Digital 3D Full HD Projektor til hjemmekinoen?

Sponsorer:
Takk Takk:  0
Like Like:  0
Side 1 av 2 1 2 SisteSiste
Viser resultater 1 til 20 av 36
    Active Timion sin avatar
    Medlem siden
    Mar 2008
    Poster
    403
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    (0% positive tilbakemeldinger)

Digital 3D Full HD Projektor til hjemmekinoen?

Jeg var en tur på Kino i går... Kan vel telle på 2 fingere.. hvor mange ganger jeg har vært på kino de siste 2 årene.. Dette grunnet en etterhvert mye bedre hjemmekino enn vår lokale kino i Sandefjord har å by på pr. nå.

Derimot har Larvik by fått seg et nytt kulturhus (Bølgen) men siste teknologi på lyd og bilde. Jeg fikk dratt med meg en kameratgjeng på 8 for å teste ut om det var noe greie på "nykommeren"
    Naturlig nok ble det Avatar i 3D, og jeg må bare bøye meg i støvet!!!
    Helt klart at film plutselig ble best på kino igjen dersom det fortsetter sånn med 3D..

Etter filmen i går er jeg lettere skuffet etter å ha kommet hjem til min 2d kino til 200.000. Dette er ikke bra!!! I dag har jeg søkt villt rundt på nett etter HD 3D Projektor, men neida! Skuffelsen er stor, hvor er utvalget for hjemmekinoen???

Noen som har hørt noe mer om dette til hjemmebruk?

Intermediate _LarZen_ sin avatar
    Medlem siden
    Jun 2003
    Poster
    1,195
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Nå som CES 2010 holder på så burde det komme noe info der slik om det kommer noen 3D projektorer i 2010. Har sett endel klipp osv men ikke noe om projektorer i 3D så langt.

Intermediate BoGGis sin avatar
    Medlem siden
    Oct 2006
    Poster
    1,593
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Jeg kan si meg enig i at vår lokalkino på Hjertnes kulturhus er noe forbannet drit iallefall^^ Jeg venter også på dette med 3d til massene nå!

Intermediate Shallow_ sin avatar
    Medlem siden
    Mar 2005
    Poster
    4,244
    Takk & like
    Nevnt
    2 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Jeg er glad jeg ikke kjøpte meg en ny BD spiller i desember som jeg hadde vurdert, nå er det bedre å vente på 3D spiller. Også må man vel ha nye prosjektorer. Håper det kommer både single- og dual prosjektor løsninger.
    Dette blir spennende, det er sikkert.
    Yamaha CX-A5000, Rotel RB 993x2 + RMB 1075, Audiovector Sign. Mi3-AV3Ci-Mi1, JVC DLA-X500, Oppo BDP-95EU Region Free

Min Hjemmekino Mine Bluray filmer

Intermediate dvdjan sin avatar
    Medlem siden
    Dec 2002
    Poster
    1,134
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0

Newcomer
    Medlem siden
    Jan 2010
    Poster
    3
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Du får samme 3D-en om du har en 120hz projektor som du kan koble til en data som har et nyere nvidia skjermkort. Og bruker Nvidia Vision brillene. Da switches polariteten i brillene og ikke på skjermen, da trenger du bare 120hz for å kunne kjøre 2x flytende bilder inni hverandre.

F.eks denne:
    http://avforum.no/avnytt/showproduct.php/product/1743

"The NVIDIA 3D Vision system is the most revolutionary gaming equipment we've ever seen. ... Though you'll need a fancy new 120 Hz monitor, HDTV or projector"

Det er i hvertfall slik jeg forstod det.

Grunnlegger lygren sin avatar
    Medlem siden
    Dec 2002
    Poster
    14,968
    Takk & like
    Blogginnlegg
    27
    Nevnt
    18 post(er)
    AVtorget feedback
    1
    (100.00% positive tilbakemeldinger)
    Sanyo PLV-Z3000 støtter IKKE 120Hz på inngangen, det gjøre heller ingen øvrige projektorer i dagens marked med unntak av Barcos Cine9 eller 909 CRT-projektor til noen hundre tusen kroner.

Det blir først i anledning 2011-modellene det vil dukke opp 3D fra projektorprodusenter som Sony, JVC og BenQ, og i samme anledning dukker også Blu-ray-spillere opp med nevnte støtte. Jeg tipper dette først blir å se godt utpå vinteren i år, muligens må vi også vente helt til 2011...

Har for øvrig også selv sett Avatar, og må vi meg imponert på samme måte som trådstarter! Ikke helt krystallskarpt, men med aktive briller i hjemmekinoen tror jeg dette kan bli veldig veldig bra!!!

Newcomer
    Medlem siden
    Jan 2010
    Poster
    3
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Jeg hadde lett blitt lurt, står på nvidia sine briller at en trenger bare en 120hz Monitor/projektor. Skjønner ikke helt vitsen med 120 hz uten støtte for å kunne ta inn signaler på 120hz. Får vel bare vente et år.

Intermediate pirium sin avatar
    Medlem siden
    May 2006
    Poster
    1,449
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av Timion

[...]Etter filmen i går er jeg lettere skuffet etter å ha kommet hjem til min 2d kino til 200.000[...]
    O.T:Hvordan gikk det med høyttalerbyggingen din? Tråden sluttet liksom litt i det blå..

Active Timion sin avatar
    Medlem siden
    Mar 2008
    Poster
    403
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av pirium
    O.T:Hvordan gikk det med høyttalerbyggingen din? Tråden sluttet liksom litt i det blå..
    Huff ja, Jeg er en mann med mange prosjekter.. men det er i sving igjen...
    Det som gjenstår er å lage en sterobenk mellom subbene, og få lakert hele saken. Deretter skal jeg legge skinn i en del av baffelen på subbene, og få laget til en toppplate i eik til hele saken..

Ja, også skal jeg lage en anordning til projektoren i taket, en form for hylle som integreres i taket..

Så det er ikke all verdens igjen.. men jeg har bestemt meg for å få det ferdig nå.. har blitt nedprioritert litt for lenge..

Intermediate
    Medlem siden
    Jul 2006
    Poster
    1,495
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0

Sølvlerret og passive briller på fotballpub

LG projektoren er dessverre med polarisasjonsfiltre. Ikke egnet for 2D i hjemmekinoen da på grunn av sølvlerret.

Vedlegg 61369

LG CF3D Is First Full HD 3D Single Lens Projector

LG unveiled the LG CF3D 3D projector today at the CES 2010. The LG CF3D is the world’s first Full HD, 3D Single Lens Type Projector.
    The LG CF3D is featuring a brightness rating of 2,500 ANSI-lumens and a high contrast ratio of 7,000:1. The CF3D also features TruMotion 120Hz for smoother images – a technology previously only seen on flat panel HDTVs.

LG’s CF3D enhanced technology gives consumers a more life-like viewing experience. Incorporating both Dual Engine and 3D Auto Picture Calibration technology, the CF3D offers superb color correction to help ensure images are displayed naturally. It features a pair of HDMI inputs that include upscaling for lower resolution signals. The CF3D can play back films in their customary 24fps format, as well as (we suspect) 60 frames per second.
    HDMI upscaling on the CF3D reduces on-screen color banding, providing smoother tonal transitions and more subtle gradation between colors.

Specifications include:

0.61-inch SXRD
    Full HD 1080p (1920x1080)
    3D Auto Picture Calibration
    Dual Engine
    2 HDMI 1.3, USB Input
    ISFccc
    Real Cinema

THhe LG CF3D is using passive glasses, which are cheaper than active shutter glasses several new 3D TVs require.

No pricing and availability information was announced yet for the LG CF3D. Update: Pricing is supposed to be $10,000 and shipping starts in May.
    New 1080p 3D projector at CES - AVS Forum

Official 3D Projector Thread. - AVS Forum

The LG projector has the polarizing filters internally at the end of each light engine before the light (polarized at that point) is combined into a single lens output for easy focus and auto-alignment. So it's a passive single-box/single-lens PJ

single-chassis with dual-light-engine SXRD with single lens output. The only way to get polarization that way would be to have the filters in the light path inside the box before the light from the 2 engines is combined for single output via single lens

If it used shutter glasses only 3 SXRD chips would be needed. Since it uses 6 chips (2 light engines) it would act like a two projector 3D system except housed in one body and using only one lens. Likely with such a 2 engine set up, the filter would be polarizers internal to the projector and a silver screen and polarizing glasses would be required. A silver screen is a joke for normal 2d presentations Hot spotting and color shifting
    LG Officially Announces 3D Projector*-*AVRev.com

Stereowise Plus: LG 3F3D 1080P Projector Info from CES

Jeg trodde det måtte være to projektorer eller to linser for 3D med polarisering.

Det beste må jo være løsningen med aktive briller, full HD og vanlig lerret.

Intermediate
    Medlem siden
    Jul 2006
    Poster
    1,495
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    ProjectionDesign med to forskjellige 3D system;

Cesar Sommer Stereoscopic 3D Photography Vernissage - 3D Vision Blog

Et oppsett med 1 projektor og aktive briller. Og et oppsett med 2 projektorer og Dolby 3D\Infitec.

Dolby 3D er vel ikke så egnet for hjemmekino på grunn av dyrt utstyr og vanskelig fargekorrigering.

New 1080p 3D projector at CES - AVS Forum

The problem of course is, color correction. The problem is very bright primaries and secondaries look brighter on one eye than on the other, this is only bothersome on really bright primaries and secondaries.
    So, when all is said and done, polarized should be easier to setup if you're on a budget.
    Now... if we didn't have to shell out $2,000 for that color correction box for infitec, it'd be the cheapest and best solution for most users
    ABC om 3D

venstre bildeVedlegg 61371 høyre bildeVedlegg 61372

Infitec - Wikipedia, the free encyclopedia

YouTube - Showest - Dolby - Solutions

Intermediate
    Medlem siden
    Jul 2006
    Poster
    1,495
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Det trengs høy lysstyrke;

http://www.barco.com/projection_systems/downloads/Barco_Stereoscopic_proj.pdf

1 projektor med aktive briller:

Digital 3D Full HD Projektor til hjemmekinoen?-aktiv-jpg

1 dual engine projektor med passive briller:

Digital 3D Full HD Projektor til hjemmekinoen?-en-jpgThe influence of the screen has not been taken into account in the pictures.
    Indicative average values depend on materials used.
    Yellow = polarized light

”The dual-engine is great as it will mostly likely mean "constant-on" for both left and right eyes... which takes away almost all eye fatigue with 3D using polarized glasses. This is an important point, because single-engine PJs could still use polarized light via an alternating (or rotating) filter that would still create a left-right-left-right alternation to the image even with polarized eye wear. "constant on" left/right is the way to go for viewing comfort.”
    ”By using 2 complete light engines, as LG is doing, it should be similar to the 2 LCD projector example in the Barco brochure (where 59% of the light reaches the viewer's eyes). Since the current LG 2D LCoS projectors (that went on sale in late 2009) have some of the highest lumen output (1219 ANSI lumens in calibrated mode - review HERE) of any 1080p HT projector, perhaps for their 3D model they may be able to get by with two slightly modified copies of their current light engine design, including a seperate bulb for each, along with new polarizers and the required signal processing. Also silver screens used for 3D, to maintain the polarization of the light, tend to also have relatively higher gain than typical white or gray screens (with gains of 1.0 to 1.3) used in HT setups for 2D viewing.”

Grunnlegger lygren sin avatar
    Medlem siden
    Dec 2002
    Poster
    14,968
    Takk & like
    Blogginnlegg
    27
    Nevnt
    18 post(er)
    AVtorget feedback
    1
    (100.00% positive tilbakemeldinger)
    Takker så mye for masse nyttig info erikaur! 65% drop i lys fra aktive briller er jo mildt sagt et issue for de aller fleste projektorprodusenter i hjemmekinosegmentet... Spørs om ikke 1. generasjons 3D ikke blir det helt store, nei, men i utgangspunktet er det jo gjerne selve brillens effektivitet det står på, så en kan vel kjøpe en "3D-ready"-projektor og bytte ut brillesystemet ettersom det blir mer effektivt skulle en tro...

Newcomer
    Medlem siden
    Jan 2010
    Poster
    14
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    ok, sånn som jeg skjønner det til nå trenger mann 120Hz prosjektor eller skjerm for å bruke shutter briller.

i.o.m. at feks BR filmer er 24FPS, burde det da ikke holde med 48HZ, å så justere shutterne i brillene etter dette?

sikkert et ufattelig dumt spørsmål, men bare lurte

Intermediate AjSelj sin avatar
    Medlem siden
    May 2006
    Poster
    2,206
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Blir spennende å følge med på dette, mener å ha lest at PS3 faktisk (både orginal og slim) kan oppgraderes til å kunne spille 3D film.
    At man ikke trengte annet enn software oppgradering altså, vet ikke hvor mye sannhet det var i det men er lov å håpe.
    Må man ha de samme brillene for å få effekten på en 3D tv også forresten?

Newcomer
    Medlem siden
    Oct 2009
    Poster
    4
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Optoma HD-66 er den eneste jeg har funnet til greie priser. Kun 720p men...

Tilgjengelig på amazon, men ikke norge ennå, har saumfart importører :-)

Ellers er vel DepthQ produkter veien å gå.... har både aktive og passive brilleløsninger

Newcomer
    Medlem siden
    Oct 2009
    Poster
    4
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av zNewbe
    ok, sånn som jeg skjønner det til nå trenger mann 120Hz prosjektor eller skjerm for å bruke shutter briller.

i.o.m. at feks BR filmer er 24FPS, burde det da ikke holde med 48HZ, å så justere shutterne i brillene etter dette?

sikkert et ufattelig dumt spørsmål, men bare lurte
    BD-3D vil nok også måtte holde over 120 hz... ville fått fryktelig vondt i hodet og det ville bare flimret om man hadde fått utstyret til å kjøre det med 24 fps på hvert øye.

Tror ikke den fine 24p effekten vil gjelde på 3d.

Korriger meg noen hvis jeg tar feil.

-buckmazzta-

Expert jfinneru sin avatar
    Medlem siden
    Jul 2003
    Poster
    5,983
    Takk & like
    Nevnt
    1 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    BD 3D ligger lagret som 1080p 48 på platen. DVS 24 Hz per øye slik vi har det i dag. Høyere frevensgang gjøres i flatskjermen og projektoren slik det alltid har blitt gjort.
    Videokalibrerer
    AV-tekniker
    Crestronprogrammerer
    AMX Programmerer
    Freelance AV-journalist

afinner@online.no

Newcomer
    Medlem siden
    Oct 2009
    Poster
    4
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Man lærer noe nytt hver dag... har ikke satt meg inn i BD/3D ennå :-)

Side 1 av 2 1 2 SisteSiste

Stikkord for denne tråden

Regler for innlegg

• Du kan ikke starte nye tråder
  • Du kan ikke svare på innlegg / tråder
  • Du kan ikke laste opp vedlegg
  • Du kan ikke redigere meldingene dine
  •