Noen kjøpsråd før julepengene blåses av :)

Sponsorer:
Takk Takk:  0
Like Like:  0
Viser resultater 1 til 18 av 18
    Newcomer Geil sin avatar
    Medlem siden
    Oct 2006
    Poster
    97
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    (0% positive tilbakemeldinger)

Noen kjøpsråd før julepengene blåses av :)

Driver for tiden og leser meg opp til et nytt projektorkjøp (sitter per idag med en BenQ 8720). Og da vet jeg ikke om noe særlig bedre sted en avforum for å gjøre litt research. Har finni et par kandidater, men vet ikke hva jeg lander på, eller om jeg lander på noen av dem i det hele tatt. Er åpen for forslag. Har titta på BenQ w5000, Sony VPL-HW15, Epson EPSON EH-TW5000/5500 (litt skeptisk etter diverse problemer, og at 5500 er rundt hjørnet?) Grunnen til bytte er at jeg vil ha full-hd og kanskje bedre sortnivået en smule.

Litt om min situasjon: Jeg har en "vanlig" stue, ikke en kinogrotte. Jeg har hvite vegger og tak. Jeg har vinduer på høyre side som jeg har mulighet til å lyskontrollere til en viss grad. Har persienner utenfor og gardiner inne. Men ikke 100% lystett altså. Men får ikke dirkete sollys inn på lerrettet med mindre klokka er 12 midt i juli, da kan det bli rimelig lyst her. Jeg har et grått
    120" Dreamscreen Dynagrey lerret. Projektoren står på en hylle bak i rommet ca 5-5.5 meter fra lerretet. Lerretet henger ca 40 cm ned fra taket. 8720 har vel rundt 900-1000 ansi lumen mener jeg å huske? Det jeg lurer på er om jeg skal krutte på med noe skikkelig lyssterke greier, men trenger litt innspill anngående det. Det jeg sliter litt med nå er jo at svart har en tendes til å bli "lyse-svart" og i verste tilfelle grått. Jeg vet jo at dette er relatert til at jeg har en vanlig stue, men er dette noe jeg kan få bedra med mer ansi-lumen? Hvertfall den opplevde følelsen. Eller må jeg rett og slett leve med litt dårlig svart med tanke på at jeg har en vanlig stue? Hadde det hjulpet mye å male veggen bak lerretet sort?

Jeg har satt et tak på 30.000,- +/- littegrann om det må til. Men er ikke noe must å svi av 30k. Mener dere f.eks at benqw5000 er knall til mine lokaler, så er det ikke noe som er bedre enn det. Teknologier har jeg ikke noe formeninger om. Sist jeg kjøpte så var det jo DLP vs LCD som var det store, med regnbuer og det ene med det andre. Regnbuer har ikke plaget meg på BenQen så kan gjerne prøve en DLP igjen.

Er veldig nysgjerrig på nye epson (tw 5500), men har også lest mye pent om Sony projektorene. Så her står jeg, og trenger guiding/puff i riktig retning

Intermediate maskinisten sin avatar
    Medlem siden
    Dec 2006
    Poster
    600
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Jeg ville kastet meg på det powerbuyet på BenQ W5000, etter det jeg forstår så har det lite for seg å kjøre på med noe som er alt for lyssterkt til filmformål, det vil uansett gå veldig på bekostning av sortnivået.
    For det andre ser jeg at du har et grått lerret som jo også hjelper på sortnivået, mitt råd videre er at du kanskje heller bruker litt penger utover prisen på W5000 på å bedre litt på lyskontrollen.

Newcomer Geil sin avatar
    Medlem siden
    Oct 2006
    Poster
    97
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Bedre lyskontrollen er vel egentlig nesten uaktuellt, ettersom jeg fortsatt vil at det skal være en stue-stue. Og ikke bli ei grotte, jeg kan strekke meg til å male veggen bak lerretet svart om det skulle hjelpe noe. Men er nok for mye hvitt (tak og vegger). Lyset utenfra klarer jeg å holde unna på vinteren. Men har liksom lyst til å oppgradere skikkelig da, men er klar over benqen altså

Newcomer Geil sin avatar
    Medlem siden
    Oct 2006
    Poster
    97
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Ingen som har noen tanker? Hva med Epson tw-4400 vs 5000?

Intermediate Dimacruz sin avatar
    Medlem siden
    Feb 2003
    Poster
    891
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Jeg vil anbefale å kjøpe tv isteden. Hvite vegger og tak er det værste som er for en projector. Du har i tillegg vinduer som du ikke kan få 100% lystett. Det finnes sikkert mange projectorer som funker greit men det har ikke jeg peiling på. Benq w5000 er glimrende i en batcave, men det er jo synd å bruke mange penger på pj, og så yter den sirka bare 50% av det den kan gjøre.

Newcomer Geil sin avatar
    Medlem siden
    Oct 2006
    Poster
    97
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Jeg har jo som nevnt projektor nå. Og et funker mer enn greit, er meget fornøyd med bilde. Sliter litt med sortnivå er ikke _krise_ på noen måte. Så jeg SKAL ha ny projektor. Men "problemet" mitt er at jeg synes 8720 er såpass god, at jeg ikke vil kjøpe "hva som helst" bare det er full-hd. Jeg vil ha en solid oppgradering. Og lurer på om en projektor som f.eks epson tw5000/5500 med mer ansi lumen vil yte bedre i min leilighet.

Administrator Gorm sin avatar
    Medlem siden
    Dec 2002
    Sted
    Jessheim
    Poster
    14,041
    Takk & like
    Nevnt
    34 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Gå for HW15, da får du en solid oppgradering
    Mvh Gorm

ISF / THX kalibratør
    projektor, TV, grading-monitorer, display

Newcomer Geil sin avatar
    Medlem siden
    Oct 2006
    Poster
    97
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Gjelder det sortnivået også Gorm? Hva tenker du om Epson projektorene? Sikler på Sonyen igrunn altså, den ser jævlig bra ut også!

Medlem siden
    Dec 2002
    Sted
    Jessheim
    Poster
    14,041
    Takk & like
    Nevnt
    34 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av Geil
    Gjelder det sortnivået også Gorm? Hva tenker du om Epson projektorene? Sikler på Sonyen igrunn altså, den ser jævlig bra ut også!
    HW15 "gruser" 8720 når det gjelder sortnivå ja. Når det gjelder Epson, så vet jeg ikke hva jeg skal si. Jeg har ikke støtt på et eneste eksemplar av siste (og nest siste) generasjon, som ikke har vært plaget av en eller annen feil. Da blir det ikke spesielt lett å anbefale produktene deres. Jeg vet de kan, for jeg så en svært god pre-produksjons utgave av TW5000 i Japan.
    Nå skal de sies at enkelte HW15 også har en software "bugg", men en god HW15 viser bilder i en annen liga enn en hvilken som helst LCD-projektor (inkludert alt Epson kan diske opp med).
    Mvh Gorm

ISF / THX kalibratør

Newcomer Geil sin avatar
    Medlem siden
    Oct 2006
    Poster
    97
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Under mine forhold også? Altså ikke en "grotte"? Tror nok jeg lander på en sony

Medlem siden
    Dec 2002
    Sted
    Jessheim
    Poster
    14,041
    Takk & like
    Nevnt
    34 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    8720 har ikke dynamisk iris, og en projektor med dynamisk iris (og høy native kontrast) vil fungere bedre i et rom med lyse flater. Når irisen på HW15 lukker helt ned vil lysstyrken reduseres, og sortnivå og skyggedetaljering vil oppleves mye bedre enn fra 8720.
    Mvh Gorm

ISF / THX kalibratør

Newcomer Geil sin avatar
    Medlem siden
    Oct 2006
    Poster
    97
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Jeg har den på en hylle bakerst i rommet. Blir ca 5.5 meter fra linse til lerrett.. Prøvde meg litt på kalkulatoren på projectorcentral. Virka som det var litt i overkant, eller er det ikke noe stress?

Vil det være mye å hente på å male kun veggen bak lerrettet svart? Tror ikke jeg får aksept får å begynne å filte tak og vegger i stua :twisted:

Medlem siden
    Dec 2002
    Sted
    Jessheim
    Poster
    14,041
    Takk & like
    Nevnt
    34 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Veggen bak lerretet reflekterer ikke lys fra fra duken. Lys fra duken reflekteres av sidevegger, tak og bakvegg. Skal du maskere noe, er det sideveggen og taket som gir best effekt.
    Mvh Gorm

ISF / THX kalibratør

Newcomer Geil sin avatar
    Medlem siden
    Oct 2006
    Poster
    97
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Jeg tror ikke jeg skjønner den kalkulatoren helt. Sony BRAVIA VPL-HW15 Projection Calculator - Throw Distance and Screen Size Kan jeg bruke denne projektoren på et 120" lerrett på 5.5meters avstand?

Medlem siden
    Dec 2002
    Sted
    Jessheim
    Poster
    14,041
    Takk & like
    Nevnt
    34 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    120" fra 3.7 til 5,61 meter

-throw-hw15-jpg
    Mvh Gorm

ISF / THX kalibratør

Newcomer Geil sin avatar
    Medlem siden
    Oct 2006
    Poster
    97
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Du er suveren Gorm! Tusen takk

Da skal jeg få bestillt meg en slik asap! Er PS3 duganes som kilde, eller vil det skje mirakler om jeg får en Panasonic DMP-BD80 innafor veggene?

Mvh Thorbjørn

Newcomer Geil sin avatar
    Medlem siden
    Oct 2006
    Poster
    97
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Jeg må bumpe meg selv her jeg nå.

Gorm jeg ser at du har blitt mer og mer begeistra for TW5500 etter du har kalibrert flere og flere av dem. Mener du fortsatt ut fra forutsetningene mine (ikke 100% lyskontrollert rom, hvite vegger etc) at hw15 er det beste valget? Har fått solgt min gamle projektor nå, så blir kjøp en av de førstkommende dagene. Og valget står da mellom tw5500 og hw15.

MVH Thorbjørn

Newcomer
    Medlem siden
    Oct 2008
    Poster
    4
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Jeg står også og vurderer HW15 og TW5500, men jeg skal male veggene matt sort og kan stenge alt lys ute. Det er bare bildekvaltitet som spiller inn her og da såesielt kontrast. Hvem ville du anbefalt Gorm? da jeg eventuelt kommer til å bestille fra avshop som jeg ser du kalibrerer Epsonen på...

Stikkord for denne tråden

Regler for innlegg

• Du kan ikke starte nye tråder
  • Du kan ikke svare på innlegg / tråder
  • Du kan ikke laste opp vedlegg
  • Du kan ikke redigere meldingene dine
  •