Prosjektorprosjekt - på god vei?

Sponsorer:
Takk Takk:  0
Like Like:  0
Viser resultater 1 til 11 av 11
    Newcomer
    Medlem siden
    Nov 2009
    Poster
    11
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    (0% positive tilbakemeldinger)

Prosjektorprosjekt - på god vei?

Planleggingen av hjemmekinoen går sakte, men sikkert, framover. Jeg tenkte legge fram planene fram for dere kinokompetente, med håp om at eventuelle feiltrinn kan rettes opp mens det ennå er tid.

Rommet er en stue med 3 vegger - åpen løsning mot gang og kjøkken. Lyst tak, lyse vegger, lyst gulv. Vinduer mot vest og mye sol. Persienner står på handlelista.
    Grunnet dette har jeg ingen forventninger om å kunne bruke PJ særlig utenom vinterhalvåret, og en og annen sen sommerkveld.

Lerretet er allerede skaffet - et grått 92" tabtension ble impulskjøpt fra en hyggelig kar på bruktbørsen.

Jeg har ingen Blu-Ray spiller, og regner ikke med å ta steget opp fra DVD i den nærmeste framtiden. Hovedkilde blir en Denon DVD-1940, supplert med Canal Digitals kabel-TV boks.

Prosjektoren som står øverst på lista er Epson TW700, som jeg har inntrykk av skal være egnet for stuer som mine, lyssterk og med høy kontrast.
    Andre kandidater bør være LCD - en demo av DLP på hifiklubben ble i overkant fargerik. Og de bør helst ikke være dyrere enn Epsons (ca 8000,-).

PJ skal takmonteres. Vil en kort kasteavstand være å foretrekke på grunn av lyset - eller bør man heller montere den bak sitteposisjon?

Lyd blir for ordens skyld tokanals. Jeg har et velfungerende oppsett for vinyl og CD som helst ikke skal endres for å kjøre kino.

Intermediate
    Medlem siden
    Sep 2005
    Poster
    1,128
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Vad är egentligen grunden till att det helst skall vara LCD annat än att du sett en DLP i en butik som hade för mycket färger? Sedan du bara har DVD material, är grunden till 720P att du har Canal Digital? Har du HD utgåvan av boxen?

Newcomer
    Medlem siden
    Nov 2009
    Poster
    11
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Beklager upresishet - problemet med DLP for meg er rett og slett regnbueeffekten.

CD boksen har HD, men antall kanaler med HD kvalitet ikke er særlig stort, og jeg hatt ikke hatt dette i tankene når jeg så meg ut TW700. Her har jeg tenkt lys, kontrast og generelt god omtale.

Expert antiloop sin avatar
    Medlem siden
    Jun 2004
    Poster
    7,385
    Takk & like
    Nevnt
    2 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av Pål Iksom
    Beklager upresishet - problemet med DLP for meg er rett og slett regnbueeffekten.

CD boksen har HD, men antall kanaler med HD kvalitet ikke er særlig stort, og jeg hatt ikke hatt dette i tankene når jeg så meg ut TW700. Her har jeg tenkt lys, kontrast og generelt god omtale.
    Hvilken dlp projektor kikket du på da? Jeg er også følsom for rgb-flimmer men ser ingen ting av dette på Benq w5000.

Newcomer
    Medlem siden
    Nov 2009
    Poster
    11
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av antiloop
    Hvilken dlp projektor kikket du på da? Jeg er også følsom for rgb-flimmer men ser ingen ting av dette på Benq w5000.
    Jeg mener det var Benq W1000 jeg fikk demonstrert.

Intermediate
    Medlem siden
    Sep 2005
    Poster
    1,128
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    I ett så ljust rum som jag tycker det verkar som du har spelar det ingen roll hur pass ljusstark PJ du har. Som jag ser det skulle en 52" LCd vara ett klart bättre val. Enormt mycket bättre bildkvalitet. Med PJ får du större bilde, men bildekvalitet blir otroligt mycket dåligare i ett så ljust rum. Svart blir i bästa fall ljust grått. Det finns Lerret som kan hjälpa en del, men de kostar fläsk och lever. Dessutom får man oduglig innsynsvinkel.

Newcomer
    Medlem siden
    Nov 2009
    Poster
    11
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av mackanzocz
    I ett så ljust rum som jag tycker det verkar som du har spelar det ingen roll hur pass ljusstark PJ du har. Som jag ser det skulle en 52" LCd vara ett klart bättre val. Enormt mycket bättre bildkvalitet. Med PJ får du större bilde, men bildekvalitet blir otroligt mycket dåligare i ett så ljust rum. Svart blir i bästa fall ljust grått. Det finns Lerret som kan hjälpa en del, men de kostar fläsk och lever. Dessutom får man oduglig innsynsvinkel.
    Tøff, men konstruktiv kritikk. Det er altså stor mulighet for at dette er dødfødt fra begynnelsen av.
    Men når du sier lyst rom, så mener du hovedsaklig fargevalg, og ikke lysforurensing? Jeg tenkte å legge opp filmtittingen etter årstidene for å unngå det verste sollyset.

Intermediate
    Medlem siden
    Sep 2005
    Poster
    1,128
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Det hjälper självklart en del att använda PJ med minimalt med inkommande ljus. Men, min egen erfaring, och en del andras också, är att reflekterande ljus är nästan lika slitsamt. Med vita väggar och vitt tak har du minst 2 stora källor av reflekterande ljus. Ingen PJ i världen kan få det att se bra ut.

Jag har flaksen att jag har ett dedikerat rum som jag kan göra vad f jag vill med.
    Jag kan få det precis nattsvart när jag vill på dygnet, men likaväl har jag fortfarande väggar och tak som reflekterar massa ljus som kommer från Lerret. Jag är alltså inte färdig med bygget, men det är otroligt irriterande med ljusa väggar och tak. Nu tänker man fort att, det är ju bara måla väggar och tak mattsvart. Jodå, inga problem, men jag skulle gärna se att folk faktist trivs i rummet också. Tjocka, ljustäta gardiner är tingen.

Du har en otroligt stor utfordring innan du blir nöjd, uansett budget på PJ.
    Jag har precis skaffat mig min första PJ, och jag har helt klart blivit biten av ett PJ virus, det är fan så skoj! Men jag ser helt klart vilka begränsningar det medför.

Newcomer
    Medlem siden
    Nov 2009
    Poster
    11
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Takker for innspill. Jeg vil nok gjøre et forsøk - tanken om PJ har satt seg for godt fast til at jeg klarer å forkaste prosjektet sånn med en gang.

Men siden det er en reell sjanse for at jeg ikke blir fornøyd på grunn av den uegnede stua, så tror jeg at jeg velger en billigere PJ for å minske tapet ved evt videresalg (ser en mulig kandidat i Sonyen på brukttorget), og setter den på stuebordet så jeg slipper å lage stygge skruehull i taket, og får større frihet til å prøve ut ulike avstander og innstillinger.

Intermediate
    Medlem siden
    Sep 2005
    Poster
    1,128
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Jag förstår tankegången din, men du kanske skjuter dig själv i foten.
    Skall du köpa en PJ som du kanske inte kommer vilja ha kvar, bör du ju köpa en PJ som är eftertraktad och som är svår att få tag i. I dag vill ingen köpa annat än 1080P. W1000, HD20, och de andra i den klassen är såpass svåra att få tag på att man kan sälja de för mer än det rekommenderade utpriset.

Den bästa dealen man kan göra just nu är absolut W5000 på avshop. Finns inget som slår den till under 15,000. Tror den kostar 11,500 nånting på Avshop, och det är en långt bättre investering än en TW700 till 8,000.
    Får du tag på en HD20 till 8995 (den jag har, väldigt ljusstark), är det en lika bra deal det. Köper du TW700 för 8,000 och finner ut att det inte var något för dig, kan du nog räkna med att behöva slå av 20-25% när du säljer den.
    Om en månad eller 2 kommer bruktmarknaden fullkomligt flomma över av TW700 och liknande på grund av att folk vill antingen uppgradera till de jag nämt ovan, eller att det inte är värt prisen på lampan kontra köpa en ny uppgraderad modell. Hade jag vart tvungen att köpa en TW700 hade inte jag gett mer än max 5,000.

Newcomer
    Medlem siden
    Nov 2009
    Poster
    11
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Jeg ser absolutt poenget ditt. Men så vil vel kanskje en 1080p være i meste laget for DVD, selv om Denonen kan oppskalere?

På den andre siden er det kanskje ingen katastrofe å bli sittende igjen med en rimelig anskaffet HDready projektor, selv om den ikke skulle fungere optimalt i stua. Den vil vel uansett fungere måtelig greit med tegnefilmer, og jeg vet om minst en i huset som vil være glad for det.

Stikkord for denne tråden

Regler for innlegg

• Du kan ikke starte nye tråder
  • Du kan ikke svare på innlegg / tråder
  • Du kan ikke laste opp vedlegg
  • Du kan ikke redigere meldingene dine
  •