Levetid på LCD prosjektorer

Sponsorer:
Takk Takk:  0
Like Like:  0
Viser resultater 1 til 8 av 8
    Newcomer
    Medlem siden
    Oct 2005
    Poster
    141
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    (0% positive tilbakemeldinger)

Levetid på LCD prosjektorer

Jeg har en Panasonoic pt ax100e som jeg har byttet pære på en gang etter ca 2000 t. Ny pere har gått i ca 900 t. Merker bildet har endret seg over tid. Eller mere korrekt så begynner det og bli grønnere. Det startet som en transparang flekk ca i center på lerretet, og dekker nå nesten hele lerretet, som sees spesielt godt på helt hvite bilder. Så er det en viss levetid på LCD brikken? Er fargene i ferd med å brenne seg fast eller noe slikt?

Administrator Gorm sin avatar
    Medlem siden
    Dec 2002
    Sted
    Jessheim
    Poster
    14,042
    Takk & like
    Nevnt
    34 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Høres ut som om ett av TFT-panelene har varmeskade. Dette er ikke noe ukjent fenomen i LCD-projektorer med kraftig lampe dessverre. Du har jo uansett 5 års reklamasjonsrett på en hjemmekinoprojektor, så det er bare å reklamere på den.
    Mvh Gorm

ISF / THX kalibratør
    projektor, TV, grading-monitorer, display

Newcomer
    Medlem siden
    Feb 2009
    Poster
    7
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Hei

Jeg har samme problem.
    Prosjektoren er en Panasonic pt ax100 som er 2,5 år gammel.
    Har byttet pære 1 gang etter ca 1850 timer.
    Den nye pæren er nå gått ca 800 timer på 6 måneder.

Prosjektoren brukes til både Tv-titting og film så den står på flere timer hver dag. Den blir aldri skrudd av og på mer enn 1 gang pr dag og den får lov til å kjøle seg ned selv før strømkontakt plugges ut, så jeg kan ikke se at dette har noe med bruken å gjøre.

Jeg opplevde først at lysutbyttet ble dårligere. Etterhvert har jeg oppdaget en stor forholdsvis rund "flekk" som dekker midten av lerretet og omfanget av flekken er ca 70% av plassen på lerretet, dvs mesteparten av lerretet.

Når prosjektoren mates med signaler oppleves flekken som gul/grønn misfarging av bildet og det legges best merke til på lyse/hvite flater.
    Uten signal (bluescreen) vises flekken som en gråsort skygge.
    (Legger også merke til redusert lysutbytte)

Mitt spørsmål er: Er det den nye pæra eller selve prosjektoren som er problem her?

Newcomer
    Medlem siden
    Sep 2004
    Poster
    254
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Jeg hadde tilsvarede problem med panelene / polafilteret på min Panasonic.
    Som Gorm sier så har du 5 års reklamasjonsrett. Jeg fikk min reparert kostnadsfritt etter 4 års bruk. Bare kontakt Panasonics projector support.

Administrator Ak sin avatar
    Medlem siden
    Dec 2002
    Poster
    13,124
    Takk & like
    Nevnt
    1 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Problemer med misfarging/fargeflekker kan svært sjelden tilskrives lampen, og har veldig ofte opphav i ødelagte filter eller støv på panelene eller i den "optiske banen". Støv på panelene kan man i bestefall gjøre noe med selv dersom man har litt kunnskap og "luft på boks". Defekte polariseringspaneler krever at projektoren blir levert til verksted.

Newcomer
    Medlem siden
    Feb 2009
    Poster
    7
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Etter å ha kontaktet Panasonic projectorservice, gikk ting greit og raskt.
    De bestilte service på projectoren som ble hentet av DHL. Etter 8 dager har jeg nå fått projektoren tilbake fra service i England.
    Er veldig fornøyd med resultat. Projectoren er reparert kostnadsfritt. Bildet ble veldig bra igjen. Det er som å ha fått en ny projector.
    Glimrende service av Panasonic projectorservice.

Newcomer Noldowarrior sin avatar
    Medlem siden
    Dec 2005
    Poster
    109
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0

Panasonic Projector Service

Sitat Opprinnelig postet av pctv
    Etter å ha kontaktet Panasonic projectorservice, gikk ting greit og raskt.
    De bestilte service på projectoren som ble hentet av DHL. Etter 8 dager har jeg nå fått projektoren tilbake fra service i England.
    Er veldig fornøyd med resultat. Projectoren er reparert kostnadsfritt. Bildet ble veldig bra igjen. Det er som å ha fått en ny projector.
    Glimrende service av Panasonic projectorservice.
    Hei,

Har en PT-AE 900E som jeg vurderer om jeg skulle hatt på service da den ser ut til ha kommet litt ut av konvergens. Har du adresse/link til panasonic projectorservice?
    PS4 * Yamaha RX-V 863 * NAD C319 (front) * JM Lab Electra 920.1 * Patos (senter) * Infinity Reference 11i (bak) * XTZ 99 W12.16 (sub) * Samsung 50" Plasma * Apple TV * iMac 27 * Logitech Harmony 555 * Wimp HiFi

På lyd- og bilde-kjøret siden 1996

Newcomer
    Medlem siden
    Feb 2009
    Poster
    7
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Fra panasonic sine hjemmesider:

http://avforum.no/forum/digitale-pro...ml#post1414418

PROJEKTORER
    For teknisk support på våre projektorer, vennligst kontakt oss på telefonnummeret under eller på e-post:
    Telefon: 81520113
    E-post: panasonicprojectors@ipglobalnet.com

Stikkord for denne tråden

Regler for innlegg

• Du kan ikke starte nye tråder
  • Du kan ikke svare på innlegg / tråder
  • Du kan ikke laste opp vedlegg
  • Du kan ikke redigere meldingene dine
  •