PT-AE500 OPTOMA H-30 benq 7800 - Side 3

Sponsorer:
Takk Takk:  0
Like Like:  0
Side 3 av 4 FørsteFørste 1 2 3 4 SisteSiste
Viser resultater 41 til 60 av 66
    Intermediate
    Medlem siden
    Jan 2004
    Poster
    526
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    (0% positive tilbakemeldinger)
    Vi må heller ikke glemme at optikken er en viktig faktor når det gjelder skarphet på projektorer.

Active langbein sin avatar
    Medlem siden
    Feb 2004
    Poster
    320
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av melle
    Vi må heller ikke glemme at optikken er en viktig faktor når det gjelder skarphet på projektorer.
    Det er det mange som glemmer, og kanskje først og fremst produsentene.
    Dårlig optikk vil føre til uskarphet i kantene, og spesielt ved bruk av digital keystone. Produsentene prioriterer mest mulig lys igjennom optikken, som reulterer i mindre (dybde-)skarphet og dette påvirker også kontrasten. Z2 har en nedblendingsfunksjon i objektivet som gjør at mindre lys slipper gjennom objektivet, men kontrast, skarphet og sortnivå blir bedre. 8)

Administrator Gorm sin avatar
    Medlem siden
    Dec 2002
    Sted
    Jessheim
    Poster
    14,041
    Takk & like
    Nevnt
    34 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Når du nevner AE500 og skarpt bilde langbein, så er jo nettopp poenget med smoothscreen teknologien at det gjør hver piksel uskarp i kantene. Det er derfor du ikke ser screendoor, fordi det er uskarpt.

HD materiale vil være generelt både skarpere og mer detaljrikt på en WXGA projekor enn det vil være en SVGA projektor.
    Det er klart, hvis du tar utangspunkt i samme teknologi. Ved sammenligning av DLP og LCD er det ikke nødvendivis riktig. Når vi gjorde siste sammenligningstest i DVD&Hjemmekino, var det akkurat det som var den store "bomben". SVGA DLP ga bedre bilde enn sine høyere oppløste LCD søsken. Også ved visning av HD materiale.
    Mvh Gorm

ISF / THX kalibratør
    projektor, TV, grading-monitorer, display

Intermediate runar sin avatar
    Medlem siden
    Jul 2003
    Poster
    903
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Det er klart, hvis du tar utangspunkt i samme teknologi. Ved sammenligning av DLP og LCD er det ikke nødvendivis riktig. Når vi gjorde siste sammenligningstest i DVD&Hjemmekino, var det akkurat det som var den store "bomben". SVGA DLP ga bedre bilde enn sine høyere oppløste LCD søsken. Også ved visning av HD materiale.
    Var dere enstemmig enig at det ble bedre bilde?

Intermediate OleM sin avatar
    Medlem siden
    Jul 2003
    Poster
    4,162
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av Ak
    Grunnen til at pixlene er mindre synlige på AE500 er fordi smoothscreen teknologien "blurrer" bildet litt. Derfor blir det også mindre skarpt.

Sitat Opprinnelig postet av Hi-Fil
    Når du nevner AE500 og skarpt bilde langbein, så er jo nettopp poenget med smoothscreen teknologien at det gjør hver piksel uskarp i kantene. Det er derfor du ikke ser screendoor, fordi det er uskarpt.
    Dette er direkte feil.
    Panasonics "smooth screen technology" består av såkalte "micro array lenses" som deler opp hver pixel i fire mindre pixler. De fire nye pixelene tar opp litt større plass enn den originale pixelen. Derfor "gror" pixelene sammen og SD blir redusert.
    Det er ingen "blurring" eller uskarpheter i kantene.
    :idea:

Medlem siden
    Feb 2004
    Poster
    320
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Så det så! :!:

Medlem siden
    Feb 2004
    Poster
    320
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    HD materiale vil være generelt både skarpere og mer detaljrikt på en WXGA projekor enn det vil være en SVGA projektor.
    Du kan ikke få et mer detaljrikt bilde med SVGA enn hva du får på en WXGA, det er jo færre pixler og tegne detaljer med :wink:

Medlem siden
    Dec 2002
    Sted
    Jessheim
    Poster
    14,041
    Takk & like
    Nevnt
    34 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Hvis det ikke hadde vært uskarpheter ville du hatt screendoor istedenfor. :roll:
    Mvh Gorm

ISF / THX kalibratør

Expert Mr_Spock sin avatar
    Medlem siden
    Nov 2003
    Sted
    Sandefjord
    Poster
    5,472
    Takk & like
    Nevnt
    8 post(er)
    AVtorget feedback
    0

Ok, da har du overbevist meg. Da skal jeg kvitte meg med min Sanyo Z2 (forsynt av htpc via dvi). Har en kompis som har siklet på denne ganske lenge etter å ha sett film hos meg. 8)

Skal legge inn en bestilling på en Infocus X1 med en gang slik at jeg får bedre bilde på hjemmekinoen min. ops:

Medlem siden
    Dec 2002
    Sted
    Jessheim
    Poster
    14,041
    Takk & like
    Nevnt
    34 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Hva har X1 med dette å gjøre? Men for all del, er du ikke følsom for regnbuer produserer den bedre (og billigere) bilde enn Z2. :wink:

PS: Ironien gikk meg ikke hus forbi nei.
    Mvh Gorm

ISF / THX kalibratør

Intermediate LL sin avatar
    Medlem siden
    Jul 2003
    Poster
    2,898
    Takk & like
    Nevnt
    1 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av Mr_Spock
    Ok, da har du overbevist meg. Da skal jeg kvitte meg med min Sanyo Z2 (forsynt av htpc via dvi). Har en kompis som har siklet på denne ganske lenge etter å ha sett film hos meg. 8)

Skal legge inn en bestilling på en Infocus X1 med en gang slik at jeg får bedre bilde på hjemmekinoen min. ops:
    Jeg ville i hvert fall prøvd en X1 før jeg byttet. Synes det er usannsynlig ut at en X1 skal være SÅ mye bedre enn en Z2 til nesten dobbel pris. Skal du kjøpe noe, bør du i hvert fall sikte litt høyere synes jeg! Personlig synes jeg Z2 virker veldig tiltalende og jeg har ellers vurdert BenQ PE7800. Jeg har desverre ikke fått sett noen av dem i aksjon.

Expert Mr_Spock sin avatar
    Medlem siden
    Nov 2003
    Sted
    Sandefjord
    Poster
    5,472
    Takk & like
    Nevnt
    8 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av LL

Jeg ville i hvert fall prøvd en X1 før jeg byttet. Synes det er usannsynlig ut at en X1 skal være SÅ mye bedre enn en Z2 til nesten dobbel pris. Skal du kjøpe noe, bør du i hvert fall sikte litt høyere synes jeg! Personlig synes jeg Z2 virker veldig tiltalende og jeg har ellers vurdert BenQ PE7800. Jeg har desverre ikke fått sett noen av dem i aksjon.

Det var som HiFil sa et ironisk inlegg!

Jeg skulle vel aldri bytte min kjempefine Z2 med en støyende farvhjulsflimrende plastboks som har mindre oppløsning enn et kvartsur fra 70 tallet?

Er som sagt enig i at dlp er bra og skal som du sier skaffe meg noe etterhvert. 1280x720 dlp til rundt kr 15.000,- da blir det å kjøpe! 8)

Ellers så sverger jeg til høy oppløsning med lcd fremfor lav oppløsning og dlp.

Test gjerne å spille Unreal 2 på pc'en å kjør dette i 720p på Z2'en. Det er helt fantastisk! Tviler på om noen dlp til under kr 50k kan matche det.....

Medlem siden
    Dec 2002
    Sted
    Jessheim
    Poster
    14,041
    Takk & like
    Nevnt
    34 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Test gjerne å spille Unreal 2 på pc'en å kjør dette i 720p på Z2'en. Det er helt fantastisk! Tviler på om noen dlp til under kr 50k kan matche det.....
    Nye Action Model one mk2 koster under 50 tusen, tør vedde på at den matcher og vel så det.

Sorry klarte ikke å dy meg. 8)
    Mvh Gorm

ISF / THX kalibratør

Medlem siden
    Jul 2003
    Poster
    4,162
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Hvis det ikke hadde vært uskarpheter ville du hatt screendoor istedenfor. :roll:
    Med slik innstilling blir det vanskelig å diskutere.
    Sett deg heller inn i hva "smooth screen" teknologien er i stedet for å tviholde på premature konklusjoner.
    Det er ikke god journalistikk.
    :idea:

Medlem siden
    Dec 2002
    Sted
    Jessheim
    Poster
    14,041
    Takk & like
    Nevnt
    34 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Hva i all verden har journalistikk med denne diskusjonen å gjøre.

Når det gjelder "smooth screen" teknologien er det ingen vei utenom at den går ut på å "smøre ut" skillelinjene mellom pikslene. Hvis ikke ville screendoor fortsatt vært synlig. Det er ikke vanskeligere enn det.

Hvor mange andre her har testet like mange projektorer som jeg har. Da snakker jeg ikke om demo i butikk, men skikkelig kalibrert under noenlunde like forhold. Det er sikkert ikke alt for mange. Vi er alltid flere tilstede når det testes (både her hjemme og i redaksjonen), og aldri har jeg opplevd å oppfatte bilde annerledes enn de andre tilstede.
    Jeg syns derfor jeg er på rimelig trygg grunn når jeg uttaler meg om bildekvalitet.
    Mvh Gorm

ISF / THX kalibratør

Medlem siden
    Jul 2003
    Poster
    4,162
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Ok, jeg beklager at jeg var litt "grinete" i forrige innlegg. ops:
    Jeg ønsker ikke å starte en krangel.

Når det gjelder "smooth screen" teknologien er det ingen vei utenom at den går ut på å "smøre ut" skillelinjene mellom pikslene. Hvis ikke ville screendoor fortsatt vært synlig. Det er ikke vanskeligere enn det.
    .
    Dette er du helt sikker på?

Hvis du har rett i at det ikke er noen vei utenom defokusering, har jeg missforstått. Da hadde det vært fint om du kunne forklare hvordan det faktisk virker.
    Kan du da forklar hva "smooth screen" teknologien faktisk går ut på?
    Hvordan "micro array" linsene fungerer?

Medlem siden
    Dec 2002
    Sted
    Jessheim
    Poster
    14,041
    Takk & like
    Nevnt
    34 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    I følge serviceteknikker jeg pratet med hos Panasonic (over et halvt år siden) gikk "smooth screen teknologien" ut på å defokusere hver piksel litegrann slik at screendoor ikke er like synlig. Det er ingen revolusjonerende LCD teknologi, for panelene i PT-AE500 er de samme som sitter i mange andre konkurrenter (bla. PLV-Z2).
    Mvh Gorm

ISF / THX kalibratør

Medlem siden
    Jul 2003
    Poster
    4,162
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Det er vel i dag kun Sony og Epson som lager LCD paneler til FP? Og kun Epson som lager 1280x720 paneler , kaldt D4?
    Dvs alle LCD projer med 1280x720 paneler har paneler fra Epson. Stemmer ikke dette?
    Men "smooth screen" er uavhengig av selve panelene.

Medlem siden
    Dec 2002
    Sted
    Jessheim
    Poster
    14,041
    Takk & like
    Nevnt
    34 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av OleM
    Men "smooth screen" er uavhengig av selve panelene.
    Det er riktig, og da er det bare optikken igjen. Det er grunnen til at jeg sier at den "ufokuserer" hver piksel. Hadde det ikke vært for at "smooth screen" gjorde dette ville du altså sett screendoor på lik linje med andre projektorer med samme LCD paneler.

Det er grunnen til at jeg skrev:
    Hvis det ikke hadde vært uskarpheter ville du hatt screendoor istedenfor.
    Mvh Gorm

ISF / THX kalibratør

Medlem siden
    Feb 2004
    Poster
    320
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Dette bllir for dumt. Hvis du påstår at AE 500 er uskarp, så har du enten sett et eksemplar av den som det må ha vært noe galt med (eller glemt å fokusere), eller så trenger du rett og slett en tur til optikkern. 8) Det er greit og være tilhenger av DLP og dens egenskaper, men og påstå at den er så overlegen på alle omeråder blir for dumt, og usant. Bildedkvalitet er til slutt subjektivt.

Side 3 av 4 FørsteFørste 1 2 3 4 SisteSiste

Stikkord for denne tråden

Regler for innlegg

• Du kan ikke starte nye tråder
  • Du kan ikke svare på innlegg / tråder
  • Du kan ikke laste opp vedlegg
  • Du kan ikke redigere meldingene dine
  •