PT-AE500 OPTOMA H-30 benq 7800 - Side 2

Sponsorer:
Takk Takk:  0
Like Like:  0
Side 2 av 4 FørsteFørste 1 2 3 4 SisteSiste
Viser resultater 21 til 40 av 66
    Intermediate OleM sin avatar
    Medlem siden
    Jul 2003
    Poster
    4,162
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    (0% positive tilbakemeldinger)
    Sitat Opprinnelig postet av Hi-Fil
    Er du sikker på at AE500 var justert helt skarpt da, for det rimer ikke med min erfaring?
    Tja, relativt skarpt i hvert fall. Jeg forsøkte ikke å legge inn en liten "SD killer" uskarphet.
    Jeg synes Panasonics "smooth screen technology" er vellykket og bort i mot fjerner SD. Som sagt; Jeg ser mer SD på min PE7800.

Det er ikke du som blander med en annen D4 proje, da? Z2 kanskje?
    8)

Medlem siden
    Jul 2003
    Poster
    4,162
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av simen
    Takk for alle svar. Du har nok rett Hi-Fil, Kanskje jeg ikke burde ta sjangsen på PT-AE500 . kan ende opp som OleM Å det kan bli dyrt de . Ser det er mange som har problema med den VB og SORT . Noen som hvet vor god H-30 er i forhold til benq 7800 . Vis du OleM leser dette kan du fortelle om bildet opplevdes like rolig på 7800 som på 500 `en.
    Ja, simen! Bildet er minst like rolig på PE7800 som det var på AE500.
    Jeg mater PE7800 med 576p via DVI fra en NorthQ 5001 DVD spiller.
    Jeg er meget godt fornøyd med bildet.

Medlem siden
    Jul 2003
    Poster
    4,162
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Vil AE500 bare ha nyanser av grått, eller ?
    Vel, det kommer ann på hva slags preferanser du har. Ingen digitale projer klarer pr i dag å gjengi absolutt sort, selv ikke gode DLP maskiner.
    Sortnivået på AE500 er svært godt samenliknet med tidligere LCD projer. Du skulle sett min gamle Sony VPL-W400Q fra 1996. Da kan vi snakke om nyanser av grått...
    Du må få sett disse projectorene selv og gjøre deg opp din egen mening om hva som er akseptabelt for deg.

Newcomer
    Medlem siden
    Dec 2003
    Poster
    24
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Tak for tilbakemeldin OleM . Jeg Var å så på Optoma H-30 Hos Hi-FI kluben ,Syntes bildet var meget bra , Men det var veldig urolig i enkelte partier ,nesten som en 50 Hz tv eller noe ,Kona syntes hun ble lit uvel i hode av bilde . Hvar også hos Hi-fi-senter Kjeden, Og så på LCD PJTX 100 w . Virket som et bedre bilde ,Roligere, Glattere eller noe , Kona klaga ikke på hode , Noen som vet om benQ 7800 er roligere i bilde en H-30 , Eller hvor mye dårligere pt-500 er i forhold til PJTX100W.

Administrator Ak sin avatar
    Medlem siden
    Dec 2002
    Poster
    13,124
    Takk & like
    Nevnt
    1 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Men det var veldig urolig i enkelte partier ,nesten som en 50 Hz tv eller noe ,Kona syntes hun ble lit uvel i hode av bilde .
    Noen er svært følsomme for regnbuer på DLP projektorer med lav hastighet på fargehjulet (typ. 2X, 3X). H30 har 4X hastihet, som ikke er så allerverst. Men for å komme høyere, må man gå opp litt i pris til de som har 5X hastighet på fargehjulet.

Hvar også hos Hi-fi-senter Kjeden, Og så på LCD PJTX 100 w . Virket som et bedre bilde ,Roligere, Glattere eller noe , Kona klaga ikke på hode , Noen som vet om benQ 7800 er roligere i bilde en H-30 , Eller hvor mye dårligere pt-500 er i forhold til PJTX100W.
    PE7800 har 5X fargehjul, og burde være noe "roligere" i bildet enn H30. PTAE-500 og PJTX100W er ganske like. Kun små forskjeller. Hvilken som er best er vanskelig å si, begge har fått fordelaktige tester i pressen.

Expert Mr_Spock sin avatar
    Medlem siden
    Nov 2003
    Sted
    Sandefjord
    Poster
    5,472
    Takk & like
    Nevnt
    8 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Vil AE500 bare ha nyanser av grått, eller ?
    Hei Simen.
    Det stemmer. Det er ingen LCD projektorer på markedet i dag som klarer å produsere særlig mørke bilder. Etter min mening vil en SVGA oppløst DLP (f.eks H30, X1, 6100 osv) produsere bedre bilder i hjemmekinoen enn det enn det LCD projektorene klarer med sin vesentlig høyere oppløsning. Dette er også redaksjonens konklusjonen etter at vi har utført flere testet (og sammeligningstester) i DVD&Hjemmekino. Godt kontrast nivå (2000:1 og oppover), samt godt sortnivå er det du bør se etter. Velg gjerne en som har en god scaler/deinterlacer også. Etter hva jeg har sett har hverken 7800 eller for den sakens skyld 6100 (til deg Bidda :wink: ) det.

Det er vel greit å være en skikkelig tilhenger av dlp-projektorer, men dette blir vel litt i drøyeste laget?

Etter det du skriver så forstår jeg det slik at du mener at en x1 projektor gir et bedre bilde enn for eksempel Panasonic 500?

Jeg er enig i at sortnivå er lcd-projektorens svakhet og en av dlp-projektorenes styrke. Derimot er min erfaring at øyet anpasser seg etter det sortnivået som projektoeren gir - dermed er ikke dette noe som (for meg i hvertfall) er veldig avgjørende. Min Z2 har minst like bra sortnivå som den lokale kinoen har i hvertfall.

Men det som jeg synes er veldig avgjørende er oppløsningen, for å gi knivskarpe bilder vil oppløsningen bli avgjørende.

Jeg har sett x1 og skjønner ikke hvordan den i det hele tatt kan nevnes som konkurent til Panasonics 500. 500 har jo langt over dobbelt så mange pixels som x1 i 16x9 modus, x1 kjører vel også uten dvi mulighet?

Det er selvsagt lov å være tilhenger av den ene eller den andre teknologien (som du skjønner er jeg tilhenger av lcd - på grunn av pris)

Dette blir akkurat som visse som sveger til komponent over dvi, eller kanskje vinyl over cd?

Men når nybegynnere spør etter råd så går det vel an å dempe sin personlige entusiasme over den ene teknologien og svare litt mer saklig.

Det kan vel umulig være slik at Panasonics 500 og Sanyos Z2 har blitt bestselgere når det fantes dlp som var så mye bedre til samme pris eller billigere?

Selv synes jeg dlp er bedre en lcd. Men i dag synes jeg dlp er altfor dyrt, oppløsningen holder ikke mål. Gi meg en 1280x720 dlp projektor til 20k og min Z2 går ut vinduet.

Min mening er at det klart beste kjøpet du kan gjøre i dag er å kjøpe en Panasonic 500 til mellom 10k og 15k.

Intermediate runar sin avatar
    Medlem siden
    Jul 2003
    Poster
    903
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Er det noen som kan forklare meg hvordan øyet oppfatter høy kontrast vs lav kontrast og hvordan høy og lav oppløsning forsterker eller forminsker effekten av kontrast.

som noen har nevnt så er høy oppløsning lik skarphet i bilde, mens høy kontrast går på kontrast mellom farger?

I utgangspunktet ville jeg satset på høy oppløsning, men jeg vet ærlig talt ikke hva som ville vært best.

Og bare et lite ekstra spørsmål: Er min AE300 håpløst "out-dated" i dagens proj marked? Jeg har ikke fulgt med på en del mnd og lurer på om jeg har gått glipp av noen revolusjonerende nyutviklinger innen projektorteknologi.

Medlem siden
    Dec 2002
    Poster
    13,124
    Takk & like
    Nevnt
    1 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Er det noen som kan forklare meg hvordan øyet oppfatter høy kontrast vs lav kontrast og hvordan høy og lav oppløsning forsterker eller forminsker effekten av kontrast.
    Generelt sett vil øynene oppfatte at bildet har høy kontrast når det er mye og lite farger i bildet samtidig. Typiske bilder som blir oppfattet som lite kontrastrike er bilder/filmer hvor det er brukt mye blasse farger..(Typ gamle filmer) Og jo "sortere" sort er, jo høyer vil oppfattet kontrast være.

Jeg har ikke hørt at oppløsningen har noe med oppfattet kontrast å gjøre.

som noen har nevnt så er høy oppløsning lik skarphet i bilde, mens høy kontrast går på kontrast mellom farger?
    Bildet kan være meget skarpt selv om oppløsningen ikke er den beste. Kontrast er forskjellen mellom sort og hvitt. Jo mere forskjell, jo høyere kontrast.

I utgangspunktet ville jeg satset på høy oppløsning, men jeg vet ærlig talt ikke hva som ville vært best.
    Begge deler

Og bare et lite ekstra spørsmål: Er min AE300 håpløst "out-dated" i dagens proj marked? Jeg har ikke fulgt med på en del mnd og lurer på om jeg har gått glipp av noen revolusjonerende nyutviklinger innen projektorteknologi.
    Det har ikke skjedd noen revolusjon siden AE300 nei.. (Som stadig holder mål)

Medlem siden
    Jul 2003
    Poster
    903
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Ahh takk for forklaring AK.....

Da er det bare å vente på en projektor med høy kontrast (2000:1) og høy oppløsning (1024Xnoe) til under 20.000kr

Active langbein sin avatar
    Medlem siden
    Feb 2004
    Poster
    320
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Et bilde vil aldri bli skarpere enn den oppløsningen det vises i.

Grunnlegger lygren sin avatar
    Medlem siden
    Dec 2002
    Poster
    14,968
    Takk & like
    Blogginnlegg
    27
    Nevnt
    18 post(er)
    AVtorget feedback
    1
    (100.00% positive tilbakemeldinger)
    ehm, skarphet har ikke bare med ren oppløsning å gjøre... Igjen er det viktig å ikke bli for "spec-blendet"... LCD har langt større mellomrom mellom hver pixel enn DLP, og dermed fremstår en identisk "oppløst" DLP mer sømløs enn en tilsvarende LCD. Når det gjelder skarphet som sådan, er som regel LCD meget skarp, da hvert punkt er meget klart definert, sannsynligvis litt pga mellomrommet mellom hver pixel. Spørsmålet er selvsagt om det er en slik skarphet som gir bedre bildeskarphet som sådan, og der er iallfall min formening at det ikke er tilfelle!

Medlem siden
    Jul 2003
    Poster
    903
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Du burde jo vite hva du snakker om Lygren

Mitt problem er at jeg er så fryktelig redd for regnbue-effekten med DLP. Er det kommet noen nye DLP'er som nesten tar bort denne regnbuen? Til en rimelig penge..dvs rundt 20k.

Medlem siden
    Jul 2003
    Poster
    4,162
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av runar
    Ahh takk for forklaring AK.....

Da er det bare å vente på en projektor med høy kontrast (2000:1) og høy oppløsning (1024Xnoe) til under 20.000kr
    Dette er jo akkurat hva vi har fått med BenQ PE7800!!
    2000:1 kontrast og 1024x576 oppløsning til under 20k!
    Det er tre ønsker på en gang, det! 8)

Sitat Opprinnelig postet av runar
    Mitt problem er at jeg er så fryktelig redd for regnbue-effekten med DLP. Er det kommet noen nye DLP'er som nesten tar bort denne regnbuen? Til en rimelig penge..dvs rundt 20k.
    BenQ'en har 5x fargehjul og, om den ikke "tar bort denne regnbuen", tyder alle rapporter på at den er meget god på dette området.

Grunnlegger lygren sin avatar
    Medlem siden
    Dec 2002
    Poster
    14,968
    Takk & like
    Blogginnlegg
    27
    Nevnt
    18 post(er)
    AVtorget feedback
    1
    (100.00% positive tilbakemeldinger)
    Hei runar!

Jeg sier ikke derved at DLP er "løsningen", men at skarpheten hos LCD nødvendigvis ikke er noe styrke for bildekvaliteten, samt at oppløsning må vurderes i sammenheng med teknologi, ikke kun som oppløsning som sådan.

Regnbuer er bl.a. et irritasjonsmoment for undertegnede, men jeg synes etterhvert dette problemet har blitt "hypet" litt mye, det samme som "VB" på LCD er, etter min mening iallfall, alt for negativt forsterket.

Det har nesten blitt to "leire", den den ene skriker høyt om farene ved regnbuer, og den andre VB, uten å ta hensyn til de utallige øvrige aspekter ved produktet...

I praksis er både regnbuer og VB langt mindre problematisk enn f.eks. lav kontrast, og da er, som vi diskuterer i denne tråden, 300:1 laaaaangt mer problematisk enn den VB'en som diskuterer rundt omkring på forumet, og laaaaaaaang mer problematisk enn regnbuer!

DLP med 5x fargehjul (det raskeste så langt) ligger på ca. 18500 nå (BenQ 7800+), så det koster ikke lenger allverden heller med DLP.

Når det er sagt, synes jeg personlig Sanyo PLV-Z2 leverer meget god bildekvalitet til LCD å være... Litt svakere på farger, en del svakere på sortnivå, men dertil 100% fraværende av regnbuer...

Medlem siden
    Jul 2003
    Poster
    903
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Takk for svar folkens!

Men jeg vet ikke om et sprang fra min AE300 til en BenQ PE7800 er verd 18K. Er det noen som har sammelignet disse to?

Administrator Gorm sin avatar
    Medlem siden
    Dec 2002
    Sted
    Jessheim
    Poster
    14,041
    Takk & like
    Nevnt
    34 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av langbein
    Det stemmer ikke helt. Avstanden mellom pikslene er minst like viktig. Det er derfor bildet fra SVGA oppløste DLP projektorer som regel oppfattes som bedre enn 720p bilder fra LCD. Enhver som direkte har sammenlignet disse projektorene har sett det. Kontrast og sortnivå er de viktigste parameterne ved visning av film, med mindre man kun ser tegnefilm selvsagt.

Jeg vet Infocus nede i Fredrikstad i disse dager konstruerer en LCD projektor for hjemmekino. Denne skal i følge de som jobber med den være "revolusjonere mye bedre enn dagens LCD projektorer" med tanke på disse parameterne jeg nevnte. Jeg venter i spenning, men holder ikke pusten. :wink:
    Mvh Gorm

ISF / THX kalibratør
    projektor, TV, grading-monitorer, display

Medlem siden
    Dec 2002
    Poster
    13,124
    Takk & like
    Nevnt
    1 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Det er derfor bildet fra SVGA oppløste DLP projektorer som regel oppfattes som bedre enn 720p bilder fra LCD.
    Ikke enig... Jeg synes WXGA LCD projektorer er mnst like skarpe som SvGA DLP projektorer...

Jeg vet Infocus nede i Fredrikstad i disse dager konstruerer en LCD projektor for hjemmekino. Denne skal i følge de som jobber med den være "revolusjonere mye bedre enn dagens LCD projektorer" med tanke på disse parameterne jeg nevnte.
    Interessant

Administrator Gorm sin avatar
    Medlem siden
    Dec 2002
    Sted
    Jessheim
    Poster
    14,041
    Takk & like
    Nevnt
    34 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av Ak
    Det er derfor bildet fra SVGA oppløste DLP projektorer som regel oppfattes som bedre enn 720p bilder fra LCD.
    Ikke enig... Jeg synes WXGA LCD projektorer er mnst like skarpe som SvGA DLP projektorer...
    Jeg skrev ikke at det oppfattes som skarpere, jeg skrev at bildet oppfattes som bedre. :wink:
    Mvh Gorm

ISF / THX kalibratør
    projektor, TV, grading-monitorer, display

Active langbein sin avatar
    Medlem siden
    Feb 2004
    Poster
    320
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av langbein
    Det stemmer ikke helt. Avstanden mellom pikslene er minst like viktig. Det er derfor bildet fra SVGA oppløste DLP projektorer som regel oppfattes som bedre enn 720p bilder fra LCD. Enhver som direkte har sammenlignet disse projektorene har sett det. Kontrast og sortnivå er de viktigste parameterne ved visning av film, med mindre man kun ser tegnefilm selvsagt.

:
    Avstanden mellom pixlene er så og si uten betydning når det gjelder AE 500. "Gridnettet" mellom pixlene er mye tydligere på de to andre nevnte prosjektorene. Det er kanskje derfor du oppfatter bildet som skarpere, fordi rutenettet er skarpt. Samtidig får du mindre skarpe detaljer pga. av oppløsningen. Dette vil igjen begrenses av kvalitet/oppløsning på kilden, f.eks. DVD-filmen. Du får aldri bedre kvalitet en det svakeste ledd, men her er det mange ting som spiller inn for resultatet. Man kan også øke den opplevde skarpheten ved og øke kontrasten ved nærliggende pixler, i form av skarphets innstillinger i prosjekorens eller spillerens software.
    HD materiale vil være generelt både skarpere og mer detaljrikt på en WXGA projekor enn det vil være en SVGA projektor.

Medlem siden
    Dec 2002
    Poster
    13,124
    Takk & like
    Nevnt
    1 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Jeg skrev ikke at det oppfattes som skarpere, jeg skrev at bildet oppfattes som bedre.
    Jeg leste litt fort her. Tror det er ganske individuelt hva folk foretrekker.

Avstanden mellom pixlene er så og si uten betydning når det gjelder AE 500. "Gridnettet" mellom pixlene er mye tydligere på de to andre nevnte prosjektorene.
    Grunnen til at pixlene er mindre synlige på AE500 er fordi smoothscreen teknologien "blurrer" bildet litt. Derfor blir det også mindre skarpt.

Side 2 av 4 FørsteFørste 1 2 3 4 SisteSiste

Stikkord for denne tråden

Regler for innlegg

• Du kan ikke starte nye tråder
  • Du kan ikke svare på innlegg / tråder
  • Du kan ikke laste opp vedlegg
  • Du kan ikke redigere meldingene dine
  •