Hakking ved panorering på projektorer - Side 2

Sponsorer:
Takk Takk:  0
Like Like:  0
Side 2 av 3 FørsteFørste 1 2 3 SisteSiste
Viser resultater 21 til 40 av 48
    Intermediate marsboer sin avatar
    Medlem siden
    Dec 2005
    Poster
    3,764
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    (0% positive tilbakemeldinger)
    Da er det bare jeg som ikke finner det sjenerende, men vi er i hvertfall enige om det faglige

Medlem siden
    Dec 2005
    Poster
    3,764
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av Focalom
    Hvorfor må dette settes i windows og ikke i Ati catalyst driverne? Selv har jeg satt opp ulike profiler i ati driverne til ulike hotkeys, slik at jeg raskt kan skifte ferkvens/oppløsning som matcher kildematerialet.
    Hadde verden enda vært så enkel...

Problemet er som følger (og du kan teste selv ved å bruke reclock):
    1. Dersom du setter 23Hz i ATI driverne så vil du se at driverne med en gang viser 24Hz igjen etter at du har valgt 23Hz og aktivert den. Det gjør ingenting siden du faktisk får 23.976 likevel.

2. Deretter ønsker du å se på en film som er 24.00Hz og du switcher ATI-driverne til 24Hz. MEN siden driverne allerede står på 24Hz (selv om det kjøres 23.976Hz etter at du satte dem til 23Hz) så vil du se at skjermen ikke skifter i det hele tatt siden driverne tolker det som om frekvensen allerede er satt som du ønsker. Du TROR du kjører 24.00 men kjører fremdeles 23.976.

3. Det samme problemet oppstår så vidt jeg husker om du har satt driverne til 24Hz og så prøver å aktivere 23Hz. Den endrer rett og slett ikke noe siden den tolker det som det samme selv om de er forskjellig. Du TROR du kjører 23.976 men kjører i praksis 24.00.

4. Du kan unngå problemet med 23.976/24.00 i ATI-driverne ved å alltid sørge for å aktivere en ATI-profil som setter oppdateringsfrekvensen til en annen helt forskjellig frekvens, f.eks 50Hz før du switcher til den andre 24p frekvensen igjen.

Dette anser jeg som en bug i Catalyst kontrollpanelet siden det ikke er noe problem om man bruker Windows til å sette frekvensene (da vil du se at 23Hz blir stående etter at du har byttet).
    Men siden det er tungvindt å klikke seg inn her hver gang så bruker jeg et kommandolinje verktøy for å switche frekvens via Windows ved å klikke på et ikon på skrivebordet. Dette verktøyet kan erstatte ATI-profilene så lenge det kun er snakk om frekvensbyttet.

Intermediate
    Medlem siden
    Apr 2005
    Poster
    542
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av Plasmaboy
    Får du den rykkinga jeg prater om Striky?
    ja, Får de kun når jeg kjører feil fps iforhold til film-materialet.

F.eks. hvis jeg kjører 60fps på en 24fps film, så går ikke regnestykket opp, og det virker som at bildet må gjøre et "hopp" for å holde sync'en riktig i forhold til audio/klokke.
    Elektronikk: | Onkyo TX-NR818 | Emotiva XPA-5 | 3xBehringer EPX4000 | MiniDSP | Behringer FBD2496 |
    Høyttalere : | Fusion Tempest 12 | Fusion Alchemy 8 MTM | Fusion Alchemy 8 | 2xCelestion FTR18-4080HDX | 2xAurasound NS18 |
    Bilde: | TW-5000 | Adeo Lerret |

Intermediate
    Medlem siden
    Apr 2005
    Poster
    542
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av Andreas21
    Det hjelper vel ikke at HD standarden øker antall bilder per sekund da filmen filmes med 24fps. Hele filmbransjen må endre seg å filme med høyere framerate, eller så må det komme noen bildechiper som kan interpolere uten artifakter. Uansett så kommer en av delene til å skje, men vi vet ikke når det skjer enda...
    Ja, enig. Jeg hadde sett for meg at de måtte filme med høyere fps i tillegg til at resten av "kjeden" følger med. :-)
    Elektronikk: | Onkyo TX-NR818 | Emotiva XPA-5 | 3xBehringer EPX4000 | MiniDSP | Behringer FBD2496 |
    Høyttalere : | Fusion Tempest 12 | Fusion Alchemy 8 MTM | Fusion Alchemy 8 | 2xCelestion FTR18-4080HDX | 2xAurasound NS18 |

Intermediate
    Medlem siden
    Apr 2005
    Poster
    542
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av marsboer
    Ja, det gjelder for alle skjermkort i Windows 7, men om det fungerer som det skal på Nvidia kan jeg ikke si siden jeg ikke har testa.
    På ATI-kort er flawless bildeflyt enkelt å oppnå (dvs flyt som en god blu-ray spiller) bare man er nøye på å akkurat matche kildematerialet.
    Har fått testet 23hz på Vista'n nå og det fungerte ikke noe særlig.
    Ser at projektoren prøver å sync'e men forblir sort.

Det er ikke sikkert at dette er noe problem med Nvidia.
    Projektoren viser 24.01fps ved HTPC@24hz og BlueRay på PS3.

Avspilling går glatt, med unntak av raske panoreringer men det mener jeg er pga kildematerialet på 24Hz.

Medlem siden
    Dec 2005
    Poster
    3,764
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Jeg bruker Windows 7 og ATI 5750 og her fungerer 23Hz slik det skal både på TV og projektor (dvs ikke svart skjerm). Jeg MÅ ha 23.976 og ikke 24Hz for å helt perfekt bildeflyt.

Intermediate
    Medlem siden
    Jan 2004
    Poster
    1,066
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Jeg bruker Windows 7 og ATI 5750 og her fungerer 23Hz slik det skal både på TV og projektor (dvs ikke svart skjerm). Jeg MÅ ha 23.976 og ikke 24Hz for å helt perfekt bildeflyt.
    Det funker jammen meg her og nå. Har Win7 64 bit med 5770 kortet og når jeg setter ut til 23Hz så går alt knirkefritt gitt

Intermediate
    Medlem siden
    Apr 2005
    Poster
    542
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Hva bruker dere som avspillingsprogram?

Intermediate
    Medlem siden
    Jan 2004
    Poster
    1,066
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av Strike Ace
    Hva bruker dere som avspillingsprogram?
    Power DVD9 Ultra

Intermediate
    Medlem siden
    Jan 2004
    Poster
    1,066
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Har en Panasonic BD60 og panoreringene går faktisk glattere på PCen gitt

Intermediate
    Medlem siden
    Jan 2004
    Poster
    1,066
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    hva skal jeg si. Funker ikke lenger. Gikk langt ut i filmene nå i forhold til på 24Hz men så kommer hikkinga tilbake gitt. Ser på PJ at når jeg setter den til 23Hz så står det 23.9Hz og setter jeg den til 24Hz så viser også der PJ 23.9. Jaudå så sånn e det

Medlem siden
    Dec 2005
    Poster
    3,764
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Hos meg holder det heldigvis hele filmen, så jeg vet ikke hva som kan være problemet. Har du skrudd av alt av bildeprosessering i PowerDVD slik at du kjører kun DXVA?

Jeg kjører også PowerDVD 9 Ultra versjon 2320. Jeg har også en Intel E8400 (3ghz Dual Core) så kanskje det er den som gjør at det holder seg ordentlig.

Det er en lang tråd på avsforum som tar for seg dette med bitstreaming og ATI-kortene, så du kan jo starte der: ATI Radeon HD 5800, 5700 and 5600 Series Thread: Supporting HD Audio Bitstreaming! - AVS Forum

Intermediate
    Medlem siden
    Jan 2004
    Poster
    1,066
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Hos meg holder det heldigvis hele filmen, så jeg vet ikke hva som kan være problemet. Har du skrudd av alt av bildeprosessering i PowerDVD slik at du kjører kun DXVA?

Jeg kjører også PowerDVD 9 Ultra versjon 2320. Jeg har også en Intel E8400 (3ghz Dual Core) så kanskje det er den som gjør at det holder seg ordentlig.

Det er en lang tråd på avsforum som tar for seg dette med bitstreaming og ATI-kortene, så du kan jo starte der: ATI Radeon HD 5800, 5700 and 5600 Series Thread: Supporting HD Audio Bitstreaming! - AVS Forum
    På denne maskinen kjører jeg samme versjon som deg av PDVD. DEn står på hardware akselerasjon og så står den satt opp til deinterlacing med BOB. Det er det. Ellers så har jeg Win7 64Bit med Virtual Clone Drive og Any DVD HD. Thats it. Kjører S-1156 Core i7 2.8Ghz CPU med 8GB minne.
    Asus ATI HD5770 med Cat 9.12

Medlem siden
    Dec 2005
    Poster
    3,764
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    På denne maskinen kjører jeg samme versjon som deg av PDVD. DEn står på hardware akselerasjon og så står den satt opp til deinterlacing med BOB. Det er det. Ellers så har jeg Win7 64Bit med Virtual Clone Drive og Any DVD HD. Thats it. Kjører S-1156 Core i7 2.8Ghz CPU med 8GB minne.
    Asus ATI HD5770 med Cat 9.12
    Jeg kjører automatisk deinterlacing og 9.12 hotfix. IKKE kjør standard 9.12 - de har mange bugs. 9.11 er mye bedre i såfall.

Intermediate
    Medlem siden
    Jan 2004
    Poster
    1,066
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Jeg kjører automatisk deinterlacing og 9.12 hotfix. IKKE kjør standard 9.12 - de har mange bugs. 9.11 er mye bedre i såfall.
    Jo jeg kjører den 9.12 hotfix drivern fra 3D guru. Men hvis jeg kjører Automatisk deinterlacing så blir bildet så merkelig mørk. Akkurat som sortnivå eller kontrast er helt på trynet.

Medlem siden
    Dec 2005
    Poster
    3,764
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Jo jeg kjører den 9.12 hotfix drivern fra 3D guru. Men hvis jeg kjører Automatisk deinterlacing så blir bildet så merkelig mørk. Akkurat som sortnivå eller kontrast er helt på trynet.
    Og det blir ikke borte om du setter AVIVO til full RGB i driveren (0-255)? (merk at det er snakk om kun AVIVO, ikke selve outputen fra skjermkortet som stilles på en annen plass)

Intermediate
    Medlem siden
    Jan 2004
    Poster
    1,066
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Og det blir ikke borte om du setter AVIVO til full RGB i driveren (0-255)? (merk at det er snakk om kun AVIVO, ikke selve outputen fra skjermkortet som stilles på en annen plass)

Det gjenstår å prøve Skal testes så fort jeg er ferdig på jobb.

Newcomer
    Medlem siden
    Jan 2010
    Poster
    3
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0

Kino med hakkete panoreringer

Sitat Opprinnelig postet av Ballis
    Ja, kino har til tider jævelig hakkete panoreringer.
    Det stemmer det at men opplever dette også på kino, min kone jobber på kinoen i kristiansand, dette medfører ta jeg kan benytte meg av gratis adgang ubegrenset, hakkingen er tilstede der også med digitale visninger, jeg skal snakke litt med kino maskinisten og høre om han vet om noen løsninger med tanke på dette problemet.

Hvis dere tar en tur innom elkjøp eller ekspert sp vil dere kunne se at flere av de nye store flatskjermene sliter med å henge med i svingene , dette medfører hakking,
    Det er rart men det ser ut som om det ikke er nok grafikk prosseserings kraft,

Humm ikke vet jeg må nok grave litt dypere, vil ta kontakt med importøren for å se hva de sier til dette.
    Syntes personlig at det ville være trist å bli plaget av slike ting i hjemme kino..... først må man finne årsaken , framerate eller prossesering /billed behandling.... det er klart at ved 24 fps vil objektet benvege seg lengre pr frame på en storskjerm.

men deter rart at dette ikke er gjeldende for objekter som vises flytende, deter ved store bilder og panoreringer over landskap og detaljrike bilder som beveger seg over skjermen,,, kansje det lagger i datastrømmen fra kilden ? eller at billed behendlingen klarer ikke å håndtere dataene som kommer effektivt nok.

deter uansett for dårlig å måtte slite med dette .... humm takk så langt i tråden, deter utrolig bra at det er så mange som kommer med inspill.:-D

jakten på løsningen fortseetter.

Intermediate Rolle sin avatar
    Medlem siden
    Sep 2004
    Poster
    1,460
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av geordie
    jakten på løsningen fortseetter.
    Jepp mitt neste skritt i jakten er at jeg har bestilt en Epson TW5500 projektor, den har ifølge tester og reviews meget bra frame interpolation.

Jeg ble nødt til og ta dette skrittet etter og ha blitt dypt skuffet over all hakkingen jeg opplever med 24fps 1920-tals teknologien. Konserter som ofte er filmet i 1080/60i syns jeg fungerer rimelig bra.

Problemet er at når man som meg er meget følsom for hakkingen, så blir det at man irriterer seg over det til de grader at man nyter ikke filmene i det hele tatt. Derfor har jeg nå ca. 120 Blu-ray filmer som står på vent til jeg får den nye projektoren i hus.

Jeg har en Pioneer LX5090 med fantastisk god kontrast og fargegjengivelse, men hadde jeg vært klar over hvor elendig den er hva gjelder panoreringer og hakking, så hadde jeg aldri kjøpt den

Newcomer
    Medlem siden
    Jan 2010
    Poster
    199
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Det er ikke et lite poeng marsboer kommer med her i tråden. Vi er nok alle enige om at høyere bildefrekvens er å foretrekke, men jeg er overbevist om at veldig mange sitter med mer hakking enn nødvendig pga. sync mellom frekvenser.

Jeg regner meg selv som teknisk oppegåede både på PC og bildeprodukter, men jeg inrømmer at jeg ikke visste at frekvensen måtte settes til 23 Hz. Har alltid hatt følelsen av at 24 Hz innstillingen gir mer hakking enn den burde. Tusen takk for tipset!!

Jeg har et oppsett som er veldig likt ditt, marsboer. Bla. E8400, HD5770 og Windows 7. Har veldig lyst til å teste 23 Hz, men finner ikke dette hverken i Windows eller Catalyst :S Det vil si, jeg vet hvor den burde stå, men 23 Hz er ikke på lista (24, 25, 29, 30, 50, 59, 60). Må jeg gjøre noe spesielt for å få den frem?

Side 2 av 3 FørsteFørste 1 2 3 SisteSiste

Stikkord for denne tråden

Regler for innlegg

• Du kan ikke starte nye tråder
  • Du kan ikke svare på innlegg / tråder
  • Du kan ikke laste opp vedlegg
  • Du kan ikke redigere meldingene dine
  •