Epson TW3500 vs Sony VPL-HW10

Sponsorer:
Takk Takk:  0
Like Like:  0
Viser resultater 1 til 11 av 11
    Newcomer
    Medlem siden
    Jan 2010
    Poster
    14
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    (0% positive tilbakemeldinger)

Epson TW3500 vs Sony VPL-HW10

Hei!

Dette blir min første prosjektor..

Jeg skal kjøpe meg en ny prosjektor til hjemme kino bruk. Rommet har lyse farger så det kommer til og være noe refleksjoner, sol/kunstig lys er ikke noe problem.

Men jeg lurer på vilke av disse to prosjektorene som ville gjøre jobben best? Pris forskjelden er ikke så skremmende heller.

Har lest så mye bra om Sony's prosjektor, men er den verdt de ekstra lappene?...

Eventuelt andre prosjektorer som ville kunne gjøre en god jobb i samme prisklasse. (16k er min topp)

Dessuten har jeg også vurdert INVIDEO Rammelerret 250x147, noen som har erfaring med dette lerretet?

Takker for hjelpen.

Edit:

En anna ting jeg lurer på er hvor mye vil skråstilling av prosjektoren slå inn på bildekvalitet? Det vil jo tilsi at lyset må kastes lengere på en side enn den andre, så vil dette skape forskjeld i lys styrken på bilde eller andre problemer?

Har målt litt på det rommet jeg har nå og jeg må skråstille for og fylle et NVIDEO Rammelerret 250x147 lerret ifølge projectorcentral, avstanden fra sitteplass til lerret vil bli ca 3 meter slik jeg har planer om og sette det opp nå. Har muligheten til og ommøblere kraftig og bruke lengden på rommet, da vil jeg få en kaste avstand på ca 4 meter rett på lerretet, men sitteplassene vil ikke komme så alt for mye lengere ifra.

Vet det kommer til og bli et ubrukelig stort lerret i dette lille rommet, men jeg skal flytte om noen mnder og da vil jeg få et mye større rom og gå på, så da vil jeg ha en mye større frihet i prosjektor avstand, og avstand fra sitteplass til lerret (ca 6-7 meter lengde på rommet, skal få målt litt mer nyaktig senere). Så jeg kjøper dette med tanke på og bruke det i denne settingen, men har lyst til og få det meste mulig ut av det mens jeg er her jeg er til jeg skal flytte.

Har allerede svidd noen pizzaer på og lese meg opp på prosjektorer og lerret uten og bli videre klok på all informasjonen, så noen visdoms ord vil bli satt stor pris på.

Administrator Gorm sin avatar
    Medlem siden
    Dec 2002
    Sted
    Jessheim
    Poster
    14,041
    Takk & like
    Nevnt
    34 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Hva mener du med "skråstilling" av projektoren? Disse projektorene har lens-shift, slik at moderat plassering "off-senter" går helt fint. Hvor langt unna senter i lerret må du plassere projektoren?
    Mvh Gorm

ISF / THX kalibratør
    projektor, TV, grading-monitorer, display

Newcomer
    Medlem siden
    Jan 2010
    Poster
    14
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Jeg mener off-senter, og vil bli ca 2 meter ut fra senter.

Men jeg tipper det vil bli alt for langt ut fra midten til at det vil fungere, så da blir det nok ommøblering.

Administrator Gorm sin avatar
    Medlem siden
    Dec 2002
    Sted
    Jessheim
    Poster
    14,041
    Takk & like
    Nevnt
    34 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    2 meter ut fra senter (sideveis) kan du bare glemme. Det går ikke med noen hjemmekino-projektor jeg kjenner til. En halvmeter kan du kanskje klare, hvis du ikke trenger å bruke vertikal lens-shift. Bruker du lens-shift begge veier (horisontalt og vertikalt) vil begge få kraftig redusert arbeidsområde. Å "vri" projektoren mot lerretet kan du bare glemme, med mindre du kan leve med en bildeflate som er "en halv meter" høyere på den ene siden
    Mvh Gorm

ISF / THX kalibratør
    projektor, TV, grading-monitorer, display

Newcomer
    Medlem siden
    Jan 2010
    Poster
    14
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    hehe, høres ikke ut som noe jeg vil satse på nei, så som sakt blir det nok ommøblering, da vil jeg få 3.8 meter fra linse til lerret, og vil sitte med nesa noe nermere, men rett forran. Dette skal gå greit da projectorcentral sier at jeg kan komme så nærme som 3.16 meter fra lerrete med 2.11x zoom som TW3500 har.

Så sånn sett dekker jo TW3500 godt det jeg trenger, men jeg sliter litt med og finne en god test/rewiev av prosjektoren, annet enn en måling av lygren hvor han slaktet denne prosjektoren, mens du Grom sier at den er god, men i samme innleg komenterer du at Sony's HW10 er noe dyrer men enn bedere prosjektor.

Målings tråden:
    http://avforum.no/forum/digitale-pro...eh-tw3500.html

Intermediate tor rasmussen sin avatar
    Medlem siden
    Dec 2003
    Poster
    3,637
    Takk & like
    Nevnt
    2 post(er)
    AVtorget annonser
    1
    AVtorget feedback
    0

Grunnlegger lygren sin avatar
    Medlem siden
    Dec 2002
    Poster
    14,968
    Takk & like
    Blogginnlegg
    27
    Nevnt
    18 post(er)
    AVtorget feedback
    1
    (100.00% positive tilbakemeldinger)
    zNewbe; dessverre viser det seg at måleapparatet jeg har benyttet på TW3500 ikke målte riktige verdier av blått, så gråskalaen på TW3500en er tydeligvis veldig god! I tillegg er fargerommet veldig bra. Farger og gråskala er med andre ord det som taler for TW3500. Det som imidlertid taler for HW10 er langt bedre sortnivå, typisk 5000:1 native ++ mot 1000:1 på TW3500. Irisen på HW10 er også veldig god, både lydløs og svært rask, også etter mitt syn noe bedre enn på TW3500 selv om Epsons iris også er relativt god. Videre er HW10 veldig god til også å detaljere mørke scener, der Epsons labre sortnivå rett og slett ikke strekker til selv om gammahåndteringen som sådan ikke nødvendigvis står nevneverdig tilbake på Epsonen.

Ulempen med HW10 er jo at fargene er oversaturert, og ikke kan justeres inn...

Verdt også å nevne at Sony er svært gode på panelkonvergens, og ikke minst at pikselstrukturen er svært tett, noe som kan være et poeng på korte sitteavstander. Det er videre slik at lysutbyttet på begge er bra, tror de om lag leverer det samme i så måte...

Ulemper og fordeler med begge varianter, jeg hadde personlig aldri kunnet leve med sortnivået fra TW3500, men i en stue der en kanskje som oftest har på lyset litt når en ser film vil jo Epsonen kanskje være den foretrukkede projektoren ettersom fargene tross alt sitter som et skudd!

Newcomer
    Medlem siden
    Jan 2010
    Poster
    14
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Vel, var vel ikke at jeg ikke fant noen når jeg søkte tor, mer at jeg ikke fant en jeg synest var utfyllende og dro nok sammenligninger.

Den reviewen jeg har fått messt ut av er : Epson Home Cinema 8100 Home Theater Projector

Og ut ifra hva jeg har lest er det en god prosjektor, så da er det vel bare og bestille og venter. Har jo altids angrerett visst det skulle vise seg og være en tabbe.

Men tilbake til lerret, etter det jeg har skjønnt har jeg valgt riktig med et grått lerret ettersom jeg skal bruke det i et lyst malt rom, det vil vel også gi meg muligheten til og ha variert lysforhold i tillegg?

Newcomer
    Medlem siden
    Jan 2010
    Poster
    14
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Takk lygren

Dette vil jo bli brukt i en stue, så noe lys vil det nok komme strømmende til. Så som sakt blir jeg og bestille Epson og se selv, er jo strengt talt ingen annen måte og bestemme seg for om mann liker det eller ikke ^^ Håper jo også at et greyvision lerret skal hjelpe på sortnivået kansje?

Grunnlegger lygren sin avatar
    Medlem siden
    Dec 2002
    Poster
    14,968
    Takk & like
    Blogginnlegg
    27
    Nevnt
    18 post(er)
    AVtorget feedback
    1
    (100.00% positive tilbakemeldinger)
    ...en grå duk vil også tiltrekke seg mindre av det omkringliggende lyset, så det er å anbefale i alle tilfelle... Du har mer enn nok lys fra en TW3500 i alle tilfelle!

Newcomer
    Medlem siden
    Jan 2010
    Poster
    14
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Vel, da er det bare og smøre seg med tolmodighet og vente på at godsakene skal leveres. Hater denne delen :cry:

Stikkord for denne tråden

Regler for innlegg

• Du kan ikke starte nye tråder
  • Du kan ikke svare på innlegg / tråder
  • Du kan ikke laste opp vedlegg
  • Du kan ikke redigere meldingene dine
  •