Min første projektor! Trenger råd;) - Side 2

Sponsorer:
Takk Takk:  0
Like Like:  0
Side 2 av 3 FørsteFørste 1 2 3 SisteSiste
Viser resultater 21 til 40 av 52
    Intermediate Zamot sin avatar
    Medlem siden
    Mar 2003
    Poster
    888
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    (0% positive tilbakemeldinger)
    Sitat Opprinnelig postet av homecinema
    Det var vel ikke JVC 950 som ble vist på messa, men den helt nye JVC 990. Den var i motsetning til 950 helt umulig å kalibrere! :-?
    Beklager, det er nok riktig. Er ikke så kjent med alle modellbetegnelser, og kikket raskt på den dyreste JVC projektoren på avshop..

Den manglet vel noe blått, og hadde ganske synlig (ehm kommer ikke på hva det heter i farten) utflyting av fargene (rødt blått og grønt var ikke oppå hverandre som det skal). Blant annet.

Intermediate homecinema sin avatar
    Medlem siden
    Nov 2005
    Poster
    3,116
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Den hadde konvergensfeil som gjør at hvitt ikke blir hvitt da panelene ikke er justert riktig i forhold til hverandre. Den hadde også et vanvittig gulstikk så til og med fargede så ut som de hadde gulsott. Konvergensfeilen gjør vel også at fargene blir veldig blasse da intensiteten i fargene blir dårlig.
    Her får Gorm korrigere om jeg er helt på bærtur...:|

Intermediate Andreas21 sin avatar
    Medlem siden
    Oct 2006
    Sted
    Drammen
    Poster
    3,730
    Takk & like
    Nevnt
    16 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Den hadde konvergensfeil som gjør at hvitt ikke blir hvitt da panelene ikke er justert riktig i forhold til hverandre. Den hadde også et vanvittig gulstikk så til og med fargede så ut som de hadde gulsott. Konvergensfeilen gjør vel også at fargene blir veldig blasse da intensiteten i fargene blir dårlig.
    Du er nok helt på bærtur her konvergensfeilen gjør ikke noe med fargene, men med såpass grov konvergensfeil som på denne HD990 går det utover skarpheten. Fargefeilen hos denne enheten lå i blått som gjorde at den hadde et ganske kraftig gulstikk. Normalt skal det være ganske "enkelt" å kalibrere denne, men denne hadde tydeligvis en software feil som gjorde det umulig. Mer utdypende forklaring i hva som skjedde når han prøvde å kalibrere kan sikkert Gorm forklare...
    Mvh Andreas

THX II kalibratør. Projektor/TV.
    Software: Calman Pro og Lightspace
    Colorimeter: Klein K10A Spectroradiometer: Jeti 1501
    TPG: Murideo Fresco Six G og DVDO

Administrator Ak sin avatar
    Medlem siden
    Dec 2002
    Poster
    13,124
    Takk & like
    Nevnt
    1 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Konvergensen har ingenting med gjengivelsen av hvitt å gjøre. Det du beskriver høres mye mer ut som ujevn fargeuniformitet. Ofte vil man da kunne se at bildet er grønn/gult på ene siden og blå/lilla på andre siden.
    Intensiteten i fargene vil i de fleste tilfeller ikke bli påvirket av dette.

Administrator Gorm sin avatar
    Medlem siden
    Dec 2002
    Sted
    Jessheim
    Poster
    14,041
    Takk & like
    Nevnt
    34 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    At konvergensen ikke har noe med gjengivelse av hvitt å gjøre er ikke helt riktig. Konvergensfeilen gjorde at projektoren ikke klarte å vise hvite linjer med 1 pikselbredde. Hvite linjer/objekter med mer enn tre piksler i bredden ville selvsagt kunne fremstå som hvitt, hvis det ikke hadde vært for et enda større problem. Grunnen til at den hadde gulstikk, skyltes nemlig en feil som gjorde det umulig å korrigere blått fargerom, samt å justere blått i gråskalaen. Hvis jeg prøvde å hente opp blått i gråskalaen (gain) ble alt under 20 IRE gjengitt helt blått, og det kunne ikke korrigeres via bias justering. Det samme var tilfellet ved senking av rød og grønn gain. For lite blått ga altså gulstikket.
    Projektoren hadde ubetydelig uniformitetsfeil, både hva gjelder farge og lysstyrke.
    Mvh Gorm

ISF / THX kalibratør
    projektor, TV, grading-monitorer, display

Active Superbit sin avatar
    Medlem siden
    Jul 2005
    Poster
    347
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Jeg skal også snart kjøpe meg ny projektor i denne prisklassen. Veggene i stua er forholdsvis mørke, men taket er hvitt, og har store vinduer, men får stengt ute det meste av lyset med rullegardiner. Betyr dette at stuen min er såpass lys at Epson er et bedre valg enn Sony? Eller spiller det liten rolle?

Medlem siden
    Dec 2002
    Sted
    Jessheim
    Poster
    14,041
    Takk & like
    Nevnt
    34 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sony projektorens store styrke er ansi-kontrast. I romet du beskriver vil du neppe ha noen verdi av denne, og således seiler nok Epson projektoren opp som den heteste kandidaten.
    Mvh Gorm

ISF / THX kalibratør

Newcomer
    Medlem siden
    Dec 2008
    Poster
    31
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Skal skrive kort. Hvilken prosjektor skal jeg velge?

Linse til lerret 2,8m

Størrelse på bilde ca. 170 cm bredde.

Rom: et vindu som kan skjermes helt, og lysebrune vegger som gjør at rommet kan bli veldig mørkt.

Prisklasse: 10-15 000

Prosjektorer:
    Epson tw3500 er vel beregnet for lysere rom.

Benq W5000 har vel ikke så bra zoom.

Dette var litt kort om info, kan du/dere annbefale noe?

Medlem siden
    Jul 2005
    Poster
    347
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Du må ha W5000 minst 3,15 meter fra lerret for å få 1,70 bredt bilde.
    BenQ W5000 Projection Calculator - Throw Distance and Screen Size

Et helt annet spørsmål:
    Hvordan er Panasonic AE4000 i forhold til Epson TW5000? Ser begge ligger på 18-19.000,-. Jeg har hatt to Panasonic-projektorer som jeg har vært ganske fornøyd med (har 700 nå).

Expert antiloop sin avatar
    Medlem siden
    Jun 2004
    Poster
    7,385
    Takk & like
    Nevnt
    2 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    I denne prisklassen har du jo også Sony VPL-HW15 som er bedre enn alternativene fra Epson og Panasonic. Selv oppgraderte jeg fra W5000 til HW15 noe som var en meget bra bilde oppgradering. Men til prisen er jo fortsatt W5000 helt uslåelig pr. i dag.

Medlem siden
    Jul 2005
    Poster
    347
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av antiloop
    I denne prisklassen har du jo også Sony VPL-HW15 som er bedre alternativene fra Epson og Panasonic. Selv oppgraderte jeg fra W5000 til HW15 noe som var en meget bra bilde oppgradering. Men til prisen er jo fortsatt W5000 helt uslåelig pr. i dag.
    Se Gorm sitt forrige innlegg Men dette blir kanskje en smaksak...? Når jeg har en litt lys stue, er vel Sony ikke et like klart valg?

En ting til som sikkert de fleste her er klar over, men ingen har nevnt, er jo forskjellen på størrelsen på disse projektorene! Det er selvfølgelig ikke den viktigste faktoren, men for meg personlig betyr det en del (og helt sikkert for de som har en kone i hjemmet, hehe). Volumet på Sony sine er 35 dm3, Epson 23 dm3, og Panasonic 18 dm3. Sony er altså nesten dobbelt så stor som Panasonic!

Medlem siden
    Jun 2004
    Poster
    7,385
    Takk & like
    Nevnt
    2 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Til en lys stue finner du sikkert bedre alternativer ja. Og ja Sonyen er en stor fysisk projektor på samme nivå som W5000.

Intermediate
    Medlem siden
    Feb 2003
    Poster
    1,538
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Men så er jo ikke panasonicen noe design blomst, ser jo helt jævlig ut.

Medlem siden
    Jun 2004
    Poster
    7,385
    Takk & like
    Nevnt
    2 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av Razor
    Men så er jo ikke panasonicen noe design blomst, ser jo helt jævlig ut.
    Det samme kan en vel si om TW5000 også. Likte mye bedre utseendet på TW1000/2000.

Medlem siden
    Jul 2005
    Poster
    347
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    ...men fremdeles ingen som har svart på spørsmålet mitt Hvordan er Panasonic AE4000 i forhold til Epson TW5000?

Intermediate Zamot sin avatar
    Medlem siden
    Mar 2003
    Poster
    888
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av antiloop
    Til en lys stue finner du sikkert bedre alternativer ja.
    Hvorfor?
    Hvilke svakheter har Sony i forhold til Epson i en lys stue, bortsett fra at den ikke har interpolering? (Og at man ikke får nytte av den store ansi-kontrasten)

Jeg funderer også på om Sony HW15 og Epson TW5500 er verdt de ekstra kronene i forhold til W5000 dersom det ikke er full lyskontroll (hvite vegger, tak, gulv, og noe dagslys som slipper gjennom persienne/hvite gardiner)?

Spesielt om jeg ikke synes interpolering er viktig(Epson).

Intermediate bigtor sin avatar
    Medlem siden
    Sep 2003
    Sted
    Laksevåg
    Poster
    1,230
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av Superbit
    ...men fremdeles ingen som har svart på spørsmålet mitt Hvordan er Panasonic AE4000 i forhold til Epson TW5000?
    Det jeg kan si er at TW5000 er mer lyssterk enn hva AE4000 er.

Jeg ville helt klart anbefalt Epson fremfor Panasonic.
    Mvh bigtor

Medlem siden
    Dec 2002
    Sted
    Jessheim
    Poster
    14,041
    Takk & like
    Nevnt
    34 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av Superbit
    Hvis vi konsentrerer oss om bildekvalitet:
    -TW5000 har over dobbelt så høy "native kontrast", og i tillegg mer en 30 prosent høyere ansi-kontrast.
    -Lysstyrken fra TW5000 er også vesentlig høyere i kalibrert modus.
    -TW5000 har full CMS kalibreringsmulighet, AE4000 har et "leke-system" for fargeromkalibrering, som ikke fungerer i det hele tatt.

På lerretet utgjør dette en ganske vesentlig forskjell, og er også grunnen til at jeg ikke engang vurderte å ta med AE4000 som en av de interessante projektorene til messevisningen. Sett side om side med HW15 eller TW5000 fremstår AE4000 dynamikkløs, og med en mye "flatere" bildegjengivelse (mindre dybde).
    Isolert sett er TW4000 en helt OK projektor, men sett i sammenheng med HW15 og TW5000 holder den ikke mål.
    Mvh Gorm

ISF / THX kalibratør

Intermediate
    Medlem siden
    Feb 2003
    Poster
    1,538
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Har pana fremdeles det farge systemet hvor man velger et utklipp fra ett bilde å forandrer fargene på det?

Medlem siden
    Dec 2002
    Sted
    Jessheim
    Poster
    14,041
    Takk & like
    Nevnt
    34 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    jepp

Det triste er at endringen man gjør ikke får konsekvenser på andre intensiteter. Altså, endrer man f.eks rødt ved 75% intensitet, så er ikke endringen å spore ved andre intensiteter. Helt meningsløst system med andre ord, så lenge endringene er lineære fra 0-100 prosent intensitet.
    Mvh Gorm

ISF / THX kalibratør

Side 2 av 3 FørsteFørste 1 2 3 SisteSiste

Stikkord for denne tråden

Regler for innlegg

• Du kan ikke starte nye tråder
  • Du kan ikke svare på innlegg / tråder
  • Du kan ikke laste opp vedlegg
  • Du kan ikke redigere meldingene dine
  •