Hakking ved panorering på projektorer

Sponsorer:
Takk Takk:  0
Like Like:  0
Side 1 av 3 1 2 3 SisteSiste
Viser resultater 1 til 20 av 48
    Newcomer
    Medlem siden
    Jan 2010
    Poster
    3
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    (0% positive tilbakemeldinger)

Question Hakking ved panorering på projektorer

Jeg har har lagt merke til at mange projektorer sliter voldsomt ved panorering, jeg var innom hifiklubben og sjekket ut testvinneren BenQ w6000.
    Dennne var montert i testrommet og var ikke så veldig imponert da panoreringen var hakkete og ikke flytende slik som man vil forvente fra en testvinner.

På spørsmål om dette fikk jeg et minde en tilstrekkelig svar det var det "digitale H..." dette er ikke et godt nok svar. og syntes at det var lite eller ingen hjelp i svarene som jeg fikk fra ekspertene.....

jeg lurer derfor på om det er noen som har løsning eller svar på dette, føler ikke at jeg burde akseptere slike forstyrrende elementer i et ellers meget bra bilde.

Er det billed behandlinmgen i projektoren som skaper dette eller er det signalkilden slik som spillere etc.

Samme problem kan sees på mange flat tv av større størrelser.

Jeg syntes at det er utrolig irriterende og ville bli meget skuffet hvis jeg fikk det i hjemme kinoen min.....

Alle råd og vink ang dette mottas med takk

Hva gjør man for å eliminere dette ?
    Eventuelt unngå det helt?

Geordie

Intermediate marsboer sin avatar
    Medlem siden
    Dec 2005
    Poster
    3,764
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    3 stikkord:
    Skru av bildeprosesseringen!

Min HW15 har strøkne panoreringer, men dessverre vet sjelden butikkene hvordan disse bør settes opp for å få optimal ytelse.

Newcomer
    Medlem siden
    Jan 2010
    Poster
    3
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0

Skru av billed prosseseringen ?

Takk den var rask..
    Hvilken effekt vil dette ha på kvaliteten på bildet ?

Jeg har ikke så volsomt med erfaring og håper på å unngå de største fallgruvene som finnes.....

Intermediate
    Medlem siden
    Jan 2004
    Poster
    1,066
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av marsboer
    3 stikkord:
    Skru av bildeprosesseringen!

Min HW15 har strøkne panoreringer, men dessverre vet sjelden butikkene hvordan disse bør settes opp for å få optimal ytelse.
    Hvor strøkne da? FLyter det helt glatt på BD? HAdde vært interressant å vite hva slags oppsett du hadde HW og SW messig.

Intermediate
    Medlem siden
    Jul 2007
    Poster
    1,276
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    24 fps er langt fra nok til å vise panoreringer jevnt. Med slike kilder vil du ikke ungå hakking og å skru av prosesseringen vil ikke hjelpe deg, så dette rådet er villedene. Hverken HW15 eller noen andre projektorer kan gi deg "strøkne panoreringer". Årasaken til at dette synes å være ett større problem for projektorer enn på TV`er er enkelt nok størrelsen på bildet. I tillegg har de fleste TV`er en eller annen form for Frame Interpolation, noe som er mindre utbredt på projektorer. Pr. i dag er kansje Sonys Motion Flow den beste løsningen. Dette er tilgjengelig på VW80 og VW85.

Medlem siden
    Dec 2005
    Poster
    3,764
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Jo panoreringer går jevnt på gode projektorer!

Om du tenker på at du unngår det faktum at det kun er 23.976 bilder i sekundet på film så har du helt rett i at det gjør du ikke - men det endrer ikke det faktum at det ikke er ujevne panoreringer som sjenerer på noe vis likevel. Med andre ord sier ikke jeg at man får 100fps silkeglatte bevegelser med gode projektorer, men man får så glatte at jeg ikke kan forstå at noen kan sjeneres av noe hakking selv med bare 23.976 bilder i sekundet, selv om det alltid vil være noen scener i enkelte filmer som er filmet på en slik måte at man ikke har tatt hensyn til den lave frameraten, f.eks i The Rock er det noen slike scener. Men det er fremdeles ikke slik at det oppleves noe verre på projektor enn på TV og det er kilden som er problemet ikke projektoren.

Den typen hakking jeg fort tenker på nå, dvs av den sjenerende sorten, er om 24fps vises som 60fps, da får man ujevne panoreringer. Det og om man aktiverer motion flow teknikker som som regel gir elendig resultat både når det gjelder noe ujev flyt og bildemessige artifacts. Jeg har i hvertfall ikke sett noen FI-løsninger med egne øyne som klarer å produsere 100% jevn flyt, selv om 24p fremstår glattere.

Om det virkelig hakker på BD så er som regel hovesynderen at 23.976 vises som 59.97Hz (eller 24.00Hz), enten ut fra kilde eller internt "juks" i projektoren.

Intermediate
    Medlem siden
    Apr 2005
    Poster
    542
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Jeg personlig synes at BD 24fps hakker mer enn det burde.
    Hvis jeg slår av 4:4 Pulldown og sette på Frame Interpolation på TW-5000 så går dette MYE glattere.

Problemet med frame interpolation er at det ikke fungerer 100% og man kan få noe "grums" i bildet.

Synes at HD standarden kunne gå bort fra 24fps og heller øke antall bilder istedet for å øke oppløsningen.
    Elektronikk: | Onkyo TX-NR818 | Emotiva XPA-5 | 3xBehringer EPX4000 | MiniDSP | Behringer FBD2496 |
    Høyttalere : | Fusion Tempest 12 | Fusion Alchemy 8 MTM | Fusion Alchemy 8 | 2xCelestion FTR18-4080HDX | 2xAurasound NS18 |
    Bilde: | TW-5000 | Adeo Lerret |

Intermediate
    Medlem siden
    Jan 2004
    Poster
    1,066
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0

Om du tenker på at du unngår det faktum at det kun er 23.976 bilder i sekundet på film så har du helt rett i at det gjør du ikke - men det endrer ikke det faktum at det ikke er ujevne panoreringer som sjenerer på noe vis likevel. Med andre ord sier ikke jeg at man får 100fps silkeglatte bevegelser med gode projektorer, men man får så glatte at jeg ikke kan forstå at noen kan sjeneres av noe hakking selv med bare 23.976 bilder i sekundet, selv om det alltid vil være noen scener i enkelte filmer som er filmet på en slik måte at man ikke har tatt hensyn til den lave frameraten, f.eks i The Rock er det noen slike scener. Men det er fremdeles ikke slik at det oppleves noe verre på projektor enn på TV og det er kilden som er problemet ikke projektoren.

Den typen hakking jeg fort tenker på nå, dvs av den sjenerende sorten, er om 24fps vises som 60fps, da får man ujevne panoreringer. Det og om man aktiverer motion flow teknikker som som regel gir elendig resultat både når det gjelder noe ujev flyt og bildemessige artifacts. Jeg har i hvertfall ikke sett noen FI-løsninger med egne øyne som klarer å produsere 100% jevn flyt, selv om 24p fremstår glattere.

Om det virkelig hakker på BD så er som regel hovesynderen at 23.976 vises som 59.97Hz (eller 24.00Hz), enten ut fra kilde eller internt "juks" i projektoren.
    Hva slags oppsett kjører du på HTPC marsboer? Har prøvd en haug av innstillinger og oppsett men når jeg setter Oppdateringen på 24Hz så dukker det opp med noen minutters mellomrom en irriterende slow motion lignende hakking som kanskje varer i et par sekunder. Interessant å høre hva slags oppsett du har eller andre har som virker greit med 24Hz.

Medlem siden
    Dec 2005
    Poster
    3,764
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    På filmer som kjører 23.976 så setter jeg oppdateringsfrekvensen til 23Hz i Windows (viktig at du gjør det i Windows og ikke via ATI-driverne)
    23Hz er det samme som 23.976, men Windows 7 støtter kun visning av hele Hz rent GUI-messig.

På enkelte filmer, helst konserter på BD, må du kjøre 24.00Hz, jeg har kun én slik konsert.

Andre 1080i BD må du kjøre 29.97 eller med andre ord 59.94Hz på. Dette er 59Hz innstillingen i Windows om du har et ATI-kort.

Enkelte BD har også 50i, dvs at 1080p50 er en fornuftig innstilling.

Det er med andre ord ikke noe magisk som gjøres, annet enn å sørge for å kjøre 23hz på refresh rate, men som sagt, ikke sett dette i ATI-driveren, bare i Windows.

Intermediate
    Medlem siden
    Apr 2005
    Poster
    542
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    På filmer som kjører 23.976 så setter jeg oppdateringsfrekvensen til 23Hz i Windows (viktig at du gjør det i Windows og ikke via ATI-driverne)
    23Hz er det samme som 23.976, men Windows 7 støtter kun visning av hele Hz rent GUI-messig.

På enkelte filmer, helst konserter på BD, må du kjøre 24.00Hz, jeg har kun én slik konsert.

Andre 1080i BD må du kjøre 29.97 eller med andre ord 59.94Hz på. Dette er 59Hz innstillingen i Windows om du har et ATI-kort.

Det er med andre ord ikke noe magisk som gjøres, annet enn å sørge for å kjøre 23hz på refresh rate, men som sagt, ikke sett dette i ATI-driveren, bare i Windows.
    Vet du om disse instillingene gjelder for Nvidia kort også?
    Når jeg setter 24Hz i Windows så viser Projektoren 24 Hz også.
    Det samme gjelder for 50Hz og 60Hz.

Tror jeg må hjem å teste litt...
    Elektronikk: | Onkyo TX-NR818 | Emotiva XPA-5 | 3xBehringer EPX4000 | MiniDSP | Behringer FBD2496 |
    Høyttalere : | Fusion Tempest 12 | Fusion Alchemy 8 MTM | Fusion Alchemy 8 | 2xCelestion FTR18-4080HDX | 2xAurasound NS18 |
    Bilde: | TW-5000 | Adeo Lerret |

Intermediate
    Medlem siden
    Jan 2004
    Poster
    1,066
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0

23Hz Har jeg ikke testet. Utrolig nok! Har justert oppdateringsfrekvensen i forhold til kildematerialet. At jeg får de rykningene kan det være rett og slett matematikken som ikke går opp i forhold til 23.976 og 24Hz mon tro?
    Om dette virker så vanker det en kos til Marsboern

Intermediate
    Medlem siden
    Jan 2004
    Poster
    1,066
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av Strike Ace

Får du den rykkinga jeg prater om Striky?

Medlem siden
    Dec 2005
    Poster
    3,764
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0

Ja, det gjelder for alle skjermkort i Windows 7, men om det fungerer som det skal på Nvidia kan jeg ikke si siden jeg ikke har testa.
    På ATI-kort er flawless bildeflyt enkelt å oppnå (dvs flyt som en god blu-ray spiller) bare man er nøye på å akkurat matche kildematerialet.

Intermediate
    Medlem siden
    Jul 2007
    Poster
    1,276
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Nei. Panoreringer går ikke nødvendigvis jevnt på noen projektorer, eller TV`er for den saks skyld. Kilden er problemet, ikke projektoren.

Om du tenker på at du unngår det faktum at det kun er 23.976 bilder i sekundet på film så har du helt rett i at det gjør du ikke - men det endrer ikke det faktum at det ikke er ujevne panoreringer som sjenerer på noe vis likevel.
    Det er din subjektive oppfatning og bør ikke av noen leses som facts. 24 fps er altfor lite til å sikre god bevegelse i bildet.

Med andre ord sier ikke jeg at man får 100fps silkeglatte bevegelser med gode projektorer, men man får så glatte at jeg ikke kan forstå at noen kan sjeneres av noe hakking selv med bare 23.976 bilder i sekundet, selv om det alltid vil være noen scener i enkelte filmer som er filmet på en slik måte at man ikke har tatt hensyn til den lave frameraten, f.eks i The Rock er det noen slike scener.
    Du forstår ikke at folk kan skjeneres av hakking selv om du selv opplever hakking i the rock? Den filmen er langt fra enestående. Du vil oppleve ujevne panoreringer i så si alle actionfilmer. Det er en grunn til at FI blir mer og mer utbredt.

Men det er fremdeles ikke slik at det oppleves noe verre på projektor enn på TV og det er kilden som er problemet ikke projektoren.
    Under forutsetning at TV`en er like stor som lerrettet har du rett, men dette er vel neppe situasjonen for de fleste av oss. Ett objekt som beveger seg horizontalt over skjermen på ett 100" lerret flytter seg ca. 2 meter. På en 40" tv flytter det samme objektet seg ca. 90 cm. At objektet vist med projektoren flytter seg over større avstand per frame gjør at det oppleves mer hakkete enn på en TV.

Den typen hakking jeg fort tenker på nå, dvs av den sjenerende sorten, er om 24fps vises som 60fps, da får man ujevne panoreringer.
    Ett slikt oppsett er naturligvis med på å forværre en allerede elendig situasjon.

Det og om man aktiverer motion flow teknikker som som regel gir elendig resultat både når det gjelder noe ujev flyt og bildemessige artifacts. Jeg har i hvertfall ikke sett noen FI-løsninger med egne øyne som klarer å produsere 100% jevn flyt, selv om 24p fremstår glattere.
    Frame Interpolation er i startgropa og det er mange syn på hvordan det fungerer i dag. Det som er hevet over enhver tvil er at teknologien er kommet for å jevne ut bevegelsene i bildet. At du likevel kan hevde 24p sikrer usjenerende panoreringer finner jeg noe underlig. Bransjen mener iallefall noe annet.

Som Strike Ace nevner ovenfor, HD standaren burde virkelig øke frameraten heller enn oppløsningen.

Intermediate Andreas21 sin avatar
    Medlem siden
    Oct 2006
    Sted
    Drammen
    Poster
    3,730
    Takk & like
    Nevnt
    16 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Jeg personlig synes at BD 24fps hakker mer enn det burde.
    Hvis jeg slår av 4:4 Pulldown og sette på Frame Interpolation på TW-5000 så går dette MYE glattere.

Problemet med frame interpolation er at det ikke fungerer 100% og man kan få noe "grums" i bildet.

Synes at HD standarden kunne gå bort fra 24fps og heller øke antall bilder istedet for å øke oppløsningen.
    Det hjelper vel ikke at HD standarden øker antall bilder per sekund da filmen filmes med 24fps. Hele filmbransjen må endre seg å filme med høyere framerate, eller så må det komme noen bildechiper som kan interpolere uten artifakter. Uansett så kommer en av delene til å skje, men vi vet ikke når det skjer enda...
    Mvh Andreas

THX II kalibratør. Projektor/TV.
    Software: Calman Pro og Lightspace
    Colorimeter: Klein K10A Spectroradiometer: Jeti 1501
    TPG: Murideo Fresco Six G og DVDO

Intermediate
    Medlem siden
    Oct 2005
    Poster
    3,431
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Det er en sekvens i demometialet på DVE som er filmet i 1080i60, og de-interlaced til 1080p60. DET er digg! Sjekk det ut!

Newcomer
    Medlem siden
    Apr 2007
    Poster
    167
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0

24p på kino

Produsentene av blu-ray sier at 24p er det samme som vises på kino...slik regissøren ville at du skulle se det. Jeg har aldri sett noe hakking på sakte eller raske panoreringer på kino....

Medlem siden
    Dec 2005
    Poster
    3,764
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av Ballis
    Nei. Panoreringer går ikke nødvendigvis jevnt på noen projektorer, eller TV`er for den saks skyld. Kilden er problemet, ikke projektoren.

Det er din subjektive oppfatning og bør ikke av noen leses som facts. 24 fps er altfor lite til å sikre god bevegelse i bildet.

Du forstår ikke at folk kan skjeneres av hakking selv om du selv opplever hakking i the rock? Den filmen er langt fra enestående. Du vil oppleve ujevne panoreringer i så si alle actionfilmer. Det er en grunn til at FI blir mer og mer utbredt.

Under forutsetning at TV`en er like stor som lerrettet har du rett, men dette er vel neppe situasjonen for de fleste av oss. Ett objekt som beveger seg horizontalt over skjermen på ett 100" lerret flytter seg ca. 2 meter. På en 40" tv flytter det samme objektet seg ca. 90 cm. At objektet vist med projektoren flytter seg over større avstand per frame gjør at det oppleves mer hakkete enn på en TV.

Ett slikt oppsett er naturligvis med på å forværre en allerede elendig situasjon.

Frame Interpolation er i startgropa og det er mange syn på hvordan det fungerer i dag. Det som er hevet over enhver tvil er at teknologien er kommet for å jevne ut bevegelsene i bildet. At du likevel kan hevde 24p sikrer usjenerende panoreringer finner jeg noe underlig. Bransjen mener iallefall noe annet.

Som Strike Ace nevner ovenfor, HD standaren burde virkelig øke frameraten heller enn oppløsningen.
    Du leser mitt innlegg som fanden leser bibelen. Jeg hevder ikke at 24p sikrer usjenerende panorering eller at høyere framerate ikke er nødvendig. Jeg sier bare at jeg ikke helt kan forstå at dette kan ansees som et særlig betydelig problem i de oppsettene som er gode på dette. Eller dvs, hjemme hos meg så er bevegelsene som på kino, så det er på en måte det hele. Mener du kinoen har hakkete panoreringer, så ja, da har jeg hakkete panoreringer. JEG mener at film på kino ikke har sjenerende hakking, men det kan jo hende noen mener det ser like jævlig ut som du fremstiller det. Jeg mener med dette IKKE at man ikke kan se at det er tatt opp i 24 bilder per sekund på kino.

Active
    Medlem siden
    Apr 2006
    Poster
    404
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Hvorfor må dette settes i windows og ikke i Ati catalyst driverne? Selv har jeg satt opp ulike profiler i ati driverne til ulike hotkeys, slik at jeg raskt kan skifte ferkvens/oppløsning som matcher kildematerialet.

Intermediate
    Medlem siden
    Jul 2007
    Poster
    1,276
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Du leser mitt innlegg som fanden leser bibelen. Jeg hevder ikke at 24p sikrer usjenerende panorering eller at høyere framerate ikke er nødvendig. Jeg sier bare at jeg ikke helt kan forstå at dette kan ansees som et særlig betydelig problem i de oppsettene som er gode på dette. Eller dvs, hjemme hos meg så er bevegelsene som på kino, så det er på en måte det hele. Mener du kinoen har hakkete panoreringer, så ja, da har jeg hakkete panoreringer. JEG mener at film på kino ikke har sjenerende hakking, men det kan jo hende noen mener det ser like jævlig ut som du fremstiller det. Jeg mener med dette IKKE at man ikke kan se at det er tatt opp i 24 bilder per sekund på kino.
    Ja, kino har til tider jævelig hakkete panoreringer.

Side 1 av 3 1 2 3 SisteSiste

Stikkord for denne tråden

Regler for innlegg

• Du kan ikke starte nye tråder
  • Du kan ikke svare på innlegg / tråder
  • Du kan ikke laste opp vedlegg
  • Du kan ikke redigere meldingene dine
  •