Måledata og initielle inntrykk Epson EH-TW3500

Sponsorer:
Takk Takk:  0
Like Like:  0
Viser resultater 1 til 14 av 14
    Grunnlegger lygren sin avatar
    Medlem siden
    Dec 2002
    Poster
    14,968
    Takk & like
    Blogginnlegg
    27
    Nevnt
    18 post(er)
    AVtorget feedback
    1
    (100.00% positive tilbakemeldinger)

Måledata og initielle inntrykk Epson EH-TW3500

TW3500 er Epsons nye "mellomklasse" LCD, som er ment å legge seg hakket over TW2900 i ytelse og et godt stykke under TW4400. Jeg var uansett litt spent på denne saken, da den jo leveres med CMS-system og dermed i utgangspunktet muligheten til å justere inn fargene 100%.

Dessverre ser det imidlertid ut til at Epson enten har gått på en liten designfeil på denne, eller med vilje har gjort det umulig å få til fargerommet korrekt... Projektoren leveres med en såkalt "x.y-modus", og riktignok sitter fargerommet i denne modusen relativt greit. Problemet er at gråskalaen er helt latterlig - og da snakker vi LATTERLIG - dårlig... Hadde jo vært greit nok det egentlig, men når det samtidig ikke er mulig å justere projektoren i x.v-modus blir det hele litt vanskelig.

Jeg testet å kalibrere projektoren i både Theatre1, 2 og natural. Alle modus gir oversatuert grønt, men jeg synes "natural" er den greieste modusen å jobbe i.

Fargerom etter kalibrering, da med utgangspunkt i "natural" (som uten justering er kraftig oversaturert på lik linje med Theatre 1 og 2):

-fargerom_75_kalibrert-jpg

Fargerom i x.y.-modus:

-fargerom_75_xv-jpg

Gråskala kalibrert etter fargejustering med utgangspunkt i natural:

-graaskala_kalibrert-jpg

Gråskala i x.v-modus:

-graaskala_xv-jpg

Sortnivået og kontrasten fra TW3500 er heller ikke noe å rope hurra for, men jeg målte følgende verdier:

Uten iris:

sort: 0,41
    hvitt: 447

= 1090:1

Med "kjapp" iris:

sort: 0,07
    hvitt: 446

= 6375:1

Samtidig skal det ikke mye lys til før en ser godt begrensningen i absolutt sort. Til sammenligning måler TW5000 rundt 6500:1 native, og TW4400, som jeg skal få tatt en titt på snarlig, skal i utgangspunktet måle enda høyere verdier enn dette.

Tja, hva skal en si? En projektor med helt klare begrensninger, det er klart, men etter kalibrering må jeg jo si at det på langt nær ser ille ut - det ser faktisk ganske så bra ut både fargemessig og bildemessig. Sortnivå og dynamikk er imidlertid ikke på plass, men med såpass mye lys som bor i denne saken vil den gjøre seg godt i en stue der en uansett ikke har mulighet til å få fullt utbytte av det sortnivået en TW5000 eller TW4400 har å by på. Samtidig vil jeg jo si at projektoren nærmest SKRIKER etter kalibrering, da en uten dette enten blir sittende med gråskala som ikke ligner grisen i x.v-modus (men riktignok relativt korrekte grunnfarger, men hva hjelper vel nå det...), eller kraftig oversaturerte farger i "Natural", "Theatre, Theatre 1 og 2" (de øvrige modusene er ikke anbefalt...).

Det er også verdt å merke seg at projektoren er relativt stillegående, og har veldig god zoom og lens-shift, samt da som nevnt mye lys...

Medlem siden
    Dec 2002
    Poster
    14,968
    Takk & like
    Blogginnlegg
    27
    Nevnt
    18 post(er)
    AVtorget feedback
    1
    ...for øvrig har TW3500 på lik linje med TW5000 problemer med å gjengi tilstrekkelig blått i toppen. Det er derfor jeg må legge blått litt over "linjen", samt redusere lysutbyttet noe ved å justere ned grønt bittelitt, da den i motsatt fall får en dip på 5-10% på 100% hvit... I praksis vil jeg uansett si at det er et greit kompromiss, langt bedre enn å få fargestikk i toppen etter mitt syn...

Administrator Gorm sin avatar
    Medlem siden
    Dec 2002
    Sted
    Jessheim
    Poster
    14,041
    Takk & like
    Nevnt
    34 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    (0% positive tilbakemeldinger)
    Jeg målte på to nye enheter av TW3500 før helgen, og begge måler tilnærmet perfekt rett ut av esken i fargemodus xvColor. Fargerommet var helt strøkent opptegnet, og avvikene i gråskalaen var for små til at jeg ville brydd meg med å kalibrere opp en annen modus (og det var min projektor). Projektorene målte nærmest identisk både i fargerom og gråskala, og ingen av dem hadde antydning av å mangle blått.
    Mvh Gorm

ISF / THX kalibratør
    projektor, TV, grading-monitorer, display

Medlem siden
    Dec 2002
    Poster
    14,968
    Takk & like
    Blogginnlegg
    27
    Nevnt
    18 post(er)
    AVtorget feedback
    1
    Ja, den enheten jeg målte var nok fra første produksjonsbatch, og i vanlig "Epson-stil" har de nok forbedret projektorene en hel del på de neste batchene. Kan jo nesten tyde på at enheten jeg målte rett og slett var defekt på bakgrunn av gråskalaen jeg målte den gang...

Uansett - nå som x-v.color faktisk både gir veldig bra fargerom OG god gråaskala er jo TW3500 absolutt et aktuelt alternativ for mange. Sortnivået / kontrasten tviler jeg imidlertid på at har blitt særlig bedre, så dette er definitivt uansett ikke en projektor som kan anbefales til mer dedikerte kinoer...

En annen ting; hvis samme gjelder for TW4400 er nok den også mer aktuell, der får en jo bedre sortnivå i tillegg. Først må imidlertid en slik enhet måles, er jo tydelig at jeg kanskje har vært litt uheldig med de Epsonene jeg har tittet på så langt...

Intermediate tor rasmussen sin avatar
    Medlem siden
    Dec 2003
    Poster
    3,635
    Takk & like
    Nevnt
    2 post(er)
    AVtorget annonser
    1
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av lygren
    Jeg testet å kalibrere projektoren i både Theatre1, 2 og natural. Alle modus gir oversatuert grønt, men jeg synes "natural" er den greieste modusen å jobbe i.

Sortnivået og kontrasten fra TW3500 er heller ikke noe å rope hurra for....
    Samtidig skal det ikke mye lys til før en ser godt begrensningen i absolutt sort.

Tja, hva skal en si? En projektor med helt klare begrensninger, ..........
    Sortnivå og dynamikk er imidlertid ikke på plass, men med såpass mye lys som bor i denne saken vil den gjøre seg godt i en stue der en uansett ikke har mulighet til å få fullt utbytte av det sortnivået en TW5000 eller TW4400 har å by på.
    Huff!

Nå ble jeg litt i tvil her.
    Trodde i utgangspunktet TW3500 skulle være en relativt grei projektor.
    Jeg har riktignok ikke en dedikert kino eller batcave, men med de overnevnte setninger hengende igjen i hodet, sank entusiasmen litt.
    Var eller veldig klar for denne projektoren.

Medlem siden
    Dec 2002
    Poster
    14,968
    Takk & like
    Blogginnlegg
    27
    Nevnt
    18 post(er)
    AVtorget feedback
    1
    Ja, TW3500 er vel først og fremst laget for en stuesetting der en har litt lys på... Samtidig; korrekte farger, presis gråskala (antar den jeg målte var et dårlig eksemplar), stillegående drift og 3 års lampegaranti er jo vektige argumenter det også! Skal du samtidig ha sortnivået på plass må du uansett opp i pris, der f.eks. Sonys HW10 til ca. 16.000.- er en het potet...

Medlem siden
    Dec 2002
    Poster
    14,968
    Takk & like
    Blogginnlegg
    27
    Nevnt
    18 post(er)
    AVtorget feedback
    1
    ...det viser seg at proben jeg bruker (MicroSpec) sannsynligvis ikke har målt blått korrekt en periode, derfor kan en se bort fra de målingene av gråskalaen ovenfor! Proben er nå tilbake i USA for re-kalibrering, og nye målinger av diverse vil bli tatt snarlig. Det er derfor Gorms målinger en må ta stilling til, og de viser jo gode verdier for både fargerom og gråskala!

Verdiene for kontrast er imidlertid korrekt, så dette er jo uansett på ingen måte noen kontrastkonge, men at både fargerom og gråskala sitter såpass bra "ut av esken" er jo gode argumenter for bruk i rom/løsninger der uansett strølys og tilsvarende ikke gir "boltreplass" for denne type aspekter.

Newcomer
    Medlem siden
    Jan 2010
    Poster
    14
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    EDIT: Dette er en teknisk tråd...

Newcomer
    Medlem siden
    Jun 2004
    Poster
    45
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Min gamle TW700 har nå fått avløsning av en TW3500 som blir mest brukt til å se sport.Så premiere league på canal+ sport 2 onsdagskvelden.Oppdaget da at lerretet ikke ble helt utfyllt,men hadde en grå stripe,ca 2-3 cm bred på hver side. Sjekket om canal+ 1 hadde det samme,men der ble lerretet fyllt helt ut. Kveldsnytt på NRK senere på kvelden hadde de samme stripene under studio sekvensene,men ikke under innslagene.

Noen som har en forklaring på hva slags fenomen dette er ?? Har ikke justert en eneste innstilling på projektoren,tok den rett ut av esken å hengte den i samme takfeste som den gamle. Tuneren jeg har er en Dreambox HD 800.

Medlem siden
    Dec 2003
    Poster
    3,635
    Takk & like
    Nevnt
    2 post(er)
    AVtorget annonser
    1
    AVtorget feedback
    0
    Sjekk hvilken skalering projektoren står på.
    Sett den til ren 16:9

Newcomer
    Medlem siden
    Jun 2004
    Poster
    45
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Finner ingen steder i menyen hvor det er mulig å velge 16:9 (?)

Medlem siden
    Dec 2003
    Poster
    3,635
    Takk & like
    Nevnt
    2 post(er)
    AVtorget annonser
    1
    AVtorget feedback
    0
    På den knappen nede til høyre på fjernkontrollen som heter "Aspect" trykker du til du får "Full".

Newcomer
    Medlem siden
    Jan 2010
    Poster
    14
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Jeg har ikke muligheten til å endre på aspect på TW'en min, er låst til "Normal". Lurer på om dette er låst når du har HDMI som source.

Men det er ikke noe vanskeligere enn å sette sourcen din til 16:9 eller 1940x1080 vist det er snakk om oppløsning.

Kjører BlueRay fra Panasonic sin DB60, der måtte jeg forandre aspect til 16:9 full.

Selve prosjektoren tror jeg stiller seg inn etter signalet. Du har sikkert muligheten til å force forskjellige aspects med pj'en fra andre enn HDMI sources?

Newcomer
    Medlem siden
    Jun 2004
    Poster
    45
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Kan problemet være at Dreambox bruker DVI>HDMI ? Fant frem en supra component kabel som jeg koblet opp og da ble alt perfekt !! Viasat Sport hadde med DVI>HDMI en grønn stripe på ene siden og sort kant på andre siden.Med component ble lerretet perfekt utfyllt uten noen form for "støy" i bildet.

Stikkord for denne tråden

Regler for innlegg

• Du kan ikke starte nye tråder
  • Du kan ikke svare på innlegg / tråder
  • Du kan ikke laste opp vedlegg
  • Du kan ikke redigere meldingene dine
  •