Anamorfisk linse til TX-300 - throw distance

Sponsorer:
Takk Takk:  0
Like Like:  0
Viser resultater 1 til 8 av 8
    Intermediate
    Medlem siden
    Jan 2005
    Poster
    1,183
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    (0% positive tilbakemeldinger)

Anamorfisk linse til TX-300 - throw distance

Kan i grunnen bare glemme ny PJ, da demontering og luftsprøy fungerte greit har jeg begynt å se på mulighet for anamorfisk linse til TX-300. Er det mulig?

Og dersom det er mulig, hva er maks størrelse jeg kan få på 2.55m? Mulig jeg kan strekke meg litt da jeg kan montere lerret noe nærmere vegg, men noe mer enn 20cm klarer jeg neppe. Men så stikker sikkert anamorisk linse litt ut også som spiser noen cm...

Intermediate ARTY sin avatar
    Medlem siden
    Sep 2005
    Poster
    814
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Prinsippet for bruk av anamorfisk linse er at høyden på bildet er det samme i 16:9 (1:85:1) som i 2:35:1 og kalles Constant Image Hight (CIH).

Dermed så kan du bare måle høyden på det bildet du har nå og gange med 2.35 eller for å være på den sikre siden; 2.40.
    Da finner du ut hvor bredt bildet ditt blir med anamorfisk linse.
    Siden høyden blir det samme så er det ikke noe poeng å flytte projektoren med mindre du vil ha større bilde når du allikevel må bytte til et 2:35:1 lerret.

Om projektoren din har muligheten til å strekke bildet vertikalt, som du trenger for å bruke anamorfisk linse, vet jeg ikke.
    Alternativet er å kjøpe en BD spiller som gjør denne vertikale strekken.

Phillips BDP 7300/9100/9500 klarer vel det, samtidig får du på de spillerne mulighet for å flytte subtitles fra de sorte feltene opp i bildet, noe som er ganske praktisk.

Intermediate dvdjan sin avatar
    Medlem siden
    Dec 2002
    Poster
    1,134
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Men koster ikke en GOD linse stort sett like mye som en ny proje da ?

Intermediate
    Medlem siden
    Jan 2005
    Poster
    1,183
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    ...

Intermediate
    Medlem siden
    Jan 2005
    Poster
    1,183
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av dvdjan
    Men koster ikke en GOD linse stort sett like mye som en ny proje da ?
    Joda, gjør jo det. Hva vil du fram til?

Intermediate
    Medlem siden
    Jan 2005
    Poster
    1,183
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av ARTY
    Prinsippet for bruk av anamorfisk linse er at høyden på bildet er det samme i 16:9 (1:85:1) som i 2:35:1 og kalles Constant Image Hight (CIH).

Dermed så kan du bare måle høyden på det bildet du har nå og gange med 2.35 eller for å være på den sikre siden; 2.40.
    Da finner du ut hvor bredt bildet ditt blir med anamorfisk linse.
    Siden høyden blir det samme så er det ikke noe poeng å flytte projektoren med mindre du vil ha større bilde når du allikevel må bytte til et 2:35:1 lerret.

Om projektoren din har muligheten til å strekke bildet vertikalt, som du trenger for å bruke anamorfisk linse, vet jeg ikke.
    Alternativet er å kjøpe en BD spiller som gjør denne vertikale strekken.

Phillips BDP 7300/9100/9500 klarer vel det, samtidig får du på de spillerne mulighet for å flytte subtitles fra de sorte feltene opp i bildet, noe som er ganske praktisk.
    Jeg har sett på et lerret på 270cm og det går akkurat med plasseringen jeg har nå.
    Strekk er altså ikke et problem da riktig BD-spiller vil klare det.
    Men hvordan fester jeg anamorfisk linse til PJ'en?
    Og sist, men ikke minst; hvordan blir bildet etter jeg har montert på anamorfisk linse på TX300? Og hva er forskjellen på en linse itl 10.000,- og en linse til 20.000,-?

Intermediate ARTY sin avatar
    Medlem siden
    Sep 2005
    Poster
    814
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av Haugen
    Jeg har sett på et lerret på 270cm og det går akkurat med plasseringen jeg har nå.
    Strekk er altså ikke et problem da riktig BD-spiller vil klare det.
    Men hvordan fester jeg anamorfisk linse til PJ'en?
    Du fester ikke linsen direkte til PJ men monterer den på egen brakett/fot forand linsen.

Siden du har LenShift er det best om du kan hyllemontere PJ og Linse, ellers må du lage deg en forlengelse av/til tak festet. Noe som krever at du er ganske nevenyttig.
    Eksempler på hvordan andre har løst dette finner du i denne bilde tråden på AVS; The official 235:1 screen picture thread. Updated 11/30/09 - AVS Forum.
    I tillegg til de to CIH avdelingene på AVS;
    2.35:1 Constant Image Height Chat & DIY Constant Height, så er det en egen sticky tråd her på AV Forum; Offisiell tråd for 2.35:1 - det offisielle kinoformatet!.

I tillegg noen bilder her; The Aussiemorphic Lens MK3 - GALLERY PAGE - Made in Australia by CAVX and Oz Theatre Screens

Det vil lønne seg å bruke ganske mye tid på de trådene før du setter igang.

Og sist, men ikke minst; hvordan blir bildet etter jeg har montert på anamorfisk linse på TX300?
    Ganske umulig å svare på for en som ikke har TX-300 med anamorfisk linse. Men det som er viktigst er at du tester selv før du kjøper deg lerret og linse ved å først zoome ut bildet på det lerretet du har til de sorte feltene over og under bildet blir borte, da ser du omtrent hva kvaliteten blir. Så kan du eventuelt rigge deg til et provisorisk lerret for å sjekke hvordan det blir i full størrelse.
    Hvis du bestemmer deg for å gå for CIH, så kjøp lerretet før du kjøper linsen så får du sjekket kvaliteten og størrelsen ordentlig ved bruk av "zoom metoden".

Og hva er forskjellen på en linse til 10.000,- og en linse til 20.000,-?
    Forskjellen er først og fremst skarphet. Du betaler vesentlig mye i % for en lav %vis økning i skarpheten, men det kan lønne seg, spesielt med en LCD projektor som ikke er "superskarp" i utgangspunktet.

Sien du har en PJ som har stor linse og at du har relativt kort kasteavstand så må du ha en anamorfisk linse som har stor inngangs diameter; da burde du holde deg til Prisme linser. Da er vel finske Prismasonic et bra valg både i pris, kvalitet og at der kan du svinge linse elementene vekk fra lys-banen så du slipper å koste på deg en linse slede.

Interessant prisme linse med høy kvalitet kan også være den australske Aussiemorphic Lens MK3 konstruert av CAVX, han vil du se er veldig aktiv på AVS.
    CAVX har også en ny Sylindrisk basert linse,(selv om den ser firkantet ut) THE AUSSIEMORPHIC LENS MK IV som skal være av veldig høy kvalitet. Prisen kjenner jeg ikke.

I tillegg har du Panamorph prisme linse + noen andre.
    De beste sylindriske linsene er fra Schneider og ISCO, hvorav ISCO III regnes som "Rolls-Royce" innen anamorfiske linser og koster deretter.

Husk at selv om anamorfiske linser er dyre så er det bedre investering enn en projektor på lang sikt.
    Investerer du i en god nok og stor nok linse fra starten og tar godt vare på den, så kan du bruke den på alle dine fremtidige projektorer livet ut.

Intermediate
    Medlem siden
    Jan 2005
    Poster
    1,183
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Takk for utfyllende svar!

Jeg har også begynt å tenke på om det kan bli slitsomt å sitte så nærme lerrete når det blir så stort som 270cm. Sitter tross alt bare ca. 2.60m fra lerrete.

Selv med zoomet ut ser det ikke så verst ut.

Stikkord for denne tråden

Regler for innlegg

• Du kan ikke starte nye tråder
  • Du kan ikke svare på innlegg / tråder
  • Du kan ikke laste opp vedlegg
  • Du kan ikke redigere meldingene dine
  •