Skru prosjektoren av og på sliter ut lampa?

Sponsorer:
Takk Takk:  0
Like Like:  0
Viser resultater 1 til 9 av 9
    Active
    Medlem siden
    Jan 2007
    Poster
    369
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    (0% positive tilbakemeldinger)

Skru prosjektoren av og på sliter ut lampa?

Se denne tråden. forumet turn off bulb or burn along? - AVS Forum
    Er dette sant? Er det best å ha prosjektoren på opp til 2 timer selv om man ikke bruker den enn å skru den av og så på etter 2 timer?
    Noen proffe folk her som kan bekrefte dette?

Intermediate
    Medlem siden
    Oct 2005
    Poster
    3,431
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Jeg pleier å si at det er best å la lampa bli skikkelig kald og skikkelig varm før man switcher. Jeg har ingen vitenskapelig begrunnelse for dette, men det 'føles rett'.

Dvs hvis jeg er ferdig med å bruke projektoren, men vet at den skal i bruk igjen om en halv time lar jeg den heller stå på. Er det så mye som 2 timer så skrur jeg av.

Active
    Medlem siden
    Jan 2007
    Poster
    369
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av atledreier
    Jeg pleier å si at det er best å la lampa bli skikkelig kald og skikkelig varm før man switcher. Jeg har ingen vitenskapelig begrunnelse for dette, men det 'føles rett'.

Dvs hvis jeg er ferdig med å bruke projektoren, men vet at den skal i bruk igjen om en halv time lar jeg den heller stå på. Er det så mye som 2 timer så skrur jeg av.
    ser du har samme prosjektor som meg. er du på din andre lampe ennå?

Intermediate
    Medlem siden
    Oct 2005
    Poster
    3,431
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Jeg er ca 600 timer inne i min første lampe. Forrige projektor hadde 1200 timer på samme lampe, og ingen tegn til å ville gi seg.

Administrator Gorm sin avatar
    Medlem siden
    Dec 2002
    Sted
    Jessheim
    Poster
    14,042
    Takk & like
    Nevnt
    34 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Å skru projektoren av og på sliter neppe på lampen. Ser også at det er mye misforståelser om hva "levetiden på lampa" betyr. Levetiden er tiden du har tilgjengelig før lampen har halvert sitt lysutbytte, og dermed bør byttes. Normalt betyr dette rundt 1000 til 2000 timer, avhengig av bruken (økonomimodus eller full spenning på lampen).

EDIT: unntaket her er kanskje Epson. De bruker egenproduserte lamper, og garanterer noe lengre levetid.
    Mvh Gorm

ISF / THX kalibratør
    projektor, TV, grading-monitorer, display

Newcomer
    Medlem siden
    Dec 2009
    Poster
    4
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Neida, en lampe vill alltid ha godt av å være slått av, enkelt å greit.

Intermediate
    Medlem siden
    Feb 2003
    Poster
    1,538
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Hva med kjøling da? Vil det å sette vifta på "high altitude" som det somregel heter på projektorer forlenge levetiden på pæren og andre deler av projektoren?
    Hos meg kan projektoren lett stå på 4-5 timer om gangen og jeg kjører alltid vifta på høy hastighet og renser filteret hver 100 time sånn ca.
    For meg så virker det mest fornuftig å gjøre det slik for å forlenge levetiden på projektoren og pæren uten at jeg har noe vitenskapelig fakta at det faktisk gjør det.
    Var hjemme hos han som kjøpte min forrige pj og det begynt å komme ulyder av den, tok ut filteret og det var fullt av dritt. Rengjorde filteret og skrudde på, men hørtes ut som om lageret i vifta hadde tatt kveld, denne hadde ikke gått mer enn 1400 timer. Har det skjedd pga varmen? Who knows....

Newcomer
    Medlem siden
    Dec 2009
    Poster
    4
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Å kjøre vifta på høy hastighet vil nok være å foretrekke, ja. Regner ikke med det er snakk om at du sparer inn 100-vis av timer på lampa,
    men kan godt hende at levetiden på chip-en(e) øker uten at jeg skal si noe sikkert. Regner nok med at det har kommet noe støv i viftelageret,
    tror ikke det har skjedd pga. varmen. Rense filteret ofte vil alltid være en fordel, da det kommer mindre støv inn i pj'en.

Intermediate
    Medlem siden
    Feb 2003
    Poster
    1,538
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av yodafoda
    Å kjøre vifta på høy hastighet vil nok være å foretrekke, ja. Regner ikke med det er snakk om at du sparer inn 100-vis av timer på lampa,
    men kan godt hende at levetiden på chip-en(e) øker uten at jeg skal si noe sikkert. Regner nok med at det har kommet noe støv i viftelageret,
    tror ikke det har skjedd pga. varmen. Rense filteret ofte vil alltid være en fordel, da det kommer mindre støv inn i pj'en.
    Å rengjøre filteret ofte vil nok ikke hindre at det kommer støv inn i projektoren. Det er hvor finmasket filteret er som avgjør det.

Stikkord for denne tråden

Regler for innlegg

• Du kan ikke starte nye tråder
  • Du kan ikke svare på innlegg / tråder
  • Du kan ikke laste opp vedlegg
  • Du kan ikke redigere meldingene dine
  •