Hvilken projektor til under 20000?

Sponsorer:
Takk Takk:  0
Like Like:  0
Viser resultater 1 til 12 av 12
    Newcomer Chainsaw Charlie sin avatar
    Medlem siden
    Jul 2004
    Poster
    84
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    (0% positive tilbakemeldinger)

Hvilken projektor til under 20000?

Trenger litt hjelp av noen guruer her.Skal ha en projektor til under 20000 lapper.Behøver ikke å koste akkurat 20000, gjerne en god del under da jeg har tenkt å skaffe meg Rotel rsp 1068 også :lol:

Har fått et tilbud på en Sony VPL-HS3 til 17000,- Er dette en bra pris? Det følger med et 4:3 lerret som jeg ikke har brukt for.Er ikke det litt rart at det følger med et 4:3, når dette er en ws projektor?? Og på dette forumet virker det som om Sony ikke er så populært.Er det en grunn til det? Har de en høyere pris enn det de er verdt?

Hadde lyst på en Panasonic AE500, men ser at det er noen prb med den, og er ikke imponert over servicen til Panasonic.

Hva med Infocus,BenQ,Sanyo,Optoma?

Butikken som jeg normalt kjøper hifi har bare den Sonyen inne, men den er veldig bra i mine øyne.Men er det noen grunner imot denne Sonyen?

Takker for svar.

Intermediate robertaas sin avatar
    Medlem siden
    Dec 2002
    Poster
    3,118
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Du får den langt billigere, men ta det under prisjakt.

Jeg ville uansett styrt unna denne projektoren, den har for dårlig oppløsning og for dårlig kontrast.

Den beste projektoren for under 20k er nå helt klart Benq pe7800 og den diskuteres her:
    http://www.avforum.no/forum/viewtopic.php?t=8299

Robert-

Intermediate Bidda sin avatar
    Medlem siden
    Jan 2004
    Poster
    3,337
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Heisann

Velkommen til forumet.

Noe av problemet med HiFi-butikkene i dag er at pj salget er så lite at de ikke har eller vil sette av tid til å holde seg oppdatert. Det medfører at de tildels har eldre pj stående, som kostet mye i innkjøp og som nå har konkurenter som ligger på det halve i pris. Mange skrekk eksempler er referert her tidligere.
    Det har siste 6 mnd skjedd så mye innen dette markedet at det stort sett er bare nettbaserte butikker som har hengt med.

Du har derfor tatt det riktige steget og meldt deg inn her, for å søke råd :wink: Gi oss noen flere opplysninger om bruk og romstørrelse, samt sitteavstand til lerret så har vi mere vi kan "styre etter".

Rengner med at du får masse konstruktive tilbakemeldinger.

En nyhet som ser ut til å bli en god pj er denne:http://www.avforum.no/forum/viewtopic.php?t=10510
    At jeg skulle anbefale en Infocus kommer vel som et sjokk på noen :wink: Men litt fleksibel må en kunne være, spesielt da du har tenkt å bruke "masse" penger. For nomalt er det BenQ PB6100 jeg anbefaler men da er vi i at annet prissjikt (opptil 10000) 8)

mvh
    Bidda

Expert kenti sin avatar
    Medlem siden
    Feb 2004
    Poster
    5,417
    Takk & like
    Blogginnlegg
    1
    Nevnt
    8 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Spørs litt om du vil ha LCD eller DLP teknologi. Skal du ha LCD har Hitachi kommet med en rå en til snaue 20K, Hitachi PJ-TX100.

Intermediate LL sin avatar
    Medlem siden
    Jul 2003
    Poster
    2,900
    Takk & like
    Nevnt
    1 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Jeg har selv samme budsjett som deg, menlig projektor under 20.000,- Jeg kommer etter all sannsynlighet til å gå for BenQ 7800, da den virker som om den gir absolutt mest for pengene. Ellers ville jeg vurdert Infocus 4805, Sanyo PLV-Z2 eller Hitachi PJ-TX100. De to sistnevnte er LCD, dersom du foretrekker dette.

Det virker ikke som om det er så mange å velge mellom i prisklassen mellom 15.000 og 20.000. Mange flere under og over.

Kan ikke si noe om Sony da jeg ikke har kjennskap til den.

Intermediate mg_martin sin avatar
    Medlem siden
    Mar 2003
    Poster
    1,333
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    hmm.. er det ikke så at ae500 er bedre enn plv-z2?

Intermediate LL sin avatar
    Medlem siden
    Jul 2003
    Poster
    2,900
    Takk & like
    Nevnt
    1 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av mg_martin
    hmm.. er det ikke så at ae500 er bedre enn plv-z2?
    Jeg vet ikke... I så fall synes jeg det er rart da den er endel billigere. Det er noen kjente problemer med AE500, som f.eks plassering og enkelte signaler den ikke tar imot. Jeg kjenner dessverre ikke til billedkvaliteten da jeg ikke har hatt mulighet til å se noen av dem live. Om AE500 er bedre er det helt sikkert noe som kan si noe om?

Expert jfinneru sin avatar
    Medlem siden
    Jul 2003
    Poster
    5,983
    Takk & like
    Nevnt
    1 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    det enkleste i mine øyne er å først finne ut om man er utsatt for regnbuer. er man ikke det, så ville jeg personlig satt en stor strek over alt som heter lcd og prøvekjørt noen dlp projektorer. i denne prisklassen finnes det vel tre aktuelle kandidater, og det er optoma h30, infocus screenplay 4805 og benq7800, sortert fra den billigste til den dyreste, samt fra den laveste oppløsningen til den høyeste. den med lengst throw er screenplay 4805 som for å projisere er 200cm bredt bilde trenger en avstand fra linsen til lerretet på: 354cm. optoma h30 trenger 350cm, og benq 7800 trenger kun 326 cm. I tillegg så må man ta høyde for at både optomaen og screenplayen trenger minst 2x billedbredden for å gi i mine øyne ett godt bilde, så greier beng 7800 seg med 1,5x billed bredden. optomaen har jeg ike prøvd, men informerte kilder( les Gorm) er klar på at 4805 er vesentlig bedre. jeg har sjekket ut 4805 og 7800, og kan si at 4800 har en bedre scaler og er derfor ikke så avhengig av en god dvd spiller, men 7800 foret med ett godt signal ( har testet med min egen 868 med progressivt signal) gir det beste bildet av disse tre. Konklusjonen er derfor disse tre i mellom, at amn rett og slett får det man betaler for :wink: de ekstra tusenlappene betaler seg i form av ett bedre bilde 8) Gid det hadde vært sånn alltid...
    Videokalibrerer
    AV-tekniker
    Crestronprogrammerer
    AMX Programmerer
    Freelance AV-journalist

afinner@online.no

Intermediate
    Medlem siden
    Dec 2003
    Poster
    953
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Jeg har selv Sanyo Z2. Grunnen til jeg valgte den var pga. regnbue sensitivitet på DLP, short-throw linse og at Z2 har lens-shift. Trenger du ikke lens-shift og ikke ser regnbuer på DLP hadde jeg valgt det. Regner med min neste prosjektor blir en DLP med 1280x720 oppløsning, lens-shift og short throw :lol:. Test også støynivået, SP 4800 syntes både jeg og kona støyet for mye. Sanyo Z2 er nærmest lydløs når man ser film.

Newcomer Chainsaw Charlie sin avatar
    Medlem siden
    Jul 2004
    Poster
    84
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Rommet er ca 36kvm.
    Lenge 9m
    Bredde 4m
    Sitteavstand rundt 5m

Lerret størrelse rundt 100-110tommer(ws).Har nå et philips 55 tommers ws bakprojeksjons tv.

Men lurer litt på prisen jeg er villig til å gi nå.Begynner å gå litt rundt for meg. :shock: Har lest litt for mye om projektorer de siste dagene.Hva har jeg kommet til? Det tipper mot dlp, det er det eneste.Jeg vil se filmene i ws, men hvis jeg tar en projektor som ikke har skikkelig ws mister jeg ca. 10% av bildet? Det kan jeg leve med da jeg ikke er så kresen på bildet iforhold til lyd.Lyd delen er det viktigste for meg, og jeg er ikke villig til å betale 6-8 lapper mer for et "litt" bedre bilde hvis dere skjønner.Og da begynner jeg å nærme meg ae500(lcd),benq6100,x1.
    Hva med 4805 eller h30? Er det verdt de ekstra lappene kontra x1,6100 eller ae500? Er litt i tvil på ae500 med tanke på dårlig kundeservice fra Panasonic og de tekniske prb med den projektoren.Jeg har hatt nok tekniske prb med Philips tv'et uten at Philips har løftet en finger, og det virker som om det gjelder også ae500 modellen.

Takker for innspill!

Intermediate Bidda sin avatar
    Medlem siden
    Jan 2004
    Poster
    3,337
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Heisann

Med de målene på rommet har du alle muligheter åpne. Sitteavstand opptil 5 meter kan gi deg et bilde på 240 i bredden hvis du vil uten å gi for mye problemer. Langt er rommet også så her har du muligheten til å kjøpe en langtkastende pj som da må henge i taket.

Som før nevnt bør du og dine sjekke om dere er overfølsomme for rengbuer. Hvis ikke gå for en DLP.

Da har du disse alternativer: ca 8500 for BenQ PB6100 (veldig mange her som har denne, samt god garanti) eller en av disse to: ca 15000 Optoma H30 eller Infocus SP4805, den siste er den nyeste og som antakelig gir mest for penga i dette skiktet.

Mere om 6100 finner du i linker i linken nederst til venstre.

mvh
    Bidda

Expert Mr_Spock sin avatar
    Medlem siden
    Nov 2003
    Sted
    Sandefjord
    Poster
    5,472
    Takk & like
    Nevnt
    8 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av Chainsaw Charlie
    Rommet er ca 36kvm.
    Lenge 9m
    Bredde 4m
    Sitteavstand rundt 5m

Lerret størrelse rundt 100-110tommer(ws).Har nå et philips 55 tommers ws bakprojeksjons tv.

Men lurer litt på prisen jeg er villig til å gi nå.Begynner å gå litt rundt for meg. :shock: Har lest litt for mye om projektorer de siste dagene.Hva har jeg kommet til? Det tipper mot dlp, det er det eneste.Jeg vil se filmene i ws, men hvis jeg tar en projektor som ikke har skikkelig ws mister jeg ca. 10% av bildet? Det kan jeg leve med da jeg ikke er så kresen på bildet iforhold til lyd.Lyd delen er det viktigste for meg, og jeg er ikke villig til å betale 6-8 lapper mer for et "litt" bedre bilde hvis dere skjønner.Og da begynner jeg å nærme meg ae500(lcd),benq6100,x1.
    Hva med 4805 eller h30? Er det verdt de ekstra lappene kontra x1,6100 eller ae500? Er litt i tvil på ae500 med tanke på dårlig kundeservice fra Panasonic og de tekniske prb med den projektoren.Jeg har hatt nok tekniske prb med Philips tv'et uten at Philips har løftet en finger, og det virker som om det gjelder også ae500 modellen.

Takker for innspill!
    Kompisen har en AE500 som han kjører på et 110" lerret (Stewart Firehawk ). Dette funker meget bra, den blir matet av en Pioneer 868 via dvi. Kan garantere at dette gir skikkelig kino-følelse.

Selv har jeg Z2 og forskjellen som jeg ser det er at Z2 gir litt bedre kontrast/sortnivå på grunn av iris funksjonen samt at den har lins-sheft funskonen og dermed trenger du ikke å bruke keystone ved foreksempel direkte takmontering.

Men på grunn av at 500 er så mye billigere ville jeg nok helst handlet den ja..

Er ellers helt enig med deg, den dagen de kommer med en dlp-projektor med 1280x720 til 20k så vil jeg også ha en slik en.

Stikkord for denne tråden

Regler for innlegg

• Du kan ikke starte nye tråder
  • Du kan ikke svare på innlegg / tråder
  • Du kan ikke laste opp vedlegg
  • Du kan ikke redigere meldingene dine
  •