Min første projektor! Trenger råd;)

Sponsorer:
Takk Takk:  0
Like Like:  0
Side 1 av 3 1 2 3 SisteSiste
Viser resultater 1 til 20 av 52
    Newcomer HiFiHenrik sin avatar
    Medlem siden
    Feb 2008
    Poster
    168
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    (0% positive tilbakemeldinger)

Min første projektor! Trenger råd;)

Jeg føler nå det er på tide å satse tungt på bildedelen av hjemmekino! Da er det jo selfølgelig projektor som gjelder:-D Jeg har sikla kitt på HW15 som jo femstår som et særdeles godt kjøp til prisen Regner vel med at de fleste er enig
    Kikka litt på W5000 også, men kan den sammenligens med HW15, eller er det to forskjellige verdener vi snakker om her? Har også vært inne på tanken om TW700 da den er mye billigere!

Kom med input og råd! Det blir satt stor pris på

Expert antiloop sin avatar
    Medlem siden
    Jun 2004
    Poster
    7,385
    Takk & like
    Nevnt
    2 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Nei det er ikke snakk om 2 forskjellige verdener hvis du sammenligner disse 2. HW15 har ikke dobbelt så bra hvis vi sammenligner billed kvalitet på grunn av prisen. Jeg er kjempe fornøyd med min W5000 og kommer til å beholde den en god stund enda.

Intermediate homecinema sin avatar
    Medlem siden
    Nov 2005
    Poster
    3,116
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Jeg har selv W5000 og er som antiloop meget godt fornøyd med den. Ettersom du er førstegangskjøper av pj så vil det forundre meg veldig om du ikke blir fornøyd med W5000. HW15 er nok noe bedre, men om du ikke får sett dem side om side tror jeg ikke du vil se den store forskjellen. Det er jo også mye annet snacks du kan bruke mellomlegget på... :-D
    Et annet alternativ er jo HW10 som ligger litt nærmere i pris enn HW15. Rommet ditt og avstand til lerret etc. vil jo også ha litt betydning for valg av pj.

Intermediate Zamot sin avatar
    Medlem siden
    Mar 2003
    Poster
    888
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Slenger meg på denne tråden da jeg har samme spørsmål.
    Jeg skal kjøpe prosjektor igjen (hadde for endel år siden en BenQ PE7800 DLP), og har vurdert BenQ W5000.

Men siden jeg er kravstor og alltid pleier å kjøpe "det beste" innen fornuftige rammer, og derfor lurer jeg på om jeg burde gått opp i prisklasse, og lurer derfor på:
    -Hvilke modeller er aktuelle (15-25k)?
    -Hvor stor er forskjellen i bildekvalitet og andre ting? (ift. W5000 og prisdifferansen!)
    -Andre faktorer, f.eks. opplevelsen av DLP kontra LCD.

For meg er bruksområdet kun film, og stort sett mørkt rom - men det hender ofte jeg har noe belysning for å se maten jeg spiser.

I tillegg er jeg veldig obs på støy, spesielt ujevn og/eller høyfrekvent støy. Jeg har desverre ikke sett (eller hørt) så mange moderne prosjektorer.

Rommet er ca 5m langt, jeg sitter ca 3,5m fra lerret, og med W5000 kan jeg kun bruke 230cm bredt lerret, men også 260cm kan være aktuelt hvis det blir annen projektor.

Kilde er Denon BT2500 bluray-drev med Denon 4310 receiver.

Administrator Gorm sin avatar
    Medlem siden
    Dec 2002
    Sted
    Jessheim
    Poster
    14,042
    Takk & like
    Nevnt
    34 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Neste fornuftige "stepp" etter W5000 blir TW5500 eller HW15, etter det kommer VW85 og HD950. Det er i hvert fall min vurdering.
    Mvh Gorm

ISF / THX kalibratør
    projektor, TV, grading-monitorer, display

Intermediate tor rasmussen sin avatar
    Medlem siden
    Dec 2003
    Poster
    3,642
    Takk & like
    Nevnt
    2 post(er)
    AVtorget annonser
    1
    AVtorget feedback
    0
    Jeg gikk fra DLP til LCD.
    Fra PE7700 til TW3500.

Kan si deg såpass at min næste projektor ikke blir LCD, men heller DLP igjen.
    (Kjenner ikke så mye til de andre teknologiene)

Slik jeg forstår ditt rom, så har du både kasteavstand og rimelig lyskontroll.
    Derfor synes jeg du skal gå for W5000.

Nå har jeg ikke sett hverken TW5500 eller HW15 i aksjon, men bare det at man risikerer LCD-paneler som ikke er helt juster over hverandre gjør DLP til et sikkert valg.

(se her for LCD-panleler som ikke er justert)

Den TW3500 jeg kjøpte har en pixelforskyvning opp og til siden på rød, og en pixel ned på grønn.

Slik jeg har forstått det er det helt normalt at LCD-ene ikke kan forventes at de er 100% over hverandre.

Så kommer du fra DLP anbefaler jeg deg å bli værende hos DLP.
    Hadde jeg hatt avstanden i min stue hadde jeg kjøpt W5000 i stedet for LCD.

Medlem siden
    Mar 2003
    Poster
    888
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av Gorm
    Neste fornuftige "stepp" etter W5000 blir TW5500 eller HW15, etter det kommer VW85 og HD950. Det er i hvert fall min vurdering.
    (Du mente ikke TW5000?)

Ergo blir listen som følger:
    BenQ W5000 - kr 11800
    (SONY VPL-HW10 - kr 16000)
    (Epson TW5000 - 18000)
    Sony VPL-HW15 - kr 20000
    EPSON EH-TW5500 - 26000

Noen spesielle grunner til at du ikke tok med HW10 og TW5000?
    Gir W5000 virkelig så mye for pengene at men da heller bør hoppe opp til HW15?
    Og kan du si litt om fordelen ved å gå for HW15 eller TW5500? (eller 'svakhetene' til W5000)

Hvordan fyller pikslene til LCD kontra DLP nå om dagen, eller andre forskjeller (på de nevnte prosjektorer)?
    Vil jeg oppleve mindre hørbar støy på LCD (pga fargehjul)?

Medlem siden
    Dec 2002
    Sted
    Jessheim
    Poster
    14,042
    Takk & like
    Nevnt
    34 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    HV10 og TW5000 er begge utgåtte modeller, som jeg ikke aner om finnes tilgjengelig lengre. Derfor hopper jeg glatt over dem. En annen ting er at skal du først spa dypere i lommeboken, ja så ta i så det monner litt ;-)

Fillrate på full-HD LCD er ikke noe issue fra normal seeravstand. LCoS og LCD har i alle fall mer behagelig støynivå, da du slipper unna den høyfrekvente støyen fra fargehjulet
    Mvh Gorm

ISF / THX kalibratør

Medlem siden
    Mar 2003
    Poster
    888
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Ok, takk for info.
    Avshop har de to nevnte utgåtte forresten.
    Ellers er jeg forsåvidt enig i prinsippet om å ta i litt - jeg har aldri angret på et kjøp der jeg har tatt i (mye), men jeg har angret på kjøp der jeg ikke har tatt i nok og ikke blitt fornøyd.

For å gjøre det endal litt vanskeligere har jeg også fått tilbud om en Mitsubishi HV7000 til kr 24000,-. Blir denne interessant å vurdere til denne prisen? Eller banker HW15 den likevel. Har lest at sortnivået er helt rått (men det gjelder kanskje ikke sammenlignet med nyere/dagens prosjektorer?).

Hvor reelt er problemet med pixelforskyvning på LCD?
    Hvilken av de nevnte prosjektorer er mest stille?
    Er det noen av de som avgir mindre varme?

Intermediate
    Medlem siden
    Feb 2003
    Poster
    1,538
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0

Medlem siden
    Dec 2002
    Sted
    Jessheim
    Poster
    14,042
    Takk & like
    Nevnt
    34 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av Zamot
    For å gjøre det endal litt vanskeligere har jeg også fått tilbud om en Mitsubishi HC7000 til kr 24000,-. Blir denne interessant å vurdere til denne prisen? Eller banker HW15 den likevel. Har lest at sortnivået er helt rått (men det gjelder kanskje ikke sammenlignet med nyere/dagens prosjektorer?).

Hvor reelt er problemet med pixelforskyvning på LCD?
    Hvilken av de nevnte prosjektorer er mest stille?
    Er det noen av de som avgir mindre varme?
    Svaret på første spørsmål er nei, og ja den blir grisebanket av både HW10, TW5000, HW15 og TW5500. Det hjelper lite med godt sortnivå, når det ikke er dynamikk/kontrast i bildet.
    Når det gjelder konvergens på LCD-projektorene så er det ikke noe større problem der enn på D-ILA. Det er klart at jo billigere projektor, jo dårligere er kvalitetskontrollen. På Epsons toppmodeller har jeg aldri opplevd avvik som overstiger en halv piksel.
    Av de nevnte projektorene er nok HC7000 mest stillegående (men det er også det eneste den er skikkelig god på), men HW15 ligger i samme område. Epson projektorene er også relativt stillegående, men man hører svak "rumling" (ala harddisk støy) når den dynamiske irisen er satt til hurtig respons.
    Når det gjelder varmeutvikling så er nok forskjellene marginale.
    Mvh Gorm

ISF / THX kalibratør

Expert antiloop sin avatar
    Medlem siden
    Jun 2004
    Poster
    7,385
    Takk & like
    Nevnt
    2 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Jeg tror du vil bli kjempefornøyd med en W5000. Gorm kan jo også proff kalibrere den hvis du kjøper på Avshop.

AVshop.no / AVshop Proff Video Kalibrering FULL - Hos Oss -

Medlem siden
    Mar 2003
    Poster
    888
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Heller faktisk litt mot en HW15 uten at jeg helt kan si hvorfor. Skal visst være bedre på både sortnivå og kontrast, og får alle steder skryt for å være stille. I tillegg er fyllingsgraden mye bedre (har muligens lite å si i praksis, muligens for de som er uheldige og får plass nærmest lerret).
    Og har jeg lyst på 265cm bredt Dreamscreen V3 tab elektrisk. Mulig det holder med 230, sitter ca 3,5m unna.

Intermediate
    Medlem siden
    Feb 2003
    Poster
    1,538
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Hadde nok godt for HW15 selv hvis jeg skulle kjøpt pj i 20k klassen. Men har hatt mange lcd projektorer tidligere og har aldri vært plagget av "hønsenetting" på de. Men når du først har beveget deg inn i lcos verden så er det ingen vei tlbake

Medlem siden
    Mar 2003
    Poster
    888
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Var på messa og fikk sett på prosjektorene side om side. Her er en liten oppsummering av mitt inntrykk og info fra Gorm (håper jeg husker riktig). Jeg kikket mest på W5000 mot HW15 (fikk ikke sett W5000 og TW5500 ved siden av hverandre siden de var på samme lerret).

BenQ W5000:
    Skarpt bilde; mer detaljer, og mer støy, og mer "flimmring". Det ligger i DLP-prosjektorens natur. Litt mer 'slitsomt' å se på enn Sony, men du verden for et bra bilde til under kr 12000. Perfekte farger.

Sony HW15:
    Mer dynamikk og smell i bildet pga. høy ansikontrast. Spesielt merkbart i dagslysscener der man blir mer "blendet" av lyset. Rått. Bra sortnivå (men om det synes om man ikke har 100% lyskontroll er en annen sak). Mer glatt mykt bilde, både når det gjelder skarphet og støy. Virker som om det er noe støyreduksjon default selv om man ikke har skrudd på funksjonen. Det blir et behagelig bilde å se på, men jeg undres om det er for mykt da detaljer forsvinner noe. Det har vel også noe med de to forskjellige teknologiene å gjøre - DLP virker mer skarpt/detaljert.
    På denne prosjektor kan ikke fargerommet kalibreres, og det var noe gulstikk i den. Men det er nok ikke plagsomt hjemme når man ikke har en annen med korrekt farger ved siden av. (Det virker som om det ikke skal være noe problem lenger heller, da Sony nå skal være klar over problemet, og avshop sjekker hver prosjektor at fargerommet er korrekt). Veldig stille prosjektor visstnok, selv innstilt på høyeste lysstyrke. (Fikk desverre ikke lyttet til prosjektorene da alle sto på samtidig).

Epson TW5500:
    Veldig bra bilde, best sortivå (om man har helt mørkt rom), ikke like høy ansi-kontrast og smell i bildet som Sony. Men veldig bra og behagelig bilde, og Epson er visst de eneste som har interpolering som faktisk fungerer (lager jevnere/skarpere bilder ved bevegelse/panorering), da den er mer intelligent og skrur seg av i stedet for å lage problemer i vanskelige scener/bevegelser (f.eks. der hvor bevegelsen skjer foran en detaljert bakgrunn - her blir bakgrunnen slørete og full av artifakter om man har interpolering påskrudd. men altså ikke med Epson). Fikk også inntrykk av at Gorm liker denne prosjektoren mer og mer..

Konklusjon...
    Jeg ble faktisk ikke klokere på hva jeg skal velge. Om man ikke tenker budsjett, er det nok Epson pga. interpoleringsfunksjonen og generelt bra bilde og sortnivå. Men Sony frister VELDIG pga. bra trøkk i bildet, samtidig som det er behagelig å se på - i tillegg til at den er mest stillegående. Men hvor mye merker man til at det er mer smell i bildet hjemme, uten en prosjektor å sammenligne med? Spesielt om det ikke er bra lyskontroll, så er den økte ansi-kontrasten lite synlig...

BenQ leverer virkelig en uslåelig kvalitet i forhold til pris. At bildet er detaljrikt og viser mer støy er både en fordel og ulempe, og man kan jo alltids skru på støyreduksjon. Man kan også justere opp lysstyrke/gamma(?) for å få mer smell i bildet, på bekostning av detaljer i mørke partier.

Så hvilken blir det? Kommer helt ann på hva magefølelsen og lommeboka sier den dagen jeg handler... Man får tross alt en real sydentur for prisforskjellen(e) - og man blir kjempefornøyd uansett hvilken man velger!

Som en digresjon så kikket vi også på Sony VW85 - toppmodell til ca 60 000,-. Du verden for et bilde, helt rått og enda mer trøkk enn HW15. Dagslysscener blir virkelig heftige. Men om det er verdt 40000,- mer i forhold til HW 15? Tvilsomt. Selv om jeg skulle brukt 60000 på prosjektor, ville jeg heller kjøpt en HW15 og heller kjøpt ny prosjektor til ca 20k om 2-3 år og igjen etter 2-3 år til samme totalsum. Utviklingen fyker jo av sted..

Newcomer Drag0nFly sin avatar
    Medlem siden
    Aug 2008
    Poster
    255
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0

Sony HW15:
    Mer dynamikk og smell i bildet pga. høy ansikontrast. Spesielt merkbart i dagslysscener der man blir mer "blendet" av lyset. Rått. Bra sortnivå (men om det synes om man ikke har 100% lyskontroll er en annen sak). Mer glatt mykt bilde, både når det gjelder skarphet og støy. Virker som om det er noe støyreduksjon default selv om man ikke har skrudd på funksjonen. Det blir et behagelig bilde å se på, men jeg undres om det er for mykt da detaljer forsvinner noe. Det har vel også noe med de to forskjellige teknologiene å gjøre - DLP virker mer skarpt/detaljert.
    På denne prosjektor kan ikke fargerommet kalibreres, og det var noe gulstikk i den. Men det er nok ikke plagsomt hjemme når man ikke har en annen med korrekt farger ved siden av. (Det virker som om det ikke skal være noe problem lenger heller, da Sony nå skal være klar over problemet, og avshop sjekker hver prosjektor at fargerommet er korrekt). Veldig stille prosjektor visstnok, selv innstilt på høyeste lysstyrke. (Fikk desverre ikke lyttet til prosjektorene da alle sto på samtidig).

Epson TW5500:
    Veldig bra bilde, best sortivå (om man har helt mørkt rom), ikke like høy ansi-kontrast og smell i bildet som Sony. Men veldig bra og behagelig bilde, og Epson er visst de eneste som har interpolering som faktisk fungerer (lager jevnere/skarpere bilder ved bevegelse/panorering), da den er mer intelligent og skrur seg av i stedet for å lage problemer i vanskelige scener/bevegelser (f.eks. der hvor bevegelsen skjer foran en detaljert bakgrunn - her blir bakgrunnen slørete og full av artifakter om man har interpolering påskrudd. men altså ikke med Epson). Fikk også inntrykk av at Gorm liker denne prosjektoren mer og mer..

Konklusjon...
    Jeg ble faktisk ikke klokere på hva jeg skal velge. Om man ikke tenker budsjett, er det nok Epson pga. interpoleringsfunksjonen og generelt bra bilde og sortnivå. Men Sony frister VELDIG pga. bra trøkk i bildet, samtidig som det er behagelig å se på - i tillegg til at den er mest stillegående. Men hvor mye merker man til at det er mer smell i bildet hjemme, uten en prosjektor å sammenligne med? Spesielt om det ikke er bra lyskontroll, så er den økte ansi-kontrasten lite synlig...

BenQ leverer virkelig en uslåelig kvalitet i forhold til pris. At bildet er detaljrikt og viser mer støy er både en fordel og ulempe, og man kan jo alltids skru på støyreduksjon. Man kan også justere opp lysstyrke/gamma(?) for å få mer smell i bildet, på bekostning av detaljer i mørke partier.

Så hvilken blir det? Kommer helt ann på hva magefølelsen og lommeboka sier den dagen jeg handler... Man får tross alt en real sydentur for prisforskjellen(e) - og man blir kjempefornøyd uansett hvilken man velger!

Som en digresjon så kikket vi også på Sony VW85 - toppmodell til ca 60 000,-. Du verden for et bilde, helt rått og enda mer trøkk enn HW15. Dagslysscener blir virkelig heftige. Men om det er verdt 40000,- mer i forhold til HW 15? Tvilsomt. Selv om jeg skulle brukt 60000 på prosjektor, ville jeg heller kjøpt en HW15 og heller kjøpt ny prosjektor til ca 20k om 2-3 år og igjen etter 2-3 år til samme totalsum. Utviklingen fyker jo av sted..
    Må bare si at dette var en meget interessant sammenligning, da jeg er i samme situasjon og finner det mildt sagt nesten umulig å velge ut hvilken av disse som er mest aktuell. Eneste forskjell for min del er at JVC'ene (550/950) også er på listen, da jeg vurderer disse opp mot Sony's VW85. Både den og JVC's 950 vil utvilsomt gi et fantastisk bilde, men tenker som deg om forskjellen er verd 40k mer!

Heller faktisk litt mot en HW15 uten at jeg helt kan si hvorfor. Skal visst være bedre på både sortnivå og kontrast, og får alle steder skryt for å være stille. I tillegg er fyllingsgraden mye bedre (har muligens lite å si i praksis, muligens for de som er uheldige og får plass nærmest lerret).
    Og har jeg lyst på 265cm bredt Dreamscreen V3 tab elektrisk. Mulig det holder med 230, sitter ca 3,5m unna.
    Vi har omtrent samme (sitte-)avstand også (har selv 3.8-3.9m kastelengde fra lerret til linse, som også er det samme som sitteavstanden). Ser utifra bildene dine (god kvalitet, btw.--limegrønnfargen din minner meg om Natural Born Killers (lurer på hvorfor? ) at du trolig har litt mer kasteavstand enn mine spinkle 4m.

Jeg vurderer i likhet med deg 120"/265cm lerret fra denne avstanden, men er litt usikker på om billedstørrselen (spes. i 16x9 og da særlig ved spilling) blir litt overkill mtp. sitteavstanden. Antar CinemaScope ikke vil være et problem siden bildet blir <1.3m høyt (takhøyde er 2.44). Alternativet vil naturligvis være et 106" lerret; om en vil "safe".

Siden HW15 (i likhet med VW85) har 1.6x zoom lurte jeg på om du har verifisert om denne faktisk kan projisere et 120" bilde fra avstanden du benytter (uten at jeg vet nøyaktig hva denne faktisk er!) "Div. kalkulatorer" er ikke særlig tilgivende mot Sony-ene pga. zoomnivået og delvis pga. lysstyrken, men disse er naturligvis ikke å regne som en fasit!)

Medlem siden
    Mar 2003
    Poster
    888
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Jeg kan ikke si noe mer enn det jeg får ut av projectorcentral sin kalkulator (men husk å ta hensyn til dybden på projektoren). Ellers er jo Epson helt rå når det gjelder plasseringsvennlighet med over 2:1 zoom og lens skift. Ikke at det behøver å være noe stort pluss, men for enkelte er det kanskje det.

JVC HD950 var også på messa (så den mot VW85), men det hadde fått så mye juling (demoprojektor som har blitt sendt verden rundt eller no), så den var ikke bra. Men Gorm sa følgende om den kontra Sony VW85: JVC er best på sortnivå (kontrast og detaljer i mørke scener), mens Sony'n er best på alt annet.. Og det var unikt bilde fra sistnevnte; skikkelig realistisk bilde med stor kontrast og mye lys så man nesten måtte myse litt med øynene f.eks. når det ble filmet utover havet (med solskinn reflektert fra bølgene).

Forøvrig opplevdes det som større forskjell mellom W5000 og HW15, enn mellom HW15 og VW85.

Om jeg tolker Gorm riktig tror jeg han hadde foretrukket en av de nevnte prosjektorene - W5000, HW15, TW5500 og VW85, avhengig av budsjett. (Men i tillegg bør man jo vurdere lerretsstørrelse, plassering, lysforhold, og type bruk)

Newcomer Drag0nFly sin avatar
    Medlem siden
    Aug 2008
    Poster
    255
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Takker for raskt svar. Det blir vel til at projektor monteres opp først for så å bestemme lerretstørrelse. Synes forøvrig det er litt merkelig at Sony's VW85 tilsynelatende er mer lyssterk enn JVC (som er oppgitt til 100 ansi lumen mer, dvs. 900 vs. 800 for Sony'en). Siden det også ser ut til å være en del politikk inne i bildet (no pun intended) mellom enkelte PJ review sites har det vært umulig å få objektive målinger av nettopp lysutbyttet. Men antar dette ikke er så galt på HW15 heller. Største forskjellen rent praktisk slik jeg ser det er zoom-nivå (1.6x vs 2.0x).

Og ja, jeg har tatt dybden av projektor med i beregningen for kastelengde (vet det er lett å overse den lille detaljen.)

Intermediate homecinema sin avatar
    Medlem siden
    Nov 2005
    Poster
    3,116
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Det var vel ikke JVC 950 som ble vist på messa, men den helt nye JVC 990. Den var i motsetning til 950 helt umulig å kalibrere! :-?

Medlem siden
    Mar 2003
    Poster
    888
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av Drag0nFly
    Takker for raskt svar. Det blir vel til at projektor monteres opp først for så å bestemme lerretstørrelse. Synes forøvrig det er litt merkelig at Sony's VW85 tilsynelatende er mer lyssterk enn JVC (som er oppgitt til 100 ansi lumen mer, dvs. 900 vs. 800 for Sony'en). Siden det også ser ut til å være en del politikk inne i bildet (no pun intended) mellom enkelte PJ review sites har det vært umulig å få objektive målinger av nettopp lysutbyttet. Men antar dette ikke er så galt på HW15 heller. Største forskjellen rent praktisk slik jeg ser det er zoom-nivå (1.6x vs 2.0x).

Og ja, jeg har tatt dybden av projektor med i beregningen for kastelengde (vet det er lett å overse den lille detaljen.)
    Jeg snakket ikke om lysstyrke i seg selv, men om høy kontrast, ansi-kontrast. Gorm kan kanskje utdyppe disse tingene, jeg er litt usikker på om jeg har forstått alt, men kan prøve å si noe mer om det:
    Jeg legger lite vekt lysstyrke for en hjemmekinoprosjektor. For det første kan man av flere årsaker ikke stole på tallene produsentene oppgir (med unntak av en sa Gorm, husker ikke hvilken), og det er vanskelig å sammenligne målinger, da tallene ikke nødvendig stemmer med det man opplever pga. hvordan prosjektorene jobber, uten at jeg kan utdyppe dette noe særlig.

For det andre tror jeg alle de aktuelle kandidatene har høy nok lysstyrke, selv om man skulle finne på å bruke prosjektoren en gang i mellom til TV-titting i belyst rom. Men det er klart hvis man skal bruke prosjektoren mye i opplyst rom, eller skal ha kjempestort lerret, så er det noe man bør vurdere mer nøye (og da legge mindre vekt på ansi-kontrast og sortnivå som man da ikke får noe utbytte av)...

Poenget med Sony sitt trykk i bildet er at det er høy ansi-kontrast, dvs. høy lysstyrke samtidig som det er bra sortnivå, det vil si både lyst og mørkt (med detaljer) samtidig. Som nevnt kan man f.eks. skru opp lysstyrke eller gamma og få mer smell i bildet, men det går på bekostning av sortnivå og detaljer i mørke deler av bildet.
    Håper det var litt forståelig forklart, men som sagt er mulig jeg roter litt med begrepene..

Sony er forøvrig ganske plasseringsvennlig den også, 1,6 zoom er bra det også! (ifg Gorm). Det trenger jo ikke å ha noen betydning uansett. Passer prosjektoren til rommet og ønsket lerretstørrelse, så er det jo greit. En annen ting å vurdere er plassering og bruk av lens shift, men det er kanskje mer av akademisk interesse, spesielt om man tilstreber plassering som unngår bruk av for mye lens shift (ideelt bør prosjektor plasseres så den er "midt" i bildet, i praksis helst innenfor bildet). Zoom påvirker også bildekvaliteten og lysstyrke noe. Men synlig? Tja...

Side 1 av 3 1 2 3 SisteSiste

Stikkord for denne tråden

Regler for innlegg

• Du kan ikke starte nye tråder
  • Du kan ikke svare på innlegg / tråder
  • Du kan ikke laste opp vedlegg
  • Du kan ikke redigere meldingene dine
  •