonen av brukbar vekt og store krav til nøyaktig plassering gjør at det kan være greit å sikre at den ikke kommer ned av seg selv, eller at den lett kan forskyve seg under bruk. Spesielt siden du har planlagt å kjøpe den manuelle varianten (ut fra prisen du nevner).

Er ikke sikker på i hvilken grad du ser for deg å ofte skifte mellom 16:9 og 2.35:1 eller hvor lett det er å komme til projektoren din, men basert på personlig erfaring ville jeg vurdert å bruke noen kroner ekstra på å få modellen med remote. Nå er det jo mulig å ettermontere, så det er jo mulig på gjøre seg noen erfaringer først.

Gøran

Intermediate
    Medlem siden
    Feb 2003
    Poster
    1,538
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Ok. Da må jeg nok lage en ny hylle siden den jeg har er akkurat like dyp som projektoren.

Kommer lett til projektoren, kan faktisk nå den fra sofaen uten å strekke meg så veldig langt. Så jeg kan først prøve med den manuelle utgaven og heller oppgradere med remote kittet hvis det blir for stress å gjøre det manuelt.

Er det noe annet jeg bør tenke på? Har nå et lerret some er 221cm bredt (100") og tenkte og gå for 265cm bredde på 2.35 lerrete. Zoomen på projektoren står vel på ca. 1.5x og går til 2x. Hvordan vil linsen påvirke zoomen på projektoren?

Intermediate
    Medlem siden
    Feb 2003
    Poster
    1,538
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Lurer på en ting til som sikkert Gorm eller Lygren kan svare på siden de har vært borti det meste av lerret og projektorer.

Vil min jvc 350 være lyssterk nok for en størrelse på 265cm?
    En kompis har en 750 med 3 meter 16:9 lerret og den har samme lysstyrke med iris helt åpen og pæren i high modus som min har med iris i posisjon 4 og pæren i normal modus.
    Min pj har gått snart 1100 timer mens hans har bare gått 150 timer, så min har i tillegg mistet endel lysstyrke pga timeantallet.

Begge har forøvrig batcave.

Jeg kan jo kjøre pæren i high modus, men vil helst unngå det pga viftestøy siden jeg kjører viften på high alltitude og projektoren er ganske nærme der jeg sitter.

Grunnen til jeg kjører viften på full speed er at jeg lett kan se 2-3 filmer i slengen. Det står ingen plass at det har noe å si på jvc'en, men i Benq manualen til W5000 så anbefaler ivertfall de at man kjører viften på denne modus hvis projektoren skal stå på i flere timer eller om man bor i Afrika . Jeg har alltid hatt den formening om at det er bedre med mye kjøling enn for lite.

Grunnlegger lygren sin avatar
    Medlem siden
    Dec 2002
    Poster
    14,968
    Takk & like
    Blogginnlegg
    27
    Nevnt
    18 post(er)
    AVtorget feedback
    1
    (100.00% positive tilbakemeldinger)
    Du får jo typisk 10-15% mer lys ved bruk av en anamorfisk linse. Jeg synes på ingen måte HD350 skal ha noe issue med 265cm bredde i så måte - tror lett du kan gå opp til 300cm bredde om du har plass også...

Intermediate Andreas21 sin avatar
    Medlem siden
    Oct 2006
    Sted
    Drammen
    Poster
    3,730
    Takk & like
    Nevnt
    16 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Jeg har 3m bredt lerret og HD950, så det er ikke noe prob med 350. Eneste minuset er at jeg må kjøre pæren i high mode, da jeg syns normal mangler litt pop.
    Mvh Andreas

THX II kalibratør. Projektor/TV.
    Software: Calman Pro og Lightspace
    Colorimeter: Klein K10A Spectroradiometer: Jeti 1501
    TPG: Murideo Fresco Six G og DVDO

Intermediate Andreas21 sin avatar
    Medlem siden
    Oct 2006
    Sted
    Drammen
    Poster
    3,730
    Takk & like
    Nevnt
    16 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av Razor
    Lurer på en ting til som sikkert Gorm eller Lygren kan svare på siden de har vært borti det meste av lerret og projektorer.

Vil min jvc 350 være lyssterk nok for en størrelse på 265cm?
    En kompis har en 750 med 3 meter 16:9 lerret og den har samme lysstyrke med iris helt åpen og pæren i high modus som min har med iris i posisjon 4 og pæren i normal modus.
    Min pj har gått snart 1100 timer mens hans har bare gått 150 timer, så min har i tillegg mistet endel lysstyrke pga timeantallet.

Begge har forøvrig batcave.

Jeg kan jo kjøre pæren i high modus, men vil helst unngå det pga viftestøy siden jeg kjører viften på high alltitude og projektoren er ganske nærme der jeg sitter.

Grunnen til jeg kjører viften på full speed er at jeg lett kan se 2-3 filmer i slengen. Det står ingen plass at det har noe å si på jvc'en, men i Benq manualen til W5000 så anbefaler ivertfall de at man kjører viften på denne modus hvis projektoren skal stå på i flere timer eller om man bor i Afrika . Jeg har alltid hatt den formening om at det er bedre med mye kjøling enn for lite.
    Du trenger ikke kjøre i high mode selv om du bruker den 10 timer i strekk hver dag. Og du er da vant til litt viftestøy og bare kjør pæren i high mode uten high altitude. Jeg har brukt alle mine JVC i high mode uten high altitude og mine går også mange timer i strekk innimellom og jeg har aldri hatt kjøleproblemer...
    Mvh Andreas

THX II kalibratør. Projektor/TV.
    Software: Calman Pro og Lightspace
    Colorimeter: Klein K10A Spectroradiometer: Jeti 1501
    TPG: Murideo Fresco Six G og DVDO

Active HKviking sin avatar
    Medlem siden
    Mar 2007
    Poster
    448
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Min projector står på hver kveld i ca 5 timer. Normalt står viften på lav hastighet og vanlig rom temperatur nå som det er mellom 22 - 29 grader ute er ca 24 grader inne. Ingen problem med det.

Intermediate
    Medlem siden
    Feb 2003
    Poster
    1,538
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Takker for svar. Skulle gjerne hatt 3 meter men det blir litt problemer med plasseringen da avtrekksvifta for luftekanalen vil komme i veien og så vil det ikke bli plass til høyttalerene.
    Så det blir nok ett DreamScreen V3 BrightWhite CineScope ProCurve 2.35:1 265cm på meg.

Uff, blir dyrt dette her, linse, lerret + phillips BD spiller

Stikkord for denne tråden

Regler for innlegg

• Du kan ikke starte nye tråder
  • Du kan ikke svare på innlegg / tråder
  • Du kan ikke laste opp vedlegg
  • Du kan ikke redigere meldingene dine
  •